تورم با کاهش تحریم ها قابل کنترل خواهد بود

به گزارش دور زمین، رئیس اتاق یزد گفت: طی بررسی به عمل آمده بودجه 1401 نسبت به 1400 متعادل تر است با توجه به شرایط پیش بینی می شود تورم در سال 1401 حدود 30 درصد باشد و نسبت به سال جاری بهتر است اما اگر فشار تحریم ها کاسته شود یا بخشی از تحریم ها برداشته شود مطمئناً تورم قابل کنترل خواهد بود حتی اگر برای مدت موقت هم باشد زیر 30 درصد خواهد بود.

تورم با کاهش تحریم ها قابل کنترل خواهد بود

محمدرضا قمی در شصت و سومین جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان یزد افزود: درمجموع سال 1401 نسبت به سال 1400 متعادل تر و تورم نیز نسبت به سال 1400 پائین تر است البته تجربه 50 سال گذشته (سال های گذشته) نشان داده است هر چه دسترسی دولت ها به دلارهای نفتی راحت تر باشد با کمال تأسف ارزپاشی اتفاق خواهد افتاد و این ارزپاشی موجبات بیماری هلندی را در پی خواهد داشت که در این صورت برخی از کالاها و اقلام با کاهش قیمت و برخی دیگر با افزایش روبه رو می شود ولی درمجموع امیدواریم تیم اقتصادی دولت که به موضوع اشراف دارند بحث ارزپاشی اتفاق نیفتد.

وی ادامه داد: در ارتباط به بحث بانک ها آنچه از آمار کشور از طریق وزارت صمت ارائه شده در هشت ماه سال جاری 1727 هزار میلیارد تومان تسهیلات از طریق بانک ها توزیع شده است از این مبلغ بالغ بر 714 هزار میلیارد تومان آن به صنایع اختصاص یافته که درمجموع 29.9 درصد است درصورتی که در برنامه توسعه ششم مصوبه شورای پول و اعتبار حداقل سهمی که برای حوزه صنعت و معدن در نظر گرفته شده 40 درصد بخش بازرگانی حدود 15 درصد، بخش کشاورزی حدود 7 درصد و بخش مسکن حدود 5 درصد است و رتبه اول کشور را در هشت ماه سال جاری بخش خدمات با 42.2 درصد داشته است یعنی بالغ بر 739 هزار میلیارد تومان سهم بخش خدمات در کشور شده است به نظر می رسد بخش های صنعت، معدن و کشاورزی که جز بخش های مولد هستند سهم مناسبی ندارند و باید حتماً در این حوزه بازنگری صورت پذیرد یعنی سهم صنعت، معدن و کشاورزی رو هم حدود 37 درصد بوده که با سهم خدمات فاصله دارد امیدواریم در گزارش چهارماهه باقیمانده سال جبران شده باشد البته به گزارش معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری مصارف بیشتریت بانک های استان از منابعشان بیشتر بوده و من از همه آنها تشکر می کنم.

قمی شرح داد: واحدهای صنعتی بزرگ به خصوص واحدهای فولادی بیشتر منابعشان در مرکز است و استان از آن بهره لازم را نمی برد ان شاءالله امیدواریم این منابع در استان باشد که همه بتوانند از آن استفاده کنند و باید همه تلاش کنیم درصدی از این منابع را در استان استفاده کنیم.

انتقاد استاندار به افزایش تعرفه های انرژی واحدهای گردشگری یزد

مهران فاطمی استاندار یزد نیز در ادامه این جلسه و در پاسخ به گلایه ها بابت افزایش تعرفه حامل های انرژی واحدهای صنعتی و گردشگری گفت: صنعت گردشگری در دو سال گذشته و پس از شیوع بیماری کرونا پرآسیب ترین بخش صنعتی استان بوده است. از طرفی شرایط قرمز کرونایی مانع حضور مسافران و گردشگران در استان شد و از طرف دیگر مجموعه های گردشگری کادر متخصص خود را در زمینه خدمات گردشگری از دست دادند. اعمال تعرفه های سنگین بابت مصرف حامل های انرژی مورد مصرف بخش گردشگری به نظر درست نمی رسد.

فاطمی اظهار کرد: باید سیاست های مجلس و دولت به سمت حمایت از گردشگری استان یزد متمرکز شود. اگر موانع در این بخش برطرف نشود استان دچار خسارتی بزرگ خواهد شد. باید در این جلسه و در راستای پیشنهادات مسئولان حاضر، مصوب شود که هزینه حامل ها و بخصوص آب یک هزینه منطقی باشد و این مصوبه به ادارات ذی ربط نیز ابلاغ شود. قطعاً وظیفه ماست که حامی صنعت باشیم و هزینه های حامل ها را کنترل و مدیریت کنیم و وظیفه بخش صنعت نیز این است که تکنولوژی و ابزارآلات خود را در راستای بهره وری از منابع و حامل های انرژی به نحو مطلوب بروز کند.

قول استاندار به صنایع برای پیگیری مسائل بازپرداخت وام های ارزی استاندار یزد نیز به عنوان جمع بندی و نتیجه گیری در بحث بدهی واحدهای تولیدی به صندوق توسعه ملی، عنوان کرد: تمامی نکاتی که مدیران و مسئولان مختلف در این جلسه عنوان کردند، نکات درستی است. پیشنهادات 3 گانه ای که دوستان عنوان کرده اند باید در سطوح مختلف از اتاق بازرگانی تهران تا مراجع دولتی ارائه و عنوان شود. بنده نیز در مجموعه استانداری پیگیر خواهم بود و این پیشنهادات را به وزرای مختلف مرتبط با موضوع ارائه خواهم داد. بنده پیگیر هستم که در جلسات آینده اتاق بازرگانی چند تن از وزیران یا معاونان آنها نیز حضور پیدا کنند و مستقیماً در جریان مسائل مختلف صنعتی و تولیدی استان قرار بگیرند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 1 خرداد 1401 بروزرسانی: 1 خرداد 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 5543

به "تورم با کاهش تحریم ها قابل کنترل خواهد بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تورم با کاهش تحریم ها قابل کنترل خواهد بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید