توسعه تجارت ایران و ارمنستان با فراوری مشترک و ورود به بازار سوم

به گزارش دور زمین، نشست سفیر جمهوری ارمنستان با فعالان مالی و بخش خصوصی استان زنجان با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار گردید. در این نشست، سفیر جمهوری ارمنستان در تهران با اشاره به جلسه گذشته در تهران جهت توسعه همکاری های دوجانبه ارمنستان و استان زنجان، اظهار کرد: در ارزیابی کلی ارتباطات ایران و ارمنستان در همه زمینه های در سطح عالی قرار گرفته است، اما ارتباطات فعلی جوابگوی نیازهای دو کشور نیست و می توان پتانسیل های بلااستفاده را فعال و از آن ها استفاده کرد.

توسعه تجارت ایران و ارمنستان با فراوری مشترک و ورود به بازار سوم

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان ارزان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

آرتاشس تومانیان با بیان اینکه در راستای اجرایی کردن همکاری های امکانات وجود دارد و ایران ارمنستان دارای فرهنگ و تاریخ مشترک بوده و همسایه هستند و می تواند این همکاری ها توسعه پیدا کند، توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران کشوری تأثیرگذار و پیشرفته در منطقه است و دارای اقتصادی قوی و منابع و امکانات مطلوبی دارد.

سفیر ارمنستان در تهران با بیان اینکه ارمنستان و ایران دارای مرز خشکی هستند و ارتباطات ترانسفری هوایی و زمینی وجود دارد، ابراز کرد: ارمنستان 30 هزار کیلومترمربع مساحت و 3 میلیون جمعیت دارد و این کشور چهار همسایه ایران، ترکیه، گرجستان و آذربایجان دارد که ایران در این مورد همسایه استثنایی ارمنستان محسوب می گردد.

او با بیان اینکه کشاورزی، انرژی، معدن و صنعت، آی تی و های تک و در بعضی صنایع ارتباطات و همکاری خوبی با ایران داریم، اضافه کرد: ازجمله همکاری های مشترک در زمینه انرژی، دو خط های ولتاژ بین ایران و ارمنستان بوده که سومین خط هم وارد مدار خواهد شد و خط انتقال لوله گاز هم بین دو طرف فعال است.

تومانیان با بیان اینکه طی چند سال گذشته حجم همکاری ها چند صد میلیون دلار و ثابت و متعادل بوده است و این میزان تبادل تجاری جای ارزیابی داشته و می تواند توسعه پیدا و بیشتر گردد، اظهار کرد: کالای ایرانی بیشتر وارد ارمنستان شده و واردات از ارمنستان به ایران خیلی کم بوده و می توان این مورد را هم در زمره همکاری ها قرار گیرد.

او با اشاره به اینکه ورود کالاهای ایرانی به ارمنستان جای رشد دارد و می تواند توسعه پیدا کند، اظهار کرد: با مشارکت دو طرف می توانیم وارد بازار سوم شده و این همکاری ها در زمینه صنعت و کشاورزی و زیرساخت جای همکاری وجود دارد.

سفیر ارمنستان با تأکید بر اینکه در حوزه صنعت ای تی و تکنولوژی های پیشرفته ارمنستان شاخص های خوب و بالایی داشته و دارای استاندارد بین المللی است، گفت: شرکت های عظیم و مطرح جهان در ارمنستان دارای شعبات بوده و گردش اقتصادی بالایی در همکاری با شرکت های ارمنی دارند.

تومانیان با اشاره به اینکه شرکت های ارمنستانی در این زمینه در حال توسعه کار خود هستند و این زمینه همکاری در ایران می تواند موردنظر باشد، اضافه کرد: ایران هم در این حوزه دارای ظرفیت های خوبی است و می تواند وارد بازار ارمنستان گردد.

او با تأکید بر اینکه سیستم بانکی ارمنستان بسیار پیشرفته است و بسیاری از بانک های معتبر بین المللی دارای شعبه در ارمنستان هستند و یکی از شاخصه های مهم اقتصاد ارمنستان خصوصی بودن آن است، توضیح داد: دولت ارمنستان مستقیماً در اقتصاد دخالتی ندارد و طی سال های گذشته فساد اداری در این کشور بسیار کاهش داشته و نهادهای حاکمیتی در تجارت و اقتصاد کمترین دخالت ممکن را دارند.

تومانیان با اشاره به اینکه ارمنستان عضو اتحادیه اوراسیا بوده که یک بازار 200 میلیونی است، هزینه گمرکی نداشته و ایران دو سال است با این اتحادیه تفاهم نامه مراودات تجاری دارد که تخفیفات گمرکی 830 قلم کالا دارد، بیان نمود: صادرات ایران طی دو سال گذشته 44 درصد رشد به این اتحادیه داشته و در این زمینه امکانات بین دو کشور بیشتر باید به کار گرفته گردد و ارمنستان می تواند پلتفرمی برای فراوری و یا همکاری مشترک باشد تا به اتفاق وارد بازار اوراسیا شویم.

سفیر ارمنستان در تهران توضیح داد: اتحادیه اروپا 2.6 میلیارد یورو یاری اقتصادی به ارمنستان خواهد نمود که به همین دلیل و برای احداث جاده، پل و دیگر برنامه ها، شرکت های ایرانی هم قطعاً در مناقصات شرکت خواهند کرد.

رئیس اتاق زنجان هم در این جلسه با ابراز امیدواری نسبت به توسعه همکاری های تجاری ایران و ارمنستان گفت: ظرفیت های استان زنجان در تجارت با کشورهای دیگر از سوی اتاق زنجان جمع بندی شده در بخش های مختلفی به سفرا و هیات های تجاری خارجی عرضه می گردد.

علی یگانه فرد با بیان اینکه زمینه های همکاری استان زنجان با ارمنستان تعیین شده است، اضافه کرد: تعدادی از تجار که دارای روابط تجاری با ارمنستان دچار مسائلی هستند که هماهنگی هایی اجرا شده تا این مسائل در جلسه ای در تهران با حضور سفیر ارمنستان به صورت مستقیم طرح و آنالیز گردد.

رئیس اتاق زنجان با اشاره به اینکه ارمنستان تنها کشور همسایه مسیحی ایران است که همیشه دارای روابط مناسب و خوبی با ایران بوده است، توضیح داد: حضور هم وطنان مسیحی در اقصی نقاط کشور پل ارتباطی بین ایران و ارمنستان بوده و در همه حوزه های علم و فرهنگ قابل لمس و نقش تأثیرگذاری دارند که از آن جمله می توان به نخستین زن معمار ایران و نخستین کارگردان و پررنگ تر از همه حضور مجاهدان ارامنه در جنگ تحمیلی و شهیدانی که در راه ایران تقدیم شده، اشاره نمود.

یگانه فرد با بیان اینکه مراودات تجاری ایران و ارمنستان می تواند ارتقا پیدا کند که در صورت شناخت نیازهای بازار این کشور با توجه به زمینه صادرات مجدد از این کشور، توافقنامه ترجیحی اوراسیا دسترسی و ...، مراودات تجاری یک میلیارد دلاری قابل دسترسی است، گفت: امید است حضور سفیر منجر به تعریف راهبری تجارت با این کشور گردد.

او با بیان اینکه با توجه به ظرفیت استانی و تصویب منطقه ویژه اقتصادی زنجان و فرودگاه آمادگی جهت جذب سرمایه گذار و همکاری مشترک، امید است آن را با پیگیری های بعدی عملیاتی کنیم، ابراز کرد: پیشنهاد های اتاق در بخش های مختلفی تقسیم بندی شده که از آن جمله می توان به هماهنگی لازم جهت اختصاص فضایی در سایت نمایشگاهی ارمنستان جهت حضور فعالان اقتصادی استان در این کشور و آمادگی زنجان جهت حضور تجار ارمنستانی در سایت نمایشگاهی زنجان اشاره نمود.

یگانه فرد توضیح داد: هماهنگی لازم با یکی از استان های ارمنستان که ترجیحاً استان لوری جهت همکاری مشترک و امضای تفاهم نامه با اتاق بازرگانی آن شهر با اتاق زنجان هم از دیگر پیشنهاد های ما است، اظهار داشت: آمادگی اعزام یک هیات تجاری به ارمنستان و متقابلاً آمادگی پذیرش یک هیات از این کشور در نیمه دوم سال به زنجان هم از دیگر برنامه های توسعه همکاری است.

رئیس اتاق زنجان با بیان اینکه پیشنهاد دیگر ما هماهنگی لازم برای امضای یادداشت تفاهم نامه همکاری با پارک های علم و فناوری، دانشگاه علوم پزشکی، خدمات فنی و مهندسی و مراکز آموزش فنی و حرفه ای استان زنجان با طرف های ارمنی است، اضافه کرد: بعلاوه پیشنهاد داریم تا زمینه های سرمایه گذاری و فراوری مشترک و صادرات به اتحادیه اروپا تعیین و به فعالان اقتصادی استان زنجان معرفی گردد که امید است امروز با جمع بندی مشترک جهت عملیاتی نمودن پیشنهاد های فوق با همکاری سفیر محترم گام های اساسی برداشته گردد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 5 شهریور 1400 بروزرسانی: 5 شهریور 1400 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 4521

به "توسعه تجارت ایران و ارمنستان با فراوری مشترک و ورود به بازار سوم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه تجارت ایران و ارمنستان با فراوری مشترک و ورود به بازار سوم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید