حواستان باشد این 10 کار را در تور چین انجام ندهید

به گزارش دور زمین، رفتن به تور چین می‌تواند فوق‌العاده هیجان‌انگیز و همچنین کمی استرس‌آور باشد. فرهنگ، آداب و رسوم و نگرش‌های اجتماعی در چین ممکن است با کشور خودتان زمین تا آسمان تفاوت داشته باشد. در ادامه لیستی از 10 نکته مهم در مورد حفظ آداب معاشرت در چین برایتان آماده کرده‌ایم. رعایت این نکات به شما کمک می‌کند به شکل ناخواسته به کسی توهین نکنید و رابطه خوبی با مردم چین در مدت سفرتان داشته باشید. سفر به یک کشور خارجی، مواجهه با یک فرهنگ کاملا متفاوت است، فرهنگی که می‌تواند با فرهنگی که از آن می‌آیید به اندازه یک دنیا متفاوت باشد. وقتی نوبت به چین می‌رسد با کشوری مواجه هستید که حتی نقطه به نقطه آن فرهنگی خاص و منحصر به خود را دارد. رعایت نکته‌های بسیار کوچک در سفر می‌تواند به شما کمک کند از یکی از زیباترین کشورهای دنیا نهایت لذت را ببرید.

حواستان باشد این 10 کار را در تور چین انجام ندهید

در تور چین مراقب باشید به خانه‌ها یا معابد بی‌احترامی نکنید

مهم است که قبل از ورود به بسیاری از معابد و خانه‌ها در چین کفش‌های خود را از پا در بیاورید. این تنها یک نکته است. بسیاری از مردم چین آداب خاصی در مورد خانه‌هایشان دارند. اگر آنها از شما می‌خواهند کفش‌های خود را در بیاورید نگران وضعیت دیده شدن پاهایتان نباشید. به میزبانان شما احتمالا بیشتر بر می‌خورد اگر با کفش به خانه‌هایشان وارد شوید، نسبت به این که جوراب سوراختان دیده شود. می‌توانید از میزبان خود در مورد در آوردن کفشهایتان سوال کنید. در ضمن حواستان باشد که نشان دادن کف پایتان به دیگران کاری بی‌ادبانه است. بنابراین وقتی در حال نشسته پا رو پا می‌گذارید سعی کنید پایتان به سمتی باشد که شخصی چینی در آن سمت ننشسته باشد. اگر جابه‌جا شدند شما هم سریع پای خود را جابه‌جا کنید.

در تور چین در مورد مسائل نامناسب صحبت نکنید

در مدت تور چین مگر این که دلیل خیلی خوبی داشته باشید، راجع به مرگ صحبت نکنید یا از کسی که فوت کرده یاد نکنید. مرگ موضوعی بدشگون و خیلی جدی برای مردم چین است. رنگ سفید در چین نشان‌دهنده مرگ است، بنابراین چیزهای سفید رنگ را به عنوان هدیه ندهید و در بسته‌بندی هدیه‌هایتان هم از کاغذ سفید یا روبان سفید استفاده نکنید. چیزهایی دیگری که نباید در سفرتان راجع به آنها صحبت کنید مقایسه ژاپن و چین یا مسائل مذهبی و سیاسی هستند. مردم چین بیشتر اوقات راحت نیستند که در مورد تاریخ یا اتفاق‌های سیاسی که ممکن است باعث خجالتشان در برابر خارجی‌ها شود صحبت کنند چرا که آن‌ها به تاریخشان از زاویه دیگری نگاه می‌کنند. پرهیز از به میان کشیدن چنین مباحثی باعث می‌شود مکالمه‌هایی مثبت و دوستدانه داشته باشید.

انتظار نداشته باشید روابط فردی در چین با فرهنگ خودتان یکی باشد

سفر به یک کشور خارجی می‌تواند تمرینی برای صبر و حوصله باشد. انتظار نداشته باشید مردم چین که با آنها برخورد می‌کنید بتوانند انگلیسی صحبت کنند. این که بتوانید با مردم محلی با زبان خودشان ارتباط برقرار کنید ایده خوبی است، مگر این که در این کار کلی اشتباه تلفظی داشته باشید و آنها را گیج کنید یا بدتر از آن به آنها توهین کنید. وقتی با کسی صحبت می‌کنید با انگشت به او اشاره نکنید، به جای آن از کف دست خود استفاده کنید.

در تور چین مردم را لمس نکنید

مردم چین نسبت به لمس شدن حساس هستند و نسبت به دیگر کشورها بوسه و بغل کردن کمتری در فرهنگ خود دارند. وقتی در تور چین با یک غریبه برخورد می‌کنید شاید بهتر باشد که با کلام با او احوالپرسی کنید تا این که بخواهید با او دست دهید. دست دادن برای خیلی از مردم چین غیر طبیعی است. وقتی با کسی احوالپرسی می‌کنید یک سر تکان دادن کوچک کافی خواهد بود. در موقع سلام و خداحافظی از تعظیم کردن، بوس کردن و بغل کردن بپرهیزید، چرا که تماس بدنی در چین آن قدر معمول نیست.

در بسیاری از نقاط چین به خاطر مذهب و سنت، سر مقدس‌ترین بخش بدن شناخته می‌شود. لمس سر می‌تواند بی‌ادبانه تلقی شود. بنابراین مراقب باشید هیچ موقع به سر کسی دست نزنید و کاری به موهایش نداشته باشید، مگر این که واقعا از جایگاهتان در مقابل او آگاه هستید. البته در مورد فضای شخصی در مکانهای عمومی و مخصوصا سیستم‌های حمل و نقل عمومی این قضیه کاملا فرق می‌کند. مردم چین در مکانهای شلوغ برای جا پیدا کردن در صف یا نشستن روی صندلی، شما را حسابی هل و فشار می‌دهند. آموختن در مورد این تفاوت‌های کوچک رفتاری به زمان نیز دارد.

در تور چین هدیه دادن فراموش نشود

اگر در مدت تور چین قرار است با کسی ملاقات کنید، چه برای تجارت باشد چه دلایل شخصی، بهتر است به فکر هدیه‌ای که به او بدهید باشید. دادن هدیه مناسب در زمان مناسب می‌تواند برای ساختن یک رابطه و خوشحال کردن یک چینی خیلی موثر باشد. در چین قبول نکردن یک هدیه خیلی مورد قبول نیست. اگر کسی هدیه شما را در ابتدا قبول نکرد دوباره آن را تعارف کنید و رنجیده خاطر نشوید. معمولا باید قبل از این که هدیه‌تان پذیرفته شود چندین بار آن را تعارف کنید تا این طور به نظر نیاید که هدیه گیرنده خیلی برای گرفته هدیه حریص است. این که برای اولین بار چیزی را قبول نمی‌کنند در فرهنگ چینی وجود دارد. چینیها با این کار خویشتن‌داری خود را نشان می‌دهند. از آن سو نباید یک هدیه را در حضور شخص هدیه‌دهنده باز کنید چرا که ممکن است او وجهه خود را از دست دهد. همچنین توجه داشته باشید که ممکن است هدیه شما به عنوان رشوه تلقی شود یا ممکن است کاری کند که افراد حس کنند که مدیون شما شده‌اند. ولی در کل هدیه دادن در چین اگر به طریقی دوستانه انجام شود خیلی خوب است.

در تور چین مراقب باشید با هدیه‌ای که می‌دهید کسی را ناراحت نکنید

در تور چین مراقب هدایایی که می‌دهید باشید. در حالی که دادن سبدهای گل یا میوه در ایالات متحده امری عادی است، انواع خاصی از گل و میوه در چین بدیمن و نامناسب به حساب می‌آیند. بهتر است یا کلا این نوع هدایا را بی‌خیال شوید یا این که در مورد معنی خاص گل‌ها و میوه‌ها اطلاعات کسب کنید تا متوجه شوید کدام یک برای هدیه دادن مناسب هستند. گلهای بدبو هدیه ندهید و از تکه کردن و بریدن گل‌ها نیز پرهیز کنید.

فرهنگ مناطق مختلف چین در مورد رنگهای مشخص، معانی مختلف و متفاوتی دارند. بهتر است برای کادو پیچ کردن از رنگهای زرد، صورتی یا قرمز استفاده کنید. از به کار بردن رنگهای تیره یا سفید پرهیز کنید چرا که این رنگ‌ها بدیمن تلقی می‌شوند. از دادن ساعت پرهیز کنید چرا که در نظر مردم چین این کار اشاره ضمنی به مرگ است. از دادن چتر نیز پرهیز کنید به این خاطر که چتر در چینی شباهت لفظی به لغت جدا شدن دارد. بالاتر از همه این‌ها کلاه‌های سبز قرار دارند که برای هدیه یک تابو هستند. اصطلاح پوشیدن کلاه سبز در چینی معنی فوق‌العاده بدی دارد. در ضمن هیچ چیز را به صورت 4 تایی هدیه ندهید چرا که لغت 4 در چینی صدایی مانند لغت مرگ دارد. از آن سو هدایایی که به صورت 8 تایی ارائه می‌شوند مانند ست 8 تایی فنجان چای یا تکه‌های شکلات، به عنوان نشانه‌ای خوب در نظر گرفته می‌شوند. این به خاطر است که در چین عدد 8 عدد خوش‌شانسی است. 8 در چینی صدایی مانند لغت فا دارد که در چینی به معنی ثروت و شانس خوب است.

وقتی کسی در چین به شما هدیه یا کارت ویزیت داد آن را با دو دست بگیرید. همچنین برای دادن هدیه یا کارت ویزیت به کسی از دو دست خود استفاده کنید. این کار به عنوان نشانه‌ای از احترام به کسی که شما او را ملاقات می‌کنید در نظر گرفته می‌شود.

در تور چین انعام ندهید

انعام دادن در چین عرف نیست. راننده‌های تاکسی، خدمه رستوران‌ها و پیشخدمت‌های هتل‌ها انتظار ندارند که انعام دریافت کنند و حتی ممکن است با پیشنهاد پول بیشتر آنها را برنجانید. اگر هم ناراحت نشوند گیج شده و سعی می‌کنند پول شما را پس دهند. انعام ندادن باعث می‌شود از این موقعیت‌های عجیب دوری کنید. البته ممکن است کمی برایتان سخت باشد، اگر از جامعه‌ای می‌آیید که در آن انعام دادن خیلی مهم است.

در تور چین وقتی یک چینی شما را مهمان می‌کند سعی نکنید حساب کنید

در چین بی‌ادبانه تلقی می‌شود اگر کسی که میزبان نیست غذا سفارش دهد. در چین میزبان تمام غذاها را سفارش داده و این کار را بدون پرسیدن از بقیه که چه غذایی دوست دارند انجام می‌دهد. ولی از آنجایی که در میان آنها شما یک خارجی هستید احتمالا مشکلی نخواهد بود اگر به میزبان بگویید چه نوع غذاهایی دوست دارید یا دوست ندارید. بار دیگر می‌گوییم که البته ممکن است این کار فوق‌العاده بی‌ادبانه تلقی شود؛ بیشتر بستگی به موقعیت دارد و این که چه کسی شما را به غذا دعوت کرده است.

در چین صورت حساب رستوران هرگز تقسیم نمی‌شود، بنابراین هیچ موقع به فکر دنگی بودن غذایی که خوردید نباشید. شخص میزبان ممکن است خجالت زده شود اگر شما سعی کنید دنگ خود را پرداخت کنید. از آن سو اگر شما دیگران را به شام دعوت کرده‌اید کل صورتحساب را باید خودتان پرداخت کنید.

در تور چین آداب غذا خوردن در جمع فراموش نشود

در تور چین هیچگاه آداب استفاده از چوب غذاخوری را نادیده نگیرید. مردم چین در مورد این وسیله کلی آداب دارند. چوب‌های غذاخوری تنها برای خوردن غذا هستند. هیچ گاه نباید برای اشاره به چیزی یا کسی از آنها استفاده کنید. در ضمن هیچگاه نباید از آنها برای بازی کردن استفاده کنید یا با آنها به میز ضربه بزنید. وقتی غذایتان تمام شد چوب‌های غذاخوری را داخل کاسه قرار ندهید. این چوب‌ها را داخل موهایتان نکنید. چوبها را روی کاسه قرار دهید. این یکی را به هیچ وجه انجام ندهید: هیچ وقت (هیچ وقت) چوبهای غذا خوری را به صورت عمودی در غذایتان فرو نکنید. این کار به معنی طلب مرگ کردن برای کسی است.

در تور چین ناراحت نشوید

اگر در مدت تور چین چیز غیر منتظره‌ای برایتان اتفاق افتاد که معمولا در طول سفر به هر نقطه‌ای از دنیا ممکن است پیش آید ناراحت نشوید و داستان درست نکنید؛ که باعث می‌شود کسانی که با آنها برخورد می‌کنید وجهه خود را از دست داده و موقعیت به جایی برسد که درست شدنی نباشد. بهترین راه برای کنار آمدن با چنین موقعیت‌هایی در چین آرام بودن و صبور بودن است.

انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 2752

به "حواستان باشد این 10 کار را در تور چین انجام ندهید" امتیاز دهید

1 کاربر به "حواستان باشد این 10 کار را در تور چین انجام ندهید" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حواستان باشد این 10 کار را در تور چین انجام ندهید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید