دختر شینا در دانکرک

به گزارش دور زمین، گروه فرهنگی خبرنگاران، در ایام نوروز، کتاب ها و فیلم های مختلفی را برای مطالعه و تماشا به مخاطبانش پیشنهاد می نماید.

دختر شینا در دانکرک

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرنگاران، این روز ها بیشتر کشور های جهان درگیر ویروس کرونا هستند. این بیماری، نگرانی هایی را به وجود آورده و متخصصان به افراد توصیه می نمایند تا حد امکان در خانه بمانند. با اینکه چنین کاری خطر ابتلا را کاهش می دهد، اما ماندن در خانه آن هم برای مدت طولانی خودش مشکل دیگری است که به آسانی نمی توان از آن گذشت. گاهی شرایطی پیش می آید که مجبور می شویم تا در خانه بمانیم و در چنین مواقعی معمولا کلافه می شویم. برخی افراد وقت گرانبهای خود را به خواب یا چرخیدن در شبکه های اجتماعی می گذرانند. شاید ظهور کرونا در عید نوروز با وجود مشکلاتش، بهانه خوبی باشد تا یاد بگیریم چه کار هایی را می توان در خانه انجام داد و چطور می شود همه چیز را تا جای ممکن روی روال نگه داشت. می توانید یک سریال و یا یک فیلم خوب برای تماشا پیدا کنید و یا به جای ترس از کرونا در عید با کتاب خواندن آشتی کنید. با دیدن مستند های جذاب می توانید گذشت زمان را آسان تر کنید و یا برای سلامتی جسم و روح ورزش کنید. ما در گروه فرهنگی خبرنگاران، هر روز سعی می کنیم با پیشنهاد کتاب و فیلم، گذشت این روز ها را برای شما آسان تر کنیم.

دخترشینا

دختر شینا، روایت خاطرات قدم خیر محمدی کنعان، همسر سردار شهید ستار ابراهیمی از شهدای برجسته استان همدان است که در عملیات والفجر 8 به شهادت رسید و به قلم بهناز ضرابی زاده است. قدم خیر محمدی کنعان راوی کتاب، در 14 سالگی با ستار (صمد) ابراهیمی هژیر ازدواج می نماید و صاحب پنج فرزند می شود. در بیست و چهار سالگی شوهرش را در جنگ از دست می دهد و از آن موقع و با وجود 5 فرزند، ازدواج نکرد و به تنهایی فرزندانش را عظیم کرد.

در بخشی از کتاب می خوانیم: ... داشتم از پله های بلند و بسیاری که از ایوان شروع می شد و به حیاط ختم می شد، پایین می آمدم که یک دفعه پسر جوانی روبه رویم ظاهر شد. جا خوردم. زبانم بند آمد. برای چند لحظه کوتاه نگاهمان به هم گره خورد. پسر سرش را پایین انداخت و سلام داد. صدای قلبم را می شنیدم که داشت از سینه ام خارج می زد. آن قدر هول شده بودم که نتوانستم جواب سلامش را بدهم. بدون سلام و خداحافظی دویدم توی حیاط و از آن جا هم یک نفس تا حیاط خانه خودمان دویدم. زن برادرم، خدیجه، داشت از چاه آب می کشید. من را که دید، دلو آب از دستش رها شد و به ته چاه افتاد. ترسیده بودم، گفت: قدم! چی شده. چرا رنگت پریده؟! کمی ایستادم تا نفسم آرام شد. با او بسیار راحت و خودمانی بودم. او از همه زن برادرهایم به من نزدیک تر بود، ماجرا را برایش تعریف کردم. خندید و گفت: فکر کردم عقرب تو را زده. پسر ندیده. دختر شینا به عنوان کتاب سال شانزدهمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس برگزیده شد ه و به زبان های ترکی استانبولی، انگلیسی و عربی نیز ترجمه شده است.

سینمایی دانکرک

فیلمی جنگی به نویسندگی، تهیه نمایندگی و کارگردانی کریستوفر نولان محصول سال 2017 است. این فیلم، محصول مشترک انگلستان، ایالات متحده آمریکا و فرانسه است و دهمین فیلم بلند نولان و اولین فیلم اوست که بر اساس یک رخداد واقعی ساخته شده است.

داستان فیلم، در جنگ جهانی دوم اتفاق می افتد و دربارهٔ تخلیه نیروهای بریتانیا، فرانسه و بلژیک از شهر دانکرک در فرانسه است. در جریان این عملیات تاریخی، بیش از 800 قایق غیرنظامی جان دست کم 335 هزار سرباز انگلیسی و فرانسوی را که در محاصره ارتش آلمان ها گرفتار شده بودند، نجات دادند.

دانکرک، در نودمین دوره جوایز اسکار در 8 رشته نامزد دریافت جایزه بود که در نهایت پیروز شد سه جایزه بهترین تدوین صدا، بهترین تدوین و بهترین میکس صدا را به خود اختصاص دهد.

داستان فیلم از سه زاویه مختلف زمین، دریا و آسمان روایت می شود و نولان در این اثر قصد داشته نبرد دانکرک را از دیدگاه و منظرهای مختلف روایت نماید. نخستین دیدگاه مربوط به ساحل دانکرک و سربازان گرفتار شده، دومی مربوط به پرواز جنگنده های بریتانیا به سمت ساحل دانکرک و سومی نیز سفر قایق های بریتانیایی برای تخلیه سربازان بریتانیایی است. اما عمده داستان اصلی فیلم توسط سربازی به نام تامی (فیون وایتهد) روایت می شود که عاجزانه به دنبال فرار از ساحل دانکرک است اما هربار مجددا به ساحل باز می شود و...

صحنه های نبرد در دانکرک هرگز تا این اندازه در سینما واقعی نبوده و به راحتی می توان نام دانکرک را به عنوان واقعی ترین فیلم جنگی تاریخ سینما مطرح نمود. در تاریخ سینما نبردهای جنگی مطرحی به ثبت رسیده که از جمله مشهورترین آن نبرد نرماندی در فیلم نجات سرباز رایان بوده است. اما میزان جزئیات تصویری صحنه های جنگ در این فیلم بطور واضح بسیار بیشتر از هر فیلم جنگی - تاریخی دیگری در تاریخ سینماست.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 31 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 2541

به "دختر شینا در دانکرک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دختر شینا در دانکرک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید