آشنایی با غذاهای سنتی کشور آذربایجان

به گزارش دور زمین، غذاها و دست پخت آذری ها در همه جای دنیا زبانزد است و کسی نیست که به استان های آذری خودمان و یا کشور آذربایجان نرود و غذاهای سنتی و محلی آن ها را مزه نکند و راضی نباشد! باور کنید که اگر شما از غذاهای آذربایجانی تا به حال نخورده باشید گویی نصف عمرتان بر فنا رفته است. از آن جایی که این کشور با استان های شمال غربی ایران اشتراکات فرهنگی بسیاری دارد، این غذاها را در این مناطق هم می توانید ببینید. به همین خاطر ما امروز می خواهیم تا به شما لیستی از محبوب ترین غذاهای سنتی آذربایجان را بدهیم تا با آن ها آشنا شوید.

آشنایی با غذاهای سنتی کشور آذربایجان

شیشلیک از غذاهای سنتی کشور آذربایجان (Shashlik)

شیشلیک این روزها دارد به غذایی بدون مرز و ملیت در دنیا تبدیل می شود و دیگر می توان آن را به نقطه ای خاص اطلاق کرد. با این حال، بهترین شیشلیکی که در تمامی دوران های زندگیتان می توانید بخورید؛ شیشلیکی است که در زمره غذاهای سنتی کشور آذربایجان قرار می گیرد. در کشور آذربایجان چندین نوع مختلف شیشلیک وجود دارد که از انواع مختلف گوشت چرخ کرده و یا حتی گوشت خرد شده گاو، مرغ، ماهی و سبزیجاتی مثل فلفل، پیاز، قارچ و گوجه فرنگی پخته می شوند. این انواع گوشت و مخلفات آن را به سیخ می زنند و روی آتش به صورت مستقیم کباب می نمایند. در کنار شیشلیک، نان فطیر هم عرضه می شود که طعم بسیار خوشمزه ای دارد.

آش دوغ (Dovga)

آش دوغ اصیل ترک های آذربایجانی را چه در داخل ایران و چه در مرزهای این کشور همسایه که روزی روزگاری جزئی از ایران بوده را خورده اید؟ این غذاهای سنتی کشور آذربایجان به شما طعمی جادویی از ترکیب دوغ و حبوباتی مثل نخود و سیر چنان غذای خوشمزه و اصیلی را تحویل می دهد که انگشت های دستتان را هم به همراهش خواهید خورد. بعضی در این آش از برنج نیم دانه پخته شده و کوفته قلقلی های ریز هم استفاده می نمایند که آن ها هم طعم خوب این آش را دو برابر می نمایند. توجه داشته باشید که بسته به آب و هوا، این آش را هم گرم و هم سرد سرو می نمایند.

ختاب (Khotab)

ختاب که به آن قوتاب هم می گویند، نوعی نان پهن است که داخل آن را با موادی مختلف همچون: گوشت، اسفناج، پنیر و کدو تنبل پر می نمایند و اتفاقا غذایی بسیار پرطرفدار نیز هست. این دسر یا غذاهای سنتی کشور آذربایجان که با ما ایرانی ها مشترک است، در هر دو کشور به یک صورت طبخ می شود. نان قوتاب از خمیری به دست می آید که با آرد، آب، تخم مرغ و نمک درست می شود. این خمیر شکم پر را به شکل هلالی تا کرده و سپس هر دو طرف آن را سرخ می نمایند. ختاب را معمولا با ماست محلی، سبزی و سماق سرو می نمایند. اگر تا به حال ختاب نخورده اید پیشنهاد می کنیم که اگر به کشور آذربایجان و یا شهرها و استان های آذری زبان سفر کردید، حتما این غذا را پیش محلی ها و یا رستوران هایتان مزه کنید تا ببینید که ختاب چه طعمی دارد.

باقلوا (Baklava)

باقلوا هم مانند بادام بورا یک دسر است که با این که ما تا به حال حتی با این که به آذربایجان هم سفر نکرده باشیم اما زیاد از آن خورده ایم. اما بگذارید تا حقیقتی را در این معرفی به شما بگوییم، اصل باقلو را باید در کشور آذربایجان مزه کرد! باقلوا را از لایه های بسیار نازک خمیر و آجیل خرد شده و عسل تهیه می نمایند. از قدیم الایام، باقلواهای کشور آذربایجان هم بسیار معروف بوده اند و هم آن ها را به صورت لوزی لوزی برش می داده اند و در میانش آجیل می گذاشته اند. از جمله رسوم مردم آذربایجان این است که مردم آذربایجان بیشتر در ایام عید نوروز باقلوا درست می نمایند.

شکر بورا (sekerbura)

ما در این لیست قرار نیست که تنها به معرفی غذاهای سنتی کشور آذربایجان بپردازیم بلکه، معروف ترین و پر طرفدارترین دسرهای آذربایجانی را هم به شما معرفی خواهیم کرد. این دسر در واقع یکی از پای های شیرینی هستند که داخل آن ها را بادام، فندق، گردو و مخلوطی از شکر و عسل پر کرده اند.

پلو (Plov)

منظور از پلو، برنج سفید آبکش شده نیست بلکه این غذاهای سنتی کشور آذربایجان پُلُو است و غذایی متفاوت تر از پلوهایی است که ما تا به حال خورده ایم. پلوی آذربایجانی غذایی سنتی است که با برنج و گوشت پخته شده است و با گیاهان و ادویه های مختلف و فلفل طعم دار می شود. البته ضروری است در این معرفی بگوییم که غذاهای مشابهی در آسیا، اروپا و حتی آفریقا هم پخته می شود اما، پلوی آذربایجان متفاوت است. 4 جزو اصلی این پلو برنج، زعفران، دارچین و گیاهان معطر است و روی آن گوشت سرخ شده گوسفند، مرغ، بره یا گاو می گذارند و مخلوطی از سبزیجات و میوه های تازه و گاهی میوه های خشک و آجیل را در کنارش سرو می نمایند. به یاد داشته باشید که ممکن است که رستوران های مختلف این غذا را به شکل های مختلف تهیه نمایند. همچنین این غذا را می توانید در تمامی نقاط این کشور پیدا کنید که از مشهورترین غذاهای آن است.

لاوانگی(Lavangi)

این غذای سنتی در آذربایجان همان مرغ شکم پر است که البته به روش آذری ها پخته می شود. این غذا که بسیار در باکو، پایتخت کشور آذربایجان پختش مرسوم است، با گردو و سبزی های محلی تازه و معطر پخته می شود.

حلوا (Halva)

یکی از خوشمزه ترین حلواهای دنیا که در شهر شکی پخته می شود، یکی از دسرهای سنتی و معروف کشور آذربایجان است. این حلوای بسیار خوشمزه از؛ خمیر سرخ شده ویفر نازک، آجیل خرد شده و عسل تهیه می شود.

دلمه (Dolma)

دلمه هم که مطمئنا زیاد خورده اید زیرا یکی از غذاهای مشترک سنتی بین دو کشور ایران و کشور آذربایجان است. در آذربایجان هم این غذا را مثل ایران با انواع و اقسام دلمه ها مثل دلمه برگ مو، فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی و بادمجان درست می نمایند. داخل این ها را هم با ترکیبی از گوشت، نعنا، رازیانه و دیگر گیاهان محلی پر می نمایند. گاهی اوقات آن ها دلمه را در ظروف سفالی می پزند که طعم و عطر مضاعفی به غذا می بخشد. دلمه هم از جمله غذاهای ملی و ثبت شده کشور آذربایجان است و در تمامی نقاط آن پخته می شود.

دوشبارا (Dyushbara)

دوشبارا از جمله غذاهای سنتی کشور آذربایجان است که طعم و مزه ای بسیار خوشمزه دارد. این غذا را با خمیرهایی پر از گوشت چرخ کرده و ادویه تهیه می نمایند. البته گفتنی است که در کشورهای مختلف دنیا، انواع مختلفی از دوشبارا را می پزند و ممکن است شما در سفرهایتان به دیگر مناطق دنیا و شکم گردی هایتان این غذا را با اسامی دیگری ببینید. معمولا دوشبارا را در آب گوشت می پزند.

بادام بورا (Badam bura)

بادام بورا غذا نیست بلکه یک شیرینی اصیل آذربایجانی است که بسیار خوشمزه است. این شیرینی را که بیشتر در شهر باکو می پزند، در شکل و قیافه های مختلف می پزند و با شکر، دارچین و تکه های آجیل خرده شده پخته و یا تزئین می شود.

ماهی دریای خزر به همراه پنیر دودی (Caspian Sea fish with smoked cheese)

این غذای خاص، در شهر قبله آذربایجان معمولا طبخ می شود و شیوه خاص و متفاوتی هم برای پخته شدن دارد. در این ترکیب که معمولا برای وعده صبحانه مورد استفاده قرار می گیرد از نوعی پنیر استفاده می نمایند که طعم بسیار شور، خاص و خوشمزه ای دارد. ماهی های کوچک دریای خزر هم سرخ می شوند و در کنار این پنیرهای دودی شده، طعم بسیار خوبی را در کنار هم می سازند.

کوفته بزباش (vegetable balls)

کوفته بزباش از جمله غذاهای محلی و سنتی کشور آذربایجان است که خودِ آذری ها آن را به عنوان غذای ملی خود معرفی می نمایند. کوفته این غذا در کنار خود سیب زمینی و نخود نیز دارد که در مایع و سس مخصوص با زعفران و زردچوبه پخته می شود. این کوفته ها از گوشت چرخ کرده و برنج تهیه می شوند و گاهی حتی در داخل آن نیز یک آلوی خشک هم می گذارند. معمولا کوفته بزباش را با گوجه فرنگی و سبزی سرو می نمایند.

آب گوشت (piti food)

آبگوشت هم یکی از غذاهای سنتی کشور آذربایجان است که همانند کوفته برباش در زمره غذاهای ملی آذری ها قرار می گیرد اما، اصل این غذا را باید در شهر شکی خورد و مزه کرد. شکی ها در واقع با حفظ سنن و رسوم ایرانی خود آبگوشت ها را در ظروف سفالی به اصطلاح بار می گذارند و پس از پخت و در هنگام خوردن آن، نان را در غذای خود می ریزند که به اصطلاح می گوییم که تیلیت هم درست می نمایند. آن ها در آبگوشت های خود از گوشت تازه گوسفند، نخود و سیب زمینی استفاده می نمایند و در نهایت ترکیبی که به دست می آید، آبگوشتی بسیار خوشمزه و لذیذ است.

منبع: الی گشت
انتشار: 17 تیر 1398 بروزرسانی: 8 خرداد 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 1763

به "آشنایی با غذاهای سنتی کشور آذربایجان" امتیاز دهید

1 کاربر به "آشنایی با غذاهای سنتی کشور آذربایجان" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با غذاهای سنتی کشور آذربایجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید