کتابخانه و مرکز اسناد کمیسیون ملی یونسکو، ایران افتتاح شد

به گزارش دور زمین، تهران (پانا) - کتابخانه و مرکز اسناد کمیسیون ملی یونسکو- ایران با حضور دبیرکل کمیسیون و جمعی از مدیران فرهنگی افتتاح شد.

کتابخانه و مرکز اسناد کمیسیون ملی یونسکو، ایران افتتاح شد

به گزارش روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو- ایران، کتابخانه و مرکز اسناد کمیسیون ملی یونسکو- ایران با حضور حجت الله ایوبی دبیرکل کمیسیون، یونس شکرخواه مشاور عالی و مدیر گروه ارتباطات و رسانه کمیسیون، امیر روشن بخش معاون ارتباطات و مشارکت های کمیسیون و ابراهیم عمرانی مدیرکتابخانه جندی شاپور در مجموعه ایران مال برگزار گردید.

حجت الله ایوبی در ابتدای این مراسم و پس از بازدید از کتابخانه اظهار کرد: کتابخانه و مرکز اسناد کمیسیون ملی یونسکو- ایران از امروز به طور رسمی شروع به کار می نماید. به همه علاقه مندانی که با دلهره پیگیر اسناد و کتاب های این نهاد 70 ساله بودند این نوید را می دهیم که می توانند از این پس کتاب های مورد نظر خود را جست وجو و در کتابخانه به مطالعه آن بپردازند.

وی ادامه داد: کتاب ها و اسناد کمیسیون ملی یونسکو-ایران در شرایط خوبی قرار نداشت و از مجموعه ایران مال تقدیر می کنم که با آغوشی باز پذیرای مجموعه کتاب ها و اسناد کمیسیون شدند و از آقای عمرانی و همکارانم در کمیسیون ملی یونسکو-ایران که با عشق و علاقه برای راه اندازی این مرکز کوشش کردند تقدیر می کنم.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران شرح داد: این آثار و اسناد و کتاب ها بخشی از تاریخ علم و فرهنگ این سرزمین است که علاوه بر حفظ و نگهداری، در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

ایوبی گفت: شروع به کار این مرکز را به دانش پژوهان تبریک می گویم و از کوشش همه دست اندرکاران برای راه اندازی این مرکز تقدیر می کنم.

ابراهیم عمرانی مدیر کتابخانه جندی شاپور مجموعه ایران مال نیز اظهار کرد: سال گذشته که قرار شد کمیسیون ملی یونسکو-ایران، کتابخانه خود را به مجموعه ایران مال و کتابخانه جندی شاپور منتقل کند، کمی سردرگم بودم و نمی دانستم با چه چیزی روبه رو هستم. ولی با بازشدن کارتن های کتاب، متوجه گنجینه پیش رو شدم. به ویژه در بخش اسناد، مواردی در این مجموعه وجود دارد که به جرات می گویم خاص ایران است و در کتابخانه دیجیتال یونسکوی پاریس هم نیست.

وی ادامه داد: کوشش کردیم با تمام مجموعه کتابداران جندی شاپور و همکاران کمیسیون ملی یونسکو-ایران، کتاب ها به درستی در دسترس علاقه مندان قرار گیرد و کاربران به راحتی بتوانند کتاب ها را جست وجو نموده و از این مجموعه استفاده نمایند.

مدیر کتابخانه جندی شاپور ایران مال شرح داد: مجموعه کتابخانه دیجیتال یونسکوی پاریس قابل بازیابی در این کتابخانه است و همه این اسناد در دسترس علاقه مندان قرار خواهد گرفت. نکته مهم آن که تمام مجموعه ای که یونسکوی پاریس در اختیار ما قرار داده با حق نشر بوده و بسیار غنی است.

عمرانی توضیح داد: این مجموعه کار محققان حوزه فرهنگ را ساده تر می نماید و این کتابخانه با تمام امکانات در اختیار علاقه مندان و پژوهشگران است. از دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران برای انتقال این کتابخانه به این مجموعه تقدیر می کنم و از امکانات بازار بزرگ ایران برای توسعه بیشتر این کتابخانه استفاده خواهیم کرد.

کتاب ,

مرجعی مهم برای پژوهشگران

یونس شکرخواه نیز در این مراسم با بیان این که خدارا شاکریم این کتابخانه با تصمیمات به موقع دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران به ثمر نشست، اظهار کرد: مشاور عالی و مدیر گروه ارتباطات و رسانه کمیسیون از تیم سختکوشی که با پیگیری ها و کوشش شان این مهم را به پایان رساندند و به برترین شکل عرضه کردند و امروز هم با آغوش باز پذیرای ما بودند، قدردانی می کنم.

وی ادامه داد: باید پیشاپیش در این روز خاص که کار کتابخانه شروع می گردد از استاد ابراهیم عمرانی از چهره های کتابداری ایران تقدیر و به مجموعه کمیسیون ملی یونسکو به علت حضور این فرد تبریک بگویم و مطمئنم این کتابخانه در آینده به مرجعی مهم تبدیل خواهد شد و سرمنشأ تحولاتی بزرگ است.

شکرخواه توضیح داد: با این امانتداری نیروهای متخصص تردید نداریم؛ این مرکز جنبه یک آزمایشگاه را برای همگان پیدا می نماید و از آقای عمرانی درخواست دارم اولین محصول این کتابخانه این باشد که پژوهش درباره پیشینه کمیسیون ملی یونسکو-ایران را براساس اسناد شروع نمایند.

شروع به کار انتشارات کمیسیون

امیر روشن بخش نیز در این مراسم عنوان نمود: مسرورم پس از نزدیک به یکسال شاهد شروع به کار رسمی کتابخانه و مرکز اسناد رسمی کمیسیون ملی یونسکو-ایران در مجموعه جندی شاپور ایران مال هستیم.

وی اضافه نمود: افتتاح این مرکز مسرور نماینده ای است و امیدوارم افتتاح این مجموعه سبب گردد اسناد و مجلدهای گردآوری شده در اختیار همگان قرار گیرد. این مرکز می تواند پایه گذار اتفاقات مبارکی باشد. خوشبختانه انتشارات کمیسیون بیش از یک سال است که فعالیت خود را شروع نموده و بی تردید کتاب ها و مجلدهای دیگری را به این کتابخانه اضافه خواهیم کرد.

معاون ارتباطات و مشارکت های کمیسیون ملی یونسکو ادامه داد: از اهالی فرهنگ و ادب دعوت می کنیم به این کتابخانه بیایند و از این منابع استفاده نمایند.

روشن بخش یادآور شد: یکی از اهداف اصلی ما قرار دادن کتاب های نادر این مجموعه در اختیار پژوهشگران است و آرزو می کنم این کتاب ها به صورت دیجیتال در اختیار همه علاقه مندان در سراسر دنیا قرار گیرد و همه فارسی زبانان بتوانند به این گنجینه دسترسی داشته باشند.

وی با تبریک افتتاح این مرکز و تقدیر از همراهی ایران مال برای راه اندازی مرکز اسناد و کتابخانه کمیسیون ملی یونسکو-ایران عنوان نمود: با توجه به تغییر چارچوب ارتباطات و رسانه و اثرش در حوزه نشر، دیجیتال کردن کتابخانه ها می تواند گامی مهم برای تسهیل دسترسی علاقه مندان به حوزه نشر و کتاب، حوزه های دانشگاهی و مأخذهای مهم باشد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 5202

به "کتابخانه و مرکز اسناد کمیسیون ملی یونسکو، ایران افتتاح شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتابخانه و مرکز اسناد کمیسیون ملی یونسکو، ایران افتتاح شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید