آموزش زبان تایلندی

به گزارش دور زمین، قبل از سفر به کشور تایلند بهتر است کمی با زبان تایلندی آشنا شوید. در این مقاله شما را با اصطلاحات رایجی که در سفر با تور تایلند به آن‌ها نیاز خواهید داشت، آشنا خواهیم کرد.

آموزش زبان تایلندی

تایی یا زبان تایلند یکی از کهن ترین زبان ها در شرق آسیا می باشد و اغلب مردم تایلند به زبان تایی سخن می گویند.

زبان تایلند زبانی بسیار سخت و دشوار است و خوشبختانه درحالی‌که زبان رسمی کشور تایلند ، زبان تایلند است، می‌توان گفت که زبان انگلیسی یک‌زبان دوم غیررسمی محسوب می‌گردد و گردشگران تور تایلند از این لحاظ مشکلی نخواهند داشت، حتی تابلوهای خیابانها و منوی رستورانها نیز به دو زبان تایلند و انگلیسی نوشته شده است.

درحالی‌که بیشتر تایلند ی‌ها به گویش مرکزی تایلند صحبت می‌کنند ، گویش‌های منطقه‌ای متفاوت وجود دارد شامل جنوب تایلند و تایلند شمال شرقی، دومی که اساساً به زبان تایی می‌باشد (بیشتر افراد از تبار لائوس هستند). در شمال شرقی تایلند که پادشاهی مستقل لن نا و شیانگ مای از 1259-1939 وجود داشت شکل متمایزی از تایلند در برخی از محله‌ها صحبت می‌شود، همه می توانند به زبان تایلند مرکزی صحبت کنند.

انواع زبان‌های تایلند از یک نوع الفبا استفاده می‌کنند.زبان گفتاری و نوشتاری کشور تایلند برای گردشگران کاملا غیر قابل فهم است.

این زبان، تک سیلابی و مبتنی بر تمایز آهنگ کلام است، با پنج گویش و آکوستیک متعدد که هر لحنی، معنای یک سیلاب واحد را تغییر می دهد. ترکیب این لحن ها و سیستم نوشتاری متنوع و سخت و نیز تلفظ های دشوار این زبان باعث گردیده که یادگیری این زبان برای خارجی ها سخت گردد.

پنج آهنگ زبان تایلند عبارتند از بالا، متوسط، پایین، در حال افزایش و در حال سقوط که هر تغییر آوا باعث تغییر معنی خاص کلمه می‌شود.

مثلاً(Suay) با آهنگ صعودی، به معنی شگفت انگیز، و با آهنگ نزولی، به معنی بخت بد است.

ترتیب جملات در این زبان به صورت فاعل، فعل، مفعول است که فاعل معمولا در جمله حذف می گردد.

زبان تایلند مکتوب بر اساس الفبای خمر کامبوجیا نوشته‌شده که در دوران پادشاهی رامهانگ استانداردسازی شده است.

الفبای تایلند شامل 44 حرف بی صدا،18 حرف صدادار و 4 ادغام حروف می باشد.

یادگیری خواندن زبان تایلند از صحبت کردن آن پیچیده‌تر است، تلفظ کلمات نوشته‌شده از یک توالی خاصی پیروی نمی‌کند و حروف مکتوب تایلند در میان لغات جایگاه مشخصی ندارد.

ضمایر نیز در زبان تایی بنابر جنسیت افراد تغییر می نماید.

هم چنین افعال در زبان تایلند صرف نمی گردد و هیچ شناسه ای وجود ندارد.

تلفظ بیشتر لغات تایی، در مکانهای مختلف کشور متفاوت است و باید هنگام سخن گفتن و تلفظ کلمات در محلهای مختلف دقت کرد.

ترجمه الفبا و نوشته های تایی به حروف لاتین، دقیق نیست؛ زیرا هیچ الگوی پذیرفته شده ای برای آن وجود ندارد؛ چون هر کلمه ممکن است به روشهای مختلف نوشته شود؛ به عنوان مثال، کلمه خیابان در شهر بانکوک ،(Rajadomnern)، یا (Ratchadamnoen) و نیز(Rajdamnoen) نوشته می شود؛ در حالی که همین کلمه در شهرهای جنوبی ,(Phetchaburi)یا (Petchburi) (Petchaburi) .

زبان های چینی و ژاپنی نیز در این کشور رواج دارد. یادگیری زبان انگلیسی در مدارس، اجباری است.

سخن آخر

تایی، زبانی مبتنی برتمایز آهنگ کلام می‌باشد ، هر کلمه می‌تواند با پنج آهنگ مختلف تلفظ گردد. به صورت پائین ، بالا ، متوسط ، در حال صعود و نزول. هر آهنگی معنای کلمه را تغییر خواهد داد. به طور مثال Suay  با آهنگ صعودی، به معنی شگفت‌انگیز ، و با آهنگ نزولی، به معنی بخت بدی می‌باشد. تلفظ بیشتر لغات تایی، در مکان‌های متفاوت دقت نمود. ترجمه الفبا و نوشته‌های این زبان به حروف لاتین، دقیق نمی‌باشد، چرا که هیچ الگوی پذیرفته شده‌ای برای آن در نظر گرفته نشده است. چون هر کلمه ممکن است به روش‌های مختلفی نوشته بشود. به عنوان مثال کلمه خیابان در شهر بانکوک  Rajadomnern یا Ratchadamnoen  و نیز  Rjdemnoen می‌نویسند. این در حالی است که همین کلمه در شهرهای جنوبی تایلند، Petchaburi ،Petchburi  و یا Phetchaburi، می‌نویسند. از دیگر زبان‌های تایلندی می‌توان به لائو که در شمال شرقی این کشور رایج می‌باشد و مالایایی که زبان مسلمانان مالایایی نژاد جنوب کشور تایلند می‌باشد، اشاره نمود. زبان‌های چینی و ژاپنی نیز در این کشور رواج پیدا کرده است. یادگیری زبان انگلیسی در مدارس، این کشور اجباری هستند. در تور تایلند به شما توصیه می‌کنیم لااقل کمی زبان تایلندی یاد بگیرید.

انتشار: 23 مهر 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 51

به "آموزش زبان تایلندی" امتیاز دهید

105 کاربر به "آموزش زبان تایلندی" امتیاز داده اند | 3.8 از 5
امتیاز شما:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش زبان تایلندی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید