آتش بس در قره باغ زیر چتر روسیه

به گزارش دور زمین، ساعت 12 ظهر شنبه به وقت محلی، صدای آژیر خطر در منطقه قره باغ خاموش شد و آتش بس موقت بشردوستانه با میانجیگری روسیه، آرامش نسبی را در میان دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان برقرار کرد.

آتش بس در قره باغ زیر چتر روسیه

جهت دریافت خدمات طراحی خانه ویلایی دوبلکس با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش خبرگزاری تاس، در پی 10 ساعت مذاکره نفسگیر میان وزرای خارجه طرفین درگیر و روسیه، نخستین مذاکره دیپلماتیک دو کشور پس از دو هفته درگیری سنگین و بی سابقه در چند دهه اخیر ساعت 2 بامداد به وقت محلی به ثمر نشست و طرفین با اعلام آتش بس موقت بر سر تبادل زندانیان و اجساد کشته شدگان توافق کردند.

این مذاکرات در حالی از عصر آدینه در مسکو کلید خورد که پس از به بن بست خوردن کوشش دولت های غربی برای برقراری صلح در منطقه قره باغ، سریال مذاکرات تلفنی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با الهام علی اف، همتایش در جمهوری آذربایجان و نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، وزرای خارجه دو کشور را برای برگزاری نشستی سه جانبه روانه مسکو کرد.

ولادیمیر فرولوف، دپیلمات سابق روس و کارشناس سیاست خارجی در این باره به بلومبرگ گفت: پوتین دیگر بیش از این نباید سکوت می کرد. چرا که وقتی ترکیه وارد بحران کشورهای برآمده از جمهوری های شوروی سابق شد، دخالت روسیه ضروری بود.

به باور ناظران گرچه این توافق صلح موقت دستاورد عظیم دیپلماتیک روسیه به شمار می رود اما از سویی جدی شدن جنگ میان دو کشور، زنگ خطر وقوع جنگ نیابتی میان حامیان طرفین درگیر در منطقه را به صدا درآورده و انتقال گاز را نیز به مخاطره انداخته بود. از سویی دیگر روسیه با داشتن مقر نظامی در ارمنستان و پیمان دفاعی امنیتی با این کشور، با جمهوری آذربایجان نیز روابط محبت آمیز ای دارد که همین امر دولت پوتین را در به ثمر نشاندن مذاکره صلح موقت به موفقیت رساند.

آتش بار سنگین تا ساعاتی پیش از ظهر

حدود ساعت 2 بامداد دیروز به وقت روسیه، به نوشته الجزیره، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در برابر خبرنگاران نهاده شد و از توافق بشرمحبت آمیز طرفین با میانجیگری کشورش اطلاع داد: آتش بس پس از 10ساعت مذاکره، از ظهر امروز (شنبه) برقرار می گردد و مذاکرات بر سر مسائل اساسی دو کشور و راه چاره صلح با نظارت سران گروه مینسک ادامه خواهد یافت. صلیب سرخ نیز به محض برقراری آتش بس برای یاری و امدادرسانی وارد منطقه می گردد.

این اظهارات 10 ساعت پیش از برقراری آتش بس جلوی دوربین گفته شد اما با وجود اعلام این صلح موقت، طرفین همچنان تا دقایقی پیش از ظهر مواضع یکدیگر را زیر بمباران موشک گرفته و هر یک دیگری را به کشتار غیرنظامیان متهم می کردند. به گفته شاهدان اما پس از اینکه زمان قانونی آتش بس فرارسید صدای شلیک ها خاموش شد و مردم قره باغ پس دو هفته وحشت با آرامش وارد خیابان ها شدند.

بااین حال این شادمانی با چند مورد پراکنده نقض آتش بس جای خود را به نگرانی داد. گزارش اسپوتنیک حاکی است، تنها 5 دقیقه بعد از اعلام آتش بس یعنی ساعت 12:05 دقیقه نیروهای جمهوری آذربایجان اقدام به حملاتی در قره خان بیلی کردند. نیروهای ارمنستان نیز شهرهای ترتر و آغدام را بمباران کردند.

بنا بر آخرین گزارش ها تنها در دو هفته گذشته که سنگین ترین مناقشه طرفین در قره باغ رخ داد بیش از 300 نفر کشته و نیمی از اهالی منطقه نیز آواره شده اند.

واکنش های داخلی و خارجی

در حالی که ساعاتی پیش از شروع مذاکرات الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان مذاکرات مسکو را آخرین تیر ترکش صلح در منطقه قره باغ عنوان نموده بود، توافق طرفین با استقبال داخلی و خارجی همراه شد. به نوشته رویترز، ظهراب مناتسکانیان، وزیر خارجه ارمنستان در حالی که به همراه همتای آذربایجانی اش بلافاصله پس از مذاکرات حاضر به پاسخگویی به خبرنگاران نشدند، با حضور در تلویزیون رسمی کشورش از ولادیمیر پوتین به خاطر ایفای نقش موثر در برقراری این توافق قدردانی کرد.

فرانسه نیز که در این مدت بارها مذاکرات پنهان و آشکاری با سران هر دو کشور داشته است، این آتش بس موقت را گام ابتدایی صلح قره باغ خواند. ترکیه نیز که تنها در دو هفته اخیر بارها حمایت قاطعانه خود از جمهوری آذربایجان را اعلام نموده بود در بیانیه ای با وجود استقبال از نتیجه مذاکرات مسکو همچنان به حمایت خود از باکو ادامه داد و گفت: این آتش بس گام مهمی بود اما راه چاره بلندمدتی نیست. ترکیه همچنان حامی جمهوری آذربایجان است و از هر تصمیم این کشور در این منازعه حمایت می نماید.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 26 مهر 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 3276

به "آتش بس در قره باغ زیر چتر روسیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آتش بس در قره باغ زیر چتر روسیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید