سفر به زیستگاه حیات وحش کویر لوت ایران

به گزارش دور زمین، رئیس اداره محیط زیست طبیعی حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه نیزارخور پدیده بکر کویرخراسان جنوبی وکویر لوت ایران است، گفت: این نیزار با توجه به وسعتی که دارد، آبشخور اصلی حیات وحش کویر لوت ایران است.

سفر به زیستگاه حیات وحش کویر لوت ایران

رویا هدایتی زاده در گفت و گو با خبرنگاران، گفت: نیزارخور از زیباترین نیزارهای کویری استان خراسان جنوبی وکویر لوت ایران است که دارای پوشش گیاهی گز همراه با آب شور است.

وی اضافه نمود: این نیزار که در 100 کیلومتری غرب بیرجند و 35 کیلومتری روستای خور واقع شده است، زیستگاه پرندگان مهاجر در فصل زمستان و همچنین منبع تامین علوفه و آب برای دامدارن محلی است که مورد استفاده عشایر استان قرار گرفته است.

رئیس اداره محیط زیست طبیعی حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: مهمترین عوامل تأثیرگذار در سیمای طبیعی منطقه عبارتند از میزان بارش، توپوگرافی و نقاط پست ارتفاعی، درجه حرارت و جهت وزش باد، که این عوامل باعث انتشار جغرافیایی متنوعی از گونه های گیاهی و جانوری در سطح منطقه گردیده است.

هدایتی زاده ادامه داد: ارتفاعات کوه آبگرم، کوه انجیر و کوه گرمو از مهمترین ارتفاعات شاخص حاشیه منطقه است که حیات وحش متنوعی را از قبیل قوچ و میش، کل وبز، هما و در دشت های اطراف آن زاغ بور، آهو و جبیر را در بر می گیرد.

رئیس اداره محیط زیست طبیعی استان با اشاره به اینکه نیزار خوریکی از جاذبه های طبیعی است، اضافه نمود: این نیزار با توجه به وسعتی که دارد، آبشخور اصلی حیات وحش کویر لوت ایران است.

هدایتی زاده گفت: زیبایی نیزار در تمام طول سال مشهود است و در فصل بهار این نیزار همراه با محدوده تالابی آن نمای زیبایی را در دل کویر خلق نموده است.

وی توضیح داد: تالاب نیزار خور در فصل زمستان نیز با بارش برف و باران، زیبایی خاصی به خود می گیرد و این منطقه همواره توقفگاه گونه های مختلفی از پرندگان مهاجر است.

هدایتی زاده یادآورشد: گونه های متنوعی از گیاهان بوته ای، علفی و درختچه ای از قبیل گونه های کاروانکش، پیچک، مریم گلی، ریواس، کنگر، آفتاب پرست، جغجغه، پرند، چوبک، باریجه، خارشتر، اسپند، بومادران، آتریپلکس، لاله، شکرتیغال، پیچک،، تلخه بیان، گل جالیز، بید، تاغ، پنیرک، لاکتوکا، گل قاصد، علف شور، بادبر، دم گربه ای، زیره، آویشن، انواع گراسهای یکساله و... سطح منطقه را پوشش داده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 آبان 1397 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 245

به "سفر به زیستگاه حیات وحش کویر لوت ایران" امتیاز دهید

1 کاربر به "سفر به زیستگاه حیات وحش کویر لوت ایران" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به زیستگاه حیات وحش کویر لوت ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید