سالی، فیلمی که هواداران تام هنکس را راضی خواهد نمود

به گزارش دور زمین، روزنامه بانی فیلم - وصال روحانی: سالی فیلم جدید کلینت ایستوود که درباره چسلی سالن برگر و تشریح کننده یک کار بزرگ اوست، نه تنها در هفته های گذشته در صدر آثار پرفروش سینماهای آمریکای شمالی نهاده شد بلکه با سودسازی 35.5 میلیون دلاری اش یکی از 5 شروع برتر را در سینماهای این منطقه از دنیا طی ماه سپتامبر در تمامی ادوار به تصویر کشید.

سالی، فیلمی که هواداران تام هنکس را راضی خواهد نمود

سالی با بازی تام هنکس معروف و قدیمی در رل اصلی پیرامون کار جالب و مهمی است که خلبانی آمریکایی به نام چسلی سالن برگر (موسوم به سالی) با یاری و دستیاری جفری اسکایلز برای نجات سرنشینان هواپیمایی که راهنمایی اش با وی بود، انجام داد. در 15 ژانویه 2009 یک هواپیمای خطوط مسافربری آمریکا فقط 3 دقیقه بعد از بلند شدن از فرودگاه لاگاردیا و حرکت به سمت فرودگاه شارلوت داگلاس ناگهان با یک گروه عظیم از پرندگان و به واقع غازهای مهاجر کانادایی برخورد کرد و غازها با ورود ناخواسته به هر دو موتور هواپیما هم خودشان کشته شدند و هم موتورها را از کار انداختند.

با توجه به اینکه نزدیکترین فرودگاه واقع در جهت در فاصله ای دور در نیوجرسی قرار داشت و رسیدن به آن غیرممکن بود، سالن برگر شجاع در یک عملیات پیروز هواپیمای از کار افتاده را به سلامت روی رودخانه هادسون در ایالت نیویورک فرود آورد و جان تمامی 155 مسافر و خدمه پرواز مستقر در هواپیما را محفوظ نگه داشت و طبعاً توسط آنها و رسانه های غربی یک قهرمان لقب گرفت.

بازگشت هنکس پیر به دوران اوجش

7 سالی بود که هیچ فیلم اکشن و پرماجرایی از این دست با بازی تام هنکس 60 ساله در آغاز اکرانش در آمریکا اول نشده بود و آخرین فیلم از این دست فرشته ها و شیاطین در سال 2009 با بازی وی بود. اضافه بر این سالی اولین فیلم هالیوود است که 100 درصد با دوربین های ایمکس فیلمبرداری شده است و 4 میلیون دلار از محل درآمد کلی اش در هفته گذشته را هم در محل های نمایش این فیلم با این سیستم بدست آورد که به 375 سالن در سطح آمریکا و کانادا مربوط می شدند.

از بینندگان هفته نخست فیلم 44 درصد مرد و 56 درصد زن بودند و 80 درصد بیش از 35 سال سن داشتند. با اوصاف ویژه ای که سالی دارد، پیش بینی فروشی 150 میلیون دلاری نیز برای آن می رود و این در حالی است که برادران وارنر کمپانی تهیه کننده فیلم حتی رقمی 120 میلیون دلاری را نیز برای آن ایده آل بر شمرده بود.

پیچ و خم ماجرا

شاید جالب ترین پیچ و خمی که داستان سالی دارد نه نکاتی که بر شمردیم و نه حتی فروش زیاد آن بلکه کشیده شدن کار سالن برگر به دادگاه در دنیای واقعی و محاکمه شدن بابت کار قهرمانانه ای بود که انجام داد و این مسئله در فیلم جدید ایستوود نیز با وسعت و دقت به تصویر کشیده شده و بابت آن ابراز شگفتی شده است. در روزهای پس از به سلامت نشستن هواپیمای مورد بحث در رودخانه هادسون و زنده ماندن تمامی افراد مستقر در آن پرواز، مقام های امنیتی آمریکایی آغاز به اما و اگر آوردن روی کار سالی کردند و او را متهم به بزرگ نمایی این موضوع کردند به ادعای آنها این خلبان موضوع تهاجم غازها به هواپیما را بزرگ کرد تا این واقعیت را پوشش بدهد که می توانست هواپیمای کمی آسیب دیده را به آسانی در اولین فرودگاه پیش رو به زمین بنشاند و یا حتی به مبدا حرکت یعنی فرودگاه لاگاردیا برگرداند.

آنها مدعی شدند که توانایی و عملکرد دو موتور هواپیما بر اثر کوبیده شدن به دسته انتها ناپذیر غازها فقط قدری کاهش یافت و سالی به عنوان یک خلبان مجرب باید با استفاده از توان باقیمانده موتورها که به ادعای آنها به 80 درصد از ظرفیت کلی می رسید، هواپیما را بدون دغدغه به سوی اولین مقصد امن رهنمون می کرد و آن بلوای خبری و کار به زعم آنها تبلیغاتی را با نشاندن هواپیما روی رودخانه هادسون انجام نمی داد.

وقتی موتور هواپیما پیدا شد

با این حال با گذشت روند محاکمه و سپری شدن روزها حامیان سالی و وکلای او با دستیابی به لاشه یکی از موتورها که دولت آمریکا تصور می کرد در آن ماجرا از بین رفته است ثابت کردند که موتور پس از فرو رفتن چندغاز به درون چرخه آن و از کار افتادن پره های موتور به کلی از کار افتاده و کارایی اش به صفر درجه رسیده بود. به این ترتیب خلاف میل محاکمه کنندگان سالی و کسانی که می گفتند او با آماتورگری و بی کفایتی یک کار آسان را سخت نموده و بی فایده هواپیما را به سوی هادسون برده، این نکته به اثبات رسید که وی بهترین تصمیم را گرفته و اگر جز این عمل می کرد، هواپیما سقوط می کرد و تمامی سرنشینانش کشته می شدند.

بعد از چند سال خاموشی

فیلم سالی همان طور که پیشتر آمد برای تام هنکس یک عامل احیا کننده کامل است و احتمال اینکه او یکبار دیگر برای بازی در این فیلم کاندیدای اسکار گردد، اندک نیست. البته او بعد از چند سال خاموشی در سال 2013 با بازی در فیلم های نجات دادن خانم بنکس و کاپیتان فیلیپس یکبار دیگر به اوج برگشته و برای دومی کاندیدای جوایز گلدن گلوب و بافتا شده بود که فیلم دوم درباره گروگان گرفته شدن ناخدای یک کشتی آمریکایی به دست راهزنان سومالیایی در اقیانوس آرام و بر گرفته از ماجرایی تقریباً واقعی و ضمیمه شدن آن به مقداری رویاپردازی سینمایی بود.

هنکس که 60 سال سن دارد، بعد از فیلم های ترمینال و پرت افتاده در فیلم هایی جنایی مانند کد داوینچی حضور یافته بود اما خبری از بازی های قوی تر سابق او در آثار سال های 2006 تا 2013 وی نبود و در این مدت وی بیشتر دل به فراوری فیلم ها سپرده و در کارهای مربوط به تهیه کنندگی فیلم ها مشارکت می کرد تا اینکه با دو فیلم سال 2013 وی که نام شان را آوردیم، وی یکبار دیگر اوج گرفت و با بازی پیروز اش در پل جاسوس ها کار استیون اسپیلبرگ در سال 2015 کارش را کاملتر کرد.

برای ایستوود قضیه البته فرق می نماید زیرا وی در 86 سالگی نیز همچنان پیاپی در حال ساخت فیلم های پرفروش و پیروز است. اگر تک تیرانداز آمریکایی فیلم بی ارزش و تبلیغاتی سال گذشته ایستوود را که تلاشی مذبوحانه برای موجه جلوه دادن جنایات ارتش آمریکا در عراق و افغانستان بود، نادیده بگیریم، وی به رغم بالا رفتن سن اش از 2003 به بعد فیلم های پیروز و گاه چند اسکاری رودخانه مرموز، عزیز یک میلیون دلاری، نامه هایی از ایووجیما، ابدیت، گرن تورینو، Invictivs، جی الگار و اینک سالی را عرضه نموده و هر چه مسن تر شده، کارهای بهتری را ارائه داده است.

سایر عوامل فراوری فیلم

شایان ذکر است که سالی براساس سناریویی از تاد کومارنیکی ساخته شده و این فیلمنامه خود بر مبنای کتابی نوشته سالن برگر و جفری زاسلو پیرامون واقعه فوق تدوین شده است. تهیه کنندگان فیلم فرانک مارشال و تیم مور بوده اند که دومی سال ها است در تهیه و فراوری فیلم های استیون اسپیلبرگ مشهور با وی شریک و همراه است. مدیریت فیلمبرداری با تام استرن بوده و کار تدوین را بلومورای انجام داده است. سایر بازیگران عمده فیلمی که البته به شدت تحت تاثیر هنکس و همه چیز متمرکز بر کاراکتر اصلی است، ارون اکهارت، لورا لینی، آنا گان، آن کوزاک و مایک اومالی هستند جمعی که یاری نموده اند در پاییز 2016 نیز و به واقع 45 سال بعد از اولین تجربه کارگردانی ایستوود (در فیلمی جنایی- اجتماعی به نام Play Misty for me) نام وی همچنان در بالاترین سطح سینما مطرح باشد.

منبع: برترین ها
انتشار: 25 آذر 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 2158

به "سالی، فیلمی که هواداران تام هنکس را راضی خواهد نمود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سالی، فیلمی که هواداران تام هنکس را راضی خواهد نمود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید