چرا در سحر و افطار نباید پرخوری کرد؟

به گزارش دور زمین، روزه داری یک فرصت خوب است تا بدن از مواد زائدی که به علت پرخوری ها و کم تحرکی انباشته شده پاک سازی گردد. در این زمان بدن از موادی که درون خود ذخیره نموده استفاده می نماید و به نوعی گردش انرژی در بدن اتفاق می افتد که به نفع بدن و سبک سازی و پاک سازی بدن است.

چرا در سحر و افطار نباید پرخوری کرد؟

معاون توسعه سلامت دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در ماه رمضان یک وعده غذایی حذف می گردد و فرصتی برای سبک سازی و پاک سازی بدن است؛ تاکید نمود: نباید در وعده افطار و سحر این یک وعده را با پرخوری ها و درهم خوری ها جبران کنیم.

حسین رضایی زاده، معاون توسعه سلامت دفتر طب ایرانی و مکمل با اشاره به فواید روزه داری از دیدگاه طب ایرانی، گفت: همانطور که ماه مبارک رمضان فرصتی برای تزکیه نفس و پاکسازی روح و روان و آسودگی جان ما است از نظر جسمی نیز باید به درستی و به دور از افراط و تفریط اتفاق بیفتد.

وی اضافه نمود: روزه داری یک فرصت خوب است تا بدن از مواد زائدی که به علت پرخوری ها و کم تحرکی انباشته شده پاک سازی گردد. در این زمان بدن از موادی که درون خود ذخیره نموده استفاده می نماید و به نوعی گردش انرژی در بدن اتفاق می افتد که به نفع بدن و سبک سازی و پاک سازی بدن است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه در ماه رمضان یک وعده غذایی حذف می گردد و قرار نیست در وعده افطار و سحر این یک وعده را با پرخوری ها و درهم خوری ها جبران کنیم، گفت: از مصرف غذا های مختلف و متنوع در وعده افطار و سحر خودداری کنید، چرا که معده و دستگاه گوارش نمی تواند همه آن ها را به درستی هضم کند. بخصوص اینکه معده مدت طولانی خالی بوده است و توان هضم حجم بالای مواد را ندارد.

رضایی زاده توضیح داد: در ماه رمضان بعضی افراد تمایل به مصرف غذا های پرکالری مثل آش رشته، حلیم و کله پاچه و یا شیرینی های پر کالری مثل زولبیا و بامیه دارند، اما حواسمان باشد که اولا قرار است یک وعده غذایی ما حذف گردد و نباید آن را با خوردن غذا های پر کالری جبران کنیم و از طرفی مواد پر کالری را به عنوان یک وعده غذای کامل استفاده کنیم و یا به اندازه کم استفاده کنیم. مثلا آش و حلیم یک غذای کامل محسوب می گردد و نباید به عنوان یک دسر و پیش غذا مصرف کنیم.

معاون توسعه سلامت دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت بعلاوه توصیه کرد: بهتر است برای برطرف عطش و غلبه بر خشکی بدن از شربت سکنجبین، گلاب و بیدمشک استفاده گردد، خوردن چای و هندوانه در وعده سحر توصیه نمی گردد. بعلاوه روزه داران به ویژه جوانان و افراد گرم مزاج و خشک مزاج، خواب روزانه داشته باشند و این خواب بهتر است نزدیک افطار نباشد.

رضایی زاده در خصوص اندازه خواب در ماه رمضان توضیح داد: توصیه کلی ما این است که طوری برنامه ریزی نمایند که با بهم ریختن اندازه و زمان خواب زندگی روزمره مختل نگردد یعنی از ابتدای شب تا سحر بخوابند، بعلاوه با شکم پر و بلافاصله بعد از وعده سحری نخوابند.

وی در خصوص روزه گرفتن افراد بیمار به خصوص افراد دیابتی گفت: به طور کلی از لحاظ شرعی اگر کسی احتمال عقلی بدهد که گرفتن روزه برایش ضرر دارد مثل کسی که در طول روز باید دارو مصرف کند یا آب بخورد نباید روزه بگیرد. افرادی که سابقه بیماری های خاص مانند دیابت دارند برای جلوگیری از مسائل و عوارض جسمی ناشی از روزه داری حتما با پزشک خود مشورت نمایند. اگر درمان خوراکی و تزریقی دریافت می نمایند باید اندازه کالری دریافتی را طوری تنظیم نمایند که هم دچار افت قند نشوند و هم در زمان افطار ورودشان به غذا خوردن ناگهانی و با خوردن غذا های حجیم با قند و چربی بالا نباشد و یک رفتار تقضیه ای متعادل را رعایت نمایند.

رضایی زاده ادامه داد: قرار است در ایام روزه داری، روزه داران با کنترل شرایط روح و روان خود، خوش اخلاق هم باشند؛ بنابراین توصیه می گردد در طول روز با بوییدن گلاب خنک و یا معطر کردن فضای منزل و محیط کار این آرامش را به دست آورند.

منبع: فرادید
انتشار: 28 فروردین 1402 بروزرسانی: 28 فروردین 1402 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 5941

به "چرا در سحر و افطار نباید پرخوری کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا در سحر و افطار نباید پرخوری کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید