سطح ایمن و قابل قبول تری گلیسرید

به گزارش دور زمین، تری گلیسرید ها به اسم منبع عمده انرژی در نظر گرفته می شوند. چون چربی ها اکثراً به شکل تری گلیسرید ذخیره می شوند، افزایش اندازه تری گلیسریدها می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته را افزایش دهد. مصرف مواد

سطح ایمن و قابل قبول تری گلیسرید

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

تری گلیسرید ها به اسم منبع عمده انرژی در نظر گرفته می شوند. چون چربی ها اکثراً به شکل تری گلیسرید ذخیره می شوند، افزایش میزان تری گلیسریدها می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته را افزایش دهد. مصرف مواد غذایی کم چرب و کم کربوهیدرات اگر علائم تری گلیسرید بالا را در نظر بگیرید ضروری است.

تری گلیسرید ها به وسیله بدن سنتز می شوند و بدن به وسیله مواد غذایی هم تری گلیسرید دریافت می نماید. مانند کلسترول، تری گلیسرید ها هم در پلاسمای خون وجود دارند. بدن تری گلیسرید ها را از منابع انرژی مانند کربوهیدرات ها می سازد. آن ها چربی تغذیه ای را به سلول های چربی منتقل می نمایند. افزایش سطح تری گلیسرید در بدن افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته را نشان می دهد.

چه چیزی باعث افزایش سطح تر گلیسرید می گردد

بیماری که افزایش سطح تری گلیسرید مشاهده می گردد از لحاظ پزشکی هیپرتری گلیسریدمی نامیده می گردد. فردی که از رژیم غذایی با کالری بالا استفاده می نماید خطر احتمال افزایش تری گلیسرید را در خود افزایش می دهد. کربوهیدرات ها و چربی های دریافت شده از غذا به سرعت تبدیل به تری گلیسرید می شوند چون بدن تمایل دارد آن ها را برای استفاده های بعدی به صورت چربی ذخیره کند. هورمون های مختلفی فرآیند آزادسازی تری گلیسرید به انرژی را تنظیم می نمایند.

علل ابتلا به هیپرتری گلیسریدمی

چاقی

ورزش نکردن

استفاده از رژیم غذایی کم پروتئین و پر کربوهیدرات

سیگار کشیدن

استفاده از بعضی داروهای خاص مانند داروهای ادرار آور

عوامل ژنتیک

بیماری های خاص مانند سندروم کوشینگ، دیابت تشخیص داده نشده، بیماری قلبی، سیروز کبدی، دیابت کنترل نشده، مسائل کلیوی، کم کاری تیروئید و غیره

عادت های غذایی بد مانند پرخوری، دیر شام خوردن، مصرف قند زیاد، استفاده زیاد از غذاهای دارای نشاسته و چربی های اشباع زیاد و مصرف غذاهای سرخ کردنی

افزایش جزئی در سطحر تری گلیسرید بدن ممکن است علائمی نداشته باشد. ولی، افزایش زیاد این میزان می تواند منجر به بروز بیماری های قلبی و عروقی، سکته، تشکیل لکه های زرد رنگ زیر پوست و پانکراتیت گردد.

سطح تری گلیسرید

انجام آزمایش به میزان گیری سطح تری گلیسرید در بدن یاری می نماید. باید 8-10 ساعت قبل از انجام آزمایش ناشتا باشید. اگرچه نمودار سطح تری گلیسرید نشان می دهد که سطح 100-150 mg/dL عادی در نظر گرفته می گردد ولی، میزان واقعی تری گلیسرید موجود در بدن ممکن است از شخصی به شخص دیگر متفاوت باشد. افزایش سطح تری گلیسرید مسئول کاهش کلسترول خود در بدن است. کلسترول خوب برای بدن برای کارکردهای مختلف ضروری است و به کاهش کلسترول بد یاری می نماید. با یاری رژیم غذایی سالم و کنترل شده می توان سطح عادی تری گلیسرید را حفظ کرد. تغییرات سبک زندگی خاص به کاهش طبیعی سطح تری گلیسرید یاری می نماید.

چگونه سطح تری گلیسرید را می توان کاهش داد

خودداری از مصرف مواد غذایی حاوی قند

ترک سیگار کشیدن

خودداری از مصرف کربوهیدرات های ساده

استفاده از رژیم غذایی دارای فیبر زیاد

خودداری از مصرف شیرینی جات، دسر و آبمیوهای شیرین شده

ماهی غنی از اسید های چرب امگا 3 است که به کاهش تری گلیسرید یاری می نماید

افرادی که سبک زندگی بی تحرکی دارند ممکن است از هیپرتری گلیسریدمی رنج ببرند. ورزش منظم به کاهش میزان تری گلیسرید یاری می نماید

سعی کنید از وعده های غذایی کوچک منظم بهره ببرید. از دیر شام خوردن خودداری کنید.

سطح تری گلیسرید عادی نشانه مهمی از سلامتی بدن است. تری گلیسیرید ها برای کارکرد طبیعی بدن ضروری هستند چون، انرژی فراهم می نمایند. آنالیز دوره ای سطح کلسترول و تری گلیسرید مهم است چون، آنالیز منظم به شناسایی سریع افزایش سطح تری گلیسرید یاری می نماید.

منبع: راسخون
انتشار: 28 مهر 1400 بروزرسانی: 28 مهر 1400 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 4579

به "سطح ایمن و قابل قبول تری گلیسرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سطح ایمن و قابل قبول تری گلیسرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید