کتاب هایی که خواندن شان لذت بخش است

به گزارش دور زمین، خبرنگاران -محمود برآبادی:تعطیلات نوروز زمان خوبی برای کتاب خواندن است. من خودم کتاب ها و مقاله هایی که در طول سال فرصت خواندنش را پیدا نمی کنم، برای تعطیلات نوروز می گذارم. سال جاری هم که به دلیل کرونا رفت و آمدها کم شده و بیشتر در خانه هستیم، این فرصت از سال های قبل هم بیشتر است. در این یادداشت تعدادی کتاب خواندنی تألیف و ترجمه و داستان کودک و رمان نوجوان را پیشنهاد می کنم و مطمئن هستم از خواندن آنها لذت خواهید برد.

کتاب هایی که خواندن شان لذت بخش است

مجموعه نیما نابغه

مجموعه نیما نابغه چهار جلد است. این مجموعه را آتوسا صالحی نوشته و نسیم بهاری تصویرگری نموده و از سوی انتشارات افق منتشر شده و مناسب دانش آموزان ابتدایی است. شخصیت اصلی داستان، دانش آموزی به نام نیماست. نیما از آن بچه های بازیگوش و شیطان است که زیاد اهل حرف گوش کردن نیست و دلش می خواهد همه چیز را خودش تجربه کند.

معلم کلاس شان خانم بالا هم زیاد حوصله درس دادن مثل بقیه معلم ها را ندارد و در عوض عاشق ماجراجویی و کارهای نو و طرح های ابتکاری است و برای همین هر از گاهی بچه های کلاسش را به گردش علمی و بازدید از جاهای دیدنی می برد. یک بار آن ها را به موزه ایران باستان می برد که با گذشته و تاریخ ایران آشنا شوند (موزه گردهای ایران باستان، یک داستان پرهیجان!)، یک بار نوبت رفتن به کوه و آشنایی با طبیعت و فعالیت های زیست محیطی است (ورزشکارهای آشغال جمع کن، بشنو و باور نکن!)، یک بار مسابقه آشپزی و جشنواره غذا برگزار می نماید (آشپزهای جشنواره غزا ببخشید غذا!) و یک بار هم بچه ها را به باغ وحش می برد (خزندگان فراری از درس، مخصوص بچه های نترس!)، در این گردش ها اتفاق های خنده داری می افتد و نیما و دوستانش آفریننده این ماجراهای شیرین و بامزه هستند.

یک دقیقه بعد از نیمه شب

کتاب یک دقیقه بعد از نیمه شب را سارا کروسان نویسنده ایرلندی نوشته و کیوان عبیدی آشتیانی ترجمه نموده و رمانی 392 صفحه ای برای نوجوانان است. این کتاب داستان جوانی است که قرار است به اتهام کشتن یک پلیس اعدام گردد. داستان از زبان برادر کوچکتر روایت می گردد و اوست که تلاشی بی انتها را برای نجات برادرش از اتاق مرگ آغاز می نماید.

داستان واقعیت های انکارناپذیری از جامعه آمریکا را پیش روی ما می گذارد. گرچه اتفاقات داستان تلخ است؛ اما شیرینی و جذابیت روایت، آن را خواندنی نموده است و هرچند که موضوع کتاب در داستان ها و فیلم های دیگر تکرار اما نگاه شاعرانه نویسنده، شخصیت پردازی خوب، دیالوگ های موجز و تاثیرگذار از امتیازهای کتاب است.

اژدهای بدجنسی که چشم هایش آستیگمات بود/ نبود!

این کتاب را -که به لحاظ ساختار، یک افسانه نو است- فریدون عموزاده خلیلی نوشته؛ غزاله بیگدلو تصویرگری نموده و انتشارات علمی و فرهنگی چاپ نموده است. داستان همانند افسانه ها با راوی سوم شخص دانای کل آغاز می گردد؛ اما در ادامه راوی دانای کل به راوی سوم شخص محدود تبدیل می گردد. ژدوکا از خانه رانده می گردد؛ چون مثل بقیه اژدهاها بدجنس، مردم آزار و شرور نیست. او صبح آفتاب نزده راه می افتد. این عبارت در افسانه ها آشناست. قهرمان ها همواره صبح آفتاب نزده راه می افتند.

نویسنده از همان سطرهای اول خواننده را با موضوع درگیر می نماید. داستان برای آنکه ریتم تندی داشته باشد، پرش های زمانی و مکانی دارد و در جاهایی که شرح و توصیف، کمکی به داستان نمی نماید و تنها باعث طولانی شدن روایت و کندی حرکت داستان می گردد، نویسنده به سرعت عبور می نماید.

خواننده گاه از خود می پرسد: آیا ما با یک داستان تمثیلی طرفیم؟ دنیایی که در آن بچه ها گروگان آدم عظیم ها هستند و دنیایی که در آن بچه ها تنها بازیچه اند؟ خیلی مهم نیست که پاسخی قطعی برای این سؤال ها بیابیم؛ چرا که یکی از ویژگی های داستان های خوب، ادامه آن در ذهن خواننده است.

تمام شب دویدم

تمام شب دویدم رمانی است نوشته کتی کسیدی با ترجمه فرشته جودکی که نشر شهر قلم آن را در 216 صفحه منتشر نموده است. شخصیت اصلی داستان سامی کودکی سوری است که به دلیل جنگ مجبور به فرار از کشور می گردد؛ با این امید که نزد دایی اش -که تا به امروز او را ندیده و در انگلستان زندگی می نماید- برود؛ اما این سفر به آسانی انجام نمی گردد.

یکی از پیامدهای ناخواسته جنگ، مهاجرت است و پناه بردن به سرزمینی که اثری از جنگ در آن نباشد. جنگ، زندگی عادی مردم را تغییر می دهد و تاثیرش بر بچه ها حتی از عظیمترها بیشتر است. نویسنده جزئیات صحنه ها و رویدادها را به خوبی توصیف می نماید و نشان می دهد که بچه ها در جامعه جدید با چه چالش هایی روبه رو هستند که پیش از این اصلاً فکرش را هم نمی کردند.

رمان تمام شب دویدم درواقع تصویری از زندگی پناهندگانی است که در جست وجوی جایی امن، خانه و کاشانه خود را رها می نمایند و تن به خطر می دهند؛ خطری که در بسیاری مواقع جان آنها را می گیرد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 24 فروردین 1400 بروزرسانی: 24 فروردین 1400 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 4209

به "کتاب هایی که خواندن شان لذت بخش است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب هایی که خواندن شان لذت بخش است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید