بهترین دانشگاه های جوان جهان چه ویژگی هایی دارند؟

به گزارش دور زمین، هنگامی که صحبت از سن و قدمت دانشگاه های جهان به میان می آید، همیشه نام دانشگاه های فزونی چون آکسفورد، کمبریج، هاروارد و پرینستون در فکر تداعی می گردد. ولی دانشگاه های زیادی هم وجود دارند که قدمت این دانشگاه های قدیمی را ندارند ولی ثابت نموده اند که از نظر کیفی در سطوح بالایی قرار دارند.

بهترین دانشگاه های جوان جهان چه ویژگی هایی دارند؟

به گزارش خبرنگاران، در حال حاضر دانشگاه های زیادی در دنیا وجود دارند که قدمتشان به 50 سال یا کمتر می رسد ولی در این مدت با چشم اندازهای بلند مدت و برنامه ریزی های دقیق خود را به سطح دانشگاه های تراز اول دنیا رسانده اند.

نظام رتبه بندی تایمز هایر اجوکیشن بهترین دانشگاه های جوان دنیا (زیر 50 سال قدمت) برای سال 2022 میلادی را رتبه بندی نموده است.

نتیجه این رتبه بندی نشان می دهد که برای نخستین بار در دنیا موسسات آموزش عالی فرانسه در صدر این جدول قرار گرفته اند.

دانشگاه هایی که به معرفی آنها می پردازیم، زیر 50 سال قدمت دارند.

1- دانشگاه علوم و ادبیات پاریس(PSL)- فرانسه

دانشگاه تحقیقاتی پی اس ال پاریس با عنوان کامل Paris Sciences et Lettres به معنای دانشگاه علوم و ادبیات پاریس، یک دانشگاه شامل مراکز پژوهشی و آموزشی در فرانسه است. این دانشگاه در سال 2010 تأسیس شد و 10 همکار دارد که از سوی 3 بنیاد ملی و پژوهشی در فرانسه حمایت می شود.

هدف این دانشگاه این است که خود را به عنوان یکی از موسسات تحقیقاتی برتر دنیا معرفی کند.

دانشگاه تحقیقاتی PSL بعلاوه پیوندهایی با سایر موسسات برتر در سراسر دنیا از جمله دانشگاه کمبریج، دانشگاه کالیفرنیا، دانشگاه پکن و دانشگاه ملی تایوان ایجاد نموده است.

در مجموع 28 جایزه نوبل در فیزیک، شیمی، ادبیات، فیزیولوژی و پزشکی و اقتصاد به محققان این دانشگاه اعطا شده است.

بهترین دانشگاه فرانسه(دانشگاه PSL) متشکل از 25 موسسه تحقیقاتی و آموزش عالی در پاریس و سه منطقه تحقیقات ملی است.

2- دانشگاه صنعتی نانیانگ (Nanyang Technological University) - سنگاپور

دانشگاه صنعتی نانیانگ تاریخ اول اوت سال 1981 میلادی، با سرمایه گذاری اقتصادی 1 میلیارد و 800 میلیون دلار در جنوب غربی کشور سنگاپور شروع به کار کرد.

دانشگاه صنعتی نانیانگ از چندین کالج و دانشکده شامل دانشکده مهندسی، دانشکده علوم، دانشکده بازرگانی نانیانگ، دانشکده پزشکی لی کنگ چیان دانشکده تحصیلات تکمیلی، کالج علوم انسانی، دانشکده هنری و دانشکده علوم اجتماعی تشکیل شده است.

در حال حاضر 27 درصد از دانشجویان این دانشگاه را خارجی ها تشکیل می دهند و نسبت دانشجویان زن به مرد این دانشگاه 48 به 52 است.

3- دانشگاه علوم و صنعت هنگ کنگ(HKUST) - هنگ کنگ

دانشگاه علوم و فناوری هنگ کنگ یک دانشگاه دولتی و تحقیقاتی است که در سال 1991 در خلیج کلیر واتر هنگ کنگ تأسیس شده است. در حال حاضر این دانشگاه شامل 4 دانشکده اصلی علوم، مهندسی، کسب و کار و مدیریت، علوم انسانی و علوم اجتماعی است.

HKUST به عنوان یکی از دانشگاه های دنیا است که پیشرفت بسیار سریعی را از خود نشان داد.

31 درصد دانشجویان این دانشگاه را دانشجویان بین المللی تشکیل می دهد.

4- دانشگاه اراسموس روتردام (Erasmus University Rotterdam)- هلند

این دانشگاه یکی از بزرگ ترین مراکز آموزش عالی در هلند است که در سال 1913 میلادی بنیان نهاده شده است.نام این دانشگاه برگرفته از نام دزیدریوس اراسموس، فیلسوف سده پانزدهم میلادی در هلند است که در روتردام زاده شد.

فعالیت های آموزشی دانشگاه اراسموس بیشتر روی رشته های در پیوند با فرهنگ، بهداشت، حقوق، دانش های اجتماعی، سیاسی، مدیریت و پزشکی متمرکز است.

مرکز پزشکی دانشگاه اراسموس به عنوان یکی از معتبهترین مراکز پزشکی اروپا به شمار می آید.

5-دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ (PolyU)- هنگ کنگ

دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ (PolyU) یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی است. این دانشگاه یکی از هشت مؤسسه اعطای مدرک تحصیلی با بودجه دولتی در هنگ کنگ است.

این دانشگاه در سال 1937 میلادی به عنوان اولین مدرسه تجاری دولتی تاسیس شد و اولین موسسه ای است که آموزش فنی را در هنگ کنگ ارائه می نماید. در سال 1994، شورای قانونگذاری هنگ کنگ لایحه ای را تصویب کرد که به دانشگاه رسمی پلی تکنیک سابق هنگ کنگ اعطا شد و می توان گفت افتتاح رسمی این دانشگاه مربوط به سال 1994 میلادی است.

دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ متشکل از 8 دانشکده و مدرسه است که برنامه های علمی کاربردی، تجارت، ساخت و ساز، محیط زیست، مهندسی، علوم اجتماعی، بهداشت، علوم انسانی، طراحی، مدیریت هتل و گردشگری را پوشش می دهد. این دانشگاه هر سال بیش از 160 برنامه آموزشی را برای بیش از 25 هزار و 800 دانشجو ارائه می دهد.

6- دانشگاه پلی تکنیک پاریس- فرانسه

انستیتو پلی تکنیک پاریس یک موسسه آموزش عالی و تحقیقاتی دولتی است که از ادغام 5 دانشکده مهندسی فرانسوی تشکیل شده است.

حدود 35 درصد از بدنه دانشجویی این دانشگاه را دانشجویان بین المللی تشکیل می دهند به نحوی که 88 ملیت مختلف در میان دانشجویان خارجی به چشم می خورد.

دانشکده های این دانشگاه شامل زیست شناسی، شیمی و فرآیندها، اقتصاد، ریاضیات و علوم انسانی، هنر، ادبیات و زبان است.

7- دانشگاه آنتورپ-هلند

دانشگاه آنتورپ یکی از دانشگاه های اصلی و مهم بلژیک است. این دانشگاه در شهر آنتورپ، دومین شهر بزرگ بلژیک، واقع شده است.دانشگاه آنتورپ دارای 33 رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی، 69 رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد، 18 رشته در مقطع فوق ارشد و 23 رشته تحصیلات تکمیلی و دکتری است که از این میان 31 رشته به طور کامل به زبان انگلیسی تدریس می شود.

9 دانشکده این دانشگاه عبارتند دانشکده های اقتصاد کاربردی، علوم مهندسی کاربردی، هنر، طراحی علوم، حقوق، علوم پزشکی و بهداشت ، داروسازی و دامپزشکی و زیست شناسی، علوم اجتماعی و علوم کاربردی است.

8- دانشگاه فناوری سیدنی- استرالیا

دانشگاه فناوری سیدنی، دانشگاهی نوآورانه و پویا واقع در مرکز سیدنی است. این دانشگاه، یکی از برجسته ترین دانشگاه های استرالیا است که روشی نوین برای آموزش، عملکرد تحقیقاتی قدرتمند دارد و نامی پرآوازه در زمینه های صنعت و حرفه های مختلف است.

اگرچه گفته می شود که ریشه تاسیس این دانشگاه به دهه 1870 بازمی شود، اما این دانشگاه به شکل فعلی اش در سال 1988 تأسیس شد.

9- دانشگاه ماستریخت(Maastricht) - هلند

دانشگاه ماستریخت یکی از برجسته ترین دانشگاه های دولتی در هلند و اروپا، و از برجسته ترین دانشگاه ها برای رشته حقوق در دنیا است که در شهر ماستریخت قرار گرفته است.

این دانشگاه در سال 1976 بنیانگذاری شده و به عنوان یکی از تازه تاسیس ترین دانشگاه های هلند محسوب می شود.

10- دانشگاه شهر هنگ کنگ (CityU)- هنگ کنگ

دانشگاه شهر هنگ کنگ در سال 1994 میلادی با ارائه سالانه بیش از 130 مدرک تحصیلی به دانشجویان تاسیس گشت. این مرکز یکی از مراکزی است که در آن به علت امکانات تحقیقاتی، طرح هایی برای مقابله با بسیاری از مسائل آسیا و فراتر از آن مطرح می شود. این دانشگاه در رتبه بندی تایمز هفتمین دانشگاه جوان برتر دنیا است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 5197

به "بهترین دانشگاه های جوان جهان چه ویژگی هایی دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین دانشگاه های جوان جهان چه ویژگی هایی دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید