نحوه صحیح سرخ کردن سبزی بدون از دست رفتن خواص آن

به گزارش دور زمین، در این گزارش ما قصد داریم نحوه صحیح سرخ کردن سبزی را آموزش دهیم.

نحوه صحیح سرخ کردن سبزی بدون از دست رفتن خواص آن

به گزارش بسیاری از افراد هنگامی که سبزی ها را سرخ می نمایند نگران از دست رفتن خواص آن هستند. در این گزارش ما قصد داریم نحوه صحیح سرخ کردن سبزی را توضیح دهیم. تا پایان با ما همراه باشید.

نحوه سرخ کردن سبزی موضوع مورد بحث ماست. توصیه همه متخصصین تغذیه مصرف سبزی به صورت خام، بخار پز یا لااقل آبپز است. البته برای پخت برخی از سبزی ها مانند بروکلی استفاده از مایکروویو به اسم اولین انتخاب توصیه شده است.

اما اگر شما ناچار هستید سبزی را به صورت سرخ شده بهره ببرید پیشنهادهای زیر درسالم تر شدن غذا به شما یاری می نماید. برخی از سبزی ها اصولا احتیاجی به سرخ شدن ندارند و می گردد بدون سرخ کردن از آن ها استفاده کرد. لوبیای سبز از جمله این سبزی هاست.

انواعی از سبزی ها به صورت آب پز خوشمزه ترند. مثلا اسفناج آب پز شده بسیار خوشمزه تر از اسفناج سرخ شده است. می توانید امتحان کنید. با آب کم آن را بپزید و از آب آن در پخت انواع سوپ بهره ببرید.

برخی از سبزی ها احتیاج به سرخ شدن زیاد ندارند و شما می توانید فقط آن ها را کمی تفت دهید و سپس به غذا اضافه کنید. در این صورت شما از روش پخت مدیترانه ای استفاده نموده اید.

پیاز از جمله سبزی هایی است که با کمی تفت دادن قابل مصرف است. برای تفت دادن پیاز با حرارت کم می توانید درب ظرف را ببندید تا قطره های آبی که به صورت بخار به وجود می آید دوباره به ظرف بازگشته و از افزایش دما که یکی از علت های تخریب روغن و به وجود آمدن ترکیبات سمی و سرطان زا در آن است ؛ کاهش یابد.

در برخی از غذاها با استفاده از ترفندهای ویژه ای می توانید کمتر از مواد سرخ شده بهره ببرید. مثلا برخی افراد سبزی قورمه سبزی را اصلا سرخ نمی نمایند و برای پخت قورمه سبزی میزانی پیاز را تفت می دهند و پس از اضافه کردن سبزی غذا را با حرارت کم می پزند تا به اصطلاح جابیفتد و روغن بیاندازد.

طعم این قورمه سبزی هم خیلی خوب است. برای امتحان این روش باید تجربه طولانی تری داشته باشید.

برای سرخ کردن برخی از سبزی ها مثلا سیب زمینی شما باید اول حرارت روغن را به دمای بالایی مثلا 190 درجه برسانید .سپس سیب زمینی را به آن اضافه کنید. با این روش با به وجود آمدن یک لایه محافظ بر سطوح سیب زمینی از جذب بیشتر روغن به لایه های داخلی جلوگیری می گردد و لااقل چربی کمتری مصرف می کنید.

این روش برای سرخ کردن بادمجان هم که میزان زیادی روغن مصرف می نماید مناسب است. البته کنترل دما در این روش سرخ کردن مسئله مهمی است.

بهتر است سبزی هایی را که قصد فریز کردن آن ها را دارید قبلا سرخ نکنید بعلاوه سبزی هایی را که فریز شده اند وقتی هنوز یخشان آب نشده، سرخ کنید تا جذب روغن در آن ها به حداقل برسد.

شاید خرسند شوید از اینکه بالاخره متخصصان سرخ کردن برخی از سبزی ها را برای جذب بهتر مواد مغذی آن توصیه نموده اند. هویج از جمله این سبزی ها است. بتاکاروتن موجود در هویج در صورت تفت دادن در کمی روغن قابلیت جذب بهتری پیدا می نماید زیرا ویتامین آ از جمله ویتامین های محلول در چربی است.

از آنجا که روغن جزء اصلی فرآیند سرخ کردن است باید به نوع و نحوه استفاده از آن توجه ویژه گردد. برای سرخ کردن مواد غذایی حتما از روغن مایع مخصوص سرخ کردنی بهره ببرید. این روغن ها در برابر حرارت مقاومند و ضررهای مصرف روغن های جامد را ندارند.

سعی کنید از حرارت دادن زیاد روغن به علت عجله در آشپزی خودداری کنید. با افزایش درجه حرارت؛ روغن به سرعت به نقطه دود خود میرسد. در این دما که برای روغن های مختلف با هم فرق دارد روغن به اصطلاح آغاز به سوختن می نماید و در آن ترکیبی خطرناک به نام آکرولئین به وجود می آید.

بعد از هر بار استفاده از روغن، نقطه دود آن پایین می آید. بنابراین توصیه بعدی این است که روغن استفاده شده برای سرخ کردن را بارها مورد استفاده قرار ندهید.

سرخ کن های خانگی مسائل استفاده از روغن را بیشتر می نماید چون علاوه بر اینکه با غوطه ور شدن ماده غذایی روغن بیشتری جذب آن شده و میزان انرژی آن را افزایش می دهد.

به علت میزان زیاد مورد احتیاج روغن، معمولا خانم ها برای صرفه جویی پس از یک یا دوبار استفاده روغن را عوض نمی نمایند و یا روغن تازه را به روغن قبلی اضافه می نمایند که در این صورت شرایط بدتری به وجود می آید.

سرد و داغ شدن مکرر روغن به علاوه ذرات به جامانده از ماده غذایی معجون خطرناکی در این وسیله آشپزخانه ای ایجاد می نماید که نتیجه ای جز بیماری های خطرناک ندارد.

استفاده از ظروفی که با روغن یا سایر ترکیبات غذا هنگام سرخ کردن واکنش نشان می دهند و ممکن است ذرات ناخواسته ای را به غذا اضافه نمایند هم توصیه نمی گردد.

ظروف آلومینیم، مسی و آهنی از جمله این ظروف هستند. مناسبترین ظرف برای سرخ کردن سبزی ظروف تفلون است با این شرط که پوشش آن ها کاملا سالم بوده و ضمناً بازسازی نشده باشد.

منبع:دلگرم

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 4 شهریور 1400 بروزرسانی: 4 شهریور 1400 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 4520

به "نحوه صحیح سرخ کردن سبزی بدون از دست رفتن خواص آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه صحیح سرخ کردن سبزی بدون از دست رفتن خواص آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید