استقبال استرالیا از بیش از 600.000 دانشجوی خارجی

به گزارش دور زمین، آیا می دانستید تنها در سال 2017، استرالیا از 600 هزار دانشجوی خارجی استقبال نموده و آنها را پذیرفته است؟

استقبال استرالیا از بیش از 600.000 دانشجوی خارجی

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

یک بار دیگر، با ثبت نام بیش از 600 هزار دانشجوی بین المللی در دانشگاه های استرالیا باید گفت که این کشور در پذیرش دانشجویان خارجی رکورد زده است. به نقل از اداره آموزش و پرورش استرالیا (DET)، این عدد نشان دهنده افزایش 13 درصدی نسبت به سال قبل (2016) است و با رشد 4.5 درصدی در سال طی دهه اخیر قابل قیاس است.

دانشجویان از بین 200 ملیت در دانشگاه های استرالیا مشغول تحصیل هستند. از بین این تعداد بیش از نیمی از آنها (53 درصد) از پنج کشور چین، هند، نپال، مالزی و برزیل حضور دارند.

بخش آموزش عالی استرالیا بیشترین سهم از دانشجویان خارجی را دارد (بیش از 350 هزار نفر) که نسبت به سال 2016 رشد 15 درصدی داشته است. در بخش آموزش زبان انگلیسی 19 درصد دانشجویان مشغول تحصیل بوده اند که نسبت به سال 2016 رضد 3 درصدی داشته است.

ضمناًً، تنها سه درصد از دانش آموزان و محصلین دبیرستان های استرالیا را خارجی ها تشکیل می دادند. و دوره های غیر بورسیه و تبادلی حدود 6 درصد را به خود اختصاص می دهند. در این زمینه، وزیر آموزش استرالیا یعنی سایمون بیرمنگام مطلب جالی بیان نموده است. او گفته است: دانشجویان بین المللی استرالیا را به سومین مقصد تحصیلی محبوب دنیا برای دانشجویان تحصیلات دانشگاهی و دومین مقصد تحصیلی محبوب دانشجویان هندی و چینی تبدیل نموده اند.

افزایش تعداد دانشجویان بین المللی ظرف چند ساله اخیر به طور کلی مثبت بوده است ولی بعضی از موسسات و بخش ها شاهد رشد زیادتری نسبت به سایر بخشها بوده اند. برای نمونه، بین سال های 2010 تا 2016، سهم دانشجویان خارجی در چهار موسسه از هشت موسسه ای که در ویکتوریا و نیو ساوث ویلز قرار دارند (یعنی دانشگاه موناش، دانشگاه ملبورن، دانشگاه سیدنی و دانشگاه نیو ساوث ویلز) از 18 درصد به 22 درصد رسیده است.در همان دوره زمانی، رشد ثبت نام دانشجویان خارجی در دوره های تحصیلات تکمیلی (فوق لیسانس به بالا) افزایش داشته است (به طور میانگین در هر سال 6 درصد) و این عدد نسبت به رشد دانشجویان لیسانس (که 1 درصد بوده است) بیشتر است. جالب است که در سال 2010، این آمار بر عکس بوده است و در آن سال تعداد دانشجویان دوره لیسانس دو برابر دانجشویان دوره تحصیلات تکمیلی بوده است.

دانشجویان چینی

سوالی که هر موسسه آموزشی که آرزوی افزایش تعداد دانشجویان بین المللی را در سر می پروراند باید از خود بپرسد این است: آیا با توجه به اینکه تعداد دانشجویان چینی در دوره های آموزشی ما نسبت به سایر ملیت ها بیشتر است ما از این جهت با ریسک روبرو نیستیم؟ در حال حاضر از هر 10 دانشجوی خارجی در استرالیا 3 نفر چینی هستند و تعداد دانشجویان چینی در حال تحصیل در استرالیا تنها در سال 2016 تا 2017 شاهد رشد 40 درصدی بوده است. البته انجمن آموزش بین المللی استرالیا بیان داشته است که اتکای دانشجویان بین المللی به استرالیا، تنها از 37 درصد به 41 درصد رسیده است. به طور خلاصه چینی ها هستند که استرالیا را اولویت اول خود برای تحصیل قرار می دهند. شایان ذکر است که در طی همان دوره که بیان شد، اتکای دانشجویان هندی به استرالیا هم همین مقدار رشد داشته است یعنی از 13 درصد در سال 2014 به 16 درصد در سال 2017 رسیده است.

فیل هانی وود (Phil Honeywood) رییس انجمن آموزش بین المللی استرالیا در ادامه افزوده است که سیاست ویزای دانشجویی که در حال حاضر وجود دارد - یعنی چهارچوب ویزای ساده دانشجویی (SSVF) - ممکن است در دلسرد کردن ارائه نمایندگان خدمات آموزشی از وارد شدن به بازارهای جدید نقش ایفا نماید.

به موجب ویزای SSVF هر چه تعداد دانشجویانی که ویزا به آنها داده نشده بیشتر باشد ریسک از دادن رتبه ریسک مهاجرت موسسه آموزشی بیشتر خواهد بود. بنابراین وقتی معلوم گردد که رد درخواست ویزای دانشجویان یک کشور به خصوص بالا است، موسسات آموزشی هم دیگر از آن کشور دانشجو نمی پذیرند.

استرالیا به نوبه خود میخواهد تا دانشجویان کشورهای هند و چین را سال 2020 در صدر دانشجویان خارجی خود قرار دهد اما دذر برنامه خود دارد تا از سایر کشورها نظیر پاکستان، فیلیپین و اندونزی هم دانشجویان خارجی را به خود راه دهد و سپس بنگلادش را برای اولین بار وارد 10 کشور برتر به لحاظ تعداد دانشجویان در خال تحصیل در استرالیا قرار دهد.

بخش آموزش زبان انگلیسی در استرالیا (ELICOS) نسبت به سایر بخش های آموزشی رشد 3 درصدی داشته است و ظرف نیمه دوم سال 2017 برای اولین بار شاهد رکود واقعی در یک دهه اخیر بوده است.

دستاوردی عظیم برای استرالیا

تعداد دانشجویان بین المللی استرالیا در نهایت به سطحی رسید که از سال 2010 دیده نشده بود. ارائه دهندگان خدمات اموزش عالی استرالیا چشم انداز روشنی را برای افزایش تعداد دانشجویان بین المللی استرلیا پیش چشم دارند. نباید از یاد برد که دانشجویان سراسر دنیا استرالیا را برای دانشگاه های ممتاز، سبک زندگی و جامعه امن و گرم انتخاب می نمایند.

وزیر آموزش و پرورش استرالیا، سایمون بیرمنگام می گوید: طی یک نظرسنجی که در سال 2016 از 65 هزار دانشجوی بین المللی استرالیا به عمل آمد مشخص کرد که 93 درصد آنها امنیت را دلیل تحصیل در استرالیا بیان نموده اند. سال پیش هم نظرسنجی دانشجویان بین المللی هابسون (Hobsons International Student Survey) استرالیا را امن ترین و پذیراترین کشور برای دانسجویان بین المللی نام برد.

منبع: ویزا موندیال
انتشار: 3 مرداد 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 2665

به "استقبال استرالیا از بیش از 600.000 دانشجوی خارجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استقبال استرالیا از بیش از 600.000 دانشجوی خارجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید