گزارش، نتیجه نشست سران گروه نرماندی در پاریس و توافقات اجرا شده

به گزارش دور زمین، رهبران 4 کشور روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان در نشست پاریس خواهان تغییر قانون اساسی اوکراین براساس فرمول اشتاینمایر و برقراری آتش بس کامل در منطقه دونباس تا سرانجام سال 2019 شده و توافقنامه مینسک را اساس حل و فصل بحران اوکراین دانستند.

گزارش، نتیجه نشست سران گروه نرماندی در پاریس و توافقات اجرا شده

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، شب گذشته در پاریس برای نخستین بار از سال 2016 به این طرف نشست سران گروه نرماندی برگزار گردید که در آن ولادیمیر پوتین و ولادیمیر زلنسکی روسای جمهوری روسیه و اوکراین، امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان حضور داشتند.

در مجموع مذاکرات سخت طرفین بیش از پنج ساعت و نیم، از جمله وقفه به وجود آمده بین آن برای انجام نخستین ملاقات رهبران روسیه و اوکراین، به طول انجامید و سپس در جریان شام کاری در کاخ الیزه ادامه یافته و در نهایت شرکت نمایندگان در نشست سران پاریس در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک درباره دستاوردهای مذاکرات صحبت نموده و با سئوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

روزنامه کامرسانت، چاپ مسکو امروز نوشت: رهبران کشورهای عضو گروه نرماندی در بیانیه انتهای نشست پاریس که متن آن از سوی کاخ الیزه منتشر شده، خواهان ایجاد اصلاحات اساسی در قانون اساسی اوکراین بر اساس فرمول اشتاین مایر شدند.

فرمول اشتاین مایر در جریان نشست گروه تماس مینسک در اول اکتبر امسال به امضاء رسید که در جریان آن طرفین درباره خروج نیروهای نظامی از چند منطقه مسکونی در دونباس به توافق رسیدند. این سند همچنین اعطای شرایط خاص منطقه دونباس و برگزاری انتخابات محلی در آنجا را در نظر گرفته است.

در بیانیه رهبران چهار کشور گروه نرماندی تاکید شده که توافقنامه مینسک همچنان اصلی ترین سند برای حل و فصل مناقشه داخلی در اوکراین خواهد بود.

در بیانیه انتهای همچنین آمده است: طرفین متعهد شدند اجرای کامل و همه جانبه توافقات درباره توقف درگیری های نظامی در منطقه دونباس و اتخاذ تمامی اقدامات ضروری برای حفظ و تقویت آتش بس تا انتها سال 2019 انجام گردد. شرکت نمایندگان در نشست سران پاریس همچنین از طرح استقرار نیروها در سه منطقه جدید در دونباس تا انتها سال 2020 و همچنین تبادل زندانیان بر اساس اصل همه در برابر همه در امسال حمایت کردند.

نشست بعدی گروه نرماندی، چهار ماه بعد و در برلین برگزار خواهد شد

رئیس جمهوری فرانسه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک مذاکرات رهبران نرماندی را بسیار نتیجه بخش خوانده و تاکید نمود که در جریان نشست این موفقیت حاصل شد که مسائل زیادی مورد آنالیز قرار بگیرند، ضمن اینکه برای نخستین بار ولادیمیر پوتین و ولادیمیر زلنسکی با یکدیگر ملاقات کردند.

امانوئل ماکرون درباره ادامه مذاکرات رد چارچوب نرماندی گفت که نشست بعدی این گروه قرار است چهار ماه دیگر برگزار گردد و این نشست احتمالاً در برلین خواهد بود.

به گفته وی، قرار است مشاورین دیپلماتیک و وزرای امور خارجه چهار کشور ظرف 4 ماه آینده آنالیز مسائل را ادامه دهند تا حل و فصل مناقشه محلی در اوکراین تامین گردد.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان هم نشست سران را مثبت ارزیابی نموده و یادآور شد که طرفین توانستند بر وقفه ایجاد شده و زمان مرده در فرایند حل و فصل مناقشه نظامی در دونباس فائق آیند.

رئیس جمهوری اوکراین نیز یادآور شد که برگزاری نشست بعدی سران گروه نرماندی شرطی مشخص شده، البته زلنسکی معتقد است که در نشست سران پاریس بسیاری از مسائل حل و فصل نشده باقی ماندند.

پوتین: حل و فصل بحران اوکراین در جهت گیری درستی پیش می رود

طبق اطلاعات منتشره در خبرگزاری نووستی، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در کنفرانس مطبوعاتی یادآور شد که فرایند حل و فصل اوضاع در اوکراین به حرکت درآمده و در جهت گیری درستی در حال پیشرفت است.

وی گفت: تبادل زندانیان بین دو کشور انجام گرفته و این مسئله رخ داده است، ما توافق نموده ایم تا نیروها تنها در سه نقطه منطقه دنباس مستقر شوند و این مسئله نیز تحقق یافته است. ما توانستیم در نشست سران پاریس مسائل بسیار مهمی را آنالیز کنیم و در خصوص بسیاری از آنها به پیشرفت دست یافتیم و این هم امر نیز محقق شده است.

به عقیده پوتین، همه اینها این امکان را فراهم می سازد تا به این نتیجه رسید که فرایند حل و فصل اوضاع در جهت گیری صحیحی در حال توسعه است. وی تاکید نمود که روسیه تمامی کوشش خود را خواهد نمود تا همه مسائلی که حل و فصل نشده از بین رفته و در نهایت به نتیجه برسند.

رئیس جمهوری روسیه افزود: مهمترین مسئله آن است که طرفین مناقشه با یکدیگر به توافق رسیده اند که مذاکرات مستقیم انجام دهند. هیچیک از مناقشات در دنیا بدون گفت وگوی مستقیم طرفین درگیر در آن قابل حل و فصل نخواهد بود.

وی فعالیت نشست سران نرماندی برای حل و فصل بحران اوکراین را بسیار مثبت ارزیابی و از رئیس جمهوری فرانسه به خاطر ابتکارعمل در برگزاری این نشست و همچنین توجه خاص صدراعظم آلمان به حل و فصل این مشکل تشکر کرد و یادآور شد: این مسئله برای همه ما، برای اوکراین، برای روسیه و برای همسایگان ما در اروپا بسیار مهم است.

پوتین تاکید نمود که بسیار مهم است که رهبران گروه نرماندی غیرقابل جایگزین بودن اجرای کامل توافقات مینسک را مورد تایید قرار دادند.

رئیس جمهوری روسیه در این کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران نیز یادآور شد، نباید فراموش کرد که شهفرایند گرجستانی که در برلین به قتل رسیده، یکی از سازمان دهندگان حمله تروریستی در مترو شهر مسکو بود.

پوتین درباره قیمت گاز روسیه برای اوکراین نیز شرح داد، قیمت گاز برای مصارف صنعتی اوکراین می تواند 25 درصد کمتر باشد، اگر مسکو و کی یف بتوانند درباره کار صادقانه و مشترک در این زمینه به توافق برسند.

وی همچنین تاکید نمود، روسیه خواهان آن است که شهفرایندان روس زبان اوکراینی حقوقی برابر با سایر شهفرایندان این کشور داشته باشند، در حالی که این مسئله همچنان زیر سئوال است. پوتین افزود: این شرایط روسیه را مجبور نموده تا تدابیری در این زمینه بیاندیشد. البته این مشکل نیز مانند بعضی مسائل دیگر که همچنان حل و فصل نشده اند، باید در مرکز توجه قرار بگیرد و ما این مسائل را در نشست بعدی که چهار ماه آینده برگزار می گردد خواهیم کرد.

نخستین ملاقات روسای جمهوری روسیه و اوکراین در پاریس انجام شد

طبق اطلاعات منتشره در خبرگزاری تاس، ولادیمیر پوتین و ولادیمیر زلنسکی روسای جمهوری روسیه و اوکراین در حاشیه نشست سران گروه نرماندی در پاریس با حضور اعضای هیئت های نمایندگی دو کشور با یکدیگر گفت وگو کردند. این نشست حدود یک ساعت و نیم به طول انجامید و سپس مذاکرات پوتین و زلنسکی به صورت رو در رو و خصوصی برای مدت 10 دقیقه ادامه داشت.

رهبران کشورهای گروه نرماندی بعد از ملاقات دوجانبه رهبران روسیه و اوکراین، در جریان شام کاری در کاخ الیزه گفت وگوهای چهارجانبه خود را ادامه داده و سپس در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک شرکت کردند.

پوتین ملاقات با همتای اوکراینی خود را خوب ارزیابی نموده و در پاسخ به سئوال خبرنگاران در این باره گفت: من از نتیجه نشست راضی بودم و مذاکرات کاری درباره مسائل دوجانبه خوب بود.

این نخستین بار بود که روسای جمهوری روسیه و اوکراین با یکدیگر به طور مستقیم مذاکره می کردند، البته تاکنون چند بار با یکدیگر گفت وگوی تلفنی داشتند.

رئیس جمهوری اوکراین نیز به خبرنگاران گفت: در نشست دوجانبه با ولادیمیر پوتین این امکان بوجود آمد تا مسئله ترانزیت گاز روسیه در آینده مورد بحث و آنالیز قرار بگیرد.

به گفته زلنسکی، ادامه آنالیز این موضوع در سطح مشاوران دنبال خواهد شد. وی افزود: مسائلی مانند امکان، شکل، حجم، قیمت و دیگر جزئیات انتقال گاز مورد آنالیز قرار خواهند گرفت، برای اینکه این مسئله برای همه اهمیت دارد.

این در حالی است که رئیس شرکت نفت و گاز اوکراین در انتها این نشست گفت که روسیه و اوکراین در مذاکرات پاریس نتوانستند درباره مسئله گاز به توافق برسند.

سخنگوی رئیس جمهوری اوکراین نیز یادآور شد که مسئله شبه جزیره کریمه در نشست سران پاریس مطرح نشده است. وی در عین حال مذاکرات را موفقیت آمیز ارزیابی کرد.

پیش از این یوری اوشاکوف مشاور سیاسی پوتین گفته بود که رهبران دو کشور درباره اجرای توافقنامه مینسک و بعضی مسائل در روابط دوجانبه مذاکره می نمایند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 5 بهمن 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 2252

به "گزارش، نتیجه نشست سران گروه نرماندی در پاریس و توافقات اجرا شده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، نتیجه نشست سران گروه نرماندی در پاریس و توافقات اجرا شده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید