آب و هوای ایتالیا در طول سال چگونه است؟

به گزارش دور زمین، یکی از مواردی که پیش از اقدام برای تحصیل در ایتالیا باید مورد توجه قرار بگیرد، آب و هوای ایتالیا در طول سال است، چرا که عدم سازگاری با محیط و آب و هوا در طول دوران مهاجرت تحصیلی، می تواند به یکی از مسائل مهاجرت تبدیل گردد.

آب و هوای ایتالیا در طول سال چگونه است؟

کشور ایتالیا سرزمینی شبه جزیره ای و چکمه ای شکل است که در جنوب اروپا در آغوش دریای آدریاتیک، دریای ایونی، دریای لیگوریا و دریای تیرنی آرام گرفته است. شریان های راونا، ونیز و تریسته طراوت و حیات را به طبیعت این سرزمین بخشیده و رشته کوه های آلپ مانند دژی راسخ در حصار دشت هموار داخلیِ این سرزمین عبور و مرور ابرها را به نظارت نشسته اند.

جزئیات جغرافیایی کشور ایتالیا در آب وهوای این سرزمین تاثیر مستقیمی گذاشته است؛ علاوه بر تفاوت دما و آب و هوا در چهار فصل سال، تنوع جغرافیایی از کرانه های دریاها گرفته، تا ارتفاعات و دشت های گسترده بسیار مشهود است. در این برگ از مجله خبرنگاران به آنالیز آب و هوای کشور ایتالیا در طول سال و در تقسیمات جغرافیایی آن می پردازیم.

آب و هوای ایتالیا

یکی از مهم ترین ویژگی های کشور ایتالیا در منظر گردشگران طبیعت چشم نواز و جلوه های شگرف آن است؛ دامنه های سبز ارتفاعات آلپ که به دشت های وسیع می رسد، از زیبایی های دنیا خلقت محسوب می گردد؛ با اینکه این زیبایی ها در برابر چشمان خیره گردشگران طنازی می نماید، اما برای مهاجرت و زندگی دائمی در کشور ایتالیا باید به ظرافت و دقت آب وهوای این کشور را مورد آنالیز قرار داد.

از نظر جغرافیایی کشور ایتالیا در منطقه معتدل قرار گرفته است. به علت طول قابل توجه شبه جزیره، تنوع قابل توجهی در آب و هوای شمال کشور (متصل به قاره اروپا) و جنوب (دریای مدیترانه) وجود دارد.

رشته کوه آلپ مانند سدی بزرگ در برابر بادهای غربی و شمالی عمل می نماید؛ در حالی که هم آپنین ها و هم دشت بزرگ شمال کشور ایتالیا تغییرات اقلیمی خاصی در این منطقه ها ایجاد می نمایند.

ساردینیا در معرض بادهای آتلانتیک و سیسیل در معرض بادهای آفریقایی واقع شده است. به طور کلی، چهار شرایط هواشناسی بر آب و هوای ایتالیا تاثرگذار است: تندباد (چرخند) زمستانی مدیترانه، گردباد هوایی (پادچرخند) تابستانی متناظر؛ تندباد تابستانی در منطقه آلپ و در پی آن گردباد هوایی زمستانی؛ تندباد پاییزی در منطقه آتلانتیک؛ و گردباد هوایی پاییزی سیبری شرقی. همسویی دو توده هوایی که در آخر بیان شد، باران های سنگین پاییزی را به همراه می آورد.

باید توجه داشت که نواحی داخلی کشور ایتالیا (برای مثال شهرهای تورین، میلان و بولونیا) آب و هوایی به نسبت خنک دارند و بر اساس طبقه بندی آب و هوای کوپن (Köppen Cfa) در گروه آب و هوای نیمه گرمسیری مرطوب قرار می گیرند؛ در حالی که منطقه ها ساحلی لیگوریا و شبه جزیره جنوب فلورانس متناسب با مشخصات آب و هوای مدیترانه ای طبقه بندی می گردد. برای مطالعه دقیق تر، ابتدا آب و هوای کشور ایتالیا را در فصل های مختلف سال آنالیز می کنیم.

آب و هوای ایتالیا در فصل بهار

بهار همراه با ابرهای باران زایش وارد خاک کشور ایتالیا می گردد. معمولا در بدو ورود بهار تمام بخش های کشور ایتالیا بارانی ست و با رسیدن شب رفته رفته دمای هوا کاسته می گردد. با رسیدن دومین ماه بهار کم کم از مقدار بارش ها هم کاسته می گردد و شکوفایی این فصل در منطقه ها مرکزی مانند شهر رم به زیبایی نمایش داده می گردد.

میانگین دمای هوای شهرهای مختلف در این فصل میان 15 تا 20 درجه سانتی گراد متغیر است. در ماه مارس دمای هوا 5 تا 16 درجه بالا صفر است، خورشید حدود 5 ساعت مهمان آسمان می گردد و تعداد روزهای آفتابی 20 روز است.

در ماه آوریل دمای هوا بین 8 تا 19 درجه نوسان دارد. خورشید تابش خود را حدود 6 ساعت در روز ارزانی می نماید و در هشت روز از ماه آوریل جای خود را به ابرهای باران زا می دهد.

دمای هوا در ماه مِی به مقدار چشمگیری افزایش پیدا می نماید و در روزهای پایانی تا 24 درجه هوا را گرم می نماید. حضور خورشید در آسمان کامل است و به طور میانگین 6 روز از ماه هوا بارانی ست.

بهاران عطر شکوفه های مرکبات، زیتون، انار و انجیر فضای شهرها را پر می نماید. عطر بهار خرس ها، گوزن ها و آهوهای مستقر دردامنه ها کوه های آلپ را بیدار می نماید تا منظره ها شگفت انگیز آن زیباتر از پیش جلوه کند.

آب و هوای ایتالیا در فصل تابستان

مانند اغلب کشورها، فصل تابستان گرم ترین روزهای ایتالیا را با خود می آورد و تقریبا در تمامی شهرها آب و هوای مدیترانه ای چیره می گردد. با اینکه میانگین دمای کشور حدود 25 تا 30 درجه سانتی گراد است، اما وزش باد گرم آپه نین از سوی آفریقا هوای شهرهای جنوبی را تا 38 درجه گرم می نماید.

در فصل تابستان احتمال بارش باران حتی در شهرهای ساحلی ایتالیا نیز بسیار کم است و خورشید در تمام ساعات روز در آسمان نگهبانی می دهد. شاید در اوایل تابستان بتوان در کشور ایتالیا روزهای بارانی را تجربه کرد.

میانگین دمای ماه ژوئن در کشور ایتالیا 15 تا 28 درجه سانتی گراد است و طول روز به 9 ساعت هم می کشد. در ماه جولای تابستان در تمام شهرهای قدرت خود را به نمایش می گذارد و دمای هوا به 30 درجه سانتی گراد هم می رسد.

دمای هوا در ماه آگوست هم چندان تفاوتی با جولای ندارد، اما در روزهای پایانی مهمانی ابرها بر فراز آسمان شهرهای ساحلی پاییز را جشن می گیرند.

آب و هوای ایتالیا در فصل پاییز

با اینکه تغییرات ناگهانی هوا از رخدادهای طبیعی فصل پاییز است، اما تعداد گردشگران بیشتری در این فصل مهمان کشور ایتالیا می شوند؛ شاید کاهش محسوس دما علت آن باشد. میانگین دمای هوای پاییز در کشور ایتالیا حدود 20 درجه سانتی گراد است، اما ماه سپتامبر همچنان آثار قابل توجهی ازهوای تابستانی را با خود همراه دارد.

بیشترین حضور خورشید در کشور ایتالیا در ماه سپتامبر (حدود 8 ساعت در روز) اتفاق می افتد؛ شاید به همین علت باشد که بسیاری از شهرها هنوز بوی تابستان به مشام برسد. میانگین دمای ماه سپتامبر 15 تا 30 درجه سانتی گراد است و بارش های پراکنده در روزهای پایانی حضور پاییز را نمایان می نماید.

میانگین دمای هوای ماه اکتبر 11 تا 23 درجه است و کم کم از طول روزها کاسته می گردد. احتمال بارش پاییزی در شهرهای ساحلی بالا می رود و شب ها دما کاهش پیدا می نماید. در روزهای پایانی اکتبر پاییز رنگ اُخر خود را به طبیعت پاشیده و به زیبایی خودنمایی می نماید.

ماه پایانی پاییز نوامبر است که با میانگین دمای 7 تا 17 درجه ای خورشید را زودتر از دیگر روزها بدرقه می نماید؛ با وداع خورشید از آسمان افت دما احساس می گردد. احتمال وقوع باران حتی در شهرهای مرکزی کشور ایتالیا در ماه نوامبر بسیار بالاست. به طوری که تقریبا 10 روز از ماه هوا بارانی ست.

آب و هوای ایتالیا در فصل زمستان

نام زمستان تجسمی از سرما و برف با خود همراه دارد، اما در کشور ایتالیا با طنازی طبیعت همراه است. فصل زمستان یکی از زیباترین فصل های ایتالیا ست؛ دامنه های پوسیده از برف آلپ پاتوق اسکی بازان و کوهنوردان می گردد.

میانگین دمای هوای کشور ایتالیا در فصل زمستان حدود 9 تا 3 درجه است، اما برخی روزهای سرد دمای منفی 7 درجه در کشور ایتالیا حکمرانی می نماید.

در مقایسه با شمال و جنوب کشور ایتالیا، تفاوت قابل توجهی در دما به خصوص در فصل زمستان وجود دارد؛ در برخی از روزهای زمستان دمای منفی 2 درجه سانتی گراد وهوای برفی در میلان حاکم است، در حالی که در همان روز میانگین دمای هوای شهر رم 8 درجه سانتی گراد بالای صفر و میانگین دمای هوای شهر پالرمو 20 درجه سانتی گراد گزارش می گردد.

دسامبر با میانگین دمای 9.3 درجه ای اولین ماه زمستانی ست. تقریبا نیمی از روزهای ماه اکتبر با بارش همراه است؛ به همین علت ساعات آفتابی آسمان ایتالیا حدود 2 تا 5 گزارش شده است.

ژانویه سردترین ماه سال کشور ایتالیاست. میانگین دمای میانگین دمای حاکم بر این سرزمین چکمه ای حدود 3 تا 12 درجه است. اما دمای هوای منطقه رشته کوه آلپ به 12 درجه سانتی گراد زیر صفر می رسد.

در ماه فوریه از مقدار دما و بارش برف کاسته می گردد. میانگین دمای هوای کشور ایتالیا در ماه فوریه آخرین ماه زمستان حدود 4 تا 14 درجه سانتی گراد متغیر است.

به طور کلی، کشور ایتالیا را می توان به هفت منطقه اصلی آب وهوایی تقسیم کرد. منطقه ها شمالی که مقر رشته کوه آلپ است، آب و هوای کوهستانی قاره ای است دارد، دمای این منطقه سردتر و بارش در آن به نسبت منطقه ها غربی بیشتر است.

منطقه باردونکیا در غرب کشور ایتالیاست که میانه دمای سالانه 7.4 درجه سانتی گراد و میانه بارندگی سالانه 660 میلی متر بر آن حاکم است؛ در حالی که کورتینا دامپتزو در شرق کشور میانگین دمای سالانه 6.6 درجه سانتی گراد و میانگین بارش 1055 میلی متر دارد.

با توجه به آنچه گفته شد، متقاضیان مهاجرت تحصیلی به کشور ایتالیا می توانند با نگاهی ژرف تر به آب و هوای ایتالیا و آنالیز شرایط زندگی این نواحی در پیِ شرایط اقلیمی، شهر و دانشگاه محل تحصیل را برگزینند. معایب و مزایای تحصیل در ایتالیا را می توانید در این صفحه مطالعه کنید. جهت آنالیز دقیق تر آب و هوای کشور ایتالیا را از منظر جغرافیایی آن آنالیز می کنیم.

آب و هوای مدیترانه ای گرم و تابستانی

این شرایط آب و هوایی در تمام منطقه ها ساحلی به استثنای منطقه شمال شرقی (با آب و هوای نیمه گرمسیری مرطوب) حاکم است. آب و هوای مدیترانه ای گرم و تابستانی در شهرهای کالیاری، پالرمو، ناپل، رم، جنوا و پسکارا غالب است.

میانگین دمای زمستانی این منطقه ها حدود 6 درجه سانتی گراد در منطقه ها شمالی و حدود 11-14 درجه سانتیگراد در جزیره های جنوبی متغیر است.

در طول تابستان میانگین دما به طور میانه حدود 23 درجه سانتی گراد در شمال (لیگوریا) و 26-28 درجه سانتی گراد در جنوب گزارش شده است. بارش های این منطقه ها بیشتر در زمستان صورت می گیرد؛ بارش برف در شمال نادر است و در جنوب تقریباً هرگز اتفاق نمی افتد. تابستان ها خشک و گرم است.

آب و هوای معتدل تابستانی و مدیترانه ای

این نوع آب و هوا در جنوب کشور ایتالیا و در ارتفاعات (حدود 1000 متر) برقرار است. شرایط آب و هوایی این منطقه ها شباعت بسیاری به آب و هوای معمول مدیترانه ای دارد؛ با اینکه تابستان ها خشک و زمستان ها مرطوب تر هستند، اما دمای هوای هر دو فصل به نسبت کمتر است، یعنی چیزی حدود 3 یا 5 درجه سانتی گراد در زمستان و بین 17 تا 21 درجه سانتی گراد در تابستان.

بارش برف هم در زمستان ها معمول است. این نوع آب وهوا در شهرهای پریزی و پتنزا حاکم است.

آب و هوای نیمه گرمسیری مرطوب

یک نسخه نسبتاً قاره ای و چهار فصل از آب و هوای مرطوب نیمه گرمسیری را می توان در دره های پو Po و آدیژ Adige در شمال و جنوب کشور ایتالیا یافت. یکی از مهم ترین ویژگی های این نوع آب و هوای کشور ایتالیا تابستان های گرم و مرطوب آن است، در حالی که زمستان های به نسبت سرد در این منطقه ها حکمرانی می نماید.

در منطقه های از کشور ایتالیا که آب و هوای نیمه گرمسیری مرطوب دارد، مقدار بارش بیشتر است و هیچ فصل خشکی وجود ندارد. دمای میانه در سردترین روز های ژانویه حدود 1 تا 3 درجه سانتی گراد و در گرم ترین روزهای جولای و آگوست بیش از 22 درجه سانتی گراد است.

آب و هوای نیمه گرمسیری مرطوب کشور ایتالیا در شهرهای اصلی مانند میلان، ونیز، ورونا، تورین، تریسته و بولونیا حکم فرمایی می نماید.

برخی از شهرهای ایتالیا در هیچ یک از طبقه بندی های آب وهوایی گفته شده قرار نمی گیرند و شرایط بینابینی دارند. درواقع نه تابستان های خیلی مرطوبی دارند و نه خیلی خشک هستند. در این شرایط آب و هوایی کشت درختان زیتون صورت می گیرد؛ خصوصیاتی که معمولاً در آب و هوای مدیترانه ای دیده نمی گردد. فلورانس نمونه خوبی از این شرایط انتقال است.

آب و هوای اقیانوسی

در ارتفاعات آپنین و کوهپایه های آلپ آب و هوای اقیانوسی حاکم است. میانگین دمای تابستانی بین 17 تا 21 درجه سانتی گراد است و زمستان ها چندان سخت و بورانی نیست. آب و هوای اقیانوسی در شهرهای آئوستا، کامبوباسو، لوئیکولا، کونئو، سوندریو، آماتریس (معتدل تر)، بلونو، برنو، فلتره (شدیدتر) دیده می گردد.

آب و هوای قاره ای مرطوب

در کوه های آلپ آب و هوا با ارتفاع 1200 متر در ضلع غربی و حدود 1000 متر در ضلع شرقی آب و هوای فاره ای مرطوب حاکم است. در این منطقه ها زمستان های ملایم با میانگین دمای 7 تا 3 درجه سانتی گراد زیر صفر و تابستان هایی معتدل با میانگین دمای 13 تا 18 درجه سانتی گراد دیده می گردد.

بارش برف در منطقه های با آب و هوای قاره ای مرطوب از اوایل نوامبر تا مارس و اوایل آوریل معمول است. شهرهای اصلی کشور ایتالیا که این نوع آب و هوا را تجربه می نمایند، شهرهای بروسن، گرسونی-سنت-ژان، آپریکا، ورمیلیو، مازین، سانتو استفانو دی کادور، آسیاگو، کلوت، رسیا هستند.

آب و هوای زیرشمالگانی

در دره آلپ که ارتفاع حدود 1600 تا 1،800 متر است، زمستان های بسیار سردی تجربه می گردد. میانگین دمای زمستانی این منطقه حدود 5 تا 12 درجه سانتی گراد زیر صفر گزارش شده و تابستان ها اغلب خنک است.

در کشور ایتالیا شهرهای مانند لیوینیو، چامو (Chamois)، میسورنیا، پردوی، و ریمس-نوتره-دام شرایط آب و هوای زیرشمالگانی را دارند.

آب و هوای توندرا

در شهرهای دامنه کوه آلپ و بالای زنجیره درختان جنگلی دمای به نسبت پایینی بر قرار است. در این منطقه ها معمولا دمای هوا در تمامی طول سال بالاتر از 10 درجه سانتی گراد را تجربه نمی نماید. شهرهایی که در این منطقه از کشور ایتالیا قرار دارند، ترپلا، سستریر و سروینیا هستند.

منبع: لتس گو یونی
انتشار: 21 آذر 1400 بروزرسانی: 21 آذر 1400 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 4660

به "آب و هوای ایتالیا در طول سال چگونه است؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "آب و هوای ایتالیا در طول سال چگونه است؟" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آب و هوای ایتالیا در طول سال چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید