بازدید از شهر و اقامت در ونیز

به گزارش دور زمین، در این مطلب برآنیم تا برخی از جاذبه‌های گردشگری شهر ونیز را برای گردشگران تور ایتالیا فاش کنیم. این شهر تاریخی، آکنده از سازه‌هایی با تاریخچه‌ای غنی است. کانال‌ها، پل‌ها، میادین و برج‌های ناقوس همه از بناهایی هستند که سالانه خیل عظیمی از گردشگران را به خود جذب می‌کنند. در این مقاله به شرح عریض‌ترین و مهمترین کانال شهر ونیز و مهمترین وسیله تردد در میان مسیرهای آبی این شهر ایتالیایی خواهیم پرداخت. همچنین توصیفی از برخی از پل‌های مشهور این شهر با پیشینه‌ای تاریخی آورده شده است.و اطلاعاتی جامع مرتبط با گزینه‌های مناسب و به صرفه برای رسیدن به ونیز از فرودگاه‌های ایتالیا و اقامت در آن را در اختیار گردشگران تور اروپا قرار می دهیم و چرایی منحصر بفرد بودن این شهر تاریخی را عنوان کنیم.

بازدید از شهر و اقامت در ونیز

حرکت از فرودگاه به مقصد ونیز

گردشگران تور اروپا برای بازدید از ونیز سوار بر کشتی گردشگری می‌شوند، مگر آنکه برنامه سفر و اقامتی مختص به خود را داشته باشند. با این وجود غالب گردشگران با هواپیما به این بخش سفر می‌کنند. کسانی که از این طریق برای بازدید از ونیز می‌آیند ممکن است در فرودگاه Treviso (که در فاصله تقریبی 31 کیلومتری از ونیز قرار گرفته است) واقع در شمال ایتالیا پیاده شوند. گردشگران تور ایتالیا از این مکان باید از راه زمینی به ونیز بروند. رایج‌تر از آن این است که بازدیدکنندگان در فرودگاه Marco Polo پیاده شوند. از این محل برخی با اتوبوس یا قطار به مقاصد خود می‌روند. البته تاکسی‌های شخصی نیز در اینجا موجودند. اگر قصد اقامت در خود ایتالیا را دارید، تمامی این گزینه‌ها مطلوب به شمار می‌آیند. اما اگر قصد اقامت در جزیره ونیز یا مکانی دیگر در خود تالاب را دارید، بنابراین باید به خاطر داشته باشید که تنها راه رفت و آمد در این جزایر قایق است.

امروزه امکان دسترسی به ونیز از فرودگاه با قطار و ماشین وجود دارد. خطوط راه آهن نیز در سال 1846 در عرض تالاب ساخته شده‌اند و خیابانی در سال 1933 به این مجموعه از راه‌ها اضافه شد. با این وجود هم خیابان ساخته شده و هم شبکه راه‌آهن به محض رسیدن به ناحیه شمال شرقی ونیز خاتمه می‌یابند. از این محل کلیه گردشگران تور اروپا با قایق یا پیاده به هتل‌ و مقاصد مورد نظر خود می‌روند. بنابراین آگاهی از اینکه دقیقاً در کدام محل از ونیز اقامت می‌گزینید بویژه برای گردشگرانی که شب به ونیز می‌رسند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برای غالب کسانی که از راه‌ هوایی سفر می‌کنند، آسان‌ترین راه برای رسیدن به اقامتگاه‌های خود در جزیره، استفاده از قایق است. اسکله قایق‌ها تنها در فاصله پیاده‌روی کوتاهی از پایانه‌های فرودگاه قرار گرفته‌اند و برای راحتی در پیدا کردنشان تابلو گذاری شده‌اند. بنابراین یادگیری این ساز و کارها برای گردشگران تور اروپا پیش از سفر به ونیز جهت اجتناب از تأخیر در رسیدن به مقصد مفید خواهد بود. بلیط قایق‌ها را می‌توانید به صورت آنلاین، در فرودگاه یا در خود اسکله خریداری نمایید. در این زمان دو انتخاب دارید، می‌توانید برای رسیدن به مقصدتان تاکسی‌های آبی شخصی کرایه کنید که بسیار گران قیمت خواهند بود. اتوبوس‌های آبی الی لاگونا (Alilaguna) برای بسیاری از گردشگران تور اروپا مناسب خواهد بود. مسیرهای این وسایل نقلیه آبی متعددند و با رنگ‌های مختلف تفکیک شده‌اند (مانند خطوط آبی، خطوط نارنجی و ...). مطمئن شوید که اتوبوس آبی درست را سوار شده‌اید تا از تأخیر و پیاده روی‌های طولانی به سمت اقامتگاهتان اجتناب کنید.

اقامتگاه‌های گردشگری ونیز

امروزه تالاب ونیز و کانال‌هایی که این شهر ایتالیایی را به چنین ایالت ثروتمند و مقتدری در طول قرون گذشته تبدیل کرده‌اند، همچنان به عنوان مسیرها و شاهراه‌های اصلی شهر عمل می‌نمایند و آب همانند خونی در این مسیرها جاریست. این راه‌های آبی به گردشگران تور ایتالیا امکان گشت و گذار در اطراف شهر را می‌دهند. در واقع در جزیره‌ای که محل قدیمی شهر ونیز است هیچ ماشینی وجود ندارد، فقط کانال‌ها و خیابان‌های باریک هستند که در همه جا پراکنده‌اند. بنابراین گردشگران تور ایتالیا به خاطر داشته باشند که اگر خواهان بازدید کوتاهی از شهر ونیز هستند، باید برنامه تردد و اقامت خود را به درستی سازماندهی کنند.

برخی از گردشگران تور ایتالیا، اقامت در ایتالیا و بازدید از ونیز را در طی سفرهای روزانه می‌پسندند و برخی دیگر ماندن در جزایر اطراف یا ونیز لیدو (Venice Lido، محلی که در آن هتل‌‌ها و سواحل  شنی قرار گرفته‌اند) را ترجیح می‌دهند. اگر می‌خواهید بیشتر از چند روز را در این محل سپری کنید، بنابراین اقامت در ایتالیا ممکن است گزینه‌ بهتری باشد چرا که می‌توانید خودرویی را برای سفر به مناطق دورتر کرایه کنید. از این رو این راهکارها می‌توانند نسبت به اقامت در خود شهر ونیز ارزانتر باشند و گردشگران تور اروپا را با ترافیک انسانی کمتری روبرو سازند.

البته این گزینه‌ها برای آن دسته از گردشگران تور اروپا که بیش از یک یا دو روز فرصت بازدید از ونیز را ندارند و آن دسته از افرادی که می‌خواهند تجربه‌ای تمام عیار از این شهر جالب هم در روز و هم در شب داشته باشند چندان مناسب نیستند. اقامت در خود شهر ونیز برای این افراد گزینه بهتریست. هزینه‌ اقامت در هتل‌های ‌شهر ونیز عموماً بالاست. به همین خاطر اتاق‌های تک تخته به همراه صبحانه و اقامتگاه‌های اجاره‌ای ممکن است به صرفه‌تر باشند. اگر قصد اقامت در هتل با تمام وعده‌های غذایی را دارید، بدیهیست که هتل‌هایی که در فاصله دورتری نسبت به جاذبه‌هایی مانند میدان سنت مارک (St. Marks Square) یا گراند کانال (Grand Canal) قرار گرفته‌اند ارزانترند و بدون اتومبیل دسترسی به آن‌هاسخت‌تر است. فضا در ونیز محدود است، بنابراین اتاق‌های هتل‌ها کوچکند و ممکن است ساده‌تر از آن چیزی باشند که اکثر گردشگران تور ایتالیا انتظار دارند. اما اگر قصد اقامت چند روزه در این مکان را دارید این هتل‌ها چندان هم بد نیستند. با این وجود هتل‌های ونیز تجربه‌ خوبی برای تعطیلات نیستند و تنها سرپناهی برای بازدید از شهر بشمار می‌آیند.

دلایل منحصر بفرد بودن شهر ونیز

چرا ونیز تا این حد خاص و آکنده از کانال‌های آبی است در حالی که هیچ مسیر جاده‌ای در آن وجود ندارد؟ ونیز بر زمینی محکم ساخته نشده است. تمامی این ناحیه هیچوقت بر روی زمینی سخت واقع نبوده است و تماماً بر تل‌هایی از گل، خاک نرم و مرطوب واقع در یک تالاب قرار گرفته است. همچنین این شهر تنها بر یک تل یا جزیره واقع نشده است، بلکه بر 117 جزیره قرار دارد.  الوارهای چوبی که در عمق خاک‌های رسی فرورفته‌اند، لایه‌هایی از سنگ و تخته‌های چوبی را نگهداشته‌اند و ساختمان‌ها بر فراز این زیرساخت‌ها واقع شده‌اند. شاید این ساختار بسیار سست و ضعیف بنظر آید اما تعداد بیشمار درختان محلی که زمانی در جنگ‌های ایتالیا قرار داشته‌اند چوب مورد نیاز برای این زیر ساخت را فراهم آورده‌اند. به عنوان مثال در ساخت پل ریالتو (Rialto Bridge) از 12000 تنه درخت استفاده شده است و گفته می‌شود که برج ناقوس میدان سنت مارک (Campanile) بر 100000 تیرک قرار گفته است.

ونیز با کمبود فضا روبروست و معابر میان ساختمان‌ها باریکند و تردد از طریق کانا‌ل‌های آبی (معابر آبی که در میان جزایر واقع شده‌اند) همیشه راهی ساده‌تر و بهتر بوده است. گاهی این مسیرها جهت سهولت تردد کشتی‌ها و قایق‌ها عریض‌تر شده‌اند. به طور کل در ونیز حدود 40 کیلومتر مسیر آبی و 177 کانال مجزا وجود دارد. امروزه این شهر قدیمی ایتالیایی، به عنوان بزرگترین شهر اروپا که در آن تردد اتومبیل وجود ندارد شناخته می‌شود و در این مورد در دنیا بی‌نظیر است.

تردد در ونیز، تجربه گوندولا (Gondola) همراه با تور ایتالیا

دلایل محبوبیت ونیز چیست؟ کانال‌هایی که به حالت صلیبی از شهر عبور می‌کنند و قایق‌های سیاه طویل و متمایزی که در طول این مسیرهای آبی گردشگران تور ایتالیا را جابه‌جا می‌کنند از عمده دلایلی هستند که این شهر ایتالیایی را متمایز ساخته‌اند. این قایق‌ها همان گوندولا هستند.

امروزه عمده افراد بومی از اتوبوس‌ها آبی یا قایق‌های شخصیشان برای تردد در سطح شهر استفاده می‌کنند، و در این میان گوندولاها مناسب‌ترین گزینه برای گردشگران تور ایتالیا محسوب می‌شوند. اما همیشه هم بدین صورت نبوده است. امروزه چیزی درحدود 400 گوندولا در ونیز یافت می‌شوند اما 300 سال پیش بیش از 10000 گوندولا در ونیز تردد داشتند که در واقع اصلی‌ترین روش برای تردد در سرتاسر مسیرهای آبی بشمار ‌می‌آمدند. فرم کشیده و باریک گوندولاها برای تردد در طول کانال‌های آبی باریک بسیار مناسب بود. گوندولاها برای اندازه و ظاهرشان تابع قوانین سرسختانه‌ای هستند. طول آن‌ها در حدود 10.7 متر است و تمامیشان سیاه رنگند. افرادی که گوندولاها را می‌رانند، لباس‌های فرم سنتی به تن دارند (لباس‌های راه راه آبی و سفید یا قرمز و سفید با کلاه‌های حصیری که به این لباس‌ها بیایند).

بسیاری از گردشگران تور ایتالیا سفر با گوندولا را نادیده می‌گیرند چرا که هزینه آن را بسیار بالا می‌پندارند. تردد با گوندولا در ونیز بسیار گرانقیمت است. اما حرکت با این وسیله در سطح شهر، از بایدهای تجربه ونیز است و بدون آن این لذت کامل نخواهد شد. شاید امروزه گوندولاها به آن اندازه‌ای که در گذشته عاشقانه بودند نباشند چرا که در هنگام حرکت با آن هزاران گردشگر دیگر به شما خیره می‌شوند. تمامی افرادی که گوندولاها را می‌رانند از کلاه حصیری که آن‌ها را خاص می‌کند استفاده نمی‌کنند و مانند گذشته برای مسافران آواز نمی‌خوانند. برای ترددهای عمومی واپورتو (Vaporetto) گزینه‌ای سریعتر و ارزانتر است و پیاده‌روی در خیابان‌های شهر ونیز جالب‌تر و کم هزینه‌ترین گزینه است. با این وجود گردشگرانی که به دنبال یک تعطیلات رمانتیک هستند و استطاعت پرداخت هزینه گوندولا را دارند، حرکت با این وسیله در سطح ونیز را هرگز فراموش نخواهند کرد.

تجربه تردد در ونیز با واپورتو (Vaporetti) همراه با تور ایتالیا

در شهر جزیره‌ای ونیز، پرکاربردترین وسیله تردد آبی، اتوبوس‌های آبی واپورتو (Vaporetto) است. واپورتو سرویس حمل و نقلی منظم و رایج در طول گراند کانال و در حد فاصل جزایر موجود در تالاب است. ایستگاه‌های واپورتو در فاصله مناسبی از یکدیگر در سرتاسر شهر ونیز پراکنده شده‌اند. بلیط سه روزه تردد  با این وسیله، هم به صرفه است و هم مناسب و در تمامی دفاتر فروش بلیط غیر الکترونیکی در سرتاسر ونیز قابل خریداری است. بعد از تهیه این بلیط به راحتی می‌توانید در ایستگاه‌های مختلف اتوبوس‌های آبی پیاده و سوار شوید.

بازدید از گراند کانال (Grand Canal) همراه با تور ایتالیا

گردشگران تور اروپا هر روشی را که برای تردد در سطح ونیز برگزینند، حرکت در مسیر گراند کانال آن‌ها را بیشترین جاذبه‌های شهر ونیز روبرو خواهد داد. غالب کانال‌های شهر، مسیرهای آبی کوچک و باریکی هستند که به ندرت فضای کافی برای تردد دو گوندولا از کنار هم را دارند. در این میان گراند کانال گزینه متفاوتی به شمار می‌آید. طول این کانال چهار کیلومتر و پهنای آن بیش از 90 متر است و اصلی‌ترین مسیر آبی شهر به شمار می‌آید. در طول این کانال مسافران و کالاها با مجموعه‌ای از قایق‌ها از پارکینگ ماشین‌ها و پایانه‌ها در شمال غربی به میدان سنت مارک در شمال شرقی منقل می‌کنند. در اطراف این مسیر چیزی نزدیک به 200 ساختمان بسیار پر نقش و نگارو تاریخی‌ متعلقبه قرون وسطی و رنسانس که به خوبی محافظت شده‌اند در همه جا در خشکی واقع شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. حرکت با قایق‌های تفریحی در طول این کانال از تجربیاتی است که گردشگران تور اروپا باید داشته باشند.

بازدید از پل‌های ونیز همراه با تور ایتالیا

در شهری که بر 117 جزیره واقع شده است، مهمترین سازه‌های معماری شده پل‌ها هستند. در محل شهر قدیمی ونیز بیش از 400 پل وجود دارد که به عنوان نقاط گره گاهی در شبکه کانال‌های آبی عمل می‌کنند. غالب این پل‌ها کوچک و نسبتاً کدر و نامشخصند. اما همه آن‌ها زیبا با تاریخچه‌ای طولانی هستند. این سازه‌ها عمدتاً ساختاری آجری یا سنگی دارند و برای عبور راحت گوندولا از زیرشان به شکل منحنی ساخته شده‌اند.

تنها چهار پل از پهنای عریض گراند کانال عبور می‌کنند و تنها قدمت یکی از آن‌ها به پیش از قرن نوزدهم میلادی بازمی‌گردد. پل ریالتو (Rialto Bridge) در بین سال‌های 1588 و 1591 ساخته شده است و مشهورترین و نامدارترین پل ونیز است. طراحی پر آذین این پل، آن را به یکی از شاخص‌ترین جاذبه‌های ونیز تبدیل کرده است.

از میان کلیه پل‌هایی که بر کانال‌های کوچکتر واقع شده‌اند، پل حسرت (The Bridge of Sighs) جایگاهی تقریباً افسانه‌ای دارد. این سازه که در سال 1614 ساخته شده است، زمانی دادگاه‌های قضایی را که در طرف دیگر واقع بودند به زندان‌ها متصل می‌کردند. نام اصلی این پل Ponte dei Sospiri است اما نام انگلیسی آن توسط لرد بایرون (Lord Byron) در حالی که حسرت کشیدن زندانیان را در حالی که بعد از متهم شدن در دادگاه به سمت زندان‌هایشان حرکت می کردند متصور می‌شد انتخاب شده است.

انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 2985

به "بازدید از شهر و اقامت در ونیز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازدید از شهر و اقامت در ونیز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید