تحویل ارز مسافرتی؛ با شرایط همان قبلی اما با نرخ بازار

به گزارش دور زمین، ارز مسافرتی در حالی به بانک ها بازگشته که شرایط آن با گذشته تفاوتی نکرده و تنها نرخ این ارز است که همسطح بازار گردیده و به ازای هر مسافر، با یوروی تا 14 هزار و 800 تومانی قیمت خورده است.

تحویل ارز مسافرتی؛ با شرایط همان قبلی اما با نرخ بازار

به گزارش خبرنگاران، یکی از اخبار اقتصادی امروز خبرنگاران به حواشی مربوط به ارز مسافرتی اختصاص داشت. از امروز (یکشنبه) پرداخت ارز مسافرتی بار دیگر در بانک ها شروع شد؛ اما در حال حاضر فقط در هفت شعبه بانک ملی این پرداخت انجام می گردد. اینکه ارز مسافرتی با چه شرایطی به متقاضیان تحویل می گردد، پیگیری از شعب از این حکایت دارد که تغییری در نحوه پرداخت نسبت به قبل اتفاق نیفتاده و فقط نرخ متفاوت است. بر این اساس هر مسافر فقط یک بار در سال می تواند از شعب بانک ارز مسافرتی گرفتن نموده و سقف آن برای کشورها متفاوت است؛ به گونه ای که برای کشورهای همسایه و مشترک المنافع حداکثر 500 یورو و برای سایر کشورها تا 1000 یورو به مسافر پرداخت خواهد شد.

ریزش قیمت در بازار طلا و سکه

یکی دیگر از اخبار امروز، درباره کاهش قیمت طلا و سکه بود، به طوری که در بازار امروز، سکه تمام طرح جدید 140 هزار تومان نسبت به روز قبل کاهش یافته و چهار میلیون و 67 هزار تومان قیمت داشت و هر قطعه سکه یک گرمی 611 هزار تومان قیمت گذاری شد.

کشف باند و تخلف بزرگ در حوزه ارزش افزوده

محمدجواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - امروز در یک برنامه تلوزیونی حضور یافت و توضیحاتی را درباره مباحث روز این حوزه ارئه کرد. وی با اشاره به اینکه برخی ارز 4200 را گرفتند و گوشی ها را گران فروختند، گفت: من وزیر ارتباطات نتوانستم برای اپراتورها ارز بگیرم و باید دید برخی چطور توانستند برای واردات آیفون ارز بگیرند.

وی در پاسخ به مشکلات ادامه دار پیامک های تبلیغاتی بیان نمود: این مکانیزم که موجب نارضایتی مردم است، انتقاد به جایی است. ما ابتدا سرشماره های تبلیغاتی را قطع کردیم که بعد آن ها از شماره های عادی استفاده کردند. سپس ما با استفاده از ظرفیت مردم از سامانه 195 استفاده کردیم که بیش از 70 هزار سیم کارت قطع شد و این روند باز هم ادامه دارد. از ظرفیت شفاف سازی نیز استفاده کردیم و مردم می توانند از سامانه #800 ببینند که عضو چه خدمات ارزش افزوده ای هستند.

تصمیم جدید ستاد تنظیم بازار برای تامین اقلام تکایا و هیات های مذهبی

باتوجه به اینکه هر ساله در آستانه ماه محرم تقاضای محصولات پرمصرف افزایش می یابد، برای تنظیم بهتر بازار و تامین اقلام به قیمت مناسب دولت کالاهای اساسی از جمله برنج، گوشت، مرغ و شکر را توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران و شرکت پشتیبانی امور دام استان ها برای مصرف نذورات هیات های مذهبی و تکایا تامین می کرد که امسال با توجه به تخصیص ارز دولتی به نرخ 4200 تومان برای واردات کالاهای اساسی مورد احتیاج کشور، این اقلام در بازار مصرف برای همه اقشار با نرخ دولتی باید عرضه گردد.

در این باره مسعود بصیری - مدیرکل دفتر برنامه ریزی، تامین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی - درباره عرضه کالاهای اساسی در محرم امسال اظهار داشت: در آخرین جلسه کارگروه تنظیم بازار تصمیم گرفته گردیده که برای ایام محرم نظارت ها بیش تر گردد تا اقلام وارداتی با دلار دولتی به نرخ منطقی به فروش برسد.

پیشنهاد شارژ کارت های یارانه برای کوپن کالا

هادی ابوی -دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران- با اشاره به پیشنهاد طرح اعطای کوپن الکترونیکی به آحاد جامعه با هدف تامین کالاهای اساسی گفت: توزیع کوپن موجب کاهش قیمت بسیاری از کالاها در بازار می گردد.

وی اظهار کرد: در جلسه ای که هفته گذشته با سرپرست وزارت کار داشتیم، اظهار داشتیم که معیشت کارگران به دلیل شرایط حاکم بر اقتصاد و رکود کارخانه ها با مشکل روبرو گردیده است و حقوقی که کارگران می گیرند، صرفنظر از اقلام مصرفی، کفاف هزینه های اجاره بها و ایاب و ذهاب را نمی دهد.

به گفته ابوی، درصورت اجرای طرح در مرحله اول، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و بیمه شدگان تامین اجتماعی که دارای کد بیمه هستند، باید مشمول توزیع کوپن شوند.

سیگارها در پستو؛ بازار در التهاب!

در حالی که سیگارهای خریداری گردیده به پستوها منتقل گردیده و شاهد التهاب در بازار محصولات دخانی هستیم، محمدرضا تاجدار -رییس انجمن تولیدنمایندگان، واردنمایندگان و صادرنمایندگان محصولات دخانی- در ارتباط با افزایش غیرمتعارف قیمت سیگار و تعارض قیمت عرضه توسط واحدهای فروش به مصرف نمایندگان نسبت به قیمت درج گردیده روی پاکت های سیگار اظهار کرد: بخشی از افزایش قیمت ها طبیعی است اما شاهد پدیده ای هستیم که بر اساس آن قیمت عرضه گردیده توسط واحدهای فروش با قیمت درج گردیده روی پاکت های سیگار متفاوت است و سود حاصل از این تعارض به جیب دلالان و محتکران سیگار می رود.

قیمت دلار در سال گذشته حدود 3400 تا 4200 تومان بود اما در امسال به حدود 8000 تومان در سامانه نیما افزایش یافته است که این نشان دهنده رشد 100 درصدی قیمت است و در حوزه محصولات دخانی که 70 تا 80 درصد مواد اولیه وارداتی است، شاهد رشد قیمت ها هستیم.

پیدا شدن مقصر گرانی روی دور باطل!

اقلام مختلف مورد احتیاج مردم از ظروف یک بار مصرف گرفته تا لوازم التحریر طی ماه گذشته یا افزایش قیمت داشته اند یا نایاب گردیده اند. مشکلی که مانند یک کلاف سردرگم پیدا کردن منشاء آن ناممکن است. به طوریکه زمانی که برای جست وجوی منبع مشکل در راه عرضه نمایندگان مواد اولیه و تولیدنمایندگان قدم می گذاریم، به بن بست می خوریم، زیرا نه تنها کسی مشکل را گردن نمی گیرد، بلکه انگشت اتهام خود را به سوی دیگری دراز می نماید.

می توان گفت سرشروع این ماجرا گران شدن قیمت آب معدنی بود. در این راستا چندی پیش پیمان فروهر، دبیر انجمن تولیدنمایندگان آب های معدنی و آشامیدنی از کاهش 40 درصدی عرضه آب بسته بندی به دلیل کمبود بطری به خبرنگاران خبر داده بود. به گفته وی میزان هر کیلوگرم PET به 23 هزار تومان رسیده است که نسبت به قیمت 4500 تومانی سال گذشته نزدیک به 500 درصد رشد یافته است. همین مسئله موجب تا شاهد رشد افسارگسیخته قیمت مواد اولیه بطری باشیم و بازار این مواد به دست دلالان و سودجویان افتاده که باعث گردیده میزان عرضه آب بسته بندی در بازار حدود 40 درصد کاهش یابد.

هندی ها، یک ماه دیگر می آیند

پس از اجرایی شدن برجام، وزارت راه و شهرسازی توانست تعدادی از طرح ها و برنامه های کلان خود را که برای سال های نسبتا طولانی مسکوت باقی مانده بود، به مرحله اجرا برساند و در این مسیر معین سرنوشت بندر چابهار یکی از اصلی ترین برنامه ها بود. در حال حاضر و چند ماه پس از شروع فرایند نهایی شروع به کار هندی ها در چابهار، حالا وزیر راه و شهرسازی خبر از آن داده که شرکت هندی ظرف یک ماه آینده کار خود را در این بندر ایرانی شروع خواهد نمود.

هند که از سال ها قبل با توجه به موقعیت مهم چابهار اعلام آمادگی نموده بود که در این بندر ایرانی حضور پیدا نموده و سرمایه گذاری های لازم را انجام دهد، این بار قراردادی را نهایی کرد که در چارچوب آن یک سرمایه گذاری مستقیم و یک خط اعتباری اقتصادی برای توسعه بندر چابهار در نظر گرفته گردد.

بهار نگران نماینده برای معدن

میزان واردات در بخش صنعت و معدن اما طی سه ماهه نخست امسال از لحاظ ارزشی به ترتیب با کاهش 10 درصدی و افزایش 33.7 درصدی و از نظر وزنی با کاهش 33.5 درصدی و افزایش 23.1 درصدی روبرو گردیده است.

این درحالی است که میزان واردات وزنی صنایع طی مدت مذکور سه میلیون و 269 هزار تن بود که نسبت به واردات چهار میلیون و 917 هزار تنی در مدت مشابه سال گذشته 33.5 درصد کاهش داشته است. در مورد واردات وزنی معادن در سه ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه نیز واردات 201 هزار تنی به 247 هزار تن ارتقاء یافته است که افزایشی 23.1 درصدی را نشان می دهد.

قیمت گذاری دولتی گریبانگیر بورس کالا شد!

در حالی برخی افراد با حمله به ساختارهای رسمی بورس سعی دارند که معاملات پتروشیمی ها و فولادی ها را از بورس به فضای غیرشفاف سوق دهند و رانت خود را بیش تر نمایند که اقتصاددان ها معتقدند باید با احترام به مکانیزم بازارهای رسمی از ایجاد رانت جلوگیری کرد.

مدتی است که به دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت محصولات پتروشیمی و فولاد طبق ارز پایه 4200 تومانی در بورس کالا عرضه می شوند، این اتفاق با این هدف رخ داد که یارانه آن به مصرف نمایندگان واقعی برسد. اما در حال حاضر می بینیم قیمت این کالاها در بازار غیررسمی با قیمت های بالایی مورد معامله قرار می گیرد و آن یارانه به یک سری از دلالان می رسد.

یارانه تخصیص یافته به محصولات پتروشیمی و فولادی با این هدف بود تا قیمت نهایی برای مصرف نماینده های واقعی و تولیدنماینده ها کمتر گردد، اما درنهایت این اتفاق نیفتاد. پس منطقی به نظر می رسد که قیمت پایه برای عرضه این محصولات آزاد گردد و با نرخ دلار آزاد مورد معامله قرار گیرد چراکه درنهایت چه قیمت پایه 4200 تومانی رعایت گردد و چه نگردد، قیمت ها در بازار غیررسمی بر اساس ارز آزاد رقم می خورد. درنتیجه ریشه قیمت های بالا در بورس نیست، بلکه در قوانین دولتی است که بورس موظف به رعایت آن است.

لااقل تحریم های داخلی را کاهش دهید

چند ماه پس از خاتمه یافتن اعتراضات رانندگان کامیون و فعالان عرصه حمل ونقل کشور، این بار انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل بین المللی ایران در نامه ای به وزیر راه و شهرسازی از او خواسته اند که در شرایطی که تحریم ها رفت وآمد را سخت نموده، لااقل برخی مشکلات داخلی موجود در این عرصه را رفع کند.

براساس اطلاعات مندرج در این نامه رسمی این انجمن از وزیر راه و شهرسازی خواسته با توجه به شرایط فعلی کشور که قطعا فشارهای خارجی شرایط را در اقتصاد ایران سخت می نماید با مدیریت شرایط و از بین بردن محدودیت های داخلی که این انجمن از آن به عنوان تحریم های داخلی یاد نموده است، شرایط به وجود آمده را رفع کند.

پارتی بازی برای مدیران؛ هزینه برای خانواده ها!

یکی از هزینه های اصلی فصل شروعین مدارس برای خانواده ها تهیه لباس فرم است که به گفته رئیس اتحادیه خیاطان تهران، مدارس و آموزش و پرورش مسیر اشتباهی را طی و هزینه های گزافی را بر خانواده ها تحمیل می نمایند. این در حالی است که حجم قابل توجهی از سفارش های دوخت این لباس ها به خیاطی های بدون مجوز ارائه می گردد و این موضوع به دلیل ارتباطات مدیران مدارس صورت می گیرد.

در این رابطه حبیب طهماسبی نیک - رئیس اتحادیه خیاطان زنانه و مردانه تهران - به خبرنگاران، گفته است: با توجه به اینکه اتحادیه از حدود سه سال گذشته به آموزش وپرورش های تمام مناطق تهران نامه ای در راستای تهیه و دوخت لباس فرم مدارس با قیمت مصوب و اسامی اعضای مورد تائید اتحادیه ارسال نموده، اما آموزش وپرورش مسیر انحرافی خود را همچنان طی می نماید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 شهریور 1397 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 91

به "تحویل ارز مسافرتی؛ با شرایط همان قبلی اما با نرخ بازار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحویل ارز مسافرتی؛ با شرایط همان قبلی اما با نرخ بازار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید