آشنایی با مترو گوانجو

به گزارش دور زمین، مسافران تور گوانجو می‌توانند از طریق سیستم مترو گوانجو گشت و گذار کرده و از جاذبه‌های دیدنی این شهر مهم چین لذت ببرند. قیمت مترو گوانجو نسبت به مترو دیگر کشورها بسیار پایین است. شبکه مترو گوانجو بیشتر محدوده شهری گوانجو را پوشش می‌دهد. مترو گوانجو یک دوست عالی برای توریست‌های خارجی است که باعث می‌شود به بهترین شکل از شهر لذت ببرند. استفاده از مترو گوانجو برای گشتن در شهر می‌تواند در زمان و پول شما صرفه‌جویی کند.

آشنایی با مترو گوانجو

ویژگی‌های مترو گوانجو

مترو گوانجو توسط شرکت مترو گوانجو (Guangzhou Metro Corporation) اداره می‌شود و چهارمین سیستم مترویی است که بعد از پکن، تیانجین و شانگهای در چین ساخته شده است. مترو گوانجو از نظر تعداد مسافران ششمین سیستم مترو شلوغ در دنیا بعد از توکیو، سئول، مسکو، پکن و شانگهای است.

حدود 2.4 میلیارد سفر در سال 2015 از طریق مترو گوانجو انجام شده است. به طور متوسط حدود 6.6 میلیون نفر در روز از مترو گوانجو استفاده می‌کنند؛ در 31 دسامبر 2015 این عدد به 8 میلیون و 790 هزار نفر رسید. مترو گوانجو در حال حاضر 164 ایستگاه فعال دارد که شامل 21 ایستگاه مبادله‌ای و 260 کیلومتر خط آهن است. تا سال 2012 تعداد 242 قطار در متروی گوانجو در حال کار بودند.

بعضی از علائم و نشانه‌ها در مترو گوانجو به انگلیسی هستند و تعدادی از کارکنان مترو گوانجو نیز می‌توانند انگلیسی صحبت کنند. اگر سوالی داشتید یا گم شدید می‌توانید از کارکنان مترو و یا مردم گوانجو که ممکن است انگلیسی بلد باشند راهنمایی بخواهید.

مترو گوانجو در فرودگاه گوانجو ایستگاه دارد. مترو گوانجو همچنین ایستگاه‌های قطار سریع‌السیر (Bullet train) و قطارهای معمولی را نیز به مترو متصل می‌کند بنابراین به راحتی می‌توانید در کل چین به راحتی سفر کنید.

بلیت‌های مترو گوانجو بسیار ارزان هستند. قیمت بلیت‌ها از 2 یوان تا حدود 14 یوان بسته به مسافتی که طی شده متغیر است.

مترو گوانجو در بیشتر جاذبه‌های شهر ایستگاه دارد. بهترین مکان‌ها برای خرید در گوانجو، باغ وحش بزرگ گوانگجو، آسمانخراش‌های بلند و مجتمع‌های خریدشان در Tianhe و بیشتر خیابانهای عمده فروشی در گوانجو از طریق مترو گوانجو در دسترس هستند. به بیشتر نقاط توریستی گوانجو حتی در اطراف شهر از طریق مترو گوانجو می‌توان رسید.

تاریخ مترو گوانجو

اولین تلاش‌ها برای ساخت سیستم حمل و نقل سریع زیرزمینی در گوانجو به 1960 بر می‌گردد. در دو دهه بعد از آن، پروژه مترو گوانجو 5 بار مورد بحث قرار گرفت، ولی هر بار به دلایل مشکلات مالی و تکنیکی به تعویق افتاد. آماده‌سازی چیزهایی که به وضعیت امروز مترو گوانجو منتهی شده است تا دهه 1980 شروع نشد. سال 1993 بود که ساخت اولین خط مترو گوانجو به طور رسمی آغاز شد. خط یک مترو 4 سال بعد در سال 1997 با 5 ایستگاه به بهره‌برداری رسید.

تلاش برای ساخت مترو گوانجو در دهه 60 و دهه 70

Chen Yu فرماندار Guangdong در سال‌های 1957 تا 1967 اولین شخصی بود که ساخت سیستم متروی زیرزمینی برای گوانگجو را پیشنهاد داد. در تابستان 1960 او دستور داد که یک تحقیق زمین شناسی سری در مورد سطح آب‌های زیرزمینی گوانجو انجام شود. 6 سوراخ با مجموع عمق 1980 متر در فلات‌ها و جلگه‌های شهر حفر شد. وضعیت زمین‌شناختی گوانجو، غیر از پیچیدگی‌هایی که داشت، امکان ساخت مترو گوانجو را رد نمی‌کرد.

در سال 1965، چن یو همراه با Tao Zhu که آن زمان استاندار گوانگ‌دونگ و اولین دبیر کمیته گوانگ‌دونگ از حزب کمونیست چین بود، پیشنهاد آغاز دوباره ساخت تونل‌هایی برای پناه گرفتن در زمان جنگ و توسعه شهری در زمان‌های بعد از جنگ را دادند. این پروژه توسط حکومت مرکزی چین تایید شد و پروژه در بهار سال 1965 آغاز شد.

آن طور که Chen Yu خواسته بود مترو گوانجو می‌بایست دو خط می‌داشت. خط شمال به جنوب که ساختمان Nanfang را به Sanyuanli متصل می‌کرد و خط شرق به غرب که از Xichang تا Dongshan امتداد داشت. این دو خط تقریبا موازی خطوط 2 و 1 مترو گوانجو در حال حاضر هستند. خط شرق به غرب هیچ موقع ساخته نشد و کل پروژه به خط شمال به جنوب اختصاص پیدا کرد. بیشتر از 10 تیم معدن‌چی برای این پروژه که گوشه گوشه‌اش با خطرات بسیار پر شده بود به خدمت گرفته شدند. با هزینه‌ای 18 میلیون یوانی یک تونل 8 کیلومتری در سال 1966 ساخته شد. تونل آماده استفاده بود ولی با وجود عرض 3 متری و ارتفاع 2.8 متری و چوب‌ها و سنگ‌هایی که گوشه گوشه ریخته شده بودند، برای حمل و نقل عمومی کاملا بی استفاده بود. در دو دهه بعدی 4 تلاش دیگر برای احیای پروژه انجام شد. اولی در سال 1970، بعدی در 1971 سپس در 1974 و آخری در 1979. هیچ کدام از این تلاش‌ها به سرانجام نرسید.

خطوط فعال مترو گوانگجو

خطوط یک، دو و سه مترو گوانجو پر استفاده‌ترین خطوط برای توریست‌ها هستند، به این خاطر که این سه خط از شرق به غرب و از جنوب به شمال و در مرکز شهر گوانجو کشیده شده‌اند و در بیشتر نقاط توریستی و محل‌های اصلی حمل و نقل برون شهری از جمله فرودگاه و راه‌آهن، ایستگاه دارند.

خط 1 مترو گوانجو

خط یک مترو گوانجو 16 ایستگاه دارد. این اولین خط مترو گوانجو است که از میان مرکز شهر ساخته شد. خط یک مترو گوانجو از بسیاری از مکان‌های محبوب توریست‌ها مانند آکادمی چن (ایستگاه آکادمی چن) می‌گذرد.

  • ایستگاه Xilang خط 1 مترو گوانجو: ایستگاه Xilang، ایستگاه نهایی خط یک مترو گوانجو است. این ایستگاه نزدیک دفتر مرکزی شرکت مجری مترو گوانجو، دفتر مرکزی شرکت ساخت مترو گوانجو و شرکت استیل و آهن گوانجو است.
    ایستگاه Kengkou خط 1 مترو گوانجو: ایستگاه Kengkou در خیابان Fangcun گوانجو قرار گرفته است. این ایستگاه به ایستگاه اتوبوس Fangcun نزدیک است. مسافران می‌توانند از طریق این ایستگاه اتوبوس به دیگر استان‌های چین مسافرت کنند.
  • ایستگاه Huadiwan خط 1 مترو گوانجو: ایستگاه Huadiwan خط 1 مترو گوانجو در Huadi Dadao Bei قرار گرفته است. بازار پرنده و ماهی گوانجو و خیابان‌های فروش غذاهای عالی گوانجو نزدیک این ایستگاه هستند.
  • ایستگاه Fangcun خط 1 مترو گوانجو: ایستگاه Fangcun مترو گوانجو یکی از طولانی‌ترین ایستگاه‌های مترو در چین و آسیا است. معبد معروف Huang Daxian گوانجو و اسکله Fangcun از ایستگاه Fangcun زیاد دور نیستند.
  • ایستگاه Huangsha خط 1 مترو گوانجو: ایستگاه Huangsha خط 1 مترو گوانجو، نزدیک جزیره معروف گوانجو یعنی جزیره Shamian است. هتل معروف White Goose، هتل پیروزی، بازار عمده فروشی غذاهای دریایی Huangsha و بازار عمده فروشی گیاهان دارویی Qingping، نزدیک ایستگاه Huangsha مترو گوانجو هستند.
  • ایستگاه Changshou Lu خط 1 مترو گوانجو: ایستگاه Changshou Lu در منطقه Liwan گوانجو قرار گرفته است. خیابان معروف Shangxiajiubu گوانجو و خانه‌های قدیمی Xiguan نزدیک این ایستگاه هستند.
  • ایستگاه آکادمی خانواده چن در خط 1 مترو گوانجو: ایستگاه Chen Clan Academy مترو گوانجو در خیابان Zhongshan Seven قرار گرفته است. این ایستگاه نزدیک آکادمی خانواده چن قرار گرفته که یکی از 8 جاذبه توریستی معروف گوانجو است. این آکادمی محل تحصیل اعضای خانواده چن در سلسله کینگ بوده است.
  • ایستگاه Ximenkou خط 1 مترو گوانجو: ایستگاه Ximenkou خط 1 مترو گوانجو در محل اتصال جاده‌های Zhongshan و Renmin قرار گرفته است. معبد مشهور Guangxiao، معبد Liurong و معبد Wuxian در نزدیکی این ایستگاه قرار دارند. در میان این معابد، معبد Guangxiao باستانی‌ترین و بزرگترین آن‌ها است.
  • ایستگاه Gongyuanqian خط 1 مترو گوانجو: ایستگاه Gongyuanqian در موفق‌ترین مرکز تجاری گوانجو یعنی جاده Zhongshan Five قرار گرفته است. این ایستگاه نزدیک خیابان پکن، جاده Wende و هتل بزرگ Lidu است. این ایستگاه، ایستگاه مبادلاتی خط یک و خط دو مترو گوانجو است. این ایستگاه همچنین بزرگترین ایستگاه مترو در جنوب آسیا است.
  • ایستگاه موسسه جنبش دهقانی خط 1 مترو گوانگجو: ایستگاه موسسه جنبش دهقانی، نزدیک مکان قبلی موسسه جنبش دهقانی که زمانی توسط Mao Zedong مدیریت می‌شد قرار دارد. این ایستگاه نزدیک هتل بزرگ Gotone گوانگجو، کتابخانه گوانجو، کتابخانه Zhongshan و موزه گوانگجو قرار دارد.
  • ایستگاه پارک شهدای خط 1 مترو گوانگجو: ایستگاه پارک شهدای گوانگجو، نزدیک پارک شهدای گوانجو و مرکز خرید تازه تاسیس Zhonghua Square قرار دارد. از این ایستگاه مترو گوانجو تا هتل معروف Garden، هتل Baiyu، هتل بین‌المللی Guangdong، هتل Jiangwan و هتل Yuanyang حدود 30 دقیقه پیاده‌روی فاصله است.
  • ایستگاه Dongshankou خط 1 مترو گوانجو: ایستگاه Dongshankou در مرکز تجاری گوانگجو قرار دارد. هتل Sanyu و خیابان تجاری Nonglin Xialu در نزدیکی این ایستگاه مترو گوانجو قرار دارند.
  • ایستگاه Yangji خط 1 مترو گوانگجو: ایستگاه Yangji، ایستگاه تبادلاتی خط 1 و خط 5 مترو گوانگجو است. این ایستگاه در تقاطع جاده Zhongshanyi و جاده Meidong قرار گرفته است.
  • ایستگاه جاده Tiyu غربی خط 1 مترو گوانجو: ایستگاه جاده Tiyu غربی، در مرکز منطقه تجاری Tianhe قرار گرفته است. مرکز ورزشی Tianhe، میدان Tianhecheng و مرکز کتاب گوانگجو، نزدیک این ایستگاه قرار دارند.
  • ایستگاه مرکز ورزشی Tianhe خط 1 متر گوانگجو: ایستگاه مرکز ورزشی Tianhe، نزدیک بازارهای عمده فروشی کامپیوتر گوانگجو قرار گرفته است. تعداد زیادی مرکز فروش قطعات کامپیوتری در این محدوده وجود دارند. از جمله آن‌ها می‌توان شهر کامپیوتر گوانگجو و Pacific Computer Town را نام برد.
  • ایستگاه شرقی راه‌آهن گوانجو در خط 1 مترو گوانگجو: ایستگاه شرقی راه‌آهن گوانجو نقطه پایانی خط 1 مترو گوانگجو است. مسافران می‌توانند از این نقطه به هنگ کنگ بروند. در ضمن یکی دیگر از هشت نقطه خوش منظره گوانگجو یعنی Tianhe Piaojuan در نزدیکی این ایستگاه قرار دارد.

خط 2 مترو گوانجو

خط دو مترو گوانجو خطی مهم برای سفر است. این خط از شمال تا جنوب ادامه داشته و 17 ایستگاه دارد. خط دو مترو گوانجو، ایستگاه راه‌آهن گوانجو (Guangzhou Railway Station) و ایستگاه جنوبی راه‌آهن گوانجو (Guangzhou South Railway Station) را به هم متصل می‌کند. ایستگاه جنوبی راه‌آهن گوانجو یک قطب مهم ملی برای قطارهای سریع‌السیر است و ایستگاه خط آهن گوانجو، قطارهای سریع‌السیر و قطارهای معمولی به شنزن دارد.

خط 3 مترو گوانجو

خط سه مترو گوانجو نیز خطی مهم برای سفر است. شمالی‌ترین ایستگاه خط سه مترو گوانجو، ایستگاه جنوبی فرودگاه (Guangzhou East Station) در فرودگاه بین‌المللی Baiyun است. خط سه مترو گوانجو به خط یک در ایستگاه شرقی گوانجو (Guangzhou East Station) و خط APM در ایستگاه برج کانتون (Canton Tower) متصل می‌شود. به گفته TripAdvisor برج کانتون در بین جاذبه‌های توریستی گوانجو، مقام دوم را از نظر محبوبیت دارد.

خط 4 مترو گوانجو

خط چهار متروی گوانجو از شمال به جنوب کشیده شده است. خط چهار متروی گوانجو 15 ایستگاه دارد و 6 ایستگاه بیشتر نیز در حال ساخته شدن برای این خط است.

خط 5 مترو گوانجو

خط پنج متروی گوانجو از شرق به غرب گوانجو کشیده شده است و 24 ایستگاه دارد. باغ وحش گوانجو در ایستگاه پارک دونگ‌وو (Dongwu Park Station) قابل دسترس است. ایستگاه راه‌آهن گوانجو (Guangzhou Railway Station) در این خط به بازار عمده فروشی لباس گوانجو نزدیک است.

دانلود نقشه مترو گوانگجو

در زیر می‌توانید نقشه مسیرهای فعال در مترو گوانجو را ببینید. در حال حاضر 9 خط فعال در مترو گوانگجو وجود دارد، که باعث می‌شوند رفت و آمد در گوانجو فوق‌العاده آسان شود. این خطوط با رنگ‌های مختلف نشان داده شده‌اند و نام ایستگاه‌ها به چینی و انگلیسی درج شده‌اند.

برای دانلود نقشه مترو گوانگجو (سال 2018) بر روی عکس پایین کلیک کنید.

نقشه مترو گوانگجو

در این نقشه می‌توانید مسیرهای خطوط مترو گوانجو را بر روی نقشه شهری گوانگجو مشاهده کنید. رنگ‌های خطوط مترو در این نقشه با نقشه قبلی هماهنگی دارند و می‌توانید مسیرهای واقعی این خطوط در شهر گوانگجو را ببینید.

برای دانلود نقشه مترو گوانگجو (سال 2017) بر روی عکس پایین کلیک کنید.

نقشه فیزیکی مترو گوانگجو

انتشار: 25 شهریور 1400 بروزرسانی: 25 شهریور 1400 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 2775

به "آشنایی با مترو گوانجو" امتیاز دهید

2 کاربر به "آشنایی با مترو گوانجو" امتیاز داده اند | 4.5 از 5
امتیاز شما:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با مترو گوانجو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید