آنچه دارابونت در رستگاری در شاوشنک قربانی کرد، درس رابرت بنتون

به گزارش دور زمین، به گزارش خبرنگاران به نقل از هالیوود ریپورتر، هم زمان با 25 ساله شدن فیلم سال 1994 رستگاری در شاوشنک که نخستین ساخته فرانک دارابونت بود، این فیلمساز با خوشحالی خاطرات فیلمبرداری این پروژه با نقش آفرینی مورگان فریمن و تیم رابینز را که هفت نامزدی جایزه اسکار کسب کرد، به یاد می آورد.

آنچه دارابونت در رستگاری در شاوشنک قربانی کرد، درس رابرت بنتون

با این حال همانطور که این کارگردان شرح می دهد همه چیز از ابتدا خوب نبود. بعد از اینکه او توانست به اندازه ای اطمینان به نفس کسب کند که اقتباسی شخصیت محور از رمان کوتاه استیون کینگ بسازد، فیلم نامه را در هشت هفته نوشت، آن را در 71 روز فیلمبرداری کرد، محصول تمام شده را در فستیوال فیلم برلین نشان داد و در مجموعه ای از تورهای رسانه ای شرکت کرد و در نهایت از واکنش های اولیه نسبت به فیلم بسیار آزرده شد.

او می گوید: وقتی فیلم اکران شد عملکرد خیلی خوبی در باکس آفیس نداشت که خیلی برایم ناامیدکننده بود اما با وجود امتیازهای 98 درصدی در نمایش های تستی فیلم نمی توانستیم مردم را متقاعد به تماشا کردن آن بکنیم چون به نظرم فیلم کمی تیره بود و مردم فکر کردند قرار است حال شان را خراب کند.

با نگاهی به آمار موجود، فیلم ابتدا در 33 سالن سینما روی پرده رفت و 727237 دلار فروش کرد. فروش نهایی فیلم به کمی بیش از 28 میلیون دلار رسید.

اما بعد رای دهندگان آموزشگاه اسکار وارد شدند و به فیلم هفت نامزدی از جمله بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه اقتباسی دادند. از آنجا به بعد فیلم همواره به نمایش درآمد و بعد به شهرت عظیمی رسید.

دارابونت 60 ساله می گوید: ابتدا فیلم به آرامی مخاطبانش را پیدا کرد، اعتبارش بالا رفت و توانست نوعی تعهد خاص جذب کند که خارق العاده، متواضعانه و سورئال بود. اینکه توانستیم از یک اکران باکس آفیسی نه چندان خوب به ویدیویی که سال 1995 بیش از هر فیلم دیگر کرایه شد برسیم، نتیجه بسیار خوبی بود.

این فیلمساز با به یاد آوردن زمان کارگردانی فریمن و رابینز می گوید که تجربه ای عالی بود که یاد گرفتم هر بازیگر متفاوت است و کارگردان باید بارومتر این باشد که بازیگر به چه چیزی نیاز دارد و ندارد. او می گوید فریمن همواره با حس بازی می کرد و نیازمند مکالمه زیادی نبود اما رابینز منطقی بود و از مکالمه رشد می کرد. همواره درجه راحتی بسیار بالایی داشتم چون آن ها بازیگران فوق العاده ای هستند.

دارابونت در تمام طول راستا حرفه ای کاری خود که شامل خلق کردن سریال واکینگ دد و فیلم های ماندگاری از جمله گرین مایل و مه می گردد، اغلب یاد صحبتی می افتد که رابرت بنتون فیلمنامه نویس کرامر مقابل کرامر می زد. او می گفت هر روز فیلمبرداری حس یک شکست را دارد چون مجبور هستی چیزی را قربانی کنی.

دارابونت می گوید بنتون داشت به فشار ضرب الاجل ها اشاره می کرد. اینکه هر کارگردان با مجموعه ای از جاه طلبی های خلاقانه برای فیلم وارد صحنه می گردد و هر روز به خاطر برنامه کاری سخت خود مجبور است برخی چیزهایی را که می خواهد برای بهتر شدن فیلم در آن قرار بدهد، کنار بگذارد.

دارابونت می گوید: از آن زمان تا به حال کلمات هوشمندانه او را به یاد داشته ام و هر بار که روز سختی دارم و مجبورم چیزی را کنار بگذارم همواره به چیزی که رابرت بنتون به من گفت فکر می کنم و از آن آرامش می گیرم.

در پایان دارابونت دوباره اشاره ای به رستگاری در شاوشنک کرد و گفت از میراث ماندگار فیلم بسیار خرسند است. او گفت: حسی واقعا خوب است که چیزی مانند این در گذشته ام دارم. چیزی است که هرگز محو نشد.

رستگاری در شاوشنک نخست 10 سپتامبر 1994 در جشنواره فیلم تورنتو به نمایش درآمد و بعد از 23 سپتامبر (یکم مهر) در سینماها اکران شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 21 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 2516

به "آنچه دارابونت در رستگاری در شاوشنک قربانی کرد، درس رابرت بنتون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنچه دارابونت در رستگاری در شاوشنک قربانی کرد، درس رابرت بنتون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید