چرخش وزارت ورزش از تصمیم خود، حذف رئیس از رای به جایگزینش!

به گزارش دور زمین، خبرنگاران - گروه ورزش: برگزاری مجامع انتخاباتی برای فدراسیون ها همیشه با حرف حدیث هایی همراه بوده که به خاطر کاندیداها و شرایط و چگونگی حضور آنها شکل گرفته و تا آنجا گسترش پیدا نموده که بعضاً صحت و سلامت انتخابات را هم زیر سوال برده است.

چرخش وزارت ورزش از تصمیم خود، حذف رئیس از رای به جایگزینش!

تقریباً درتمام این شائبه ها ردِ پای وزارت ورزش دیده می گردد و اتهامی که به مدیران این وزارتخانه به خاطر حمایت از یک کاندیدای خاص و کوشش برای پیروزی او وارد شده است. فدراسیون هایی که مجامع آنها تحت تأثیر سناریوی معروف مهندسی انتخابات و نقش وزارت ورزش در آن برگزار گردید، کم نیستند اگرچه تیر این وزارتخانه در بعضی فدراسیون ها به سنگ خورد و بازنده بزرگ مجمع شد مانند هندبال اما در بعضی مجامع هم متولیان وزارت ورزش توانستند از مدیریت شأن برای نشاندن حرف خود به کرسی، نتیجه بگیرند مانند تیروکمان و هاکی.

البته همواره بحث مهندسی بودن انتخابات فدراسیون ها، توسط مدیران وزارت ورزش تکذیب شده در عین حال آنها را مجبور نموده برای حفظ اعتبار خود و جلوگیری از خدشه دار شدن بیشترش در این زمینه، چاره اندیشی داشته باشند.

راه چاره وزارت ورزش برای کاهش شائبه مهندسی انتخابات

تصمیم وزارت ورزش بر این است که انتخابات تمام فدراسیون ها را در دوره سرپرستی آنها برگزار کند. البته پیش از این هم بودند فدراسیون هایی که به دلایل مختلف انتخاباتشان بعد از دوره چهارساله رئیس و در زمان مدیریت سرپرستی برگزار می شد اما طبق برنامه جدید ارائه شده، از این پس انتخابات هیچ فدراسیون ها تا پیش از اتمام دوره چهارساله رئیس برگزار نمی گردد.

سید محمد شروین اسبقیان مدیرکل دفترامور مشترک فدراسیون ها در تبادل نظر با خبرنگاران ضمن تایید این خبر گفت: به منظور ایجاد شرایط مساوی برای کاندیداها چنین تصمیمی گرفته شده است. بعضاً بعضی کاندیداها اعتراض هایی داشتند مبنی بر اینکه شرایط فدراسیون به گونه ای است که نمی توانند در انتخابات صاحب رای شوند. موضوع مهندسی انتخابات و اینکه وزارت ورزش از یک گزینه خاص در انتخابات حمایت دارد هم که معمولاً مطرح می گردد. به همین دلیل تصمیم گرفته شده انتخابات فدراسیون ها زمانی برگزار گردد که آنها سرپرست دارند.

وی با تاکید براینکه فعلاً انتخابا فدراسیون ها را با این شرایط پیش می بریم، توضیح داد: البته اینکه انتخابات فدراسیون ها در زمان مدیریتِ سرپرستی برگزار گردد قانون نیست و در قانون هم وجود ندارد اما تدبیری است که وزارت ورزش اندیشیده تا به واسطه آن شائبه حمایت از کاندیدایی خاص رفع گردد. اگرچه تاکید می کنم که پیش از این هم هیچ حمایتی صورت نمی گرفت.

چرخش 180 درجه ای وزارت ورزش

اینکه از این پس انتخابات تمام فدراسیون ها بعد از سرانجام دوره قانونی رئیس و در زمان سرپرست برگزار می گردد، دقیقاً نقطه مقابل استراتژی است که تا پیش از این وزارت ورزش در رابطه با برگزاری مجامع انتخاباتی فدراسیون ها نسبت به آن تاکید داشت.

تا پیش از این تاکید وزارت ورزش بر این بود که انتخابات فدراسیون ها در وقت قانونی و پیش از سرانجام دور چهارساله روسا برگزار گردد. مدیران وزارت ورزش در تبادل نظرهای متعدد خود به این مهم تاکید داشتند و اینکه حتی الامکان اجازه نمی دهند مدیریت فدراسیون ها به سرپرستی کشیده گردد. حتی مهدی مستجاب الدعوه مسئول امور مجامع وزارت ورزش سال گذشته در تبادل نظر با خبرنگاران به برگزاری انتخابات فدراسیون ها در وقت قانونی تاکید داشت.

با همه اینها ابهامات گسترده ای که نسبت به آزادی و سلامت انتخابات فدراسیون ها وجود داشت در نهایت تصمیم گیرندگان وزارت ورزش را ناچار به چرخش 180 درجه ای و بازگشت از راه همیشگی شان برای سرانجام دادن به شائبه مهندسی انتخابات نموده تا اینگونه اثبات نمایند که استقلال مجامع فدراسیون ها برای آنها در اولویت است.

عدم ضمانت اجرایی و حقی که از روسای فدراسیون ها سلب شد

به گزارش خبرنگاران، آیا راهی که وزارت ورزش برای برگزاری بی حرف و حدیث انتخابات فدراسیون ها در پیش گرفته، نتیجه خواهد داشت؟، این پرسشی است که به مرور و حداقل بعد از پشت سر گذاشته شدن انتخابات چند فدراسیون تعیین می گردد. قاعدتاً تصمیم گیری برای اینکه انتخابات فدراسیون ها به جای رئیس، در دوره سرپرست برگزار گردد ضمانت اجرایی برای مهندسی نشدن انتخابات و جلوگیری از ابهامات آن ندارد.

به هر حال اگر قرار بر فراهم کردن شرایط به نفع یک کاندیدای خاص باشد، اتفاقاً طولانی شدن پروسه زمانی انتخابات و تاخیر در زمان انجام آن، بستر را مهیا تر هم خواهد نمود. بنابراین راه چاره جدید نمی تواند ضمانت صد درصدی برای برگزاری سالم و سلامت انتخابات فدراسیون ها باشد ضمن اینکه یک حق بزرگ را هم از رئیس فدراسیون سلب می نماید.

در صورت برگزاری انتخابات فدراسیون ها تا پیش از دوره چهار ساله مدیریتی شان، حق رای از روسای مستقر آنها صلب نمی گردد. در این صورت رؤسای فدراسیون ها علاوه بر کاندیدا شدن دوباره، حق رأی هم خواهند داشت اما طبق برنامه ای که وزارت ورزش قصد تبعید از آن را دارد حق رأی از رؤسا گرفته خواهد شد چراکه طبق قانون حتی اگر یک روز از زمان چهار ساله رؤسا بگذرد، آنها نمی توانند در مجمع انتخاباتی فدراسیون شأن رأی دهند.

خبرنگاران سال گذشته در گزارشی با عنوان برگزاری انتخابات 13 فدراسیون در سال 97/ کوشش برای حفظ حق رای روسا به نقل از یکی از مدیران وزارت ورزش به این مهم اشاره نمود که کوشش وزارت ورزش بر این است با در نظر دریافت حفظ حق رای روسا، زمان انتخابات فدراسیون ها را تعیین کند؛ اما حالا عملاً وزارتخانه حق رای را از روسا می گیرد.

تاکید بر ممنوعیت سرپرست ها برای کاندیدا شدن

در هر صورت شائبه هایی زیادی که در رابطه با سلامت برگزاری انتخابات فدراسیون ها وجود داشت و باعث لطمه به وزارت و وزیر شده بود، باعث شده تا این وزارتخانه در مسیری خلاف جهت حرکت خود قرار بگیرد. این وزارتخانه برای بالا بردن ضریب اطمینان از تصمیم جدید خود، سرپرست ها را از ورود به انتخابات منع نموده است.

اسبقیان در این بخش از تبادل نظر با خبرنگاران گفت: افرادی که به عنوان سرپرست فدراسیون ها منصوب می شوند به هیچ عنوان نمی توانند کاندیدا شوند. وزارت ورزش برای برگزاری انتخابات در فضای سالم و به دور تنش چنین تدبیری اندیشیده که سرپرست ها شرایط را برای انتخابات مهیا نمایند. بنابراین آنها صرفاً موظف به انجام این کار هستند و نمی توانند کاندیدا شوند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 7 مرداد 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 1830

به "چرخش وزارت ورزش از تصمیم خود، حذف رئیس از رای به جایگزینش!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرخش وزارت ورزش از تصمیم خود، حذف رئیس از رای به جایگزینش!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید