گشتی در لوور؛ بزرگ ترین موزه دنیا

به گزارش دور زمین، روزنامه خراسان - فاطمه قاسمی: کمتر فردی است که نام موزه لوور برایش آشنا نباشد. این موزه یکی از معروف ترین موزه های جهان و از محبوب ترین جاذبه های گردشگری شهر پاریس به حساب می آید. گنجینه ای از اشیای باستانی، اجناس تاریخی و آثار هنری باارزش جهان که علاقه مندان بسیاری و حتی کسانی را که سر رشته ای از هنر و تاریخ ندارند مجذوب خود نموده است.

گشتی در لوور؛ بزرگ ترین موزه دنیا

هرچند ما ایرانیان علاوه بر سابقه قبلی، یک سال است که با این موزه طور دیگری آشنا شده ایم، آن هم با تلفظ های مختلف و بانمک نامش پشت تریبون مجلس توسط یکی از نمایندگان! این بنای تاریخی در مرکز پاریس و شمال رودخانه سن واقع شده است. جالب است بدانید کلمه لوور در فرانسه به معنی روشنایی آسمان است.

موزه لوور همچون برج ایفل و کلیسای نوتردام، بخش مهمی از تاریخ و فرهنگ فرانسه محسوب می شود که ساختمانش به عنوان پربازدیدترین موزه جهان، آمیزه ای از تجمل، زیبایی و رمز و راز است. به گفته کارشناسان فرانسوی، نقطه قوت این موزه آثار مربوط به بخش ایران، عرب، قرون وسطی و امپراتوری عثمانی است. در این مطلب به آنالیز تاریخچه این موزه و معرفی با ارزش ترین آثار آن می پردازیم.

آشنایی با تاریخچه لوور

موزه ای که روزگاری قلعه دفاعی بوده!

جالب است بدانید کاخ لوور پیش از آن که به بزرگ ترین موزه جهان تبدیل شود، به عنوان یک قلعه دفاعی برای شهر پاریس استفاده می شده. تا سال ها ساختمان لوور که به دستور فیلیپ دوم در اواخر قرن 12 ساخته شده بود، برای مقاومت در جنگ ها بازسازی و تقویت می شد و محلی برای اقامت پادشاهان فرانسه بود. در طول تاریخ هرکدام از پادشاهان و سردمداران فرانسه بخشی از این کاخ را بنا کردند و آن را وسعت دادند. در قرن 14 و در دوران سلطنت شارل پنجم، پادشاهی که به دانایی مشهور بود، این دژ جای خود را به بنایی باشکوه داد.

وی علاوه بر بازسازی و تبدیل آن به کاخ سلطنتی، مجموعه با ارزشی از کتاب هایش را نیز به یکی از ساختمان های آن انتقال داد. تصمیمی که پایه گذار تبدیل این قلعه دفاعی به موزه شد. ضمناً این کاخ به مرور قدرت دفاعی اش را از دست داد و با آغاز جنگ های صد ساله میان فرانسه و انگلیس دچار آسیب های جدی تری شد، اما از پا نیفتاد!

اولین گشایش لوور برای عموم

در دوران انقلاب کبیر فرانسه و در 10 آگوست سال 1793 این کاخ به موزه تبدیل شد و در همان سال، به موجب قانون ملی شدن مجموعه های هنری سلطنتی، این موزه فقط با 537 اثر، ملی شد. موزه ای که پیش از این برای عموم آزاد نبود و پس از ملی شدنش، مردم عادی نیز اجازه ورود به آن را پیدا کردند. البته هنوز هم بخش های مهمی از موزه تنها در اختیار کارشناسان و افراد خاص است.

موزه لوور بین سال های 1794 تا 1815 میلادی به موزه ناپلئون معروف بود. در این مدت شاهکار های بسیاری از سراسر اروپا به این موزه هدیه شد. تاکید این موزه روی هنر، تاریخ بشر و فرهنگ است که آثار بسیاری در این حوزه ها در آن جای گرفته است. در سال 1907 موزه هنر های تزیینی به بنای لوور افزوده و پس از آن مجموعه ای از آثار اسلامی نیز به فهرست میراث آن اضافه شد.

بسیاری از آثار باستانی موجود در موزه، توسط شرق شناسان اروپایی و استعمارگران فرانسوی از نقاط مختلف جهان از جمله ایران به یغما رفته اند یا از واسطه گران آثار باستانی خریداری شده اند. اهمیت لوور تنها به دلیل وسعت و تعداد آثار نگهداری شده در آن نیست، بلکه کیفیت و ارزش مجموعه های موجود در آن، این بنا را پراهمیت ترین مرکز نگهداری آثار هنری جهان ساخته است.

نکاتی جذاب و کمتر شنیده شده درباره بزرگ ترین گنجینه جهان

شگفتی های لوور!

ساختمان موزه لوور به طور کلی دارای 5 طبقه، 400 اتاق و راهرو های بیشماری است. یکی از عجیب ترین نکات درباره موزه لوور، ماجرای طراحی آن است. قضیه از این قرار است که در سال 1981 رئیس جمهور وقت فرانسه فرانسوا میتران، رقابتی برای انتخاب طراحی درون محوطه موزه لوور برگزار کرد. در نهایت برای اولین بار یک معمار غیرفرانسوی معروف به نام لئو مینگ پی انتخاب شد. پس از انتها ریاست جمهوری میتران فاش شد که مسابقه انتخاب طراح، تشریفاتی بوده و لئو مینگ پی خیلی قبل تر برای طراحی هرم شیشه ای موزه انتخاب شده بود! این هرم نمای ورودی موزه است و بازدید نمایندگان به وسیله آن به ورودی گالری های اصلی موزه می رسند. در ادامه به چند نکته جالب دیگر درباره همین موزه اشاره خواهد شد.

خانه ای امن برای ارواح سرگردان!

قدمت لوور به سال 1190 باز می شود بنابراین جای تعجب نیست که طبق بعضی خرافات و شایعات، این موزه خانه امنی برای ارواح سرگردان باشد! این طور گفته می شود که این موزه توسط روح یک مومیایی به نام بلفگور یا شبح لوور تسخیر شده است.

دنبال کردن ردپا ها برای بازدید از موزه!

هرم بزرگ ورودی این موزه که یکی از پربازدیدترین مکان های فرانسه به حساب می آید، با چهار هرم کوچک تر در اطرافش احاطه شده که امروزه به تنهایی به عنوان نماد موزه لوور شناخته می شود. سازه اهرام ورودی به بازدید نمایندگان امکان می دهد بدون هرج و مرج از محوطه خارجی و حیاط وارد موزه شوند. ضمناً این موزه چندین جهت موضوعی رسمی برای بازدیدنمایندگان دارد تا بتوانند با استفاده از آن ها از موزه بازدید نمایند.

یکی از این جهت ها از کتاب رمز داوینچی اثر دن براون الهام گرفته شده است. اگر این جهت را برای بازدید انتخاب کنید، می توانید رد پا های شخصیت های این رمان یعنی رابرت لنگدون و سوفی نوو را دنبال کنید.

اتاقی با 2 اثر مشهور و بزرگ!

تابلوی مشهور مونالیزا یا لبخند ژکوند همچون ستاره ای در میان تمام آثار این موزه می درخشد. با این حال شاید تابلوی مونالیزا مشهورترین اثر هنری موجود در موزه لوور باشد، اما بسیاری از افراد نمی دانند که بزرگ ترین نقاشی موزه نیز در همان اتاقی است که تابلوی مونالیزا واقع شده است. تابلوی جشن عروسی در قانا که توسط ورونز نقاش معروف ونیزی کشیده شده، بزرگ ترین نقاشی این موزه محسوب می شود.

آثار ایرانی در لوور

بعضی اشیا و آثار تاریخی در بخش ایران موزه لوور آن قدر عظیم هستند که برای جابه جا کردن آن ها احتیاج به جرثقیل های بسیار بزرگ است! بیشتر این آثار مربوط به دوران ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه است. از آثار متعلق به ایران باستان که در این موزه نگهداری می شود می توان به بخش های مختلف و عظیمی از پرسپولیس، آثار عتیقه باستانی، کاسه های گلی قدیمی، نقاشی های نفیس، مجسمه های سنگی، نقش برجسته ها، کتیبه ها، سنگ های حجیم و مجسمه های مربوط به تخت جمشید، ظروف غذا خوری، آثار مربوط به آشپزخانه، کشاورزی، لوازم جنگ، پول، شمشیر های طلا و نقره، شمعدان و رسم الخط های مربوط به دوره های ساسانیان، دیلمیان، هخامنشیان و اشکانیان اشاره نمود.

احتمال سرقت از لوور صفر درصد است!

هرچند بسیاری از ارزشمندترین آثار هنری این موزه طی جنگ های ناپلئون در ایتالیا، مصر و مناطق دیگر غارت شده اند، اما این روز ها این موزه مجهز به دوربین های فراوان و همچنین قوی ترین سیستم امنیتی است که امکان هرگونه سرقت از موزه را به صفر رسانده است. آثاری که در محفظه های شیشه ای قرار ندارند به سنسور های لیزری پیشرفته مجهز شده اند و به محض رویت بازدیدنماینده در خارج از محدوده، سریعاً مأموران ویژه در آن محل حضورمی یابند.

اطلاعات عددی درباره لوور چه می گویند؟

بازدید از موزه لوور کار طاقت فرسایی است و معمولا افراد حتی بدون این که خودشان متوجه شوند، ساعات طولانی را در لوور قدم زده تا جایی که گرسنگی و تشنگی، آن ها را متوجه گذشت زمان زیادی از لحظه ورودشان به موزه می نماید. 2 قانون جالب درباره بازدید از موزه هم وجود دارد، یکی این که بازدیدنمایندگان اجازه بردن کیف به داخل موزه را ندارند و دومی هم این که عکس برداری بدون فلش آزاد است. ضمناً به طور کلی در تمام ماه های سال موزه لوور شلوغ است و گردشگران بسیاری در آن حضور دارند، اما این شلوغی در فصل تابستان به اوج خود می رسد.

200 هزار متر مربع، مساحت تقریبی موزه لوور است که طول نمای آن 3 کیلومتر و مساحت فضای گالری ها بیش از 60 هزار متر مربع است.

400 هزار اثر هنری در این موزه که بی شک بزرگ ترین موزه جهانست در هشت بخش از کشور های مختلف به نمایش گذاشته شده است.

2290 کارمند و مراقب در موزه لوور به صورت مستقیم و غیرمستقیم در چندین شیفت کاری مشغول کار هستند.

673 قطعه شیشه در ساخت هرم شیشه ای ورودی موزه به کار رفته و از 105 تن قاب آلومینیمی فقط برای ساخت این هرم استفاده شده است.

9 میلیون بازدیدنماینده از کشور های مختلف، سالانه از این موزه بازدید می نمایند که در نوع خود یک رکورد شگفت انگیز است یعنی به طور متوسط روزانه 22 هزار نفر از موزه لوور بازدید می نمایند.

80 درصد بازدیدنمایندگان از موزه لوور، ادعا نموده اند که بیشتر به دلیل تماشای مونالیزا به این موزه می آیند.

250 اثر تاریخی کشورمان در سالن ایران این موزه نگهداری می شود.

13 زبان زنده جهان تعداد زبان هایی است که نقشه راهنمای لوور به آن ها ترجمه شده است. دراین نقشه راهنما برای بازدیدنمایندگان دارای ناتوانی های حرکتی، جهت های ویژه ویلچر، بالابرو... تعیین شده است.

100 روز وقت گذاشتن هم برای دیدن همه آثار این موزه کافی نیست! اگر صد روز برای دیدن کل موزه به شما فرصت داده شود و هر صد شبانه روز را در لوور بگردید و برای هر اثر 30 ثانیه زمان صرف کنید، پیروز خواهید شد همه آثار آن را ببینید!

17 یورو معادل حدود 230 هزار تومان، قیمت بلیت بازدید از این موزه است. ضمناً پذیرش برای افراد زیر 18 سال و همچنین سایر افراد دارای مجوز مانند معلمان و دانشجویان هنر و افراد دارای معلولیت رایگان است.

نگاهی به با ارزش ترین آثار موزه لوور

نقاشی مونالیزا یا لبخند ژکوند اثر لئوناردو داوینچی معروف ترین و پرحاشیه ترین نقاشی جهان، یکی از بارزترین آثار موجود در موزه لوور است.

لوح حمورابی از دیگر آثار جالب این موزه، ستون 2.5 متری است که روی آن نوشته هایی به خط میخی دیده می شود. این نوشته ها قوانین تعریف شده توسط پادشاه بابل هستند که امروزه به عنوان نخستین سند به ثبت رسیده در جهان شناخته می شود.

مجسمه کاتب نشسته، مربوط به 2500 سال قبل از میلاد مسیح است که از مصر آورده شده است.

آثار ایرانی موزه لوور

کتیبه داریوش متعلق به دوران هخامنشیان در بین آثار ایرانی موزه لوور به چشم می خورد.

نقاشی رنگ روغن از ناصرالدین شاه قاجار که در موزه لوور نگهداری می شود.

بز بالدار طلایی دوران هخامنشی، سنگ نگاره کمان داران و بخش های قابل توجهی از تخت جمشید از جمله اسب دو سر یکی از سرستون های تخت جمشید هم جزو آثاری است که بازدیدنمایندگان زیادی در موزه به خود خیره می نماید.

منبع: برترین ها
انتشار: 21 شهریور 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 1933

به "گشتی در لوور؛ بزرگ ترین موزه دنیا" امتیاز دهید

1 کاربر به "گشتی در لوور؛ بزرگ ترین موزه دنیا" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گشتی در لوور؛ بزرگ ترین موزه دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید