آشنایی با اژدها در چین

به گزارش دور زمین، در اکثر داستان‌های غربی، اژدها نماد شیطان بوده و دارای نقشی خطرناک و تاریک می‌باشد که با نفسی آتشین دهکده‌ها و شهرها را نابود می‌کند. اما در چین نگرش در مورد اژدها کاملاً متفاوت بوده و در فرهنگ چین سمبل و نماد قدرتمندی و نیک اندیشی است. برای مثال آنها میتوانند در ایام خشکسالی باعث بارش باران شوند.

آشنایی با اژدها در چین

نه واقعیت جالب در مورد اژدهایان چین

  • اژدهای چین یکی از نمادهای دوازده‌گانه زودیاک (zodiac) چینی است.
  • امپراطورها در چین باستان به عنوان پسران اژدها شناخته می‌شدند و در آن دوران مردم عادی حق استفاده از وسایلی که تصویر اژدها بر روی آن هک شده بود را نداشتند.
  • اژدهایان چین نمادی سمبلیک از خوش شانسی و خوش یمنی، قدرتمندی و نجیب زاده بودن هستند، نه موجوداتی شیطانی، آن طور که در غرب شناخته می‌شوند.
  • به عنوان نمادی از قدرت، برخی از افراد قوی علاقمند به داشتن خالکوبی طرح اژدها بر روی بازوها، پاها و پشت کمر و یا روی سینه خود هستند که معمولا این افراد به عنوان افراد آسان گیر شناخته نمیشوند!
  • در اکثر تصاویر موجود از اژدهایان در چین، آنها دارای بدنی دراز شبیه به مار و چنگال‌هایی شبیه شاهین بوده و هیچ شباهتی به دایناسورها ندارند.
  • اژدهایان چینی بال نداشته اما می‌توانند پرواز کنند.
  • اژدهایان چینی نفس آتشین نداشته و در عوض می‌توانند باعث بارش باران شوند.
  • اژدهایان چینی در اعماق دریاها و رودخانه ها و دریاچه ها و هر جایی که آب باشد زندگی می‌کنند.
  • مردم چین کاراکتر چینی اژدها (龙) و نام فامیلی که این کاراکتر در آن وجود داشته باشد را دوست دارند. برای مثال ستارگان سینما مانند جکی چان (成龙) و بروس لی (李小龙) در نام خود این کاراکتر را دارند.

اهمیت اژدها در فرهنگ چین

مردم چین زادگان اژدهایان هستند

گفته میشود هزار سال قبل، یاندی (Yandi) (رهبر افسانه‌ای قبیله‌ای) از ارتباط ذهنی (تله‌پاتی) مادرش با اژدهایی قدرتمند به دنیا آمد. او با کمک اژدها و هم‌پیمانش هوانگ دی (Huangdi) (رهبر افسانه‌ای قبیله‌ای)، تمدن چین را بنا نهاد. بنابراین یاندی و هانگ‌دی به عنوان نیاکان مردم چین شناخته میشوند. با گذر زمان مردم چین علاوه بر اینکه خود را از نوادگان یاندی و هانگ‌دی معرفی میکنند، خود را نوادگان اژدها نیز می‌دانند.

طلسم خوش یمنی اژدهای چین

اژدهای چین از یک موجود خیالی عجیب تبدیل به طلسم خوش یمنی از زمان‌های باستان تا امروز شده است و نشان دهنده روحیه تسلیم نشدن و پیشگام بودن ملت چین است که همواره با سرعت در حال پیشرفت هستند و علاوه بر مردم داخل کشور، برای چینی‌های آنسوی آب‌ها نیز محبوب بوده و تبدیل به نماد کشور چین و فرهنگ غنی آن شده است.

اژدهایان در فستیوال‌های چین: رقص اژدها و قایق‌های اژدها

رقص اژدها در بسیاری از جشن‌های کشور چین از جمله جشن سال نوی چینی اجرا میشود. در این نوع رقص به طور عمومی اژدهایی بلند که طولش گاهی به 70 متر نیز می‌رسد و از حلقه‌هایی از جنس بامبو که توسط پارچه‌ای براق پوشانده شده ساخته شده، توسط رقاص‌ها نگه داشته می‌شود.
در مسابقات قایق اژدها، قایق‌های چینی شبیه اژدهایان چین طراحی و تزیین شدهاند. این کار در حین برگزاری فستیوال قایق اژدها، معمولا گردشگران تور چین را مجذوب و وادار به ستایش سنت‌های چین می‌کند.

اژدهای زودیاک چینی

هر سال در چرخه 12 ساله‌ی تقویم قمری چینی، نماد 12 حیوان در اسطوره‌شناسی چین است. افرادی که در سالهای 1940، 1952، 1964، 1976، 1988، 2000، 2012 متولد شده‌اند به نماد زودیاک اژدها تعلق دارند.

منشاء‌ و سرچشمه اژدهاهای چین

چندین افسانه محلی در خصوص منشاء اژدها در تاریخ چین در هم آمیخته شده است و تئوری پرستش روح محافظ قبیله‌ای بیش از دیگر نظریه‌ها مورد توجه قرار دارد. هانگدی (رهبر افسانه‌ای قبیله‌ای) جنگ هایی را با 9 قبیله همسایه در دره رودخانه زرد به راه انداخت و پس از شکست دادن آنها، نماد روح‌های محافظ 9 قبیله را در هم ادغام کرد. به همین دلیل است که اژدهای چینی دارای ویژگی‌هایی از 9 حیوان دیگر است؛ چشمانی شبیه میگو، شاخ‌هایی شبیه به گوزن، دهانی بزرگ شبیه گاو میش، دماغی شبیه به سگ، سبیلی شبیه به گربه ماهی، یالی شبیه به یال شیر، دمی دراز شبیه به مار، پولکهایی شبیه به ماهی و چنگال‌هایی شبیه به شاهین.

در مدت تور چین به دنبال اژدها باشید

در مدت تور چین هر گوشه که بنگرید می‌توانید ردی از اژدها را ببینید.

بر روی ساختمان‌های سلطنتی چین مانند شهر ممنوعه

در جامعه ملوکالطوایفی چین باستان، اژدهای چینی سمبل حق حاکمیت امپراطورها بوده و هر چیز مرتبط با اژدها متعلق به امپراطورها بوده است. امپراطورهای باستانی پسران خود را "اولاد اژدها" می‌نامیدند؛ خرقه‌های آنها خرقه‌ی اژدها بود و صندلیهای آنها صندلی‌های اژدها.
در تور چین وقتی به شهر ممنوعه رفتید، در همه جای این مکان میتوانید تصاویری از اژدها را رویت کنید: بر روی سقف طلایی، بر روی زمین سنگ فرش، در تزیین صندلی امپراطوری، مجسمه‌های چوبی روی ستونها و نرده ها و ...

بد نیست در مورد 9 پسر اژدها که بر روی سقف طلایی قرار دارند نیز بدانید. 9 پسر اژدها در چین به طور معمول برای تزیین و دکوراسیون ساختمانها و مجسمه‌ها استفاده میشوند. خنده‌دار است که با وجود اهمیت زیاد اژدها برای مردم چین، اکثراً به سختی میتوانند تفاوت آنها را از هم تشخیص دهند. اگر علاقمند به شناخت بیشتر در خصوص این اژدهایان هستید، در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

بر روی قلابدوزی‌های لباس‌های بلند امپراطورها و بر روی آثار موجود در موزه

زمانی که در مدت تور چین از آثار باستانی موزه‌های چین بازدید می‌کنید، لباسهای سلطنتی زیادی را با قلابدوزی نقش اژدها مشاهده خواهید کرد. شاید شباهت زیاد آنها باعث خسته‌کننده شدن بازدید شود. اما اگر با دقت بیشتری به این نقوش توجه کنید، متوجه تفاوت آنها (برای مثال رنگ هر اژدها، تعداد انگشتان، ژست هر اژدها) خواهید شد. طرح اژدها در لباس امپراطور دارای 4 پنجه و هر کدام از پنجه‌ها دارای 5 انگشت است در حالی که نقش اژدهایی که در لباس نوکران امپراطور بود دارای 4 انگشت در هر پنجه بوده که این نکته باعث نمایان شدن برتری امپراطورهای باستانی بوده است.
اگر طرفدار فستیوال فیلم کن فرانسه هستید، حتما به خاطر دارید که هنرپیشه معروف چینی، فان بینگ بینگ در مراسم فرش قرمز برگزار شده، با لباسی بهمراه طرح قلابدوزی شده‌ی اژدها حاضر شد که بسیار جذاب بود. اگر شناخت گردشگران تور چین از اژدهایان چینی بیشتر باشد، بازدید از موزه‌های چین بسیار جذابتر خواهد بود.

در مراسم اپرای چینی

تعداد زیادی نمایش اپرای چینی وجود دارد که نام اژدها در عنوان آنها وجود دارد. همچنین می‌توانید تصاویر اژدها را در لباسهای بلند سلطنتی که در نمایش اپرا از آنها برای نمایش خاندان سلطنتی چین استفاده میشود، مشاهده کنید.

9 پسر اژدهای چینی که در دکوراسیون سنتی چین استفاده می‌شوند

  • Bixi: بزرگترین پسر، چهره‌ای شبیه به لاکپشت با دندانهای تیز، علاقمند به حمل اجسام سنگین؛ اکثرا در بناهای یادبود و قبرها استفاده شده است.
  • Qiuniu: اژدهایی زرد رنگ با بدنی پولک‌دار، علاقمند به موسیقی؛ معمولاً برای آراستن سازهای موسیقی بکار می‌رفته است.
  • Yazi: با اندامی شبیه مار و سری شبیه پلنگ، مشتاق جنگ و کشتار؛ معمولا برای آراستن غلاف شمشیر بکار می‌رفته است.
  • Chaofeng: به طور غریزی ماجراجو؛ معمولاً برای آراستن خط‌الراس سقف کاخ‌ها استفاده شده است.
  • Pulao: مشهور برای صدای بلندش؛ به طور معمول بر روی دستگیره های زنگ‌ها و ناقوس‌ها استفاده می‌شد.
  • Chiwen: در دریا زندگی می‌کند، صدایی وحشتناک داشته و مشهور به بلیعدن موجودات دیگر است؛ در انتهای خط‌الراس حریم کاخ‌ها استفاده می‌شد.
  • Bi'an: علاقمند به دادخواهی و عدالت؛ بر روی دروازه‌های زندان استفاده می‌شد.
  • Suanni: ظاهری شبیه به شیر، مشهور به نشستن به صورت چهار زانو و استشمام بوی خوش عود؛ معمولا در معبدهای بودایی بر روی جایگاه آتشدان و صندلی‌ها استفاده می‌شد.
  • Fuxi: بیشتر اژدهایان چینی شبیه به این اژدها هستند که بر روی صفحه های سنگی هکاکی شده است.
انتشار: 25 شهریور 1400 بروزرسانی: 25 شهریور 1400 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 2736

به "آشنایی با اژدها در چین" امتیاز دهید

2 کاربر به "آشنایی با اژدها در چین" امتیاز داده اند | 4.5 از 5
امتیاز شما:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با اژدها در چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید