کاهش بودجه سال آینده شامل دانشگاه شهید بهشتی نشد ، اعتباراتی که به سلیقه دانشجویان هزینه نمی گردد!

به گزارش دور زمین، آنالیز بودجه سال 99 که از سوی دولت به مجلس ارسال شده نشان می دهد که دانشگاه شهید بهشتی نسبت به سال گذشته کاهش بودجه نداشته است.

کاهش بودجه سال آینده شامل دانشگاه شهید بهشتی نشد ، اعتباراتی که به سلیقه دانشجویان هزینه نمی گردد!

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، چرخ کشور به اقتصادش می چرخد و روزی که چرخ اقتصاد خوب نچرخد گریبان گیر تمام ارگان ها و سازمان های کشور خواهد شد و انفعال و کم کاری را در سیستمی که مدت ها به بوروکراتیک بودن عادت داشته است به بار خواهد آورد.

دیرزمانی است که صدای بوروکراتیک شدن سیستم دانشگاهی کشور ما علی رغم تمام نوآوری ها و ابتکارات دانشجویان مثل زنگ خطری به گوش می رسد. سیستمی که در آن کار دانشجویان دیر راه می افتد و برای یک مجوز از این سو به آن سو باید بدوند.

در سال هایی که بودجه دانشگاه ها متناسب توزیع می شد و دچار کمبود بودجه و مسائل مالی نبودند شاهد این موضوع بودیم که به کرات دانشجویان به معاونت های مختلف دانشگاه رجوع می کردند تا برای چاپ نشریه یا برگزاری یک برنامه فرهنگی یا اردوی دانشجویی با جواب هایی مثل بودجه نداریم روبرو می شدند و حجم زیادی از نشریات دانشجویی هنوز در بسیاری از دانشگاه ها بدهکار چاپخانه ها هستند.

سیستمی که کار دانشجویان را به موقع راه نمی انداخت نامی جز بوروکراتیک برایش نمی توان گذاشت. حال این سیستم هم مثل تمام ارگان های نظام درگیر مسئله مهمی به نام بودجه شده است. بودجه ای که با توجه به عملکرد هر دانشگاهی به آن تعلق می گیرد و اگر دانشگاهی آورده ای نداشته باشد بودجه دریافتی اش با توجه به آورده اش محاسبه می گردد، حال مسئله کمبود بودجه دامن گیر تمام دانشگاه ها شده است و اسثنائی بین آن ها نمی توان قائل شد از این رو این کمبود بودجه می تواند انفعال بیشتری را در فضای فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها ایجاد کند.

دانشگاه شهید بهشتی یکی از دانشگاه های بزرگ تهران است که در جدول بودجه سال جاری نسبت به سال قبل کاهش نداشته است، این امر درحالی است که دانشگاه های بزرگی مثل تهران با کاهش چشمگیر بودجه روبرو بوده اند.

دانشگاه شهید بهشتی از کسری بودجه معاف شد!

بودجه ای که در لایحه بودجه تقدیمی دولت به مجلس برای دانشگاه شهید بهشتی ارائه شده است رقمی حدود چهارصد و بیست و سه میلیارد و هفتصد و پنجاه و پنج میلیون تومان است.

این رقم در حالی اعلام شده است که در سال گذشته بودجه این دانشگاه، 417 میلیارد و 412 میلیون تومان پیش بینی شده بود این امر درحالی بود که اعتبار این دانشگاه در سال 97 رقمی معادل 366 میلیارد و 900 میلیون تومان بوده است. باتوجه به بودجه سال 97 سال 98 پیشرفت چشمگیری در ارقام و اعداد بودجه دانشگاه شهید بهشتی داشته ایم که این ارقام گرچه در سال 98 چشمگیر نبوده است، اما پس رفت نداشته و افزایش محدود و اندکی نیز در خود داشته است.

بودجه فرهنگی دانشگاه شهید بهشتی به سلیقه و درخواست دانشجویان هزینه نمی گردد!

به گفته یکی از دانشجویان فعال شرکت کننده در فعالیت های فرهنگی دانشگاه شهید بهشتی ، بودجه فرهنگی در این دانشگاه صرفا 2 تا 4 درصد بودجه دانشگاه را به خود اختصاص می دهد اما همین بودجه اندک هم به سلیقه و نظرات دانشجویان هزینه نمی گردد.

این دانشجو افزود: برای مثال اگر بخواهیم برنامه ای در حوزه فرهنگی برگزار کنیم باید مدتها به دنبال اختصاص اعتبار از سوی دانشگاه باشیم اما در نهایت جوابی که می گیریم این است که هزینه کنید و فاکتور بیاورید که بتوانیم پرداخت کنیم و ما هم مجبور هستیم این هزینه ها را از جیب دانشجویان بدهیم.

این فعال دانشجویی با اشاره به اینکه اما همین شرایط برای هزینه دانشگاه در حوزه فرهنگی متفاوت است، گفت: برای مثال دانشگاه اگر بخواهد خودش برنامه در حوزه فرهنگی برگزار کند مانند کنسرت یا هر برنامه دیگری به راحتی هزینه های زیادی را صرف می نماید. این به این معنا است که بودجه ای به معنای بودجه فرهنگی در دانشگاه شهید بهشتی وجود خارجی ندارد و هر آنچه سلیقه مسئولین دانشگاه باشد هزینه می گردد.

برآوردها نشان می دهد با وجود اختصاص بودجه مناسب، دانشگاهها یا حاضر نیستند در حوزه فرهنگی اعتباری اختصاص دهند و یا اینکه در برنامه ریزی های این حوزه دچار ضعف کارشناسی هستند اما حال اینکه ملاک اختصاص بودجه فرهنگی بخواهد اینگونه باشد نه تنها رشدی در این حوزه نخواهیم داشت بلکه روز به روز به آفت های فرهنگی دانشجویان اضافه خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 بهمن 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 2298

به "کاهش بودجه سال آینده شامل دانشگاه شهید بهشتی نشد ، اعتباراتی که به سلیقه دانشجویان هزینه نمی گردد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش بودجه سال آینده شامل دانشگاه شهید بهشتی نشد ، اعتباراتی که به سلیقه دانشجویان هزینه نمی گردد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید