فراوری انرژی سراسر دنیا از صحرای بزرگ آفریقا

به گزارش دور زمین، تحقیقات جدید نشان می دهد که نصب توربین های بادی و پنل های خورشیدی در صحرای بزرگ آفریقا می تواند به تمام جهان انرژی عرضه کند و زمین های خشک را به خاک های بارور تبدیل کند.

فراوری انرژی سراسر دنیا از صحرای بزرگ آفریقا

به گزارش خبرنگاران و به نقل از تک تایمز، آیا آینده صحرای بزرگ آفریقا که یکی از غیرقابل سکونت ترین مکان ها بر روی زمین است، می تواند موجب تقویت پوشش گیاهی گردد؟

گروهی از محققان دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی آمریکا، چین و ایتالیا از جمله صفا متشرعی محقق ایرانی در یک مطالعه جدید یک راه چاره پیدا نموده اند که می تواند آب و هوا را در منطقه بهبود بخشد. این راه چاره شامل نصب توربین های بادی و پنل های خورشیدی در مقیاس بزرگی در سطح صحرای بزرگ آفریقا است.

مزارع بادی و خورشیدی در صحرای بزرگ آفریقا

یان لی نویسنده اصلی این مطالعه و همکارانش، صحرای بزرگ آفریقا را به این دلیل انتخاب کردند که بزرگترین بیابان در جهان است و به تغییرات زمین حساس است.

مکانی که این صحرا در آن واقع گردیده یعنی شمال قاره آفریقا و نزدیکی به اروپا و خاورمیانه که همه آنها تقاضای بالایی برای انرژی دارند، آن را به عنوان مدل اصلی این مطالعه معرفی کرد.

مزارع بادی و خورشیدی که در سراسر این بیابان نصب خواهد شد، بیش از 9 میلیون کیلومتر مربع را پوشش خواهد داد که حدود 3 تراوات برق از باد و 79 تراوات از انرژی خورشیدی فراوری می گردد و می تواند پاسخگوی تقاضای انرژی سراسر جهان باشد.

لی گفت: در سال 2017، انرژی مصرفی جهان تنها 18 تراوات بوده است، بنابراین این بدیهی است که انرژی قابل فراوری در صحرای بزرگ آفریقا در حال حاضر برای احتیاج سراسر جهان کافی است.

انرژی بالقوه فراوریی از این مزارع بادی و خورشیدی در صحرای بزرگ آفریقا می تواند به شدت باعث کاهش انتشار کربن حاصل از سوخت های فسیلی گردد.

بهبود هوای صحرای بزرگ آفریقا

حضور توربین های بادی و پنل های خورشیدی در منطقه، می تواند شرایط آب و هوایی محلی را به شکل مثبت تغییر دهد. محققان دریافته اند که مزارع بادی و خورشیدی در مقیاس وسیع می تواند باعث افزایش بارش و رشد بیشتر گیاهان گردد.

صفا متشرعی پژوهشگر ایرانی این مطالعه از دانشگاه مریلند آمریکا می گوید: افزایش بارندگی و پوشش گیاهی، همراه با فراوری برق پاک از انرژی خورشیدی و باد می تواند به کشاورزی، توسعه اقتصادی و رفاه اجتماعی در آفریقا، خاورمیانه و دیگر مناطق مجاور کمک کند.

صحرای بزرگ آفریقا، ساحل نزدیک(منطقه ای میان صحرای بزرگ آفریقا و ساوانای سودان) و خاورمیانه، برخی از خشک ترین مناطق روی زمین هستند که جمعیت و فقر نیز در این مناطق به همراه خشکسالی همچنان در حال رشد است. افزایش بارش و پوشش گیاهی می تواند غذا و آب مورد احتیاج جوامع این مناطق را فراهم کند.

شاخ آفریقا و خاورمیانه برنامه هایی برای برپایی پروژه های انرژی تجدیدپذیر در مقیاس بزرگ ارائه نموده اند. عربستان سعودی 200 میلیارد دلار در انرژی خورشیدی سرمایه گذاری نموده است که انتظار می رود 200 گیگاوات برق فراوری کند.

رهبران این کشور از همکاری با صندوق سرمایه گذاری Softbank برای تکمیل این پروژه ها تا سال 2030 خبر داده اند.

این مطالعه در مجله Science منتشر گردیده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 مهر 1397 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 128

به "فراوری انرژی سراسر دنیا از صحرای بزرگ آفریقا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری انرژی سراسر دنیا از صحرای بزرگ آفریقا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید