نماینده روسیه: آژانس به جای سیاسی کاری، با ایران همکاری کند

به گزارش دور زمین، نماینده روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین با انتقاد از اظهارات گزارش اخیر آژانس درباره پادمان تأکید رد که مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی بهتر است به جای سیاسی کردن موضوعات به همکاری با ایران ادامه دهد.

نماینده روسیه: آژانس به جای سیاسی کاری، با ایران همکاری کند

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین اتریش امروز (پنجشنبه) در جلسه شورای حکام آژانس از رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی خواست تا با پرهیز از سیاسی کردن موضوعات، به همکاری با جمهوری اسلامی ایران ادامه دهد.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی هفته گذشته (10 خردادماه)، دو گزارش فصلی خود را برای ارائه به نشست این هفته شورای حکام آژانس منتشر کرد که یکی از آن گزارش ها مربوط به راستی آزمایی اجرای برجام در ایران می شد و گزارش دیگر نیز درباره چند موضوع به جامانده پادمانی که مورد اختلاف ایران و آژانس بود.

اولیانوف در شورای حکام در خصوص اظهارات اخیر رافائل گروسی مدیرکل آژانس درباره کشف مواد هسته ای در ایران گفت: آثار کشف شده از مواد هسته ای در ایران، ماهیت تاریخی دارد و به گذشته مربوط می گردد و هیچ گونه خطر اشاعه هسته ای ندارد. در کشورهای دیگر، موارد مشابه به صورت دوجانبه مورد بحث قرار گرفته و مطرح شده است و ممکن است زمان بر باشد. در خصوص ایران، سیاسی کردن این موضوع مضر است.

این دیپلمات روس سپس با تأکید بر لزوم همکاری آژانس با ایران گفت: ما از آژانس می خواهیم که به همکاری روزمره خود با ایران بازگردد. برآورد های سیاسی و فشار های خارجی راه به جایی نمی برد. ما باید قبل از آن که یک بحران دیگر ایجا گردد، راهی برای حذف خطرات اشاعه هسته ای و حل مسائل باقی پیدا کنیم.

اولیانوف در ارتباط با موضع روسیه در خصوص همکاری ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی شرح داد: ما از کوشش های مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی برای حفظ گفت وگو با ایران پشتیبانی می کنیم. ادامه همکاری آن ها برای برطرف مسائل برجسته مهم و کلیدی است. مهم است که ایران این همکاری را تضمین کند و با شفاف سازی ها این موضوعات را از دستورکار شورای حکام خارج کند.

نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین سپس با انتقاد از رسانه ها که با برآورد های غلط موجب اخلال در فرایند مذاکرات در خصوص احیای برجام می شوند، گفت: توجه بیش از حد در شورای حکام و برآورد رسانه ها که در اغلب موارد گزارش های محرمانه مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی را نشت می دهند و فاش می نمایند، فقط کار با روشی آرام برای رسیدگی به مسائل برجسته با ایران را سخت می نماید.

به دنبال اظهارات اخیر گروسی، کاظم غریب آبادی نماینده ایران گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی را معتبر ندانست و از این نهاد خواست که از هرگونه دستورکار سیاسی فاصله بگیرد و اضافه کرد: رویکرد یکطرفه آژانس می تواند به مانعی برای تعاملات آینده تبدیل گردد.

وی با ذکر این نکته که گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی با سوابق همکاری بین ایران و آژانس سازگاری و همخوانی ندارد، یادآور شد: این گزارش، معتبر هم نیست، چرا که مبتنی بر منابع قابل اتکا نمی باشد و همچنین متقاعد نماینده نیز نیست، چرا که تمامی ابعاد همکاری و پیشرفت های حاصله را منعکس نمی نماید.

نماینده دائم ایران در آژانس اعلام نمود: تعامل سازنده، مستلزم محیط مثبت، پرهیز از پیش داوری و ابراز نگرانی های مصنوعی و همچنین خودداری از عظیم نمایی چند موضوع پیش پا افتاده و بی اهمیت است (جزئیات بیشتر).

مدیرکل آژانس اتمی روز دوشنبه (17 خردادماه) همچنین با ادعای شفاف نبودن اعلامیه های پادمانی تهران، مدعی شد که این مسئله بر توانایی آژانس جهت اطمینان حاصل کردن از ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران تأثیر می گذارد

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از نشست شورای حکام در جمع خبرنگاران با بیان این که انتظاراتش در خصوص مسائل پادمانی ایران برآورده نشده، ابراز امیدواری کرد محدودیت های نظارتی این نهاد در ایران انتها یابد.

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 6 تیر 1400 بروزرسانی: 6 تیر 1400 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 4411

به "نماینده روسیه: آژانس به جای سیاسی کاری، با ایران همکاری کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نماینده روسیه: آژانس به جای سیاسی کاری، با ایران همکاری کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید