جوشکارانی که سوخت خود را از اتوبوس تهیه میکنند، تک نرخی شدن ارز و مشخص ارز 17 هزار تومان سفره کارگران را کوچک کرده است

به گزارش دور زمین، خبرنگاران-در حال حاضر بین کارگران ساختمانی به دیگر کارگران در قوانین سختی کار تبعیض است چراکه کارگران ساختمانی کارفرمای ثابتی ندارند بنابراین از مزایای سختی کار برخوردار نمی شوند.کمبود سوخت گازوئیل و گاز مایع را یکی از مسائل این قشر است.

جوشکارانی که سوخت خود را از اتوبوس تهیه میکنند، تک نرخی شدن ارز و مشخص ارز 17 هزار تومان سفره کارگران را کوچک کرده است

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ هیچکس بیشتر بدانید.

نبود امنیت شغلی، قراردادهای سفید و دستمزد پایین از جمله مسائلی بوده که در شرایط سخت کرونایی، کارگران را خسته کرده و آنها خواستار رسیدگی به این موضوعات هستند.

به گزارش خبرنگاران، جامعه کارگری در کشور و خراسان جنوبی همواره با چالش های بسکمک روبه رو بوده و با وجود پیگیری ها و اقدامات اجرا شده برای رفع مسائل این قشر از جامعه از سوی کنندگان کارگری، اما همچنان مسائل و گرفتاری های جامعه کارگری به قوت خود باقی است.

نبود امنیت شغلی در جامعه کارگری از مهم ترین مسائل این قشر بوده که مهم ترین مصادیق آن، بحث قراردادهای موقت و بی توجهی به قانون کار در هنگام عقد قراراداد با کارگر است.

از آنجایی که کارگران بخش اعظم جامعه را تشکیل داده و معمولاً به واسطه شرایط نامناسب کاری و معیشتی خود جزو قشر ضعیف جامعه نیز محسوب می شوند، نیازمند حمایت هستند.

تحلیل بازار در ادامه نوشت: کنندگان تشکل های کارگری و کارفرمایی خراسان جنوبی ظهر دوشنبه در نشستی با معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در سالن جلسات اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی برگزار شد، به بیان بخشی از مسائل جامعه کارگری در خراسان جنوبی پرداخته و خواستار رفع آن شدند.

نبود سوخت کافی برای کارگران

رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی خراسان جنوبی در این جلسه با بیان اینکه از مرداد ماه سال جاری تا به امروز 700 کارگر ساختمانی چشم انتظار پوشش بیمه ای هستند، اضافه کرد: این افراد به دلیل سهمیه بندی ها پشت خط مانده اند که خواستار توجه به آن ها هستیم.

حسن علیزاده بیان داشت: در حال حاضر بین کارگران ساختمانی به دیگر کارگران در قوانین سختی کار تبعیض است چراکه کارگران ساختمانی کارفرمای ثابتی ندارند بنابراین از مزایای سختی کار برخوردار نمی شوند.

وی کمبود سوخت گازوئیل و گاز مایع را یکی از مسائل این قشر دانست و اضافه کرد: در کشوری مانند ایران که سرشار از منابع سوختی است، شایسته نیست اینچنین مسائلی گریبانکیر کارگران باشد.

وی ادامه داد: 400 جوشکار فعال در استان، سوخت مورد نیاز را به سختی و از طریق اتوبوس ها و مینی بوس ها تهیه می کنند.

مسائل کارگران در وزارتخانه پیگیری شود

رئیس هیئت مدیره انجمن های صنفی و کارفرمایی خراسان جنوبی هم در این جلسه بیان نمود: رفع برخی از مسائل کارگران در استان نیازمند پیگیری در وزارتخانه است.

عابدینی با اشاره به مسائل قانون چهار درصد مشاغل سخت و زیان آور برای کارگران بیان نمود: طرح طبقه بندی مشاغل سخت از دیگر مسائل پیش روی این قشر است.

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی خراسان جنوبی هم در این جلس معیشت را دغدغه اصلی بازنشستگان دانست و گفت: با توجه به شرایط اقتصادی پیش رو، بازنشستگان با حقوق دو میلیون و 700 تومان نمی توانند هزینه های یک خانواده را تامین کنند.

محمد حسین براتی عدم موفقیت در پرداخت تسهیلاتی به اعضای کانون را یکی از مسائل پیش رو دانست و اضافه کرد: نبود پزشک متخصص در بیمارستان ها و کمبود تجهیزات در مراکز درمانی شهرستانی از دیگر مسائل پیش رو است.

مسائل تک نرخی شدن ارز برای کارگران

دبیر اجرایی خانه کارگر هم در این جلسه با بیان اینکه دستمزد کارگران کفاف زندگی فعلی را نمی دهد، گفت: از متولیان خواستاریم کمک هزینه های جامعه کارگری تقویت شود.

قادری با بیان اینکه تک نرخی شدن ارز و تعیین ارز 17 هزار تومان سفره کارگران را کوچک کرده است، گفت: خواستار دریافت سهم عادلانه از منابع دولت هستیم.

وی همچنین خواستار منزلت اجتماعی کارگران در محیط کار شد و اضافه کرد: امنیت شغلی از دیگر مسائل این قشر بوده که نیازمند توجه است.

قادری با بیان اینکه خواستاریم حق بیمه ارز از تمامی حقوق و مزایای کارگران کسر شود، گفت: همچنین خواستار احیای ماده 56 قانون بیمه تامین اجتماعی کارگران هستیم.

کارگران امنیت شغلی ندارند

رئیس شورای اسلامی کار خراسان جنوبی هم در این جلسه با بیان اینکه امنیت شغلی، تامین معیشت و تشکل یابی از جمله مسائل جامعه کارگری است، گفت: قراردارد های موقت، قراردارهای سفید امضا و عدم توجه کافی به قوانین، امنیت شغلی کارگران را تهدید می کند.

محسن کدخدا بیان نمود: بر اساس آمارها نسبت به مدت مشابه سال گذشته تورم 46 درصد و تورم کالاهای خوراکی 76 درصد افزایش داشته که عاعث افزایش سه میلیون تومان به سبد معیشت خانوارها شده است.

وی بیان داشت: با توجه به شرایط اقتصادی پیش رو، کارگران در تامین معیشت خانواده دچار مشکل هستند بنابراین خواستار افزایش حداقل 25 درصد مزد کارگری هستیم.

رئیس شورای اسلامی کار خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین از متولیان خواستاریم برخورداری خراسان جنوبی از بیمه منطقه ای هستیم.

کدخدا از فعالیت 45 شورای اسلامی کار هفت هزار و 494 عضو در استان خبر داد و گفت: عدم آموزش نیروی کار یکی از مسائل این قشر بوده که می طلبد مورد توجه قرار گیرد.

ثبت نام 6300 نفر در سامانه جامع بیمه بیکاری

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر 488 واحد صنعتی و 9 شهرک صنعتی در استان فعال هستند.

غلامرضا اشرفی داشتن 360 کیلومتر مرز مشترک، 226 واحد صنفی دارای پروانه و وجود هزار و 189 اثر تاریخی و بازارچه های مرزی را از جمله مزیت های استان دانست و گفت: همچنین این استان در پرورش گل نرگس، زرشک، پسته و زعفران از ظرفیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به مسائل جامعه کارگری بیان نمود: طی سال گذشته سامانه جامع بیکاری در استان طراحی شده که از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز شش هزار و 300 نفر در این سامانه ثبت نام کرده اند.

اشرفی از پرداخت 44 میلیارد ریال تسهیلات حمایتی به واحدهای مشکل دار خراسان جنوبی خبر داد و اضافه کرد: شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان در واحدهای استان از مهم ترین مسائل پیش رو بوده چراکه روز به روز بر تعداد کارگران بیکار اضافه کرده می شود.

وی با بیان اینکه در حوزه ایمنی از ابتدای سال جاری تا به امروز چهار هزار مورد بازرسی اجرا شده است، بیان داشت: در حال حاضر 281 تشکل کارگری و کارفرمایی، 44 شورای کار، 166 کننده کارگر و سه خانه کارگر در استان فعال است.

اشرفی و تهیه شناسنامه انجمن های صنفی کارگری، تهیه و تدوین چهارچوب نظری با اصول کار در تشکل های کارگری و توانمند کردن تشکل ها از جمله اقدامات ترویجی حوزه کارگری دانست و عنوان داشت: تدوین 10 مقاله تخصصی، برگزاری نشست های علمی و تخصصی و توانمند سازی اعضای تشکل های کارگری در خراسان جنوبی از دیگر اقدامات اجرا شده است.

بدهی 28 میلیاردی دستگاه ها به کارگران

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی هم در این جلسه بیان نمود: حل مسائل جامعه کارگری در طول یک روز به وجود نیامده پس در کوتاه مدت هم رفع نمی شود.

ناصر خوش خبر از پیگیری مسائل کارگران در کمیسیون کارگری استان خبر داد و گفت: باید از انباشت مسائل این قشر جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه هر واحدی مانند مرغداری های آسیب دیده از آنفولانزا دچار مشکل می شوند، تولید و جو روانی جامعه هم به چالش کشیده می شود، گفت: باید برای رفع مسائل اینگونه از واحدها و برگشت نیروی کار به چرخه فعالیت تلاش کنیم.

خوش خبر با بیان اینکه کارگران جزو افراد زحتمکش جامعه بوده که نباید به فراموشی سپرده شوند، بیان داشت: در حال حاضر معوقات کارگران استان به 28 میلیارد تومان می رسد که بخش عمده ای در حوزه راه و شهرسازی است.

رشد 72 درصدی تشکل های کارگری

معاون روابط کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در این جلسه با بیان اینکا طی سال های گذشته دولت توجه خوبی به کمیت و کیفیت تشکل ها داشته است، گفت: در دولت جاری و در هفت سال گذشته شاهد رشد 72 درصدی تشکل کارگری و کارفرمایی بوده ایم.

حاتم شاکرمی بیان داشت: اجبار برای عضویت در تشکل ها یا مانع از عضویت در آن تخلف است با پذیرش این مسئولیت باید عدالت اجتماعی مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در میانگین هفت سال گذشته بر اساس ماده 41 قانون، افزایش مزد نسبت به تورم، دو درصد بیشتر بوده است، گفت: 90 درصد از اشتغال کشور در بخش واحدهای کوچک بوده و این افزایش ها در واحدهای خرد نمود بیشتری دارد.

حمایت بیمه بیکاری از بیکاران شاغل در مرغداری ها

معاون روابط کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به مسائل مطرح شده از سوی حاضران در جلسه بیان نمود: دستگاه های اجرایی نباید اجازه دهند فردی که کننده کارگر یا عضو شورای اسلامی کار است قبل از اتمام مسئولیت از کار اخراج شود.

وی در پاسخ پیشنهاد ارائه شده از سوی اعضای جلسه مبنی بر مزد منطقه ای، بیان نمود: علی زغم اینکه در قانون این اختیار داده شده که مزد منطقه ای در صنایع خاصی تعریف شود اما در شرایط فعلی زیرساخت های تعیین مزد منطقه ای فراهم نیست.

شاکرمی با بیان اینکه با مزد منطقه ای مخالف نیستیم، گفت: اما با افرادی که می خواهند حداقل های پیش بینی شده در قانون تحت عنوان مزد منطقه ای حذف شود، مخالف هستیم.

وی با بیان اینکه تلاش می کنیم خدمات را به سمت و سوی الکترونیکی شدن پیش ببریم، اضافه کرد: از کنندگان کارگران حاضر در جلسه خواستاریم برای انجام مجامع و انتخابات تشکل های کارگری و کارفرمایی به صورت الکترونیکی پیش قدم شوند.

معاون روابط کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان در مرغداری های استان بیان نمود: کارگران این مرغداری ها بدون هیچ گونه محدودیت تحت حمایت بیمه بیکاری قرار می گیرند بنابراین مدیران استانی نباید اجازه دهند یک کارگر حتی یک روز خارج از حمایت قرار گیرد.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 15 اسفند 1399 بروزرسانی: 15 اسفند 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 4127

به "جوشکارانی که سوخت خود را از اتوبوس تهیه میکنند، تک نرخی شدن ارز و مشخص ارز 17 هزار تومان سفره کارگران را کوچک کرده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جوشکارانی که سوخت خود را از اتوبوس تهیه میکنند، تک نرخی شدن ارز و مشخص ارز 17 هزار تومان سفره کارگران را کوچک کرده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید