در چین چگونه قطار سوار شویم

به گزارش دور زمین، سوار شدن به قطار و پیاده شدن از آن در کشور خودتان ممکن است کاری راحت برایتان باشد، ولی در چین برای سوار شدن به قطار و پیاده شدن از آن چند کار اضافی باید انجام دهید. وقتی در مدت تور چین می‌خواهید قطار سوار شوید، چیزهایی وجود دارد که مسلما باید آن‌ها را بدانید.

در چین چگونه قطار سوار شویم

در بعضی کشورها شما می‌توانید گاهی بدون خرید بلیت قبل از ورود به قطار، سوار قطار شوید. اما در چین قبل از سوار شدن به قطار باید بلیت را تهیه کنید. حتی قبل از این که به داخل قطار برسید، چند بار بلیت شما چک می‌شود. در چین باید طبق اطلاعات دقیق پاسپورت خود بلیت را تهیه کنید و در هنگام سوار شدن به قطار نیز باید پاسپورت‌تان همراه‌تان باشد.

به ایستگاه درست بروید

اطلاعات روی بلیت خود را به دقت بررسی کنید و به ایستگاه درست بروید. وقتی در چین قصد دارید قطار سوار شوید، برای این که از قطار خود جا نمانید توصیه می‌کنیم که 2 ساعت قبل از حرکت قطار به ایستگاه رسیده باشید. اگر شهرهای چین را به خوبی نمی‌شناسید می‌توانید تاکسی بگیرید. می‌توانید بلیت خود و جمله‌ای که در پایین آمده را به راننده نشان دهید و از او بخواهید شما را به ایستگاه ببرد. می‌توانید این جمله را روی کاغذ پرینت گرفته یا آن را روی تلفن خود ذخیره کنید و به او نشان دهید.

请送我到这个火车站

ترجمه: لطفا من را به این ایستگاه خط آهن ببرید.

قبل از ورود به ایستگاه باید از بازرسی امنیتی عبور کنید

اگر بلیت قطارهای چین را به صورت آنلاین رزرو کرده‌اید و هنوز نسخه چاپ شده آن را ندارید، ابتدا باید به محل فروش بلیت رفته و نسخه چاپی بلیت خود را بگیرید. وقتی به ایستگاه رسیدید و بلیت خود را گرفتید، همان گونه که در فرودگاه‌ها مرسوم است باید برای بازرسی امنیتی صف بایستید. تمامی کیف‌ها و چمدان‌های خود را روی نوار نقاله دستگاه اسکنر اشعه ایکس قرار داده و از درون دروازه شناسایی فلزات عبور کنید. بعد از آن بایستید تا مسئولان امنیتی ایستگاه، شما را بازرسی کرده تا مطمئن شوند وسایل ممنوعه همراه ندارید.

بر خلاف محدودیت‌هایی که در فرودگاه وجود دارد، می‌توانید آب به داخل قطار ببرید. قبل از سوار شدن به قطار در چین، بهتر است محدودیت‌های مربوط به اندازه چمدان‌ها و کیف‌هایی که می‌توانید همراه داشته باشید را بدانید. بعضی از این محدودیت‌ها قانون‌های کلی هستند و بعضی از این محدودیت‌ها مربوط به مکان‌هایی در قطار هستند که شما باید وسایل‌تان را در آن‌ها جا دهید.

در نظر داشته باشید که در هنگام سوار شدن به قطار در چین، صف‌های انتظار ممکن است زمان‌بر باشند، پس بهتر است در یک مدت زمان مناسب قبل از حرکت در ایستگاه باشید تا با خیال راحت بتوانید رویه‌های ورود به قطار را انجام دهید. برای خارجی‌هایی که با قطارهای چین مسافرت نکرده‌اند، ممکن است روند سوار شدن به قطار به نظرشان گیج کننده و با عجله به نظر آید. قبل از سوار شدن به قطار باید در اتاق انتظار صبر کنید. 25 دقیقه قبل از سوار شدن به قطار می‌توانید به سکوی سوار شدن بروید.

چند توصیه برای بازرسی امنیتی در ایستگاه‌های قطار چین

چند علامت و نشانه متمایز کننده بر روی کیف‌ها و چمدان‌های خود قرار دهید تا اگر کیفی شبیه به کیف شما وجود داشت بتواند وسایل خود را سریع و راحت پیدا کنید. بعد از بازرسی امنیتی مطمئن شوید که تمامی وسایل خود را برداشته‌اید.

چمدان‌ها و وسایل خود را تا می‌توانید نزدیک خود نگه دارید. جیب‌بری گاهی اوقات اتفاق می‌افتد. مشکل دیگر این است که کسانی که عجله دارند ممکن است شما را هل دهند تا زودتر به داخل بروند.

تمام وسایل با ارزش و مهم مانند کیف پول و تلفن همراه‌تان را نزدیک خود داشته باشید. ممکن است در ایستگاه‌ها دزد وجود داشته باشد. بنابراین در زمان بازرسی امنیتی حواستان به وسایلتان باشد. اگر وسیله‌ای را گم کردید سریعا به کارکنان ایستگاه اطلاع دهید.

سالن انتظار خود را پیدا کنید

در ایستگاه‌های قطار چین، نشانه‌ها و تابلوهای زیادی به زبان انگلیسی وجود ندارد و کارکنانی که انگلیسی بلد باشند و بتوانند مسافران خارجی تور چین را برای پیدا کردن سالن انتظارشان کمک کنند زیاد نیستند. برای یافتن سالن انتظار خود می‌توانید از ماموران ایستگاه، داوطلبانی که همیشه کلاه‌ها یا کت‌های زرد یا قرمز به تن دارند یا دیگر مسافران بخواهید به شما کمک کنند. بلیت خود و این جمله چینی را به آن‌ها نشان دهید:

请问我应该去哪个候车室

ترجمه: ببخشید. ممکن است به من بگویید من باید به کدام سالن انتظار بروم؟

برای سوار شدن به قطار در چین، توصیه می‌کنیم یک ساعت قبل از زمان حرکت قطار در ایستگاه باشید، اگر بلیت چاپ شده خود را دارید و دو ساعت قبل از حرکت در ایستگاه باشید اگر بلیت چاپی را هنوز تهیه نکرده‌اید. بری گرفتن بلیت چاپی باید صف بایستید و این کار در روزها و یا ساعت‌های شلوغ ممکن است 1 ساعت از زمان شما را بگیرد.

بعد از این که بعد از بازرسی امنیتی وارد ایستگاه شدید تابلوهای LED را می‌بینید که بر روی آن‌ها اطلاعات قطارهای آن روز در آن زمان را نمایش می‌دهند. این اطلاعات شامل این‌ها هستند: شماره قطار (车次)، ایستگاه مقصد (终到站)، زمان حرکت (发车时间) و شماره سالن انتظار برای آن قطار (候车室). می‌توانید با بلیتی که در دست دارید و نمایشگرهای LED، سالن انتظار درست خود را پیدا کنید. بر روی نمایشگرها در ایستگاه‌های راه آهن در چین، اطلاعات معمولا فقط به زبان چینی نوشته شده‌اند. در جدول زیر می‌توانید نمونه‌ای از این اطلاعات را با یک مثال ببینید:

عبارت چینی 车次 终到站 发车时间 候车室 状态
ترجمه قطار مقصد زمان حرکت سالن انتظار وضعیت
مثال D5195 成都东 (ایستگاه شرقی چنگدو) 17 و 57 دقیقه 5 正在候车 (در حال انتظار)

حتما به یاد داشته باشید که فرایند بازرسی قبل از ورود به قطار 5 دقیقه قبل از حرکت قطار به صورت کامل متوقف می‌شود. بنابراین توصیه می‌کنیم طوری زمان‌بندی کنید که 30 دقیقه قبل از حرکت قطار در سالن انتظار حضور داشته باشید.

در این سلسله مقالات سعی می‌کنیم تمامی اطلاعاتی که برای سفر با قطار در چین نیاز دارید را برایتان فراهم کنیم. بنابراین اگر در زمان تور چین قصد دارید قطار سوار شوید توصیه می‌کنیم برای همراه داشتن عبارات چینی اشاره شده در متن این صفحات را پرینت بگیرید و یا در تلفن همراه خود ذخیره کنید و یا آن‌ها را نشانه‌گذاری (Bookmark) کنید.

برای بررسی بلیت صف بایستید

وقتی قطار شما به ایستگاه می‌آید، از طریق بلندگو اعلام می‌شود که مسافران به دروازه بررسی بلیت بروند. در سالن انتظار باید به سمت دروازه بلیت بروید تا قبل از ورود به سکوی قطار، بلیت‌تان چک شود. در پایین بلیت شما معمولا بعد از چند کاراکتر چینی (检票口) چند حرف و شماره وجود دارد. این شماره‌ها، شماره‌ی دروازه دسترسی به سکوی قطار هستند که به بلیت شما اختصاص داده شده‌اند. بلیت شما تنها در دروازه‌ای که بر روی بلیت نوشته شده چک می‌شود. اگر این کاراکترها بر روی بلیت شما درج نشده‌اند باید به نمایشگرهای LED موجود در سالن انتظار نگاه کرده و ورودی درست مربوط به بلیت خود را پیدا کنید. معمولا نمایشگرهای LED اطلاعات قطارها را در یک چرخه تکراری نشان می‌دهند، بنابراین احتمالا اطلاعات قطار شما به سرعت قابل رویت نیست. می‌توانید نمایشگرها را در یک چرخه کامل بررسی کنید یا از یک نفر در کنارتان بخواهید دروازه ورودی را نشانتان دهد. برای این کار بلیت‌تان و این جمله چینی را به او نشان دهید.

请问我应该在哪个检票口检票

ترجمه: ببخشید. می‌توانید به من بگویید باید به کدام دروازه بررسی بلیت بروم؟

توجه کنید که بلیتی که در دست دارید چه رنگی است. اگر بلیت‌تان آبی است می‌توانید آن را در دستگاه‌های خودکار بررسی قرار دهید تا چک شوند. اگر بلیت‌تان قرمز بود کارکنان باید آن را به صورت دستی چک کنند.

واگن و صندلی خود را پیدا کنید

در هنگام سوار شدن به قطار در چین، مراقب باشید به سکوی اشتباهی نروید. وقتی بلیت‌تان بررسی شد شما باید به سمت سکویی بروید که مربوط به شماره قطارتان است و علامت‌ها را دنبال کنید تا به سکو برسید. معمولا تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که افرادی را که با شما از دروازه بررسی بلیت عبور کرده‌اند را دنبال کنید. وقتی سوار قطار شدید بلیت خود را به کارکنان قطار نشان دهید تا مطمئن شوید قطار درست را سوار شده‌اید. وقتی داخل قطار شدید بر اساس اطلاعات روی بلیت صندلی خود را پیدا کنید. وسایل‌تان را روبروی خودتان قرار دهید تا همیشه جلوی چشمتان باشند.

وقتی سوار قطار شدید بلیت‌تان را در جای امنی نگه دارید

در تور چین وقتی سوار قطار می‌شوید این نکته را مد نظر داشته باشید: بلیت‌تان را گم نکنید و یا دور نیاندازید. در طول سفر حود با قطار در چین، پاسپورت و بلیت شما توسط کارکنان قطار چک می‌شود. وقتی به مقصد رسیدید، بلیت‌تان یک بار دیگر نیز چک می‌شود. بنابراین در چین تا زمانی که از ایستگاه خارج نشده‌اید به دقت مراقب بلیت خود باشید. اگر در چین قطارهای دارای تخت خواب سوار شوید، بعد از سوار شدن، کارکنان قطار بلیت‌تان را با یک کارت پلاستیکی تعویض می‌کنند. 30 دقیقه قبل از رسیدن به مقصد آن‌ها کارت را پس گرفته و بلیت‌تان را به شما باز می‌گردانند.

مطمئن شوید که در ایستگاه درست پیاده شوید

اگر مقصدتان در سفر با قطار در چین، آخرین ایستگاه قطار نیست، باید گوش به زنگ اعلان‌های داخل قطار باشید. شدیدا توصیه می‌کنیم که بلیت خود را به یکی از کارکنان قطار نشان داده و از او بخواهید که محل پیاده شدن شما را به شما یادآوری کند. بلیت خود و این جمله چینی را به او نشان دهید:

麻烦你提前十分钟提醒我准备下车

ترجمه: لطفا 10 دقیقه قبل از رسیدن به مقصد به من یادآوری کنید که پیاده شوم.

اپلیکیشن‌های موبایلی وجود دارند که برنامه زمانی قطارها را در چین نشان می‌دهند. می‌توانید آن‌ها را روی تلفن همراه خود نصب کرده تا بدانید قطاری که در چین سوار می‌شوید چه زمانی به ایستگاه مقصد شما می‌رسد و ایستگاه‌های قبل از آن کدام‌ها هستند.

سریع از قطار خارج شوید (2 تا 5 دقیقه زمان دارید)

در چین اعلان‌های داخل قطار مربوط به رسیدن به ایستگاه، 10 دقیقه قبل از هر ایستگاه اعلام می‌شوند، تا مسافران زمان کافی داشته باشند تا خود را برای خروج از قطار آماده کنند. مسافران در قطارهای چین در راهروهای قطار صف می‌بندند تا در ایستگاه به سرعت از قطار خارج شوند. به نظر غیر ضروری می‌آید چرا که هر مسافر 3 دقیقه زمان برای خروج از قطار در اختیار دارد. بعضی از قطارهای سریع‌السیر (Bullet) در چین تنها دو دقیقه برای خروج هر مسافر در نظر می‌گیرند. اگر نمی‌خواهید به مدت طولانی در صف بایستید وارد صف‌ها نشوید؛ در صندلی خود بنشینید، وسایل خود را در کنارتان داشته باشید و منتظر باشید صف خلوت شود.

خروجی ایستگاه را پیدا کنید

جمعیت را دنبال کنید تا به خروجی صحیح (出站口) برسید. ایستگاه‌های قطار در چین تفاوت‌های زیادی با هم دارند ولی اگر خوش‌شانس باشید پله‌برقی وجود دارد. بنابراین بهترین توصیه برای سوار شدن قطار در تور چین این است که بار سبک همراه داشته باشید. ممکن است در خروجی بلیت‌تان چک شود، آن را در دسترس داشته باشید. چک کردن بلیت در هنگام خروج در چین توسط ماشین یا کارکنان راه‌آهن صورت می‌گیرد. در چین اگر در هنگام خروج نتوانید بلیت خود را نشان دهید، تا 150 درصد قیمت بلیت جریمه خواهید شد.

حمل و نقل شهری در ایستگاه‌های قطار در چین

ایستگاه‌های قطار در چین قطب‌های حمل و نقل شهرهای چین هستند. در چین سفر از ایستگاه‌های قطار به یک نقطه از شهر کار ساده‌ای است، مخصوصا در شهرهای بزرگ چین. معمولا بسیاری از اتوبوس‌های عمومی شهرهای چین در ایستگاه‌های قطار توقف دارند. در شهرهای بزرگ چین که مترو دارند شما همیشه می‌توانید دو یا سه ایستگاه مترو را در نزدیکی ایستگاه قطار پیدا کنید. مترو در چین معمولا تا 11 شب فعالیت می‌کند؛ برای مثال آخرین قطار مترو از ایستگاه راه‌آهن غربی پکن در خط 9 مترو پکن، ساعت 11 و 29 دقیقه شب حرکت می‌کند. در چین تا ساعت 5 یا 6 صبح، اتوبوس‌های شهری و مترو کار خود را آغاز نمی‌کنند، بنابراین اگر نیمه شب از قطار پیاده شدید نگران نباشید، در خیابان‌های اطراف ایستگاه‌های قطار در چین همیشه تاکسی‌ها حضور دارند. بعضی از ایستگاه‌های بزرگ راه‌آهن در چین مانند ایستگاه راه‌آهن غربی پکن، محلی مخصوص برای تاکسی‌ها دارند. راننده‌ها در چین معمولا انگلیسی بلد نیستند، بنابراین بهتر است نام چینی هتل و آدرس آن را همراه داشته باشید تا به راننده نشان دهید.

انتشار: 24 آبان 1400 بروزرسانی: 24 آبان 1400 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 3016

به "در چین چگونه قطار سوار شویم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در چین چگونه قطار سوار شویم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید