درد در قسمت پایین پشت در اوایل بارداری

به گزارش دور زمین، تقریباً همه زنان هنگام اوایل بارداری درد در اوایل بارداری را تجربه می نمایند. اینجا اطلاعاتی درباره علل بروز این درد و روش های کاهش شدت درد ارائه شده است.

درد در قسمت پایین پشت در اوایل بارداری

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

تقریباً همه زنان هنگام اوایل بارداری درد در اوایل بارداری را تجربه می نمایند. اینجا اطلاعاتی درباره علل بروز این درد و روش های کاهش شدت درد ارائه شده است.

تقریباً 50 درصد زنان باردار ممکن است در قسمت پایین ناحیه پشت خصوصاً در سه ماهه اول و دوم دچار درد شوند. بعضی از درد ها ممکن است روز و بعضی دیگر هنگام شب وجود داشته باشند. در این زمان، درد ممکن است در سرتاسر طول روز ادامه داشته باشد و به خاطر حرکت بدن تشدید گردد. این شرایط بعلاوه یکی از اولیه علائم بارداری است. بدن از لحاظ سطح فیزیکی و هورمونی تحت تغییرات زیادی قرار می گیرد تا بتواند خود را برای رشد جنین آماده کند. یکی از تغییراتی که ممکن است مشاهده گردد پشت درد است که کاملاً عادی است. بعضی اوقات، درد ممکن است از خفیف تا درد شدید در قسمت پایین ناحیه پشت در اوایل بارداری متغیر باشد. درجه درد هرچه که باشد، کاهش شدت درد و ناراحتی ناشی از این شرایط لازم است.

علل

چندین دلیل ممکن است برای تجربه درد در قسمت پایین ناحیه پشت در مراحل اولیه بارداری وجود داشته باشد. اگرچه مسئله ای خیلی جدی نیست ولی، بعضی زنان دچار استرس زیادی می شوند. در ادامه بعضی از عللی که ممکن است منجر به این شرایط دردناک شوند ارائه شده اند:

یکی از علل شایع درد قسمت پایین پشت طی اوایل بارداری افزایش وزن بدن است. اگرچه این افزایش وزن برای کودک مفید است ولی وزن اضافی فشار زیادی به پشت وارد می نماید و به این ترتیب می تواند باعث ایجاد درد گردد.

بدن باید با جنین در حال رشد خو بگیرد. از اینرو، ناحیه لگنی آغاز به انبساط می نماید. این کشش لگن باعث کشیدگی پشت خصوصاً در قسمت پایین و در نتیجه بروز درد می گردد.

طی بارداری، سطح هورمون های بدن تغییر می نماید. این بدین خاطر است که غدد درون ریز و جفت جنین آغاز به فراوری هورمون برای برآورده کردن احتیاج بدن می نمایند. هورمونی به نام ریلاکسین عضلات و رباط هایی را می سازد که باعث نرم شدن لگن می شوند. این عامل ممکن است باعث ناراحتی در قسمت پشت گردد.

با منبسط شدن رحم، مرکز ثقل بدن تغییر می نماید. بدن مدتی طول می کشد تا با این تغییر تنظیم گردد و حالت و حرکات ناشی از آن ممکن است باعث پشت درد گردد. ناراحتی ممکن است بعلاوه طی فعالیت هایی مانند بالا رفتن از پله ها، راه رفتن سریع و غیره افزایش پیدا کند.

استرس فیزیکی و ذهنی هم باعث ایجاد درد در قسمت پایین پشت طی بارداری می گردد.

در بعضی موارد، عفونت مجاری ادرار که زنان باردار بیشتر مستعد ابتلا به این عفونت ها می شوند می تواند عاملی برای ایجاد درد در پشت باشد.

درمان

درد شدید ممکن است واقعاً برای مادر بسیار سخت باشد. حتی کارهای کوچکی مانند بیدار شدن، خم شدن و حتی راه رفتن هم ممکن است تبدیل به مشکل شوند. در اینجا هدایت هایی ارائه شده اند که ممکن است برای خلاص شدن از دست درد این شرایط آزادهنده مفید باشند.

استراحت و خواب بیشتر می تواند به شل شدن عضلات پشت و از بین بردن درد یاری کند.

استفاده از کیسه آب گرم یا سرد در ناحیه تحت تأثیر ممکن است به کاهش قابل ملاحظه درد یاری کند. ماساژ دادن ناحیه مورد نظر هم درد عضلات را کاهش می دهد.

حالت بدن هم هنگامی که می خواهید از دست پشت درد خلاص شوید بسیار مهم است. به جای نشستن یا ایستادن در موقعیتی برای مدت طولانی، تغییر در موقعیت بعد از دوره های منظم ممکن است درد را کاهش دهد.

انجام ورزش هایی ماند یوگا، تمرینات کششی برای پشت و غیره هم می توانند به تقویت عضلات پشت یاری نمایند. ولی، این ورزش ها را باید تحت نظر پزشک انجام دهید.

اگر با انجام نکات فوق الذکر هنوز هم از درد رنج می برید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا اقدامات لازم را انجام دهد.

این پدیده طبیعی اگرچه ناراحت نماینده است ولی، می تواند با گذشت زمان بهبود پیدا کند. توصیه می گردد از انجام فعالیت های شدید طی کل دوره بارداری اجتناب کنید. باید اشاره نمود که با استراحت و ورزش مناسب می توان این ناراحتی فیزیکی را به طور قابل ملاحظه ای کاهش داد.

منبع: راسخون
انتشار: 2 آبان 1400 بروزرسانی: 2 آبان 1400 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 4583

به "درد در قسمت پایین پشت در اوایل بارداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درد در قسمت پایین پشت در اوایل بارداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید