سرماخوردگی یا سینوزیت ، علائم و روش های درمان آن

به گزارش دور زمین، سرماخوردگی معمولی یک عفونت ویروسی در ناحیه تنفسی فوقانی است. علائم این بیماری معمولا بتدریج طی یک یا دو روز خود را نشان می دهد، در روزهای سوم و چهارم به شدیدترین حالت خود می رسد و پس از آن تقریبا در روز پنجم یا هفتم آرام آرام مرتفع می گردد. عفونت در سینوس یا سینوزیت در واقع التهاب و تورم حفره های هوایی است. گاهی یک سرماخوردگی بد با التهاب سینوسی اشتباه گرفته می گردد.

سرماخوردگی یا سینوزیت ، علائم و روش های درمان آن
به طور معمول سالی چند بار با علایم سرماخوردگی در آدم های بزرگ و کوچک روبرو می شویم. ولی بدترین موقع برای بروز این علایم، فصل تابستان است. درست موقعی که فرصت استفاده از فصل و هوای تازه و آزاد فراهم می گردد با آب ریزش و گرفتگی بینی رودرو می شویم. تا حالا از خود پرسیده اید که این علایم می تواند یک سرماخوردگی تابستانی باشد یا با یک عفونت در سینوس های سر و صورت درگیریم؟

این شرایط زمانی سخت می گردد که این مشکل گریبان گر بچه ها می گردد، چرا که آن ها توانایی بیان دقیق مشکل خود را ندارند. در این حالت چگونه می توان فهمید که کودک به یک سرماخوردگی معمولی مبتلا شده یا اینکه مشکل جدی تری همانند التهاب سینوسی وجود دارد؟

اقتصادی آنتونیولی (Molly Antoniolli) پزشک متخصص اطفال در بیمارستان نورث شور (NorthShore) تفاوت های بین سرماخوردگی معمولی و عفونت سینوس را این گونه توضیح داده است.

سرماخوردگی معمولی

نمی توان یک راهکاری قطعی برای جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی صادر کرد. توصیه هایی مانند شستشوی مداوم دست های خود و بچه ها تا حد زیادی به این ماجرا یاری می نماید. برای جلوگیری از انتشار ویروس هم طرفی توصیه می گردد که افراد از ظروف و مسواک مشترک هم استفاده نکنند.

اگر کودک به سرماخوردگی مبتلا شده است، شاید کار زیادی از پزشک ساخته نباشد، چرا که تجویز آنتی بیوتیک ها در این مدت توصیه نمی گردد. بیش تر سرماخوردگی ها بین 7 تا ده روز به طول می انجامد و فرد بیمار ، خودش می تواند بعد از شناخت علایم آن را رفع کند.

علایم سرماخوردگی معمولی شامل موارد زیر است:

* گرفتگی بینی

* تب

* گلودرد

* آب ریزش و ترشحات بی رنگ

* کوفتگی و درد بدن

* سرفه و عطسه

* خستگی

* سردرد خفیف

* قرمزی چشم ها

درمان علایم سرماخوردگی معمولی

متاسفانه درمان دارویی برای سرماخوردگی بچه ها زیر 6 سال توصیه نمی گردد. تحقیقات نشان می دهد که این درمان ها چندان موثر نیستند و یا در موارد وخیم تر باعث بروز عوارض جانبی می شوند. در مدت ابتلای کودک به سرماخوردگی می توان از اسپری و قطره یا تخلیه محتویات بینی استفاده کرد و هم چنین از دستگاه های بخور برای مرطوب کردن محیط نیز می گردد سود برد.

خوراندن مایعات گرم تا حدود زیادی به توقف سرفه های ناشی از سرماخوردگی یاری خواهد نمود.

اگر کودک شما بالای یک سال است می توان از عسل برای گلودرد و در نهایت متوقف کردن سرفه ها استفاده کرد. توجه کنید که نباید به بچه ها زیر یک سال عسل خورانده گردد.

نوشیدن اندازه کافی مایعات به کم شدن ترشحات یاری می نماید.

خوابیدن به اندازه کافی تا حدود زیادی به برگشتن فرد به حالت طبیعی یاری می نماید.

بهتر است کمی محتاط باشیم و در تشخیص یک بیماری با چنین علائمی، عجولانه قضاوت نکنیم. دلیلش هم واضح است؛ علائم سرماخوردگی و سینوزیت در موارد بسیاری مشابهند. درست است که یک سرماخوردگی ساده ممکن است به التهاب و عفونت سینوس ها یا همان سینوزیت منجر گردد، اما این دو بیماری کاملا متمایز است و هریک شیوه های درمانی مختص به خود را دارد. آبریزش بینی که زرد یا سبزرنگ است یکی از علائم سینوزیت در بچه ها است.

سرماخوردگی معمولی یک عفونت ویروسی در ناحیه تنفسی فوقانی است. علائم این بیماری معمولا بتدریج طی یک یا دو روز خود را نشان می دهد، در روزهای سوم و چهارم به شدیدترین حالت خود می رسد و پس از آن تقریبا در روز پنجم یا هفتم آرام آرام مرتفع می گردد.

عفونت در سینوس

عفونت در سینوس یا سینوزیت در واقع التهاب و تورم حفره های هوایی است. گاهی یک سرماخوردگی بد با التهاب سینوسی اشتباه گرفته می گردد. تنها 5 الی 10 درصد از سرماخوردگی های معمولی به عفونت سینوسی تبدیل می شوند. علایم معمولی که نشان می دهد سرماخوردگی در واقع نوعی عفونت سینوسی بوده، شامل موارد زیر است:

* گرفتگی بینی و آبریزش بینی تا بعد از ده روز هم ادامه داشته باشد

* ترشحات سبز رنگ بینی

* سردرد در ناحیه پیشانی

* دندان درد (برای آنالیز بیشتر می توانید دلیل دندان درد در سرماخوردگی مطالعه کنید)

* دردهای معین و آزار دهنده در ناحیه فک و صورت به خصوص زیر چشم ها و روی تیغه بینی و گونه ها

* تب با درجه بالا و ضعف بدنی

* سرفه

* خستگی

* تنفس مشکل

* بوی بد دهان

* ترشحات پشت حلقی

به گفته دکتر جوزفسون: شما فکر می کنید هر ماه یا طی ماه های متمادی مبتلا به سرماخوردگی هستید، باید بدانید که این سرماخوردگی نیست. به احتمال بسیار زیاد شما به سینوزیت مزمن مبتلا شده اید که گاهی عود می نماید، اما پرسش این است که چگونه می توانیم میان این دو تفاوت قائل شویم؟ دکتر جوزفسون در پاسخ می گوید: سرماخوردگی معمولا یک بار در سال سراغ شما خواهد آمد و بیشتر از چند روز هم مزاحمتان نخواهد بود و شما تا سال بعد از شرش در امان خواهید ماند. پس اگر فکر می کنید سرما خورده اید و علائم آن را مدتی طولانی با خود یدک می کشید یا اگر به دفعات در طول سال احساس سرماخوردگی دارید، به احتمال بسیار زیاد به سینوزیت مبتلا هستید.

چگونگی تشخیص التهاب سینوسی

پزشک بر اساس علایم فرد و بعد از آنالیز گلو، بینی و سینوس ها و با مشاهده قرمزی، تورم بافت های بینی و در ناحیه صورت می تواند تشخیص دهد که فرد به سینوزیت مبتلا است یا خیر. در این زمان برای فرد آنتی بیوتیک تجویز می گردد که از درمان های معمول برای عفونت سینوس است.

اگر در طی 72 ساعت از آغاز آنتی بیوتیک علایم بهبود پیدا نکرد احتیاج است برای تعویض آنتی بیوتیک مجددا به پزشک خود مراجعه کنید.

ولی اگر التهاب سینوسی بیش از 8 هفته ادامه داشته باشد یا درمان های آنتوبیوتیکی معمول جوابگو نباشد، بیمار جهت گرفتن سی تی اسکن به بخش رادیولوژی فرستاده می گردد.

درمان التهاب سینوسی

اگر فرد به التهاب سینوسی مزمن مبتلا باشد یا بعد از مصرف چند دوره آنتی بیوتیک بهبودی در فرد حاصل نگردد، برای تشخیص آن چه باعث ایجاد عفونت شده است، کشت موکوس و ترشحات تجویز می گردد. موکوس مورد احتیاج بیش تر اوقات از بینی گرفته می گردد، ولی گاهی احتیاج است که به صورت مستقیم از سینوس ها برداشته گردد.

اگر معین گردد که کدام باکتری باعث ایجاد عفونت شده، درمان های آنتی بیوتیکی هم موثرتر خواهد بود. گاهی حتی التهاب سینوسی از نوع عفونت قارچی است و در این مورد درمان کاملا متفاوت خواهد بود.

سی تی اسکن هم به پزشک یاری می نماید تا تصویر بهتری از وسعت عفونت به دست بیاید. در مواردی که فرد به التهاب قارچی حاد سینوسی مبتلا است، از آنجایی که امکان نفوذ قارچ به استخوان وجود دارد، از فرد نمونه برداری می گردد.

در مواردی اما درمان های دارویی موثر نیست و پزشک متخصص مجبور به جراحی می گردد. در طول جراحی پولیپ های بینی برداشته شده و راه های هوایی باز می شوند. جراحی تحت بیهوشی عمومی و موضعی انجام خواهد شد و فرد در مواردی بلافاصله بعد از جراحی به منزل خواهد رفت.

مراقبت از بچه ها کار بسیار سخت و در عین حال ترسناکی است. بنابراین تماس مداوم با پزشک متخصص اطفال در بسیاری از موارد یاری کننده و راهگشا خواهد بود.

درمان های خانگی پیشنهادی برای سرماخوردگی در تابستان

1.اسپری سلین که در خانه می سازید

مود لازم:

یک قاشق چایخوری نمک دریایی

یک فنجان آب

جوش شیرین به اندازه لازم

و یک عدد بطری اسپری سلین.

دستورالعمل:

آب را گرم کنید و نمک و جوش شیرین را داخل بطری اسپری بریزید و بعد آب گرم را به آن اضافه کنید و به خوبی مخلوط کنید.

سرتان را به آرامی به یک طرف بچرخانید و لوله ظرف را به بخش بالای بینی ببرید، طوری که به راحتی در حفره بینی قرار گیرد و لوله را به بخش میانی یا تیغه بینی فشار ندهید. در آخر با فشار دادن آن محلول ،به داخل بخش بالایی بینی شما ریخته می گردد.

مطمئن شوید که از راه دهان می توانید به راحتی نفس بکشید. این کار را یک یا دو بار در روز تکرار کنید .

توجه داشته باشید که:نمک آشپزخانه را جایگزین نمک دریایی نکنید، زیرا حاوی مواد افزودنی است که باعث سوزش بیشتر در بینی می گردد.

2. درمان سرماخوردگی تابستان با سرکه سیب

مواد لازم:

یک قاشق غذاخوری سرکه سیب

یک لیوان آب

دستورالعمل:

سرکه سیب و آب را مخلوط کنید و آن را بنوشید.

بعلاوه می توانید برای مزه دار کردن، اندازهی عسل نیز به آن اضافه کنید. از این نوشیدنی 1 الی 2 لیوان در طول روز ،تا زمانی که سرماخوردگی بهبود یابد، بهره ببرید.

3. ویتامین c برای درمان سرماخوردگی تابستان

قرص های ویتامین c ،این مکمل را هر روز طبق دستورالعمل روی جعبه مصرف کنید.

درمان سرماخوردگی تابستان با مصرف ویتامین سی

4.زنجبیل برترین روش درمان سرماخوردگی تابستان در طب سنتی

مواد لازم:

یک یا دو اینچ ریشه زنجبیل

یک فنجان آب گرم

یک قاشق چایخوری عسل

دستورالعمل:

چند تکه زنجبیل را برای چند دقیقه،درون آب داغ بریزید و آن را فشرده کنید و عسل را به آن اضافه نمایید .

روزانه، 2 الی 3 فنجان،از این چای زنجبیل بهره ببرید.

5.درمان سرماخوردگی تابستان با اکیناسه یا سرخارگل

مواد لازم:

کپسول اکیناسه.

مکمل های گیاهی آن را به صورت مستقیم مصرف کنید ؛ حدود 900 میلی گرم از گیاه را در دو روز مصرف کنید.

6.زردچوبه برای درمان سرماخوردگی تابستانی

مواد لازم:

یک قاشق چایخوری نمک

یک قاشق چایخوری زردچوبه

یک لیوان آب داغ

دستورالعمل:

زردچوبه و نمک و آب را به خوبی با هم ترکیب کنید و سپس مخلوط به دست آمده را بنوشید.

روزانه و هر سه چهار ساعت یک بار، این کار را تکرار کنید.

7.درمان سرماخوردگی تابستانی با دم نوش های گیاهی

مواد لازم:

یک چهارم فنجان دانه گیشنیز

یک چهارم فنجان دانه های زغال اخته

یک دوم قاشق غذاخوری دانه های زیره ی

یک دوم قاشق غذاخوری دانه های رازیانه

یک فنجان آب

یک قاشق چایخوری عسل

دستورالعمل:

تمام مواد خشک را با هم ترکیب کنید. آب را بجوشانید و یک و نیم قاشق غذا خوری از مخلوط گیاهی را به آن اضافه کنید. زیر شعله را کم کنید و اجازه دهید تا مخلوط دم بکشد .چای گیاهی شما آماده است. در صورت تمایل می توانید اندازهی عسل برای مزه دار کردن به این ترکیب اضافه کنید و این نوشیدنی را دو بار در روز بنوشید.

8.روغن و اسانس های ضروری گیاهی برای درمان سرماخوردگی تابستان

مواد لازم:

چند قطره روغن اکالیپتوس

یک کاسه برای آب داغ

یک حوله

دستورالعمل:

روغن را درون آب در حال جوش بریزید. یک عدد حوله را روی سر خود بیندازید و بخار روغن اکالیپتوس را استشمام کنید.

به مدت 7 الی 8 دقیقه این فرایند را ادامه دهید.

بعلاوه می توانید از سوپرمارکت ،روغن درخت چای، روغن نعناع، روغن آویشن را تهیه کنید و جایگزین روغن اکالیپتوس قرار دهید.

این عمل را یک یا دوبار در روز انجام دهید.

9.سیر برای درمان سرماخوردگی تابستانی

مواد لازم:

یک عدد سیر

دو قاشق چایخوری آبلیمو

یک قاشق چای خوری عسل

یک دوم قاشق چایخوری پودر فلفل قرمز

دستورالعمل:

تمام مواد تشکیل دهنده را با هم مخلوط کنید و این نوشیدنی را تا زمانی که علائم سرماخوردگی رفع گردد، بهره ببرید.

10.درمان سرماخوردگی تابستان با عسل

مواد لازم:

2 قاشق چای خوری عسل

یک قاشق چایخوری آب لیمو یا آب زنجبیل

دستورالعمل:

همه مواد را با هم ترکیب کنید و نوشیدن این نوشیدنی را تا زمانیکه بهبود کامل به دست بیاورید، ادامه دهید.از این نوشیدنی دو الی سه بار در روز بهره ببرید.

11. درمان سرماخوردگی تابستان با پیاز قرمز

مواد لازم:

2 الی 3 عدد پیاز قرمز

یک چهارم فنجان عسل

دستورالعمل:

پیازها را پوست بکنید و سپس برش دهید و درون آن را از عسل پر کنید. اجازه دهید تا 10 تا 12 ساعت بماند و سپس با استفاده از یک قاشق ،شربتی که در آن تهیه شده است را بنوشید و مابقی را در یک جای خنک نگهداری کنید.

از این شربت 2 الی 3 بار در روز بهره ببرید.

منبع: سایت دکتردکتر

سایت نمناک

سایت بیتوته

منبع: راسخون
انتشار: 26 آذر 1400 بروزرسانی: 26 آذر 1400 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 4670

به "سرماخوردگی یا سینوزیت ، علائم و روش های درمان آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرماخوردگی یا سینوزیت ، علائم و روش های درمان آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید