عوارض صادرات سیب زمینی تغییر می نماید، حل معضل بازار برنج تا هفته آینده

به گزارش دور زمین، قادری فر از تشکیل جلسه قرارگاه امنیت غذایی برای مشخص عوارض تازه صادراتی برای سیب زمینی طی فردا اطلاع داد.

عوارض صادرات سیب زمینی تغییر می نماید، حل معضل بازار برنج تا هفته آینده

خبرنگاران- قادری فر، مدیر عامل سازمان تعاون روستایی کشور در گفت وگویی به آنالیز آخرین شرایط بازار سیب زمینی و برنج با توجه به تنش های ایجاد شده در بازار این دو محصول پرداخت.

چرا نرخ بعضی کالاها مانند سیب زمینی و برنج یکباره صعودی شد؟

قادری فر: ایران جزو بزرگترین کشورهای فراوری سیب زمینی در دنیاست. طبق در رصدها متوجه دو علت اصلی برای افزایش قیمت این کالا شدیم. سیل جنوب کرمان 70 هزار تن از سیب زمینی و سایر محصولات ما را از بین برد. بعلاوه با پایش روزانه و آمارها مشاهده کردیم که سقف صادرات سیب زمینی تکمیل شده است و ادامه این فرایند منجر به افزایش نرخ این کالا در بازارها شد.

در سال های گذشته با انباشت کالاهایی نظیر سیب زمینی و پیاز بودیم، فکری به حال این نوع کشت ها نشده است؟

قادری فر: باید داستان کشت های بی برنامه را انتها دهیم. کشت قراردادی برای محصولات یکی از این راهکارهاست. کشت قراردادی گندم شروع شده است.125 هزار هکتار از اراضی کشور زیر طرح کشت قراردادی بردیم.

درخصوص سیب زمین چه طور؟

قادری فر: در مورد سیب زمینی از کشت بهاره به کشت قراردادی متوسل خواهیم شد چرا که نباید کشاورزی دانه ای بکارد و محصولش دور ریخته گردد. در حوزه امنیت غذایی در پی شکل گیری زنجیره غذایی هستیم تا مسائل کاملا حل گردد.

برای مردم سوال ایجاد می گردد که چرا زمانی که قیمت کالا یا محصولی بالا می رود صادرات هم باید ادامه داشته است؟

قادری فر: باید این را هم در نظر گرفت که نمی توانیم بازارهای جهانی را هم از دست بدهیم. مصوب شد از صبح فردا با مصوبه کارگروه تنظیم بازار و تایید معاون اول رئیس جمهور عوارض صادرات سیب زمینی تغییر کند. یعنی منع صادرات نداریم و یک شبه این موضوع را برای کشاورزان اعمال نمی کنیم. فردا با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی عدد عوارض صادرات محصول سیب زمینی معین می گردد.

با وضع عوارض صادرات بیشتر کشاورز به سمت صادرات نمی رود و بازار از دست می رود.

قادری فر: با تمهیداتی که اجرا شده است چنانچه تدام اخلال در بازار مصرف به وجود بیاید با مجوز قرارگاه امنیت غذایی با واردات 100 هزار تن سیب زمینی به داخل بازار را تعادل می بخشیم. از فردا در تمام میادین شهرداری تهران سیب زمینی با نرخ 10 هزار تومان عرضه خواهیم کرد. بازرگام هم این عرضه را از شب گذشته شروع نموده است.

حداقل سفارش سیب زمینی 2 کیلوگرم با نرخ 9800 تومان است. این طرح در 18 استان اجرایی می گردد اما در تلاشیم تا انتها سال تمام کشور عرضه انجام گردد. بعلاوه به وسیله سامانه هست اینجا افراد با درج درخواست کالای خود را از نزدیک ترین فروشگاه محل زندگی خود تحویل خواهند گرفت.

سفارش های ثبت شده در سامانه بازرگام دقیق و از ذخایر راهبردی کشور انجام می گردد و در صورت نارضایتی مشتریان قابل استرداد است.

در مورد گرانی برنج هم توضیحی بفرمایید.

قادری فر: به علت تنش های آبی فراوری 30 درصد کاهش یافته است و بازار برنج هم برخلاف عرضه های چندباره شرکت بازرگانی دولتی، همچنان ملتهب است. از روز گذشته توزیع برنج هندی و پاکستانی و تایلندی شروع شده است. ذخایر راهبردی برنج در بازرگانی دولتی بیش از 400 هزار تن است. برای سال آینده کشت قراردادی برنج را شروع کردیم و با سیاست 400 هزار تن برنج ایرانی با کشت قراردادی تامین و ذخیره سازی می کنیم.

ارسال 10 هزار تن برنج به شمال کشور صحت دارد؟

قادری فر: به علت سیاست های غلط و سیستم ناسالم توزیع، برنج درجه یک ایرانی دست کشاورز ایرانی نیست. یعنی دلال و واسطه این برنج را خریداری و با قیمت های بالا عرضه می نمایند. عرضه برنج در استان های شمالی و سایر استان های دارای کمبود بدون محدودیت انجام می گردد. احتمالا بازار برنج ظرف هفته آینده بازار آرام گردد.

آنالیز های میدانی و بعلاوه اظهارنظر ها در شبکه های اجتماعی خبر از افزایش نرخ سیب زمینی تا هر کیلو 20 هزار و برنج تا 80 هزار تومان می دهند.

خبرنگاران مالی صنعت ، تجارت و کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 29 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 29 اردیبهشت 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 5289

به "عوارض صادرات سیب زمینی تغییر می نماید، حل معضل بازار برنج تا هفته آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض صادرات سیب زمینی تغییر می نماید، حل معضل بازار برنج تا هفته آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید