شرایط و مدارک تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

به گزارش دور زمین، تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا و انتخاب دانشگاه هایی که رشته دندانپزشکی را در کشور ایتالیا ارائه میکنند مورد سوال بسیاری از افراد است؛ بهتر است بدانید علت محبوبیت تحصیل در رشته دندانپزشکی کشور ایتالیا، ارائه بورسیه تحصیلی این کشور به دانشجویان بین المللی است. اخذ پذیرش تحصیلی رشته دندانپزشکی از دانشگاه های ایتالیا احتیاج به شرایط و مدارکی دارد که در این بخش از سایت موسسه اعزام دانشجو لتسگو یونی به طور کامل به آن پرداخته ایم؛ پس با ما همراه باشید.

شرایط و مدارک تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

کشور ایتالیا در سال های اخیر میزبان گرمی برای مهاجرت تحصیلی بوده است. به ویژه متقاضیانی که از پس کنکور سراسری پزشکی ایران بر نیامده اند، مهاجرت تحصیلی را به عنوان یکی از روش های مهاجرت به ایتالیا برای ادامه تحصیل در رشته های علوم پزشکی برگزیده اند؛ چراکه در فهرست برترین دانشگاه های پزشکی دنیا نام 30 مورد از دانشگاه های ایتالیا نیز دیده می گردد.

علاوه بر کیفیت آموزش و اعتبار مدارک فارغ التحصیلی این رشته، اندازه هزینه زندگی و تحصیل در ایتالیا و بعلاوه امکان دریافت بورسیه تحصیلی و کاهش هزینه ها از جمله مزایای تحصیل در دوره های دندانپزشکی در این کشور محسوب می گردد.

هزینه زندگی دانشجویی بسته به شهرهای مختلف فرق دارد؛ به نقل از سایت masterportal حداقل هزینه های زندگی دانشجویی، ماهانه حدود هفتصد تا هزار یورو برآورد می گردد. شهریه سالانه دوره های دندان پزشکی و دیگر رشته های علوم پزشکی هم به نسبت بسیاری از کشورهای اروپایی مقرون به صرفه تر است؛ اما جذابیت هایی که تحصیل در ایتالیا دارد، در هیچ کشور دیگری یافت نمی گردد.

فرهنگ و تمدن ایتالیا این سرزمین را از دیگر کشورهای اروپایی متمایز نموده است. جاذبه های تفریحی و طبیعی در دامنه های سبز رشته کوه آلپ در شمال و سواحل فرح بخش مرزهای آبی آن از جذابیت های مهاجرت تحصیلی به این سرزمین است.

دیرینه پر فرازونشیب سرزمین رومی ها یادواره های تاریخی ارزنده ای را برای بشر امروز به ارمغان گذاشته؛ از ابنیه های ارزنده و معماری با شکوه رومیان و یونانی ها گرفته تا سینما و ادبیات آن، تاثیر بسیار عمیقی در رشد فرهنگیِ دنیای داشته است. چشیدن طمع واقعی پیتزا و پاستا و گوش سپردن به طنین فرازمینی آثار ویوالدی، پاگانینی و پوچینی موهبتی ست که با تحصیل در ایتالیا به دست می آید.

ویزای تحصیلی ایتالیا، مجوز ورود به منطقه شنگن نیز محسوب می گردد. بنابراین، با دریافت این مجوز به آسانی می توان در مرزهای کشورهای اروپایی و عضو معاهده بدون محدودیت سفر کرد. از طرف دیگر، مدارک فارغ التحصیلی از دانشگاه های ایتالیا قابل ارائه در دیگر کشورهای اروپایی و حتی آمریکایی است. پس از فارغ التحصیلی دیگر دغدغه ای برای ادامه تحصیل و کار در دیگر کشورها وجود ندارد.

بیشتر دانشگاه های ایتالیا در برنامه های انتقال دانشجویان بین المللی مانند برنامه اراسموس شرکت نموده اند؛ دانشجویان در حین دوره تحصیلی با گذراندن تعداد معینی از واحدهای تحصیلی و قبولِ قوانین موسسه و کشور مقصد، می توانند به دیگر موسسات آموزش عالی در کشورهای اروپایی و آمریکایی منتقل شوند. از طرفی دیگر، از مزایای یاری هزینه تحصیلی این موسسات نیز می توان بهره مند شد.

طول دوره دندانپزشکی در موسسات آموزش عالی این کشور معمولا 6 سال است؛ در این دوره دانشجویان واحدهایی در زمینه علوم بیولوژیکی، علوم بالینی، جراحی دندانپزشکی و درمان بیماری های دهان سپری می نمایند تا پس از فارغ التحصیلی به عنوان دندانپزشکی حاذق شروع به کار نمایند.

دوره های مجموعه دندان پزشکی در سیستم آموزش عالی این سرزمین بسیار منتوع است؛ علاقمندان به مهاجرت تحصیلی می توانند با گذراندن یک دوره 18 ماهه تا 2 ساله در کالج های دندان پزشکی به عنوان دستیار دندانپزشک مشغول به کار شوند. علاوه بر این، دوره های طولانی تر دیگری نیز برگزار می گردد که پس از سپری کردن آن در طول 3 تا 4 سال می توان در کلینیک های بهداشت دهان و دندان مشغول به کار شد.

رشته دندان پزشکی به طور کلی به دو بخش علوم پایه و تخصصی تقسیم می گردد. در دو سال اول دانشجویان با گذراندن واحدهای زیست شناسی با اجزای اندام ها و بیماری ها آشنا می شوند. در سال سوم فیزیولوژی و آسیب شناسی دهان آموزش داده می گردد و پس از آن نوبت به آموزش تخصصیِ مسائل دندان پزشکی می رسد تا دانشجویان برای سال پنجم و آموزش دندان پزشکی ترمیمی، ریشه دندان، پریودنتولوژی، جراحی دهان، ایمپلنتولوژی، پروتز، ارتودنسی و... آماده شوند.

تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا با رویکرد تخصصی به سه بخش علوم بیولوژیک، علوم بالینی و آموزش عملی تقسیم می گردد. با آموزش علوم بیولوژیک دانشجویان با آناتومی انسانی، فیزیولوژی، بیوشیمی، میکروبیولوژی و فارماکولوژی؛ بعلاوه آناتومی دهان آسیب شناسی و بافت شناسی دهان آشنا می شوند.

در علوم بالینی که بر اساس توصیه ADEE یا انجمن آموزش دندان پزشکی اروپا طراحی و وزارت آموزش، دانشگاه و تحقیقات ایتالیا در دوره های دندان پزشکی گنجانده شده است، درک و شناخت علائم پزشکی یا ساین و نشانه های بیماری یا سمپتوم یاری می نماید.

در بخش آموزش عملی، تکنولوژی و ابزارهای نوین دندان پزشکی دیجیتال و بعلاوه تجهیزات و مواد کاربردی تازه درمانی در حیطه دندان پزشکی ارائه می گردد. از جمله درس های تخصصی این دوره در سیستم آموزش عالی این کشور می توان به آمار تخصصی، بیولوژی سلولی و مولکولی، میکروبیولوژی دهان و دندان، آناتومی سر و گردن، رادیوگرافی دندانی، اکولوژی، و کلینیک دندانپزشکی اشاره نمود.

شرایط تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

مانند دیگر رشته های زیرمجموعه علوم پزشکی، تحصیل در رشته دندان پزشکی متقاضیان بسیاری دارد. جهت گزینش افراد واجد شرایط تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا احتیاج به شرکت در آزمون ورودی دارد که به آزمون آیمت IMAT یا International Medical Admissions Test معروفیت یافته است.

هر یک از موسسه های آموزشی که رشته دندان پزشکی را برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی ارائه می دهند، نمره آزمون معینی را برای پذیرش تحصیلی در نظر گرفته اند که با دیگری فرق دارد؛ بنابراین جهت تحصیل در ایتالیا باید شرایط و مدارک مورد احتیاج تحصیل در این رشته به طور اختصاصی آنالیز گردد.

علاوه بر کسب امتیاز لازم از این آزمون، علاقمندان به مهاجرت تحصیلی باید شرایط و مدارک معین دیگری نیز داشته باشند؛ در واقع نمره مورد احتیاج در کارنامه آزمون IMAT یکی از شرایط تحصیل در رشته های علوم پزشکی از جمله دندانپزشکی در این کشور به شمار میرود.

با اینکه برای تحصیل در ایتالیا شرایط و محدودیت های سنی معینی اعلام نشده است، اما اولویت پذیرش تحصیلی سنین مناسب برای تحصیل در مقطع مورد نظر است. تمامی فارغ التحصیلان دبیرستان از 17 سال به بالا می توانند برای دریافت پذیرش تحصیلی دانشگاه های ایتالیا اقدام نمایند.

تجربه نشان داده که برترین سن برای تحصیل در رشته های علوم پزشکی از جمله دندانپزشکی در این کشور از 18 سال تا حداکثر 22 سال است. متقاضیان مهاجرت تحصیلی می توانند با ارائه سابقه کار مرتبط با این رشته یا مدارک تحصیل در دوره های مربوطه گپ تحصیلی و فاصله زمانی را پوشش دهند.

آزمون IMAT در دانشگاه های ایتالیا

کسب نمره قبولی از آزمون آی مت IMAT شرط ورود به رشته های پزشکی در موسسات آموزش عالی این کشور است. علاقه مندان به تحصیل در ایتالیا در دوره های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی باید نمره مورد احتیاج موسسه آموزش عالی مورد نظر را از این آزمون کسب نمایند.

آزمون IMAT به صورت کتبی برگزار می گردد؛ متقاضیان باید در طول 100 دقیقه در مجموع به 60 سوال 5 گزینه ای پاسخ دهند. این سوالات به چهار بخش مختلف تفکیک می شوند؛ بخش اول شامل 22 سوال است؛ معمولا ده سوال به استدلال منطقی و 12 سوال به سنجش اطلاعات عمومی اختصاص پیدا می نماید.

در بخش دوم 18 سوال دانش زیست شناسی متقاضی را ارزیابی می نماید و بخش سومِ آزمون با 12 سوال به سوالات شیمی اختصاص پیدا می نماید. بخش آخر و مجموع 8 سوال دانش متقاضیِ مهاجرت تحصیلی را در حیطه درس های فیزیک و ریاضی می سنجد.

این آزمون به زبان انگلیسی برگزار می گردد. قبولی در این آزمون شرط ورود به هر دو دانشگاه های خصوصی و دولتی این کشور است؛ در واقع تفاوت این دو نوع موسسه آموزشی در مبلغ شهریه و بعضی شرایط پذیرش تحصیلی در آن هاست. بنابراین متقاضیان پذیرش تحصیلی رشته های علوم پزشکی را گریزی از این آزمون نیست! باید این نکته را خاطرنشان شویم که این آزمون چندان که نمود پیدا نموده، سخت نیست و سطح سختی آن میانه اعلام شده است.

اولویت های مطالعه برای آمادگی در آزمون IMAT زیست شناسی سلولی و مولکولی Cell and Molecular Biology، شیمی عمومی، فیزیولوژی انسانی، ژنتیک پزشکی، و هوش و منطق است و اولویت دوم میکروبیولوژی و ایمنی شناسی، شیمی آلی و بیوشیمی، آناتومی، ریاضی و فیزیک بیان شده است.

این آزمون در شهرهای مسینا، میلان، ناپولی، پاویا، سیه نا، تورین، رم و پادوا به صورت سراسری برگزار می گردد. این آزمون معمولا هر سال یک بار برگزار می گردد. در سال تحصیلی 2021 - 2022 آزمون IMAT در تاریخ نهم سپتامبر برگزار می گردد و مهلت ثبت نام آن در تاریخ 1 جولای در ساعت 13:00 و سرانجام آن در تاریخ 23 جولای در ساعت 15 اعلام شده است.

علاوه بر دانشگاه های اتالیا این آزمون در 22 کشور دنیا از جمله کانادا، آمریکا، قبرس، فرانسه و ترکیه نیز برگزار می گردد. در تمام این کشورها دوره های آمادگی آزمون IMAT در کالج های پزشکی و دندان پزشکی نیز ارائه می گردد که شرکت در آن دوره ها شانس قبولی را بالا می برد. موسسه اسکولا لئوناردو داوینچی یکی از اولین موسساتی است که دوره های آمادگی آزمون آیمت را به زبان ایتالیایی برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی ارائه می نماید.

هزینه شرکت در این آزمون 130 یورو معادل 164 دلار است که در زمان ثبت نام باید پرداخت گردد. فیش پرداختی به همراه مدارکی مانند مدرک سرانجام دوره پیش دانشگاهی و دیپلم، عکس پرسنلی، اسکن و کپی پاسپورت و مدرک زبان (در صورت احتیاج) برای ثبت نام مورد احتیاج است.

نمره نهایی آزمون از 90 محاسبه می گردد، اما همان طور که پیش تر هم اشاره نمودیم، نمره قبولی هر دانشگاه با دیگری فرق دارد؛ برای مثال نمره قبولی آزمون IMAT در دانشگاه میلان 45-55 اعلام شده در حالی که حداقل نمره از این آزمون برای پذیرش تحصیلی دانشگاه دانشگاه لوییجی ون ویتلی 35-25 است. جهت مطالعه دانشگاه های احتیاجمند آزمون آیمت کلیک کنید.

مدارک مورد احتیاج تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

مدارک مورد احتیاج پذیرش تحصیلی هر یک از موسسه های آموزشی فرق دارد؛ اما معمولا ارائه اصل و ترجمه مدرک شناسایی معتبر مانند شناسنامه و اسکن پاسپورت، اسکن اصل و ترجمه مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی به همراه ریز نمرات پایه ها، مدرک زبان انگلیسی معتبر مانند آیلتس آموزشگاهک با حداقل نمره 6 یا مدرک تافل با حداقل نمره 78 و در صورت وجود ارائه مدرک زبان ایتالیایی و بعلاوه ارسال فیشپرداخت هزینه آنالیز مدارک (اپلیکیشن فی) از جمله موارد مشترک در میان آن هاست.

سیزده مورد از دانشگاه های ایتالیا دوره های پرشکی و دندانپزشکی را با ترکیبی از زبان های انگلیسی و ایتالیایی ارائه می دهند. متقاضیان مهاجرت تحصیلی برای تحصیل در بعضی رشته های خاص مانند رشته های علوم پزشکی باید به هر دو زبان تسلط کافی داشته باشند، اما تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی هم امکان پذیر است.

تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی

از سال 2012 تا به امروز بسیاری از موسسات آموزشی این کشور امکان تحصیل به زبان انگلیسی را برای سهولت جذب دانشجویان خارجی فراهم آورده اند؛ از این رو، دانشجویان بین المللی برای تحصیل در ایتالیا احتیاجی به ارائه مدرک زبان ایتالیایی ندارند. اما تحصیل به زبان انگلیسی در رشته های زیرمجموعه علوم پزشکی کمی محدود است.

بسیاری از دانشگاه های ایتالیا بخش عمومی و کلی تدریس را به زبان انگلیسی ارائه می دهند، اما وقتی وارد دوره تخصصی می شوند، زبان تدریس ایتالیایی است. به همین علت برای پذیرش تحصیلی این قبیل موسسات آموزشی احتیاج به ارائه هر دو مدرک زبان (ایتالیایی و انگلیسی) وجود دارد.

اگر متقاضی پس از تحصیل در ایتالیا قصد سکونت در این کشور را داشته باشد، بهتر است از همان ابتدا به زبان ایتالیایی مسلط گردد؛ چراکه ارتباط با بیماران و دیگر همکاران احتیاج به این مهارت دارد و بعلاوه محدودیت انتخاب از میان دانشگاه های ایتالیا پیش از ورود به بازار کار برداشته می گردد.

علاقمندان مهاجرت تحصیلی که تمایل به تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا دارند، می توانند از دانشگاه سیه نا University of Siena پذیرش تحصیلی دریافت نمایند؛ به عبارتی دیگر، سیه نا تنها گزینه برای دانشجویانی محسوب می گردد که می خواهند رشته دندانپزشکی را به زبان انگلیسی در موسسه های آموزش عالی این کشور بخوانند.

این موسسه آموزش عالی در شهری به همین نام در منطقه توسکانی واقع شده که در سال 1240 تاسیس شده است و از قدیمی ترین آموزشگاه های دنیا به شمار میرود. از دیدگاه رتبه بندی QS رشته های زیرمجموعه علوم پزشکی سیه نا در رتبه دنیای 451-500 قرار گرفته اند.

جهت تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی و اخذ پذیرش تحصیلی باید مدرک معتبری از آزمون های بین المللی زبان انگلیسی مانند تافل یا آیلتس با نمره بالا در سطح پیشرفته ارائه کرد. پذیرش تحصیلی دانشگاه سیه نا احتیاج به ارائه مدرک زبان آیلتس با نمره 6 (یا نمره معادل آن از آزمون های بین المللی دیگر) دارد.

اعتبار مدرک دندانپزشکی ایتالیا

دانشجویان پس از تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا می توانند در مراکز خصوصی و دولتی این کشور یا دیگر کشورهای دنیا مشغول به کار حرفه ای شوند. چراکه پس از فارغ التحصیلی مدرکی تحت عنوان دیپلم آبی یا blue diploma به دانشجویان این رشته ارائه می گردد که در کل کشورهای اروپایی معتبر است. به این ترتیب دانشجویان می توانند بدون هیج مانعی کار حرفه ای خود را شروع نمایند.

رشته دندان پزشکی در واقع رابطه مستقیمی با مراقبت های دهان و روش های حفظ سلامت دندان ها دارد. فارغ التحصیلان این رشته می توانند در مشاغل مرتبط در سطوح حرفه ای مشغول به کار شوند. معمولا تیم دندان پزشکی شامل دندان پزشک، دستیاران دندان پزشک، متخصص بهداشت دندان و تکنسین دندان می گردد.

علاوه بر این، تکنسین آزمایشگاه دندان پزشکی و کارمندان دفتر مدیریتی و اداری هم احتیاج به این مدرک تحصیلی دارند تا با سابقه تحصیلی معتبر و قوی به تشخیص و درمان بیماری ها، صدمات، بد فرمی دندان ها و لثه و سایر ساختارهای مرتبط با دهان بپردازند و برای ارزیابی و آنالیز شرایط بیماران بتوانند از تجهیزات و تکنولوژی روز دنیا بهره برداری نمایند.

هزینه تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

مخارج دوره مهاجرت تحصیلی به دو بخش شهریه و هزینه های زندگی تقسیم می گردد. بسته به سبک زندگی دانشجویان و شهر محل تحصیل هزینه زندگی در این کشور ماهانه 750 تا 1200 یورو برآورد می گردد.

میانگین هزینه های زندگی در بولونیا به عنوان یکی از شهرهای دانشجویی این سرزمین ماهانه 750 تا 1100 یورو برآورد می گردد؛ با این حساب بولونیا یکی از مقرون به صرفه ترین شهرهای دانشجویی برشمرده می گردد. در مقایسه با آن شهر میلان که میزبان برترین دانشگاه های ایتالیا نیز شده است، ماهانه 900 تا 1500 یورو هزینه دارد.

شهریه تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا نیز بسته به نوع موسسه آموزش عالی فرق دارد. شهریه سالانه موسسه های دولتی حدود 500 تا 3 هزار یورو برآورد می گردد. اما در موسسات آموزشی خصوصی مبلغی بالغ بر 6 هزار یورو به عنوان شهریه سالانه باید در نظر گرفت. به نقل از موسسه QS بعضی موسسات خصوصی شهریه سالانه 24 هزار یورو برای این رشته اعلام نموده اند.

چگونه میتوان بورس تحصیلی ایتالیا را گرفت؟

کشور ایتالیا به اعطای بورسیه تحصیلی به دانشجویان بین المللی و حمایت اقتصادی از آن ها معروفیت دنیای دارد. تنوع برنامه های یاری هزینه اقتصادی به تمامی دانشجویان فارغ از ملیت آن ها بسیار زیاد است. دانشجویان واجد شرایط در طول دوره های دندانپزشکی می توانند از 2000 تا 5200 یورو در سال بهره مند شوند. دانشجویان نخبه با ارسال مدارک مورد احتیاج می توانند رایگان تحصیل نمایند.

دانشجویان واجد شرایط می توانند از بورس استانی، طلایی و نقره ای استفاده نمایند؛ بورسیه تحصیلی استانی شامل پرداخت هزینه تحصیل، خوابگاه و پرداخت مبلغی به صورت نقد می گردد و بورسیه تحصیلی طلایی بخشی از هزینه های تحصیل دانشجویان خارجی را پوشش می دهد. بورس نقره ای نیز با توجه به شرایط اقتصادی دانشجو یاری هزینه نقدی اعطا می نماید. جهت مطالعه راهنمای دریافت بورسیه تحصیلی ایتالیا کلیک کنید.

فهرست دانشگاه های دندانپزشکی ایتالیا

اغلب متقاضیان مهاجرت تحصیلی در پی پذیرش تحصیلی برترین موسسه های آموزش عالی در رشته مورد نظر خود هستند تا با دریافت معتبرترین مدارک فارغ التحصیلی وارد کار حرفه ای شوند. بنابراین پیش از هر اقدامی باید فهرست برترین دانشگاه های دندان پزشکی را در کشور ایتالیا مطالعه کرد و پس از آن شرایط مورد احتیاج پذیرش تحصیلی موسسه آموزشی منتخب را در اولویت قرار داد.

دانشگاه بولونیا University of Bologna یکی از قدیمی ترین و برترین دانشگاه های ایتالیا محسوب می گردد که رشته های زیرمجموعه علوم پزشکی را نیز ارائه می دهد. دانشگاه ساپیئنزا رم Sapienza University of Rome نیز رتبه نخست را در میان موسسات آموزش عالی ارائه دهنده رشته دندان پزشکی کسب نموده است.

در ادامه این فهرست می توان به دانشگاه پادوآ University of Padua (Padova)، دانشگاه تورین University of Turin، دانشگاه رافائِل Vita-Salute San Raffaele University، دانشگاه میلان University of Milan، و دانشگاه فلورانس University of Florence اشاره نمود.

دانشگاه مدیترانه ایِ رجیو کالابریا Mediterranean University of Reggio Calabria، دانشگاه کامرینو University of Camerino، و دانشگاه بوزن بولزانو Free University of Bozen-Bolzano برنامه های تحصیلی به نسبت مقرون به صرفه تری را در این رشته تحصیلی برای دانشجویان خارجی طراحی نموده اند. با اینکه دانشگاه پیزا University of Pisa هم در فهرست مقرون به صرفه ترین ها قرار گرفته، اما همزمان در شمار برترین دانشگاه های ایتالیا در این رشته تحصیلی نیز جای ثابتی دارد.

درامد دندانپزشکی در ایتالیا

اندازه عایدی افراد پس از فارغ التحصیلی با اشتغال در بازار کار، فارغ از رشته و تخصص به شهر محل زندگی بستگی دارد. شهرهای رمِ مرکز، ناپل، باری، میلان و تریسته از جمله شهرهای پیشرفته و بزرگ کشور محسوب می شوند و به طبع آن در این شهرهای اندازه عایدی بیشتری می توان کسب کرد.

به طور کلی، به نقل از سایت آماری پِی اسکِیل payscale میانگین عایدی دندانپزشکی در سراسر کشور ایتالیا سالانه بین 28 هزار تا 158 هزار یورو اعلام شده است. این شبکه آماری عایدی سالانه دندان پزشکان تمام شهرهای ایتالیا را میانگین 60 هزار یورو در نظر گرفته است.

به گزارش مجله آماری salaryexplorer دندان پزشکان تازه کار حرفه خود را با عایدی ماهانه 4,560 هزار یورو شروع می نمایند و با کسب تجربه هر دو سال حداقل 30 درصد به اندازه عایدی آن ها افزوده می گردد. تا جایی که با تجربه ده ساله می توان ماهانه عایدی 9 هزار تا 11 هزار دلاری کسب کرد.

منبع: لتس گو یونی
انتشار: 21 آذر 1400 بروزرسانی: 28 آذر 1400 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 4662

به "شرایط و مدارک تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا" امتیاز دهید

1 کاربر به "شرایط و مدارک تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط و مدارک تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید