تور ارزان ایتالیا: تور مقرون به صرفه ایتالیا: کوه اتنا در ایتالیا ، خرابی هایی که به بار آورد

به گزارش دور زمین، کوه اتنا(Mount Etna)

کوه اتنا یکی از کوه های آتشفشانی فعال در سواحل شرقی سیسیل، واقع در کشور ایتالیا است. اتنا، در بالاترین ارتفاع (یعنی 10900فوت معادل 3320متر) قرار گرفته است. کوه اتنا مانند سایر کوه های آتشفشان فعال، از نظر ارتفاع فرق دارد.

تور ارزان ایتالیا: تور مقرون به صرفه ایتالیا: کوه اتنا در ایتالیا ، خرابی هایی که به بار آورد

با ما همراه باشید و با تور ارزان ایتالیا از به بهترین کشور اروپا سفر کنیم و در شهرهای ونیز، فلورانس و رم بگردیم و بناهای تاریخی این کشور تاریخی را از نزدیک ببینیم.

با ما همراه باشید و با تور مقرون به صرفه ایتالیا از به برترین کشور اروپا سفر کنیم و در شهرهای ونیز، فلورانس و رم بگردیم و بناهای تاریخی این کشور تاریخی را از نزدیک ببینیم.

مساحت این کوه نزدیک به 600 مایل مربع (1600کیلومتر مربع) است و محیط پایه آن تقریبا 93مایل(150کیلومتر) است. در دامنه این کوه، سه رصد خانه وجود دارد. این سه رصد خانه در منطقه ها Catania،Casa Etnea،Cantoniera واقع شده اند.

موقعیت جغرافیایی کوه اتنا

خصوصیات زمین شناسی کوه اتنا نشان میدهد که از پایان دوره نئوژن(یعنی حدود 2.6میلیون سال گذشته) فعال بوده است. آتشفشان فعال اتنا بیش از یک مرکز فعال داشته است.

تعدادی از مخروط های فرعی در شکاف های جانبی که از مرکز و پایین دو طرف، توسعه می یابد تشکیل شده اند. ساختار کنونی کوه نتیجه فعالیت حداقل دو مرکز اصلی فوران است.

فوران های معروف و باستانی کوه اتنا

شاعر باستانی Hesiod در مورد فوران کوه اتنا صحبت های فراوانی کرده است. یونانیانی چون:PindarوAeschylus ، به فوران معروف BCE 475 اشاره کردند.

یکی دیگر از معروف ترین فوران های باستانی اتنا، حادثه 396BCE است که در طی این حادثه ارتش کارتاژین(Carthaginian) نتوانست به کاتانیا(Catania) برسد. سوابق مربوط به 71 فوران بین سال های 1500قبل از میلاد تا 1669 میلادی قرار گرفته است. که از بین این 71 مورد، 14 مورد آن قبل از دوران مشترک اتفاق افتاده است.

در سال 1381، فعال شدن این کوه آتشفشان سبب شد که گدازه های آن تا دریای یونیان، 16 کیلومتر دورتر، منتقل شود. با این وجود شدیدترین فوران تاریخی در سال 1669(11مارس-15 ژوئیه) بود که حدود 990 میلیون یارد مکعب(830میلیون مترمکعب) گدازه به بیرون پرتاب شد.

خرابی های فوران های کوه اتنا

این فوران در امتداد شکافی رخ داد که در بالای شهر نیکولوزی باز شد و به شکافی توسعه یافت که از آن گدازه جریان داشت و قطعات جامد، ماسه و خاکستر پرتاب شد. جریان گدازه ها به قدری زیاد بود که 10 دهکده در دامنه پایین کوه را ویران کرد.

تلاش هایی برای دورکردن جریان گدازه از کاتانیا از طریق کارگرانی انجام شد. کارگران در بالای روستا سنگرهایی را حفر کردند. از نظر تاریخی، به نظر می رسد این اولین تلاش برای منحرف کردن جریان گدازه بوده است.

بین سال های 1669 و 1900، نزدیک به 26 مورد فوران دیگر گزارش شده است. در سال 1928 راه آهن اطراف، پایه کوه را قطع کرد و روستای ماسکالی را دفن کرد.

فوران سال 1971 چندین روستا را با جریان گدازه خود تهدید کرد و برخی از باغات و باغ های انگور را نابود کرد. فعالیت ها در دهه پس از 1971 تقریبا مستمر بود و در سال 1983 فوران که چهار ماه به طول انجامید مقامات را وادار به انفجار دینامیت در تلاش برای هدایت جریان های گدازه کرد.

آخرین فوران های عمده قرن بیستم در سال 1986 و در سال 1999 رخ داد. در اوایل قرن 21، فوران عمده ای در ژوئیه 2001 آغاز شد و چند هفته طول کشید.

از دیگر فعالیت های مهم آتشفشانی قرن بیست و یکم می توان به فوران های استرومبولی در سال های 2002 و 2003، 2020،20019،20017،2015،2007، اشاره کرد.

جغرافیای فیزیکی کوه اتنا

کوه اتنا دارای سه منطقه زیست محیطی است. به عبارت دیگر هر منطقه بالاتر از منطقه دیگری قرار گرفته است. جالب است بدانید که هر منطقه پوشش گیاهی مخصوص خود را دارد.

کمترین منطقه ای که به تدریج به سمت بالا و تا حدود 3000فوت (915متر) متمایل است، حاصلخیز و غنی از باغ های انگور،

باغ های زیتون، مزارع مرکبات و باغات است.

جالب است بدانید که چندین سکونتگاه پرجمعیت، به ویژه شهر کاتانیا، در دامنه های پایین تر یافت می شود، اما با افزایش ارتفاع، سکونتگاه ها از تعداد کمتری برخوردار می شوند. با افزایش ارتفاع، شیب کوه اتنا بیشتر می شود.

هر چقدر که به سمت بالا حرکت کنیم، کوه هایی پوشیده از جنگل های شاه بلوط، راش، کاج و توس را مشاهده می کنیم. در ارتفاعات بیش از 6500 فوت (1980متر)، این کوه پوشیده از خاکستر، شن ، ماسه و قطعات گدازه و سرباره است.

چند گیاه پراکنده مانند: Astragalus aetnensis (نام مستعار: spino santo) وجود دارد که به طور معمول بوته هایی با ارتفاع تقریبا 1 یارد(حدود 0.9متر) تشکیل می شود، در حالی که برخی از گیاهان آلپ پیروز می شوند حتی در نزدیکی قله نیز زنده بمانند.

جلبک ها در نزدیکی دهانه های بخار در 9800فوت(2990متر) پیدا شده اند.

تور ایتالیا

راهنمای سفر به ایتالیا

محبوبیت مارادونا در ایتالیا

معرفی ونیز | آشنایی با این شهر محبوب در ایتالیا

در قلب باغ های پیازاویتوریو دری جادویی قرار گرفته است که در نیمه ...

ادامه مطلب

نمایشگاه شیرینی و بستنی ایتالیا (SIGEP)، مهم ترین نمایشگ...

ادامه مطلب

بر روی جاذبه دلخواه کلیک کنید، مطالعه کنید.

ادامه مطلب

اگر از آن دسته از افراد هستید که در پی دیدن مشهورترین...

ادامه مطلب

خانه ژولیت در ورونا با بالکن معروف آن، یکی از اصلی ترین ...

ادامه مطلب

نمایشگاه صنعت سنگ Carrara Marmotec کاراراتیم TC&T در...

ادامه مطلب

نمایشگاه صنعت نساجی Itmaنمایشگاه صنعت نساجی Itma یکی از ...

ادامه مطلب

ونیز ایتالیا جزو مشهورترین نقاط دنیاست که احتمالا همه ش...

ادامه مطلب

این بهشت زیبا به دستان ظریف بانویی از فلورانس به نام الئونار...

ادامه مطلب

تاریکی پدیدار شد، نه به خاطر یک شب بدون ماه و یا ابری، ...

ادامه مطلب

روز ملی ایتالیاروز ملی در کشور ایتالیا، روز دوم ژوئن (بر...

ادامه مطلب

درباره ونیزشهر شناور ونیز، یکی از خارق العاده ترین شهرها...

ادامه مطلب

منبع: ژیوار
انتشار: 29 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 29 اردیبهشت 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 5293

به "تور ارزان ایتالیا: تور مقرون به صرفه ایتالیا: کوه اتنا در ایتالیا ، خرابی هایی که به بار آورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان ایتالیا: تور مقرون به صرفه ایتالیا: کوه اتنا در ایتالیا ، خرابی هایی که به بار آورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید