طرح تدریس ادبیات زبان های قومی و محلی هیچ گونه مشکل امنیتی ایجاد نمی کند

به گزارش دور زمین، تهران (پانا) - رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح تدریس ادبیات زبان های قومی و محلی هیچ گونه مشکل امنیتی ایجاد نمی کند، گفت ادبیات زبان های قومی و محلی، ذخیره فرهنگی یک جامعه است و نباید اجازه داد به مرور زمان این ذخیره فرهنگی از بین برود.

طرح تدریس ادبیات زبان های قومی و محلی هیچ گونه مشکل امنیتی ایجاد نمی کند

مهدی اسماعیلی در گفت وگو با پانا در خصوص طرح تدریس ادبیات زبان های قومی و محلی و اظهارات نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مبنی بر اینکه طرح تدریس زبان های محلی و قومی در مدارس خلاف امنیت ملی است، اظهار کرد: نمایندگان در ارائه نظراتشان آزاد هستند اما طبق اصل 15 قانون اساسی، زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است . اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد ولی استفاده از زبان های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه های گروهی و تدریس ادبیات آن ها در مدارس ، در کنار زبان فارسی آزاد است . بنابراین زبان فارسی به عنوان زبان رسمی کشور، جای خود را دارد اما زبان های قومی نیز باید تدریس شود.

وی افزود: طرح تدریس ادبیات زبان های قومی و محلی هم در این راستاست که یکی از اصول قانون اساسی اجرا نشده و این موضوع دستاویزی برای مخالفان و معاندان شده است. به نظر من این طرح هیچ مشکل امنیتی ایجاد نمی کند زیرا یک درس اختیاری دو واحدی که ادبیات زبان محلی را آموزش می دهد، درنظر گرفته می شود. زبان و ادبیات محلی ذخیره فرهنگی یک جامعه است و نباید اجازه داد به مرور زمان این ذخیره فرهنگی از بین برود. بر این اساس گامی برای اجرای اصل 15 قانون اساسی خواهیم برداشت.

رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در تشریح آخرین شرایط این طرح نیز گفت: طرح تدریس ادبیات زبان های قومی و محلی در دستور کار کمیسیون آموزش است که در نوبت طرح است و چندین جلسه تشکیل شده است و مابقی آن نیز پس از بررسی لایحه بودجه بررسی خواهد شد.

گفتنی است پیش از این نیز علیرضا منادی سفیدان در خصوص طرح تدریس ادبیات زبان های قومی و محلی، گفته بود که حق آموزش به زبان مادری، در بسیاری از اسناد و معاهدات حقوق بشری مانند منشور زبان مادری، اعلامیه جهانی حقوق زبانی، بندهای 3 و 4 اعلامیه حقوق اشخاص متعلق به اقلیت های قومی، ملی، زبانی و مذهبی، ماده 30 کنوانسیون حقوق کودک، ماده 27 میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مورد تاکید قرار گرفته است. همچنین در اصل 15 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هم بر حق تحصیل به زبان مادری در کنار زبان فارسی در مدارس تاکید شده است. اصل 15 قانون اساسی می گوید؛ زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است، اسناد و متون رسمی و کتب درستی باید با این زبان و خط باشد، ولی استفاده از زبان های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه های گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس در کنار زبان فارسی آزاد است.

به گفته رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، تنوع و تکثر نیروهای اجتماعی و قومی، جامعه ایران اسلامی را از ظرفیت ها و استعدادهایی برخوردار می کند که بهره گیری مناسب از آن ها می تواند موتور رشد، توسعه، همگرایی و همسان سازی فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را فراهم کند. در راستای پاسخ به یکی از مهمترین مطالبات اقوام کشور این طرح تدوین شده است. زبان های قومی و محلی در گوشه و کنار ایران همچون گنجینه های ارزشمندی بوده که در حال از بین رفتن هستند. باید برای حفظ این مهم نهایت تلاش خود را به خرج دهیم و اجازه ندهیم این گنجینه های ارزشمند از بین برود. این زبان نیز مانند آثار ارزشمند ثبت شده در یونسکو نیاز به مراقبت و حفظ و نگهداری دارد.

احمد نادری، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز طرح اجرای اصل 15 قانون اساسی برای تدریس زبان های محلی و قومی در مدارس را خلاف امنیت ملی می داند و معتقد است که با تصویب این طرح زمینه منازعات محلی زیادی فراهم می شود و این یکی از مجراهایی است که امنیت ملی و سلامت نظام آموزش عمومی کشور را مختل می کند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 5243

به "طرح تدریس ادبیات زبان های قومی و محلی هیچ گونه مشکل امنیتی ایجاد نمی کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح تدریس ادبیات زبان های قومی و محلی هیچ گونه مشکل امنیتی ایجاد نمی کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید