سریلانکا؛ مروارید اقیانوس هند (تور سریلانکا)

به گزارش دور زمین، کشور سریلانکا طی سال های اخیر توانسته است نام خود را در کنار کشورهای معروف توریستی دنیا به ثبت برساند. این کشور به لحاظ برخورداری از طبیعت زیبا، پارک های طبیعی، منظره ها باستانی و فرهنگی با تمدن 3 هزارساله همیشه توجه گردشگران زیادی را به خود جلب نموده است. در تور سریلانکا، از این کشور زیبا تماشا خواهید کرد.

سریلانکا؛ مروارید اقیانوس هند (تور سریلانکا)

از سفر با تور سریلانکا به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا سریلانکا دیدن کنید.

سریلانکا (Srilanka) جزیره کوچکی است به شکل یک قطره آب در جنوب هندوستان و احاطه شده با اقیانوس هند که از زمان های دور به علت داشتن سنگ های قیمتی معروف بوده است ولی امروزه در همه جای جهان این کشور را نه به خاطر سنگ های قیمتی آن بلکه با چای معروف سیلان می شناسند. سیلان نامی است که در دوره استعمار این کشور به دست انگلیسی ها بر آن گذاشته شد. امروزه سیلان نام معروف ترین چای در جهانست.

صنعت گردشگری یکی از منابع ارزی سریلانکا محسوب می گردد و پس از نیروی کار، منسوجات و چای مقام چهارم را داراست. به عبارتی دیگر صنعت گردشگری، 20 درصد فراوری ناخالص ملی در سریلانکا را تشکیل می دهد. آمارهای موجود، نشان می دهد که ورود نزدیک به 600 هزار گردشگر در سال به سریلانکا، نزدیک به 600 میلیون دلار برای این کشور عایدی در پی داشته است.

سوغاتی های کوچک

سریلانکا منبع ادویه است و بسیاری از ادویه های معروف مثل دارچین و زنجبیل و وانیل در این کشور فراوری می گردد. اگر قصد خرید دارید می توانید دارچین و ادویه کاری از این کشور سوغات بیاورید. از صنایع دستی معروف و جالب در سریلانکا که باقیمت مناسب می توان تهیه کرد کارهای چوبی است.

انواع و اقسام مجسمه ها مخصوصاً فیل را می توان یافت. ضمناً ماسک های چوبی هم که در این کشور کاربرد آئینی و خرافی دارد بسیار زیبا و سوغات مناسبی هم هست.

سریلانکا و بازی با فیل های آسیایی:

سریلانکا بعلاوه زیست گاه فیل آسیایی است و به علت تقدس این موجود بین بودائی ها در برخی معابد، این حیوانات زیبا را نگه داری می نمایند. ولی برترین مکان برای تماشا فیل ها بین راه کلمبو به کندی و در نزدیکی شهر گاله، مرکز نگهداری از فیل های بدون سرپرست است که به نام پینا والا الفنت اورفانج-(pinnewala elephant orphanage) به معنای یتم خانه فیل های پینا والا معروف است، ظهر موقع غذا دادن به فیل ها است و قبل از آن در رودخانه ای در همان نزدیکی مشغول به آب تنی هستند. تماشا آن ها در حال آب تنی بسیار جالب است. زمانی که فیل ها را برای غذا دادن می برند می توان از نزدیک فیل آسیایی را دید درعین حال می توان با شیشه به بچه فیل ها شیر داد که برای این منظور باید هزینه پرداخت کرد. تماشای فیل ها یکی از جاذبه های پرطرفدار سریلانکاست.

آب وهوای سریلانکا چطور است؟

تنوع آب و هوایی در سریلانکا، این کشور را به جزیره ای برای تمام فصول تبدیل نموده است. نزدیکی سریلانکا به خط استوا سبب شده فصول مختلف به معنی واقعی در این کشور مشاهده نگردد و درجه حرارت در تمام مدت سال در این کشور تقریباً بین 28 تا 32 ‪درجه سانتی گراد باشد. نواحی جنوب و جنوب غربی سریلانکا دارای آب وهوای گرم و مرطوب و منطقه ها شمالی و شرقی این جزیره گرم و خشک است. آب وهوای نواحی مرکزی سریلانکا که کوهستانی است معتدل است. سریلانکا بعلاوه در معرض وزش دو نوع باد موسمی واقع شده است که نتیجه وزش چنین بادهایی اعتدال هوا و ریزش باران است.

برخی از سرگرمیات سریلانکا

یکی از معروف ترین سواحل سریلانکا در جنوب غربی این جزیره و منطقه آهونگالا است در اینجا می توانید از زیبایی غروب آفتاب در کنار سواحل فوق العاده اقیانوس هند لذت ببرید جایی که اقیانوس، خورشید را به درون خود می بلعد و آسمان به قدری سرخ می گردد که در عمرتان کمتر شاهد آن خواهید بود. اگر به این منطقه رفتید بازدید از لاک پشت های دریایی را از قلم نیاندازید، همان طور که می دانید نسل لاک پشت ها در نقاط مختلف جهان در خطر انقراض است. به همین علت افراد داوطلب مراکزی برای تکثیر این لاک پشت های زیبا تأسیس کردند تا به افزایش جمعیت این گونه یاری کند. برنامه به این شکل است که افراد داوطلب و دولت با پرداخت مبلغی در ازای هر تخم لاک پشت از فروش این تخم ها در راه های دیگر جلوگیری می نمایند و با نگه داری از آن ها و پس از بزرگ شدن لاک پشت ها انها را در دریا رها می نمایند.

اگر دلتان برای هیجان تنگ شده این سرگرمی را از دست ندهید. در نزدیکی شهر بنتوتا که شهری است ساحلی می توانید به مرکز بازی های آبی بروید و دریکی از رودهای منتهی به اقیانوس هند به جت اسکی و دیگر ورزش های آبی بپردازید و لذت ملاقات از این منطقه را دوچندان کنید ولی اگر اهل هیجان زیاد نیستید و همچنان طالب آرامش می توانید به بوت سافاری یا همان گردش با قایق در رودخانه بروید و در راه از مرکز پرورش میگوهای آب شیرین تماشا کنید و درعین حال در جزیره های کوچک این رودخانه نحوه درست کردن دارچین را ببینید. در این رودخانه گونه ای از سوسمار آبی هم زندگی می نماید که تماشا آن ها که گاه به طول 3 متر هم می رسند در نوع خود جالب توجه است.

درعین حال در همه جا می توانید میمون ها را ببینید اما در عین لذت بردن از تماشا بازیگوشی های آن ها مواظب این هم باشید که این حیوانات ناقلا گهگاه هوس سرقت از گردشگران به سرشان می زند و چیزهایی را که در دست دارید می ربایند پس در هنگام نزدیک شدن به آن ها مواظب وسایل خود باشید. اگر هنوز قصد تهیه سوغات دارید در بنتوتا می توانید ماسک های چوبی زیبایی را بخرید البته مرکز اصلی ساخت ماسک ها و تزئینات چوبی در سریلانکا شهر ساحلی آمبالان گدا (ambalangoda) است که در جنوب بنتوتا واقع است. این ماسک ها با اشکال بسیار گوناگون را در بسیاری از نقاط در سریلانکا می توانید ببینید که برای دفع انواع مریضی، دفع چشم زخم و دشمن و... در بیرون خانه آویزان می گردد و بسیاری از انواع دیگر این ماسک ها نیز در مرنام پایکوبی با ماسک کاربرد دارد.

کوه آدم در سریلانکا

از دیگر منطقه های که در سریلانکا ارزش بازدید دارد کوه آدم یا آدمز پیک (قله آدم) است البته اهمیت این کوه نه به علت ارتفاع آن (بلندترین قله سریلانکا کوه پدرو با ارتفاع 2524 متر است) بلکه اهمیت دینی و اعتقادی آن است. در قله این کوه جای پایی وجود دارد که برای پیروان هر یک از ادیان این کشور معنای خود را دارد. مسلمانان این جای پا را جای پای حضرت آدم در هنگام انتقال از بهشت به زمین می دانند البته از نام آن هم پیداست. مسیحیان آن را جای پای سنت توماس و بودائی ها آن را جای پای بودا می دانند، هندوها هم از قافله عقب نمانده اند و می گویند این جای پا متعلق به شیوا است.

مثلث فرهنگی سریلانکا:

سه شهر دامبولا، سیگیریا و پولوناروا در سریلانکا به علت قرار گرفتن در نزدیکی یکدیگر و نیز دارا بودن جاذبه های گردشگری باستانی به مثلث فرهنگی این کشور مشهور هستند. چندین مکان های باستانی در این سه شهر از سوی سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به عنوان میراث جهانی اعلام شده اند. علاوه بر آن ها سه شهر سین هاراجا، کندی و آنارداپورا در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده اند. دامبولا، سیگیریا، پولوناروا و کندی در مرکز، آنورداپورا در شمال و سین هاراجا در جنوب سریلانکا قرار دارند.

روزهای پویا در سریلانکا

روزهای پویا (poya days) در سریلانکا، این روزها مصادف با ماه کامل در آسمان است. این روز در سریلانکا تعطیل عمومی است. بودائی های معتقد که باید به معابد بروند و روزه بگیرند. از سرگرمی و مادیات پرهیز نمایند و در معابد نذورات خود را پخش نمایند. بودائی های سریلانکا در این روز به تعالیم مذهبی شان عمل می نمایند و حتما مدیتیشن انجام خواهند داد.

نکاتی در خصوص سفر به سریلانکا

  • در هنگام ورود به معابد و خانه ها، کفش های خود را در بیاورید.
  • ورود به معابد و مکان های مذهبی با تاپ های باز، دامن کوتاه، شلوارک و... حتی برای آقایان ممنوع است.
  • به قسمت های بالایی بدن، خصوصا سر افراد و بچه ها دست نزنید، زیرا طبق آیین بودایی این قسمت محترم شمرده می گردد و لمس آن به وسیله دیگران بی احترامی است.
  • برای غذا خوردن، دست دادن، پرداخت پول و... از دست راست بهره ببرید، در فرهنگ سریلانکا و هند، دست چپ برای کارهای کثیف است.
  • دقت کنید مردم سریلانکا به حیوانات احترام می گذارند.
  • به تابلوهایی در منطقه های از جمله ساحل به عنوان عکس برداری ممنوع است دقت کنید.
  • با اینکه سریلانکا معادن سنگ های قیمتی وسیعی دارند اما خرید جواهرات توصیه نمی گردد.
  • ازنظر غذایی به کشور هند شباهت دارند اما نگران غذا نباشید چراکه تنوع غذایی با ذائقه های مختلف وجود دارد. میوه های استوایی به وفور وجود دارد و به طورکلی هزینه غذا در این کشور مناسب است.
  • نظافت در سریلانکا به خوبی رعایت می گردد و از این لحاظ شبیه به هند نیست.
  • مردم سریلانکا بسیار مهربان هستند و به گردشگر ها احترام می گذارند. حدود 20% از عایدی آن ها به وسیله گردشگر تأمین می گردد و با توجه به دارا بودن شاخصه های جذب گردشگر به سرعت در این زمینه در حال رشد است.
  • جریان برق در این کشور 220 تا 240 ولت و 50 هرتز است ولی بهتر است برای سفر حتماً یک تبدیل 3 شاخه به دوشاخه به همراه خود داشته باشید، در هتل ها معمولاً این تبدیل ها در اتاق وجود دارد ولی در صورت نبودن آن برای تهیه آن با مشکل روبرو خواهید شد؛ پس حتماً با خود این وسیله را ببرید.

گردآوری و تنظیم: تحریریه خبرنگاران

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو
انتشار: 17 شهریور 1401 بروزرسانی: 17 شهریور 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 5836

به "سریلانکا؛ مروارید اقیانوس هند (تور سریلانکا)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سریلانکا؛ مروارید اقیانوس هند (تور سریلانکا)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید