15 واقعیت جذاب در مورد غذاهای چین که احتمالا نمی دانستید

به گزارش دور زمین، غذاهای چین محبوب‌ترین غذاها در تمام جهان هستند، ولی غذاهای اصیل چینی تفاوت‌های زیادی با غذاهای غربی دارند. در ادامه 15 واقعیت جذاب در مورد غذاهای چین را که می‌توانند شما را متعجب کنند آماده کرده‌ایم.

15 واقعیت جذاب در مورد غذاهای چین که احتمالا نمی دانستید

1. غذاهای چین بزرگترین تنوع مزه‌ها را در دنیا دارند

می‌دانستید که غذای چینی، 5 مزه کلیدی (شیرین، ترش، شور، تلخ و تند) دارند که باید طبق طب سنتی چینی در غذاها به تعادل برسند؟ مزه‌ها در نقاط مختلف چین استفاده‌های متفاوتی دارند. برای مثال غذاهای استان سیچوان، برای تندی بی‌حس‌کننده‌شان مشهور هستند، غذاهای هنگ کنگ شیرین و ملس و غذاهای اقلیت‌های جنوب چین ترش هستند.

2. غذاهای شمال و جنوب چین به خاطر گندم و برنج به دو قسمت تقسیم شده‌اند

مردم در شمالِ خشک‌تر و سردتر چین، به محصولات گندمی علاقه بیشتری دارند. مردم شمال چین، کلوچه، نودل گندم، کلوچه‌های بخار پز و کلوچه‌های مغزدار را بیشتر دوست دارند. در جنوب، مردم چین، برنج و نودل برنج را تقریبا با هر غذایی می‌خورند. در مورد میوه‌ها و سبزیجات، در جنوب چین تنوع بیشتری وجود دارد و مردم چین در جنوب به ندرت گندم می‌خورند.

3. مردم چین تقریبا هر چیزی که حرکت کند را می‌خورند

توریست‌های تور چین معمولا از دیدن بعضی از غذاهای چینی شکه می‌شوند. با این که این غذاها در چین بین همه مردم معمول نیستند، ولی با این حال در چین می‌توانید آبگوشت سگ، حشرات، عقرب، مار، موش و کله‌پاچه خوک را پیدا کنید.

4. در چین مقدار زیادی سبزیجات وجود دارد

مردم چین خیلی خیلی بیشتر از مردم کشورهای غربی میوه و سبزی می‌خورند؛ تقریبا دو برابر آنها فیبر مصرف می‌کنند.

5. مردم چین در مورد سبزیجات نیز به هیچ چیز رحم نمی‌کنند

تنوع دیوانه‌کننده غذایی در چین تنها محدود به محصولات گوشتی نیست، بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات موجود در چین را شما نه حتی دیده‌اید و نه حتی اسمشان را شنیده‌اید. Pomelo، خیار تلخ، قارچ درختی، و تعداد زیادی گیاه علف مانند که حتی نمی‌توان نامشان را ترجمه کرد از این جمله هستند.

6. در چین همه چیز باید تازه باشد، خبری از غذای کنسروی و یخ‌زده نیست

بازارهای روز (بازارهایی که در آن‌ها حیوانات تازه کشته شده و یا زنده و میوه‌های تازه به فروش می‌رسند) در چین فراوانند. تقریبا در هر بلوک در شهرهای چین این بازارها وجود دارند. بسیاری از مردم چین هر روز به این بازارها سر می‌زنند. یخچال‌های فریزردار در حال محبوب شدن هستند، ولی بین مردم چین سبزی تازه از واجبات زندگی است. در چین کنسروها فوق‌العاده منفور هستند. بر طبق طب چینی غذاها باید در فصل خود خورده شوند تا بتوانند با یین زیاد (هوای سرد) و یانگ زیاد (هوای گرم)، خشکی و رطوبت مبارزه کنند. برای مثال تربچه‌های سفید بزرگ (با یانگ بالا) در زمستان بسیار محبوب هستند.

7. مردم چین استخوان‌ها را می‌خورند

مردم چین اصراف را دوست ندارند، بنابراین معمولا کل حیوان پخته می‌شود؛ برای مثال ماهی در چین فیله نمی‌شود، تنها احشا آن بیرون آورده شده و با سر و دم و به صورت کامل پخته می‌شود. بعضی مواقع استخوان‌ها آن قدر نرم شده‌اند که می‌توان آنها را جوید. بعضی مواقع باید استخوان‌ها را از دهان خود بیرون آورده و در ظرف مخصوص قرار دهید. مردم چین اعتقاد دارند گوشت کنار استخوان بهترین قسمت گوشت است و مغز استخوان فوق‌العاده مقوی است، بنابراین استخوانها عمدا خرد شده تا مغز استخوان بیرون بیاید. بنابراین در هنگام خوردن غذاهای چینی مراقب باشید. آبگوشت استخوان در چین خیلی محبوب است.

8. در چین همه چیز به اندازه‌ای کوچک می‌شود که بتوان با چوب غذاخوری آن را گرفت

مردم چین با چنگال و چاقو غذا نمی‌خورند، چرا که به صورت سنتی این کار را وحشیانه و خشن می‌دانند. از آن جا که نمی‌توان با چوب غذای خوری چیزی را تکه کرد، در نتیجه در چین تمام غذاها یا خیلی نرم هستند یا قبل از پختن به تکه‌های کوچک تبدیل شده‌اند.

9. مردم چین بیش از 45 میلیارد چوب غذاخوری در سال مصرف می‌کنند

این عدد برای جمعیت در حال رشد 1.4 میلیاردی چین چیزی در حدود 2 یا 3 چوب غذاخوری برای هر ماه است. دولت چین برای چوب‍‌های غذاخوری یکبار مصرف مالیات گذاشته تا مصرف آن کاهش پیدا کند. بیشتر چوب‌های غذاخوری از بامبو یا چوب‌های نرم ساخته می‌شوند، بنابراین برای ساخت این تعداد چوب غذاخوری به حدود 100 مایل مربع درخت بامبو یا 50 هزار تن چوب بامبو نیاز است.

10. در چین یک چیز می‌تواند با دهها روش مختلف پخته شود

روش‌های مختلفی برای برای پختن غذاهای چینی وجود دارد، برای مثال ماهی را می‌توان بخار پز کرد، آب‌پز کرد، به صورت آبگوشتی پخت، سریع یا عمیق سرخ کرد یا با سس سویا پخت.

11. در چین گاهی غذاآرایی می‌تواند به مرز مسخره‌ای برسد

سرآشپزهای چینی به خصوص کسانی که متخصص غذاهای Jiangsu هستند، در مورد غذاآرایی زیاده‌روی می‌کنند. آنها اعتقاد دارند که اولین لقمه را چشم بر می‌دارد. غذاها با الگوهایی خیلی دقیق یا مانند حیوانات تزئین می‌شوند و با سبزیجات و گیاهان همراه می‌شوند.

12. اسم‌های غذاها در چین می‌توانند گمراه کننده باشند

مردم چین دوست دارند به غذاها اسم‌های خاص بدهند. بعضی از این اسمها هیچ ربطی به مواد داخل غذا ندارند. برای مثال تکه‌های شش شوهر و همسر ربطی به آدمخواری ندارد، بلکه غذایی است که از تکه‌های شش یا زبان گاو درست شده و با سس تند پخته می‌شود. مورچه‌ها از درخت بالا می‌روند، رشته فرنگی با گوشت خرد شده خوک است. به یاد داشته باشید که مرغ مزرعه (田鸡) در واقع قورباغه است. همراه بودن با راهنمای تور چین یا استفاده از مترجم می‌تواند شما را از غافل‌گیر شدن نجات دهد.

13. غذا در چین به صورت خرافات‌گونه‌ای نمادین است

مردم چین به بعضی غذاها بر اساس شکل، رنگ، تلفظ و افسانه‌های مرتبط به آن غذاها، معانی خاصی نسبت می‌دهند. خرافات و سنتها در چین دیکته می‌کنند که بعضی غذاها باید در رویدادها و فستیوال‌های خاص خورده شوند تا اثرات ماورائی آنها فراخوانده شوند. برای مثال کلوچه‌های به شکل شمش به معنی به دست آوردن ثروت در سال جدید هستند و کیک‌های ماه گرد، نماینده جمع شدن خانواده در کنار هم در نیمه پاییز هستند.

14. غذاها در چین به اشتراک گذاشته می‌شوند

غذاهای سنتی چینی، به صورت جمعی خورده می‌شوند. غذاها در وسط میز گذاشته شده و افراد دور تا دور میز و با کاسه‌های برنجشان می‌نشینند. در رستوران‌ها، مخصوصا آنهایی که برای 10 تا 12 نفر صندلی دارند میزها معمولا گردان هستند تا به راحتی بتوان به همه غذاها دسترسی داشت.

15. در چین مهمان‌ها در بالای مجلس می‌نشینند

مهمان در چین در بالاترین نقطه میز و دور از در نشانده می‌شود و ماهی، مرغ یا اردک طوری قرار می‌گیرند که سر آنها به سمت مهمان باشد.

انتشار: 16 فروردین 1400 بروزرسانی: 16 فروردین 1400 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 2695

به "15 واقعیت جذاب در مورد غذاهای چین که احتمالا نمی دانستید" امتیاز دهید

1 کاربر به "15 واقعیت جذاب در مورد غذاهای چین که احتمالا نمی دانستید" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "15 واقعیت جذاب در مورد غذاهای چین که احتمالا نمی دانستید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید