نظامی تنها شاعری است که شعر تمثیلی را به تکامل رساند

به گزارش دور زمین، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، نظامی تنها شاعری است که شعر تمثیلی را به تکامل رساند.

نظامی تنها شاعری است که شعر تمثیلی را به تکامل رساند

مصطفی مرزبان، مدیرکل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی استان مرکزی به مناسبت 21 اسفند سالروز بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی اظهار کرد: حکیم نظامی شخصیتی فقیه و ادیب داشت و شاعر، ریاضیدان و منجمی توانا بوده که منظومه آثار و اندیشه های او تأثیری عمیق بر شعر و ادب فارسی و شاعران پارسی گوی بر جای گذاشته است.

وی با بیان اینکه نظامی از آن دسته شاعرانی است که مانند فردوسی و سعدی توانست به ایجاد یا تکمیل سبک و روش خاصی دست یابد، تأثیر نظامی بر همه کشورهای فارسی زبان را موضوعی شناخته شده دانست و گفت: توانمندی و جایگاه بالای نظامی در ادبیات، از او در شبه قاره هند، تاتارستان، ترکستان و عثمانی و در پهنه ایران فرهنگی چهره ای شاخص ساخته و ایرانشناسان را چه در گذشته و چه در حال مجذوب نموده است.

مرزبان با تاکید بر اینکه در سبک نظامی گنجوی زندگی عامه مردم به تصویر درآمده و آینه ای ساخته است که هرکس خود و زندگی خویش را در آن می بیند که این تصویر در واقع حقیقی و به دور از شمایی مجازی و سمبلیک است، اضافه نمود: نظامی تنها شاعری است که تا خاتمه قرن ششم توانست این نوع از شعر یعنی شعر تمثیلی را در زبان فارسی به تکامل برساند. حکمتی که در آثار او می بینیم، همان حکمت ایرانی است که دنباله حرکت فردوسی، یا همان حکمت اشراقی است.

وی بیان نمود: بخش قابل توجهی از ادبیات منظوم ایرانی، تقلیدی از سبک نظامی است، امیر خسرو دهلوی، خاقانی، عبدالرحمن جامی و هلالی جغتایی مهمترین تاثیر پذیرفتگان از نظامی گنجوی هستند، اما تاثیر اشعار او فراتر از تاثیر بر فرهنگ و ادبیات فارسی، کردی و زبان پشتو است.

مدیرکل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی استان مرکزی گفت: در حال حاضر از لیلی و مجنون نظامی ترجمه هایی به زبانهای روسی، انگلیسی، ارمنی، آلمانی و فرانسوی وجود دارد، بعلاوه، رستم علی اف تمامی خمسه نظامی را به زبان روسی ترجمه نموده است.

وی با اشاره به گفته منتقدین ادبی، بیان نمود: بسیاری از شاعران ترک از نظامی گنجوی برای خلق آثار ادبی خود، الهام گرفته اند و با تقلید از منظومه لیلی و مجنون، مثنوی های گوناگونی را سروده اند که یکی از این شاعران، محمد فضولی نام دارد.

مرزبان توضیح داد: جایگاه نظامی باعث شده است که آثار فراوانی پیرامون شخصیت وی خلق گردد، آوردن اشعار نظامی در کتب درسی، نام گذاری میادین و کوچه ها، همایش ها، بزرگداشت و چاپ تصویر نظامی بر روی اسکناس، فراوری برنامه های رادیویی و تلویزیونی نشان از جایگاه والای این شاعر برجسته ایرانی دارد.

وی اظهار کرد: نظامی منتسب به شهرستان تفرش در استان مرکزی است و در واقع زادگاه وی که در روستای طاد شهرستان تفرش واقع شده است یکی از آثار ملی ثبت شده ایران بشمار می رود که قدمت آن مربوط به دوره اسلامی است و در تاریخ هجدهم اردیبهشت 1387 به شماره ثبت 25000 در مجموعه آثار تاریخی ایران ثبت شده است.

مرزبان با بیان اینکه استان مرکزی دارای جاذبه های توریستی، باستانی و طبیعی بسیاری است و زادگاه نظامی گنجوی شهرستان تفرش یکی از آثار تاریخی و دیدنی این استان بشمار می رود، گفت: روستای طاد در سال 95 به عنوان روستای هدف توریستی انتخاب شد، این منطقه دارای طبیعتی بکر و خوش آب و هواست، تمام کوچه های روستا سنگفرش و با عنوان مشاهیر تفرش نامگذاری شده است، این روستا در کنار خانه نظامی، دارای تکیه ای روباز است که این شاخصه باعث منحصر بفرد شدن این تکیه شده است و همین ویژگی منحصر بفرد روستا، برنامه های توسعه زیرساختی و اقامتی برای توریستان را در دست پیگیری قرار داد، چرا که بطور میانگین سالانه بالاخص در ایام نوروز بیش از 5 هزار توریست از روستای طاد بازدید می نمایند.

مدیرکل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی استان مرکزی با اشاره به اینکه جایگاه والای حکیم نظامی گنجوی و انتساب وی به شهرستان تفرش باعث شد که برگزاری همایشی به منظور نکوداشت وی در 20 و 21 اسفند 1400 در تهران و تفرش مدنظر قرار گیرد، گفت: به صورت رسمی، این همایش اولین بزرگداشت حکیم نظامی بحساب می آید هرچند که این شاعر برجسته ایرانی شهرتی جهانی دارد و شاید در قالب چنین بزرگداشتهایی نتوان تمام شاخص های وی را برشمرد اما این بزرگداشت 19 اسفند در تالار وحدت تهران برگزار گردید و 21 اسفند در شهر تفرش برگزار می گردد و همزمان پلاک کوبی خانه حکیم که اخیرا بصورت کامل بازسازی آن به اتمام رسید، به وسیله یونسکو انجام میگیرد.

منبع: همگردی
انتشار: 25 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 25 اردیبهشت 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 4868

به "نظامی تنها شاعری است که شعر تمثیلی را به تکامل رساند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نظامی تنها شاعری است که شعر تمثیلی را به تکامل رساند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید