11 باور اشتباه درباره بیماری دیابت

به گزارش دور زمین، تا سال 2020 میلادی از هر ده نفر، یک نفر در کشور ایالات متحده آمریکا به دیابت دچار می گردد. به صورت جهانی تخمین زده شده 422 میلیون نفر با این بیماری در حال زندگی هستند. با وجود این که آگاهی های پایه ای پیرامون بیماری دیابت تقریبا در هر فرهنگی صورت گرفته، همچنان مکانیسم زیستی این بیماری به شدت پیچیده محسوب می گردد؛ چراکه دانشمندان هنوز در بخش هایی از فهم ساز و کار مولکولی به مشکل برخورده اند.

11 باور اشتباه درباره بیماری دیابت

متاسفانه، در جوامع مختلف به وسیله رسانه ها و سایر منابع، ناخواسته بعضی باورهای اشتباه را به بیماری دیابت نسبت می دهند. در این مقاله به یازده مورد از مهمترین باورهای اشتباه پرداخته می گردد. پیش از پرداختن به باورهای اشتباه باید به طور خلاصه اشاره نمود که دیابت دو نوع دارد. دیابت نوع 1، اختلالی خودایمنی است که موجب حمله دستگاه ایمنی بدن به سلول های پانکراس می گردد؛ سلول هایی که هورمون انسولین را ترشح می نمایند. وظیفه انسولین، کاهش گلوکز خون یا همان قند است. در بیماری دیابت نوع 2، سلول های پانکراس به مشکل خورده و به میزان کافی انسولین را ترشح نمی نمایند. البته یک سناریوی دیگر هم احتمال دارد. شاید سلول های پانکراس نسبت به انسولین به درستی عمل نمی نمایند. در بدترین حالت، هر دو اتفاق در بیمار مبتلا به بیماری دیابت نوع 2 رخ می دهد.

به طور معمول گزارش شده حداقل 90 درصد از مردم ایالات متحده به نوع 2 این بیماری دچار می شوند. با این اوصاف، نوع سومی هم برای دیابت در نظر گرفته شده به نام دیابت حاملگی که همان طور از نامش برمی آید، در زمان حاملگی رخ می دهد. در حین حاملگی، بدن به انسولین بیشتری برای فعالیت احتیاج دارد. دیابت نوع سوم زمانی رخ می دهد که بدن نمی تواند به فعالیت روتین خود برسد. با وجود این که دیابت حاملگی پس از تولد نوزاد معمولا رفع می گردد، همچنان این ریسک در بدن فرد وجود دارد که بعدها به دیابت نوع 2 دچار گردد.

11- مصرف شکر موجب القای بیماری دیابت می گردد

مصرف شکر به صورت مستقیم باعث ایجاد دیابت نمی گردد. اگرچه، چاقی و اضافه وزن، دو اتفاقی هستند که با مصرف مداوم شیرینی جات به دست می آید. این دو عامل، پیش زمینه های ابتلا به دیابت نوع 2 محسوب می شوند. این باور معمولا در جوامع مختلف وجود دارد که قند خون نقش مهمی در دیابت ایفا می نماید. هر چند، باید دقیق تر به این نکته اشاره نمود که خودِ شکر، عامل ایجاد دیابت نیست.

البته این حکم قطعی نیست؛ چراکه داستانِ ارتباط شکر با دیابت زمانی پیچیده تر می گردد که دانشمندان توانسته اند به رابطه ای میان مصرف نوشابه و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کشف نمایند. در مطالعه ای که سال 2013 میلادی منتشر شده، این مسئله مطرح شده که حتی پس از کنترل انرژی ورودی به بدن و بعلاوه پیگری شرایط شاخص توده بدنی (BMI)، مصرف نوشابه های قندی می تواند خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد. البته این مطالعه نتوانسته ارتباطی میان سایر نوشیدنی ها، مثل آب میوه ها و دیابت نوع 2 را کشف کند. این علامت سوال همچنان برای دانشمندان وجود دارد که چرا بعضی از انسان ها به دیابت نوع 1 دچار می شوند و بعضی دیگر با مصرف بسیار زیاد شیرینی جات و شکر، کاملا سالم هستند.

10- دیابت را نباید جدی گرفت

شاید چون دیابت یک عارضه مزمن و به شدت همه گیر شده، بعضی از اعضای جامعه باور دارند که دیابت آن چنان بیماری خطرناک و جدی نیست. باید به این دسته از مردم شرح داد که این باور درست نیست؛ چراکه برای دیابت هنوز درمان قطعی یافت نشده و اگر عوارض و اختلالاتی که بیمار به واسطه دیابت تجربه می نماید را نتوان مدیریت کرد، سلامتی و حتی جان فرد به خطر می افتد. عوارض و اختلالات بیماری دیابت نوع 2 به شدت گسترده است. بدن یک انسان می تواند با بیماری های قلبی-عروقی، آسیب عصبی، تخریب کارکرد کلیه، نابینایی، مسائل پوستی و حتی اختلال در شنوایی درگیر گردد.

در سال 2018 میلادی این گزارش ثبت شد که بیماری دیابت، عامل مرگ تقریبا 85 هزار فرد در کشور ایالات متحده آمریکا تلقی می گردد. سازمان بهداشت جهانی تخمین زده که بیماری دیابت، مرگ 1.6 میلیون نفر را در سال 2016 سبب شده است.

9- دیابت تنها روی افراد چاق اثرگذار است

اضافه وزن و چاقی همان طور که پیش تر گفته شد، ریسک فاکتورهای ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 و بعلاوه دیابت حاملگی تلقی می گردد. با این حال، این شرایط می تواند برای هر مدل انسانی با هر وزنی رخ دهد. بر اساس داده های مرکز کنترل و پیشگری بیماری در کشور آمریکا در سال 2020 میلادی، یازده درصد از مبتلایان به بیماری دیابت نوع 2 در کشور استان متحده آمریکا نه چاقی مفرط داشته اند و نه از اضافه وزن رنج برده اند. دیابت نوع 1 هم تا به این لحظه که این مطلب نوشته می گردد، هنوز ارتباطی با اضافه وزن ندارد.

8- چاقی حتما موجب ظهور دیابت در انسان می گردد

با این که چاقی، ریسک ابتلا به دیابت را افزایش می دهد، با این حال این حکم قطعی را نمی توان صادر کرد که چاقی حتما موجب دیابت نوع 2 می گردد. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها در آمریکا، 39.8 درصد از بالغین در این کشور چاق بوده اما تنها 13 درصد از دیابت رنج می برند.

7- افراد دیابتی نمی توانند شکر مصرف نمایند

افراد مبتلا به دیابت نوع 2 حتما باید رژیم غذایی خود را مدیریت نمایند؛ به خصوص این که مصرف کربوهیدرات باید حد و میزان خاصی را داشته باشد. اگرچه، کربوهیدرات ها هم در یک سطحی برای بدن افراد دیابتی مورد احتیاج است. انجمن دیابتی آمریکا شرح می دهد که رمز استفاده از شیرینی جات در کم مصرف کردن شان است. توصیه می گردد افراد دیابتی، تنها در موقعیت و مرنام های خاص از شیرینی جات استفاده نمایند تا شرایط سلامتی بهتری داشته باشند.

یک باور مرتبط با این مورد هم وجود دارد که افراد دیابتی باید از خوراک مخصوص دیابتی ها استفاده نمایند. این محصولات معمولا هزینه به مراتب بیشتری نسبت به سایر محصولات معمولی دارند. از طرفی محصولات دیابتی هم می تواند سطح گلوکز را افزایش دهد. بنابراین، برترین راه چاره و باور باید این موضوع باشد که تعادل و توازنی بر سطح گلوکز خون انجام گردد.

6- دیابت حتما باعث نابینایی و قطع عضو می گردد

خوشبختانه این جمله در حد یک باور کاملا اشتباه به جای مانده است. دیابت در صورت پیشرفته شدن می تواند نابینایی و قطع عضو را سبب گردد اما تنها در یک سری از پرونده های خاص که هیچ دارو درمانی روی فرد انجام نشده و بیمار هم رژیم غذایی مطلوبی برای خودش تنظیم نکرده است. به همین منظور، وقوع این دو اتفاق معمولا به ندرت رخ می دهد.

مرکز پیشگیری و درمان بیماری ها در آمریکا تخمین زده که 11.7 درصد از بالغین مبتلا به دیابت از اختلالات بینایی رنج می برند. قطع عضو تحتانی هم در جامعه بیماران دیابتی تنها 0.56 درصد در کشور آمریکا گزارش شده است. عواملی که موجب بروز چنین اتفاق تلخ و ناگواری می شوند شامل چاقی، استعمال سیگار، عدم تحرک، فشار خون بالا و بعلاوه کلسترول بالا هستند.

5- افراد دیابتی نباید رانندگی نمایند

وقتی دیابت تشخیص داده شد، به این معنا نیست که فرد باید قید رانندگی را بزند. بر اساس دیدگاه انجمن دیابت آمریکا، بیشتر افراد دیابتی می توانند به صورت ایمن از وسایل نقلیه استفاده نمایند بدون آن که به خود یا سایرین صدمه بزنند. اگرچه، انجمن این موضوع را نیز خاطر نشان می نماید که اگر افراد دیابتی از یک اختلالی رنج ببرند، قطع به یقین با مراجعه به پزشک در صدد حل مشکل بر خواهند آمد. ممنوعیت رانندگی برای افراد دیابتی تنها در حالتی است که سطح گلوکز خون به حدی پایین باشد که خطر بیهوش شدن وجود داشته یا مسائل بینایی در حد و میزان ای است که فرد نباید رانندگی کند.

4- علائم پیش دیابتی حتما به دیابت ختم خواهد شد

در کشور آمریکا تخمین زده شده، 88 میلیون تن علائم پیش دیابتی را از خود بروز داده اند. به زبانی ساده تر، از هر سه نفر، یک فرد این علائم را در خود می بیند. پیش دیابتی، شرایطی است که سطح قند خون بیشتر از حد طبیعی است اما در حدی نیست که بتوان گفت فرد به بیماری دیابت دچار شده است. با این اوصاف، تغییرات سبک زندگی می تواند شرایط سلامتی فرد را تغییر دهد. فعالیت جسمانی مکرر و یک رژیم غذایی سالم می تواند جلوی پیشرفت بیماری دیابت را بگیرد.

3- افراد مبتلا به دیابت نمی توانند فعال باشند

این باور هم یکی دیگر از باورهای اشتباه درباره این بیماری است. در حقیقت، تمرین های ورزشی یکی از راه هایی است که می توان برای مدیریت بیماری دیابت در نظر گرفت. در میان سایر راهکارها، تمرین های ورزشی می تواند موجب کاهش وزن و کاهش فشار خون گردد که هر دو مقوله، جزء فاکتورهای خطرآفرین بیماری دیابت محسوب می شوند. بعلاوه ورزش می تواند به بدن یاری کند تا انسولین را به نحو بهتری استفاده کند. اگرچه، ورزش می تواند روی سطح قند خون به طریقه های مختلف تاثیرگذار باشد، گاهی اوقات موجب کاهش قند خون شده و در بعضی از سناریوها باعث افزایش قند خون می گردد.

2- دیابت یک بیماری مسری و قابل سرایت است

این باور که خوش بختانه به مرور زمان کم و کمتر شده، از اساس اشتباه است؛ به این علت که هیچ پاتوژنی برای ایجاد دیابت وجود ندارد. بنابراین، اگر فردی دیابت داشته باشد به هیچ عنوان نمی تواند به فرد دیگر منتقل کند چون ذره ای از بدن فرد دیابتی خارج نمی گردد که بیماری زا بوده و با انتقال به بدن یک فرد دیگر، او را بیمار کند.

1- بعضی از محصولات طبیعی می توانند دیابت را درمان نمایند

در حال حاضر که این مقاله نوشته می گردد، هنوز هیچ درمان قطعی برای بیماری دیابت کشف نشده است. به همین دلیل، هر گونه صحبت مبنی بر درمان قطعی دیابت یک خیال واهی است و هیچ محصولی نمی تواند از پسِ درمان قطعی دیابت بربیاید. محصولات طبیعی و گیاهی شاید به طور موقت تاثیر داشته باشند، اما در بلندمدت امکان دارد اثراتشان کم رنگ و حتی متوقف شوند. از طرفی دیگر، این احتمال هم وجود دارد که محصولات گیاهی به جای بهتر کردن سلامتی بیمار، وضع جسمانی اش را بر هم بزنند. به خطر انداختن سلامت جسمی بیمار معمولا به این حالت است که فرد با مصرف یک محصول خاص، به یک باره دچار افت قند خون می گردد. این اتفاق تا حد امکان نباید رخ دهد چون خطرات دیگری ممکن است به دنبالش ایجاد گردد. در هر صورت، دیابت یک بیماری پیچیده اما رایج در سطوح مختلف جوامع است. اگر بتوان باورهای اشتباه را از باورهای درست تشخیص داد، مدیریت بیماری دیابت کار چندان سخت و غیرممکنی نخواهد بود.

منبع: medicalnewstoday

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 3 شهریور 1401 بروزرسانی: 3 شهریور 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 5828

به "11 باور اشتباه درباره بیماری دیابت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "11 باور اشتباه درباره بیماری دیابت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید