خروج برندها موجب ورود قاچاقی محصولاتشان شده است

به گزارش دور زمین، به گزارش تجارت نیوز، از اردیبهشت ماه سال گذشته واردات بیش از 80 درصد لوازم آرایشی و بهداشتی به غیر از عطریات، متوقف شد و در پی آن دست اندرکاران واردات این محصولات نسبت به افزایش قاچاق لوازم آرایشی هشدار دادند؛ چراکه به گفته آن ها فراوری لوازم آرایشی در کشور جوابگوی احتیاج نیست و ممنوعیت واردات این محصولات باعث افزایش کالای تقلبی و قاچاق در بازار شده است.

خروج برندها موجب ورود قاچاقی محصولاتشان شده است

البته در مهر ماه نشست مشترکی بین اعضای کمیسیون فرآورده های زیبایی، بهداشتی و عطریات مجمع واردات و مدیران اداره کل امور فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو برگزار گردید که طی آن مسئولان سازمان غذا و دارو مسئولیت ممنوعیت واردات محصولات آرایشی و بهداشتی را به عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت دانستند و ضمن تایید افزایش قاچاق به دلیل ممنوعیت واردات این محصولات، اظهار کردند که این سازمان نیز با ممنوعیت واردات لوازم آرایشی و بهداشتی مخالف است.

اظهارات عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی

اما موسی احمدزاده با اشاره به برگزاری جلسه سال گذشته اتاق بازرگانی با وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، اظهار کرد: در این جلسه وزارت صمت قول داده بود ممنوعیت محصولات آرایشی و بهداشتی رفع گردد و این کالاها از گروه 4 به گروه 2 منتقل گردد، اما این کار هنوز محقق نشده است.

وی همچنین با بیان اینکه وجود تقاضا برای واردات بعضی کالاهای خارجی و ممنوعیت واردات این کالاها، باعث افزایش قاچاق و فراوری کالاهای تقلبی شده، از همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای مقابله با کالای قاچاق و برگزاری جلساتی در این زمینه اطلاع داد.

به گفته عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی ایران، تعرفه واردات این محصولات برای سال جاری 15 درصد به نفع بهزیستی افزایش داشته، اما با توجه به ممنوعیت واردات، این بودجه محقق نخواهد شد.

احمدزاده همچنین از بیکار شدن 8000 کارمند به دلیل ممنوعیت واردات کالای آرایشی و بهداشتی اطلاع داد و با تاکید بر لزوم حمایت از فراوری داخل، اظهار کرد: برای یاری به فراوری داخلی محصولات آرایشی و بهداشتی باید از برندینگ استفاده کنیم؛ چراکه استفاده از قواعد قدیمی در زمین بازی جدید ثمری نخواهد داشت.

وی اضافه نمود: اطلاعات یک شرکت بین المللی در زمینه تجارت نشان می دهد که واردات یک برند معروف در سال گذشته 25 میلیون دلار بوده، اما به دلیل خروج نمایندگی این کشور از ایران و ممنوعیت واردات آن، همه محصولات آن به صورت قاچاق به کشور وارد شده و در سطح عرضه وجود دارد.

احمدزاده همچنین یکی دیگر از اثرات ممنوعیت واردات این گروه کالایی را بسته بودن واردات محصولات ضدعفونی پیش از شیوع کرونا ابراز کرد که باعث شد واردات این محصولات در شرایط بحرانی گران تر تمام گردد.

عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی ایران همچنین از افزایش نرخ صدور پروانه بهداشتی برای واردات این محصولات اطلاع داد و گفت: سازمان غذا و دارو قبلاً برای صدور این پروانه برای هر گروه کالایی یک میلیون و 400 هزار تومان دریافت می کرد، اما با بخشنامه اخیر وزارت بهداشت الان برای هر رنگ از این محصولات یک میلیون و 400 هزار تومان دریافت می نماید؛ مثلا برای واردات 50 رنگ رژ لب که در گذشته یک گروه کالایی حساب می شد، الان باید 50 هزار تا یک میلیون و 400 هزار تومان پرداخت گردد.

وی در انتها اعلام نمود که واردات حدود 80 درصد محصولات آرایشی و بهداشتی در حال حاضر ممنوع است.

منبع: ایسنا

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 3 خرداد 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 2547

به "خروج برندها موجب ورود قاچاقی محصولاتشان شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خروج برندها موجب ورود قاچاقی محصولاتشان شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید