چرا ژاپنی ها از 4 می ترسند؟

به گزارش دور زمین، عدد 4 در ژاپن عددی نحس است!

عدد 4 عددی نحس بین مردم ژاپن می باشد و دلیل قانع کننده ای هنوز برای آن وجود ندارد. تنها موضوعی که نشان دهنده دلیل این خرافه است، تشابه تلفظ این عدد با کلمه مرگ است. خرافات همیشه در زندگی افراد نقش بزرگی داشته اند. در بیشتر مواقع، خرافات در داستان ها و قصه ها به وجود می آیند، اما گاهی این امر غیر منطقی پا در مسائل علمی و منطقی هم می گذارد. چطور خرافات وارد منطق می شود؟ دلیل تمامی این موارد را هم اگر ریشه یابی کنیم می بینیم که اصلا منطقی نبوده و هیچ فلسفه قانع کننده ای پشت آنها وجود ندارد. خبرنگاران برای یافتن پاسخ خود که چرا 4 عددی نحس بین مردم ژاپن است رفته و جواب هایی پیدا کرده است، با ما همراه باشید.

چرا ژاپنی ها از 4 می ترسند؟

عدد چهار در کشور ژاپن به دلیل اینکه تلفظ آن با کلمه مرگ مشابه است، از دید مردم این کشور عددی نحس شناخته می شوند و این اعتقاد باعث شده است که آن ها هرگز از آن استفاده نکنند. ریشه این اعتقاد به اندازه ای قوی است که آنها حتی در شمارش عددهای خود این گونه عمل می کنند: یک، دو، سه، پنج، شش و … .

مردم ژاپن حتی از عدد 4 برای شمارش اعداد طبقات ساختمانی در آسانسور هم استفاده نمی کنند، زیرا آنها اعتقاد دارند که اگر در طبقه چهار آسانسور گیر کنند، احتمال مرگ وجود دارد. حتی طبقات چهارم ساختمان ها هم خالی از سکنه می باشد. این اعتقاد و این حجم از پافشاری بر باور داشتن نحسی این عدد، کمی عجیب است.

گذری بر باور ژاپنی ها در مورد عدد 4 بین مردم چین

مردم چین هم مانند ژاپنی ها، این عدد را نحس می دانند.

  • چینی ها حتی از شماره تلفن ها و آدرس هایی که با عدد چهار همراه است خوداری می کنند. چیز عجیب دیگری که درباره عدد چهار بین آنها رایج است این است که عددی مثل 94 در باور آنها به معنای مردن به مدت طولانی تعبیر می شود که به شدت از آن دوری می کنند.
  • تنها جایی که عدد 4 در کشور چین استفاده دارد، ارتش است. در جمهوری چین استفاده از عدد 4 برای زیر دریایی های هسته ای، کشتی های نظامی و دیگر لوازم و تجهیزات مربوط به ارتش به کار می رود. شاید بپرسید چرا؟ دلیلش این است که ارتش آمریکا، عدد 13 را در شماره ارتش و تجهیزات خود به کار نمی برد، تایوان و کره جنوبی از عدد چهار برای کشتی های خود استفاده می کنند. همین خود دلیلی است برای این که در ارتش جمهوری چین از عدد 4 استفاده شود.
  • در برخی از منطقه ها کشور چین مثل ماندارین (Mandarin)اعدادی مثل 14 و 74 به مراتب از عدد تنهای 4 منحوس تر است. چرا که در لغت معنای آنهای می شود قطعا می میرند (要死) یا در خشم خواهند مرد(氣死).

عدد 4 در هنگ کنگ نیز نحس شناخته می شود.

در شهر هنگ کنگ، برخی از ساختمان ها مثل Vista Paradiso و Arch طبقاتی که با عدد 40 همراه بودند به عبارتی طبقات بین 40 تا 49 را حذف کرده اند و بلافاصله بعد از طبقه 39 طبقه 50 شروع شده است. همانطور که می بینید اعتقاد به نحس بودن عدد چهار بین مردم هنگ کنگ بسیار قوی است و حتی در ساخت ساختمان های خودشان هم این باور را دخیل کرده اند.

در برخی از کشورها که فرهنگ شرقی آسیا و غرب با هم ترکیب می شود، مانند شهر هنگ کنگ ممکن است که در برخی از ساختمان ها طبقه سیزدهم، چهاردهم و همچنین تمامی طبقانی که دارای عدد چهار هستند حذف شود. به عبارتی در یک ساختمان 100 طبقه ، در واقع هفتاد و نه طبقه وجود دارد.

تاثیر فرهنگ ژاپنی ها در آسیای شرقی

به دلیل جمعیت قابل توجه ژاپنی ها و تاثیرات فرهنگی بسزای آنها در شرق آسیا، 4 عددی نحس بین مردم دیگر کشورها شده است. نمونه ای از کشورهایی که تحت تاثیر این باور بوده اند مالزی و سنگاپور می باشد. به دلیل این که در این دو کشور جمعیت ژاپنی ها بالا است، ساختمان هایی که از طریق آنها ساخته می شود طبقه چهارم ندارد.

حتی وسایل نقلیه در کشور سنگاپور عدد 4 را از شماره سریال اتوبوس ها و متروهای خود تغییر داده است. به طور مثال بعد از SBS7533J در سنگاپور سریال این SBS7534G وجود ندارد، بعد از 33 j، SBS7535D قرار می گیرد.

اعداد خوش یمن بین مردم ژاپن

اما اعتقادات مردم ژاپن جنبه های مثبتی هم دارد. به دلیل اینکه آنان به شدت پایبند باورها و سنت های خود هستند اگر چیزی را خوش یمن بدانند هم، باعث می شود که در بین مردم محبوبیت دو چندانی پیدا کند. یک سری از اعداد هستند که برای ژاپنی ها خوش یمن محسوب می شود. به طور مثال عدد 8 که تلفظ آن (با) است، معنایش به کلمه ثروت بسیار نزدیک می باشد. به همین دلیل کسانی که شماره پلاک آنها دارای عدد 8 باشد به عنوان افرادی ثروتمند در سطح جامعه مطرح هستند، و به اصطلاح به آنها می گویند: صاحب فلان ماشین آدم مرفه ای است.

دیگر عددی که در باور مردم ژاپن خوش یمن است، عدد 6 می باشد. تلفظ عدد 6 به صورت (لیو) که اول کلمه (لیو لیو دا شون) بوده و این به معنای عاری بودن از سوانح است. به همین دلیل اگر این عدد جز شماره سریال کالایی باشد آن محصول فروش بالایی دارد. به طور کلی اعداد 6 و 8 در بین مردم ژاپن بسیار محبوب و خوش یمن است و همین خود دلیلی است که اکثرا بلیط هواپیما یا شماره اتاقی که در هتل می خواهند رزرو کنند را بین این دو عدد انتخاب کنند.

مطالعه روی نحس بودن عدد 4

در یک مجله پزشکی در مورد این باورها و خرافات مطالعاتی صورت گرفت و با توجه به آماری که بدست آمد، محققان متوجه شدند که در چهارمین روز ماه اندازه حملات قلبی در کشورهای آسیایی 13 درصد بیشتر از مردم دیگر نقاط دنیا است. هدف از این بررسی این بود که میخواستند متوجه شود آیا استرس های روانی و باورهای غلط می توانند باعث به وقوع پیوستن حوادث در زندگی بشوند یا خیر.

کلام آخر:

دنیا بازتابی است از تمامی افکار و اعمال ما، برای این که آن را تبدیل به جایی بهتر برای زندگی بنماییم باید کارخانه ذهنمان مجهز به افکار روشن و منطقی باشد.

منبع: الی گشت
انتشار: 25 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 25 اردیبهشت 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 4891

به "چرا ژاپنی ها از 4 می ترسند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا ژاپنی ها از 4 می ترسند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید