در جلسه ای به ریاست معاون عارف نقد و آنالیز شد؛ نقش رسانه در توسعه اقتصادی و مدیریتی کشور

به گزارش دور زمین، نقش رسانه در توسعه اقتصادی و مدیریتی کشور در جلسه ای بنیاد امید ایرانیان به ریاست معاون عارف نقد و آنالیز شد.

در جلسه ای به ریاست معاون عارف نقد و آنالیز شد؛ نقش رسانه در توسعه اقتصادی و مدیریتی کشور

به گزارش ، نقش رسانه در توسعه اقتصادی و مدیریتی کشور و راه حل های ارتقا صندلی رسانه در عرصه ملی در جلسه ای با محمد صادق مشایخ، معاون عارف نقد و آنالیز شد.

در ابتدای جلسه، عابد مشایخ، دبیر کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان گفت:: باید فضای عملکرد رسانه باز و امن باشد و در راستای پیشبرد اهداف ارزشمند رسانه باید کوشش شود.

وی ادامه داد: نگاه توسعه محور بر رسانه جهت شفاف سازی اقتصادی و مدیریتی کشور بسیار مهم و الزامی است.

نقش حیاتی رسانه ها در شفاف سازی عملکرد مسئولان

محمد صادق مشایخ در این جلسه اظهار کرد: پیشینه رسانه به بدو ماموریت پیامبران الهی باز می شود که یکی از مهمترین ابزار ها در راستای دعوت به یکتا پرستی و ماموریت الهی پیامبران، نشر راهنمایی از پیامبران به مردم بصورت گوش به گوش و بالاخره توسط کتب مقدس الهی و یا به عبارتی، برترین رسانه های مکتوب اجرا شده است.

وی ادامه داد: همانطور که در تاریخ دیده می شود، آثار ارزشمند بی کرانی از کتب موجود است که نویسنده وظیفه نشر آگاهی و یا به عبارتی وظیفه رسانه ای خود را جهت ارتقا و بسط آگاهی جامعه انجام داده است و همچنان نویسندگان، نقشی بسیار مهم در توسعه و ارتقا صندلی رسانه در هر کشوری دارند.

رئیس کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان افزود: رسانه باید عملکرد دولت و مسئولین را به درستی به مردم منتقل کند و از سوی دیگر به سرعت می بایست تخلفات را به دقت منتشر نمایند تا ضمن ادای وظیفه قانونی و اخلاقی خود، اطمینان و جاذبه را در اذهان مخاطبان خود جلب کند.

وی ادامه داد: رسانه با ارائه اطلاعات سریع و صادقانه، می تواند به شفاف سازی عملکرد مسئولان پرداخته و منجر به اصلاح عملکرد و برطرف عیوب در جامعه و ساختار مدیریتی کشور شود.

رسانه ها در افزایش مشارکت سیاسی مردم در کشور ها نقش بارزی دارند

احسان پوری، استاد مدیریت رسانه دانشگاه تهران اظهار کرد: رسانه ها امروزه نقشی فراتر از یک روزنامه و یا تلویزیون دارند. امروزه رسانه، در واقع مدیا هستند که علاوه بر کارکرد سنتی خود، ضمن گسترگی زیاد به فضای کسب و کار و تجارت الکترونیک ورود نموده اند و به این شکل به توسعه خدمت رسانی خود می پردازند.

وی افزود: امروزه، رسانه تبدیل به یک صنعت حائز اهمیت در سطح دنیا شده است که نقش ویژه ای در کسب و کار و تجارت ایفا می نماید.

استاد مدیریت رسانه دانشگاه تهران ادامه داد: از صنعت رسانه، امروزه به عنوان یک صنعت پر سود یاد می شود و از آن جهت تعامل با دولت ها و سیاستگزاران استفاده می شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر در دنیا صنعت رسانه، سومین صنعت پر درآمد شناخته شده است، اما متاسفانه در کشور ما رو به افول است؛ لذا ضروری است در کشور، به مباحث توسعه دولت و رسانه به طور جدی پرداخته شود تا ضمن بر طرف نمودن هرج و مرج رسانه ای، از آن به عنوان یک جریان اصلی و مهم در راستای توسعه اقتصادی و مدیریتی کشور بهره برداری کنیم.

پوری توضیح داد: در حال حاضر با توسعه دامنه فضای مجازی در دنیا، با مسئله ای با نام فیک نیوز، مواجهیم که این اخبار توسط هر فردی می تواند در فضای مجازی به راحتی نشر یابد. اما آنچه بر افزایش آگاهی عمومی مردم و جاذبه مخاطب می افزاید، اطلاع رسانی صحیح رسانه است که وظیفه خطیر رسانه را روشن می نماید.

وی افزود: نقش مهم رسانه در توسعه اقتصادی، توسعه سیاسی و توسعه اجتماعی بسیار پر رنگ است، فلذا می بایست از رسانه های معتبر مجدانه، در جهت توسعه آن ها و بسط آگاهی ملت حمایت کرد.

این استاد اقتصاد رسانه افزود: مطابق آمار مراکز معتبر تحقیقاتی دنیا، عملکرد رسانه های آزاد و قدرتمند، باعث کاهش فساد می شود. هر چه سطح آزادی رسانه در نشر فساد بیشتر باشد، سطح فساد کمتر می شود.

وی ادامه داد: مطابق مطالعه ای در سال 2006 به ازای افزایش هر 1 در صد سطح آزادی رسانه ها، بین 1.6 تا 0.6 درصد، فساد اقتصادی در جوامع و دولت ها کاهش یافت و بین 1.4 تا 0.7 در صد، فساد سیاسی کاهش یافت و همچنین به ازای 1 در صد گسترش رسانه در کشور ها، 5.1 در صد از فساد اقتصادی در کشور ها کاهش یافت.

احسان پوری افزود: رسانه ها در افزایش مشارکت سیاسی مردم در کشور ها نقشی بارز دارند و طی تحقیقاتی ثابت شده است در کشور هایی که موفق به توسعه اقتصادی شده اند، رسانه ها در آن کشور ها سعی نموده اند مردم را برای شرکت اقتصاد پویا راغب نمایند. ضمن اینکه در جامعه، هر چه رسانه ها آزادتر و دسترسی به اطلاعات بیشتر باشد، آن جامعه به سمت ثبات بیشتر و ریسک کمتر در موضوعات مختلف پیش خواهد رفت.وی در سرانجام گفت:: رسانه، اولویت ها را برای مخاطب ایجاد می نماید. متاسفانه در حال حاضر اولویت های رسانه اصلی با اولویت جامعه ما همسو و مطابق نیست، فلذا شاهد ریزش مخاطب رسانه هستیم.

سلامت ساختار اقتصادی کشور نیازمند پررنگ شدن نقش رسانه هاست

ایرج حسابی، رئیس بنیاد علمی و فرهنگی پروفسور حسابی در این جلسه گفت: جهت سلامت ساختار اقتصادی کشور بیش از هر زمانی، نیازمند رسانه قدرتمند و صادق با مردم در جهت نشر آگاهی، برطرف عیوب و اصلاح ساختار در کشور هستیم.

شفافیت رسانه ها موجب جذب بیشتر مخاطب خواهد شد

سید جلال ساداتیان، یک کارشناس سیاسی گفت:: یکی از ارکان مهم دموکراسی در هر کشوری، بحث رسانه بوده و هست. کشور هایی که فراوری نماینده بزرگ محتوای رسانه هستند از قدرت تبلیغاتی و اقتصادی بیشتری نیز برخوردارند.

وی افزود: هر چه رسانه ها از صداقت و شفافیت بیشتری برخوردار باشند، مخاطب بیشتری را به خود جذب خواهند کرد. اگر رسانه در جامعه، آزادی عمل بالایی داشته باشد، باعث کاهش سطح فساد در آن جامعه و آن کشور خواهد شد. اگر رسانه جهت گیری و سیاستگذاری مثبت و مطلوبی داشته باشد، نقش اصلی آن نیز بخوبی ایفا خواهد شد و اثرش مطلوب خواهد گشت.

شایان ذکر است غلامعلی ریاحی، وکیل پایه یک دادگستری و مشاور اسبق سازمان بازرسی کل کشور، علیرضا خامسیان مدیر مسوول و سردبیر روزنامه الکترونیکی امید ایرانیان و سایت امید نامه، سید کاظم دوست حسینی مشاور بانک توسعه صادرات ایران، شهریار عامری استاد دانشگاه صنعتی امیر کبیر، فائزه توکلی محقق پژوهشگاه علوم انسانی ایران، محمد منصوریان کارشناس بنیاد امید ایرانیان، یاسر فیاض بخش عضو بنیاد امید ایرانیان، محمد حسین مرادی زاده حقوقدان و عضو بنیاد امید ایرانیان و ثریا دانا کارشناس وزارت راه، مسکن و شهرسازی از جمله افرادی بودند که در این جلسه شرکت کردند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 19 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 1413

به "در جلسه ای به ریاست معاون عارف نقد و آنالیز شد؛ نقش رسانه در توسعه اقتصادی و مدیریتی کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در جلسه ای به ریاست معاون عارف نقد و آنالیز شد؛ نقش رسانه در توسعه اقتصادی و مدیریتی کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید