چیزهایی که باید در مورد چین بدانید

به گزارش دور زمین، در حال حاضر، چین احتمالا جذاب‌ترین کشور روی کره زمین است. از نظر مساحت چین سومین کشور بزرگ دنیا و پرجمعیت‌ترین کشور دنیا است. چین یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های روی زمین را داشته و فرهنگی جذاب و منحصر به فرد دارد. چین با چنان سرعتی رشد و توسعه اقتصادی داشته که باعث شده در این زمان دومین اقتصاد بزرگ دنیا شود. غیر از تمام این‌ها چین بی‌شمار جاذبه‌ی گردشگری و دیدنی برای مسافران تور چین دارد. در ادامه، شما مهمترین واقعیت‌هایی را که باید در مورد این کشور خارق‌العاده بدانید را خواهید خواند.

چیزهایی که باید در مورد چین بدانید

مشخصات موردی چین

  • نام کامل چین: جمهوری خلق چین (جمهوری مردمی چین)
  • نام چینی چین: 中国 (ژونگ گوآ) به معنی سرزمین میانی
  • ریشه اسم چین: به قطع نمی‌توان گفت، ولی احتمالا ریشه در ایران باستان دارد و به خاندان Qin (که چین تلفظ می‌شده است) مربوط می‌شود
  • مهم‌ترین شهرهای چین: پکن (پایتخت چین)، شانگهای (پرجمعیت‌ترین شهر چین)
  • روز ملی چین: اول اکتبر
  • بزرگترین فستیوال ملی چین: جشن سال نوی چینی

چین یکی از 4 تمدن باستانی دنیا است

تمدن چین همراه با تمدن‌های بابلی، مایایی و مصری یکی از باستانی‌ترین تمدن‌های روی زمین است. مستندات رسمی از تاریخ چین به بیش از 3000 سال قبل بر می‌گردد.

گاه شماری تاریخ چین

  • 770 تا 221 سال قبل از میلاد مسیح: قدرت ایالت‌های رقیب زیاد می‌شود و هر کدام برای گرفتن کامل قدرت با هم می‌جنگند
  • 221 سال قبل از میلاد: چین توسط اولین امپراتور (Qin) متحد می‌شود
  • 206 تا 220 بعد از میلاد: سلسله هان بر چین مسلط می‌شود
  • 618 تا 907 میلادی: سلسله تانگ - چین، غرب را به وسیله جاده ابریشم تحت تاثیر قرار می‌دهد
  • 1271 تا 1368 میلادی: سلسله یوآن - اولین سلسه خارجی حاکم در چین (با ریشه مغولی)
  • 1368 تا 1644 میلادی: سلسله مینگ - بیشتر دیوار چین که ما در حال حاضر می‌بینیم، در این دوره ساخته شد
  • 1644 تا 1911 میلادی: سلسله کینگ - دومین سلسه با ریشه‌های خارجی در چین (Manchu) و آخرین سلسله چین
  • 1912 تا 1949 میلادی: سال‌های جمهوری چین، سال‌هایی با درگیری‌های داخلی برای کسب قدرت
  • اول اکتبر 1949: پایه‌گذاری جمهوری خلق چین توسط مائو زدونگ
  • 1978: دنگ ژیائوپینگ، اصلاحات چین را آغاز می‌کند که منجر به شکل‌گیری رشد اقتصادی فوق‌العاده سریع چین می‌شود

چین جغرافیای فوق‌العاده متنوعی دارد

با مساحت 9.6 میلیون کیلومتر مربعی، چین سومین کشور بزرگ دنیا از نظر مساحت است. از شمال به جنوب، چین 3900 کیومتر عرض و از شرق تا غرب 5000 کیلومتر طول دارد. 33 درصد از قلمرو چین، مناطق کوهستانی است. 26 درصد چین را فلات‌های بلند تشکیل می‌دهند. 19 درصد چین را صحراها و دریاچه‌ها، 12 درصد را دشت‌ها و 10 درصد چین را تپه‌ها شکل می‌دهند.

مرتفع‌ترین نقطه دنیا در چین قرار دارد. کوه اورست با ارتفاع 8848 متر بلندترین کوه دنیا است. گودال Turpan چین با 154 متر عمق، سومین گودال عمیق در دنیا است. چین بیشترین مرز را در میان کشورهای دنیا دارد. چین با 14 کشور همسایه است. همسایه‌های چین کشورهای روسیه، مغولستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان، پاکستان، هند، نپال، بوتان، تایلند، ویتنام و کره جنوبی هستند.

با توجه به وسعت فوق‌العاده زیاد چین، آب و هوای چین تنوع زیادی دارد، ولی به طور کلی می‌توان گفت که شمال چین سردتر و خشک‌تر از جنوب چین است و غرب چین از شرق چین خشک‌تر است. دمای زمستان‌ها در شمال چین می‌تواند به منفی 40 درجه سانتیگراد نیز برسد، در حالی که در تابستان‌ها در جنوب چین دما به 40 درجه نیز می‌رسد. بارش باران در چین از چند میلیمتر در سال در صحرای Taklamakan تا بیشتر از 3 متر در سال در جنوب شرق چین متغیر است. با توجه به تنوع آب و هوایی چین و سلیقه شما، هر زمانی از سال برای رفتن به تور چین و بازدید از نقطه‌ای خاص از چین مناسب است.

چین سریع‌ترین رشد اقتصادی دنیا را دارد

چین در 30 سال گذشته سریع‌ترین رشد اقتصادی دنیا را داشته است (10 درصد در هر سال). چین هم‌اکنون دومین اقتصاد بزرگ دنیا است. GPD چین در سال 2016 حدود 11.4 تریلیون دلار آمریکا بوده است. چین به عنوان کارخانه دنیا شناخته می‌شود. چین بزرگترین تولیدکننده بتن، فولاد، کود، لباس و اسباب‌بازی در دنیا است. شهرهای چین رشدی باورنکردنی دارند و حمل و نقل عمومی چین، روز به روز بهبود پیدا می‌کند. سرعت شهری شدن چین فوق‌العاده سریع بوده است. در 30 سال گذشته 300 میلیون نفر از مردم چین از مناطق روستایی چین به مناطق شهری چین آورده شده‌اند. تخمین زده می‌شود در 30 سال آینده نیز همین مقدار به شهرهای چین انتقال داده شوند. حمل و نقل عمومی چین نیز رشد فوق‌العاده‌ای داشته است. امروزه چین، موج جدیدی برای ساخت قطارهای پر سرعت بین شهری و متروهای شهری را شروع کرده است. فرودگاه بین‌المللی پکن دومین فرودگاه شلوغ دنیا و پر رفت‌وآمدترین فرودگاه آسیا است. چین چندین بندر دریایی بزرگ مانند بندر شانگهای (بیشترین مقدار بار در واحد تن در دنیا از سال 2005)، هنگ کنگ و شنزن نیز دارد.

56 گروه قومی در چین زندگی می‌کنند

بیشتر اقلیت‌های قومی چین، فرهنگ متمایز و خاص خود را دارند. بعضی از اقلیت‌های چین، زبان و سیستم نوشتاری مخصوص به خود را دارند. به طور رسمی چین 56 گروه قومی دارد. بزرگترین گروه قومی چین، گروه قومی هان (Han) است که 91 درصد جمعیت چین را تشکیل می‌دهد. در میان 55 اقلیت قومی چین، اقلیت‌های ژوآنگ، مانچو، هوی و میائو بزرگترین گروه‌های جمعیتی را دارند.

چین گوناگونی زبانی فوق‌العاده‌ای دارد

چین خواستگاه تنها سیستم نوشتاری تصویرگونه باقی‌مانده در دنیا است. تصور می‌شود که زبان چینی بیشترین گویش‌گر را در دنیا دارد. چینی همچنین سخت‌ترین زبان دنیا برای یادگیری است. ماندارین، چینی رسمی است که در تمام مدارس چین آموزش داده می‌شود. زبان چینی گویش‌های بسیاری دارد. در بعضی از قسمت‌های چین، مردم به ماندارین با لهجه سخن می‌گویند. بعضی از مناطق چین زبان‌های مخصوص خود را دارند. گویش‌های مختلف در مناطق مختلف چین می‌تواند با ماندارین مرجع تفاوت‌های زیادی داشته باشد.

چین سنت‌های فلسفی و فرهنگی غنی دارد

فرهنگ چین در تاریخی طولانی و تقریبا ایزوله، عمقی فوق‌العاده بزرگ پیدا کرده است. فرهنگ چای چین، هنرهای رزمی چین، شعر و خطاطی چین، میراث پادشاهی چین، لباس‌های سنتی چین، سنت‌های اقلیت‌های قومی چین و بسیاری دیگر، گوشه‌ای از نمادهای فرهنگ چین هستند. مردم چین دین واحدی ندارند. چهار مذهب عمده در چین بودیسم، تائوئیسم، اسلام و مسیحیت هستند.

چین مقصدی فوق‌العاده برای توریست‌های تور چین است

در چین تعداد بی‌شماری مکان‌های طبیعی و تاریخی برای بازدید در مدت تور چین وجود دارد. بلندترین دیوار دنیا یعنی دیوار بزرگ چین، بزرگترین مجموعه از مجسمه‌هایی در اندازه واقعی با دو هزار سال قدمت یعنی ارتش Terracotta و بزرگترین کاخ باستانی دنیا یعنی شهر ممنوعه، در چین قرار دارند. گویلین زیبا، رودخانه خارق‌العاده یانگتسه چین، کوهستان‌های زرد چین، پانداهای دوست داشتنی چین و سواحل سانیای چین را از قلم نیاندازید و اگر بخواهیم ادامه دهیم پایانی وجود نخواهد داشت.

در مدت تور چین غذا را هم نباید از قلم بیاندازید. تنوع غذاها و مواد استفاده شده در آن‌ها، منطقه به منطقه در چین متفاوت هستند. هر طعمی را که دوست داشته باشید را می‌توانید در غذاهای چین پیدا کنید. معروف‌ترین غذاهای چین، اردک پکنی، گوشت خوک ترش و شیرین، کونگ پائو چیکن، ماپو توفو، سوپ وونتون، کلوچه‌های چینی، لقمه‌پیچ‌های بهاری و چو مین هستند. مطمئن شوید که در مدت تور چین خود حداقل یکی از آن‌ها را امتحان کنید، وگرنه سفرتان به چین ناتمام خواهد ماند.

در مورد سوغاتی نیز نباید نگران باشید. در مدت تور چین می‌توانید کلی چیز برای سوغاتی آوردن بخرید. چای، نقاشی‌های چینی، خطاطی، گره‌های چینی، برش کاغذ، ظرف‌های Cloisonné، یشم، قلاب‌دوزی و ابریشم همگی هدایای خوبی هستند که می‌توانید در تور چین بخرید و همراه خود به خانه بیاورید.

یک چیز را مطمئن باشید: خاطره سفرتان به چین مهمترین سوغاتی شما از تور چین خواهد بود.

انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 2879

به "چیزهایی که باید در مورد چین بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چیزهایی که باید در مورد چین بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید