کوشش جهانی برای کاهش گازهای گلخانه ای

به گزارش دور زمین، بیست وهفتمین اجلاس جهانی تغییرات اقلیمی (Cop 27) در شرم الشیخ مصر آغاز به کار کرد. معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران نیز در چند روز پایانی، به این اجلاس خواهد رفت.

کوشش جهانی برای کاهش گازهای گلخانه ای

به گزارش خبرنگاران، هم اکنون تیمی از وزارتخانه ها و سازمان های مرتبط با تغییر اقلیم، مانند وزارت بهداشت و نفت، مرکز همکاری های تحول و پیشرفت نهاد ریاست جمهوری و دفتر تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست به این اجلاس رفته اند.

علی سلاجقه، چندی پیش در ملاقات با نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بیان کرد که بهره برداری از ظرفیت های دیپلماسی در حوزه محیط زیست برای ما خیلی مهم است و باید با دست پر در اجلاس کاپ27 شرکت کنیم.

اصلی ترین نکاتی که کشورها برای رسیدن به آن، اجلاس های متعددی برگزار نموده اند، کاهش انتشار 45 درصدی گازهای گلخانه ای و کاهش 1.5 درجه ای گرمایش زمین در مقایسه با دوران پیش از صنعتی شدن است. چندی پیش، خبرنگاران گزارشی به نقل از اقلیم شناسان منتشر کرد که نشان می داد اندازه گازهای گلخانه ای در جو زمین افزایش داشته است. براساس گزارش سازمان جهانی هواشناسی نیز 3 گاز گلخانه ای اصلی یعنی دی اکسیدکربن، متان و اکسید نیتروژن همگی در سال 2021 به رکورد جدیدی دست یافته اند. به اعتقاد دانشمندان فعالیت های انسانی و فعالیت های بیولوژیکی در جو زمین، مهم ترین دلایل افزایش این گازها به خصوص متان است.

پیغام جامعه علمی بسیار واضح است؛ اثرات تغییرات آب وهوایی هم اکنون بسیار قابل مشاهده است و بدتر نیز خواهد شد. پروفسور پتری تالاس، دبیرکل سازمان جهانی هواشناسی (WMO) همزمان با انتشار این گزارش بیان کرد: Cop 27 باید سطوح جاه طلبی را برای کاهش و سازگاری با تغییرات آب و هوایی تسریع بخشد. تداوم افزایش غلظت گازهای اصلی گرمایش جهانی، ازجمله شتاب بی سابقه در افزایش سطوح متان، نشان می دهد که ما در مسیر اشتباهی حرکت می کنیم.

پذیرش مسئولیت و انجام اقدامات لازم برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای یکی از مهم ترین دستاوردهای جامعه جهانی است، ولی این روند به کندی صورت می گیرد. از آنجایی که هزینه توسعه در کشورهای ثروتمند را عمدتا کشورهای درحال توسعه و فقیر با تحمل خسارات های اقلیمی می پردازند، رسیدن به یک توافق جهانی و زود هنگام از اهمیت زیادی برخوردار است. سیل بزرگ در پاکستان و نیجریه، تشدید خشکسالی در آفریقا و غرب ایالات متحده، وقوع توفان در کارائیب و موج بی سابقه گرما در 3 قاره ازجمله آنهاست.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در افتتاحیه کاپ 27 خواهان آن شد تا پیمانی بین ثروتمندترین و فقیرترین کشورهای جهان منعقد گردد تا روند جایگزینی سوخت های فسیلی سرعت گیرد و تخصیص بودجه مورد احتیاج برای اطمینان از اینکه کشورهای فقیرتر می توانند انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش دهند و با تأثیرات اجتناب ناپذیر گرمایش جهانی مقابله نمایند، تسریع گردد.

او اعلام نمود: با وجود چندین دهه گفت وگوهای آب و هوایی، پیشرفت لازم برای نجات کره زمین از گرم شدن افراطی محقق نشده؛ زیرا کشورها کند عمل نموده یا تمایلی به اقدام ندارند. انتشار گازهای گلخانه ای همچنان روند افزایشی دارد و دمای جهانی همچنان در حال افزایش است.

روز گذشته در نخستین روز این اجلاس، نمایندگان نزدیک به 200کشور حاضر در نشست آب و هوایی سازمان ملل متحد توافق کردند تا در خصوص جبران خسارت به کشورهای فقیر ناشی از گرمایش جهانی بحث گردد. این در حالی است که کشورهای جهان بیش از یک دهه است که زیر بار حمایت مالی از کشورهایی که بیشترین زیان را از تغییرات اقلیمی می بینند، نمی روند. این نخستین بار از زمان شروع مذاکرات آب وهوایی است که این موضوع بحث برانگیز در دستور کار قرار گرفته است. در روزهای آینده نشست های تخصصی برای معین اندازه خسارات و نحوه پرداخت یا تهاتر آن برگزار خواهد شد.

منظره پیش روی کاپ 27

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد خطاب به کشورهایی که در شروع نشست آب و هوایی سازمان ملل موسوم به COP27 در مصر گرد هم آمدند، گفت: با یک انتخاب جدی روبه رو هستیم یا باید برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای همکاری گردد یا نسل های آینده به فاجعه آب وهوایی محکوم شوند؛ چون بشر یک انتخاب دارد؛ همکاری یا هلاک شدن.

جهان در کاپ 26، بر سر چه موضوعاتی توافق کرد؟

از جمله توافق های به دست آمده در در اجلاس پیشین که در گلاسکو اسکاتلند برگزار گردید، می توان به این موارد اشاره نمود: از کشورها درخواست شد برای کاپ 27 برنامه های اقلیمی سخت گیرانه تر یا به عبارتی بلندپروازانه تری ارائه دهند. با مخالفت کشورهایی مثل هند، چین و آفریقای جنوبی بر حذف مصرف زغال سنگ، کشورهای جهان به این نتیجه رسیدند که مصرف این سوخت فسیلی را کاهش دهند. به عنوان بخشی از این توافق، کشورهای پیشرفته متعهد شدند تا سال2025 مبلغی را که برای یاری به کشورهای فقیرتر برای سازگاری با آثار اقلیمی بر مبنای مبلغی که در سال2019 هزینه نموده اند، دوبرابر نمایند.

در کاپ 100،26 کشور تعهد دادند که برای مهار انتشار آلاینده متان تا سال 2030 (در مقایسه با سطح سال2020) همه کوشش خود را به کار ببندند، ولی گزارش سازمان جهانی هواشناسی نشان داد که عملا در سال اول در سطح جهانی چنین اتفاقی نیفتاده است. بعلاوه 130کشور که 90درصد از جنگل های جهان را زیر پوشش دارند، تعهد دادند به جنگل زدایی تا سال2030 سرانجام دهند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 18 آبان 1401 بروزرسانی: 18 آبان 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 5866

به "کوشش جهانی برای کاهش گازهای گلخانه ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش جهانی برای کاهش گازهای گلخانه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید