مسائل اولین اجرای شب پنجم رودکی در جشنواره موسیقی فجر

به گزارش دور زمین، سالن رودکی که از جمله سالن های کنسرت سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر است، سال جاری در حالی از میهمانان خود میزبانی کرد که با مسائل آکوستیک و بی نظمی بالایی روبرو بود. این مسائل به شب پنجم نیز کشیده شد و می توان گفت تقریباً باعث خراب شدن اولین اجرا در شب پنجم جشنواره شد.

مسائل اولین اجرای شب پنجم رودکی در جشنواره موسیقی فجر

به گزارش خبرنگاران، گروه آوازی تهران به رهبری میلاد عمرانلو در حالی در پنجمین شب جشنواره به روی صحنه رفت که از همان اول مسائل آکوستیک سالن سعی در خراب کردن اجرای آنها داشت. این گروه که حدود 10 تا 15 خواننده داشت در قطعات اول کارهایی کلاسیک از باخ، بتهوون و … را اجرا کرد.

البته همانطور که گفته شد قطعه اول به دلیل مسائل زیاد سالن و مناسب نبودن آکوستیک آن برای چنین اجرایی از کیفیت خیلی کمی برخوردار بود. با این حال قطعه دوم آغاز بهتری داشت. خوانندگان، در این قطعه که به زبان ارمنستانی بود به گونه ای لغات را در خواندن خود بیان می کردند که انگار در حال خواندن یک ترانه فارسی هستند.

همچنین هربار یکی از بلندگوها قطع می شد و یا صدایش خیلی بلند می شد، در صورتی که صدای اجرا نمایندگان باید همزمان از بلندگوها پخش می شد.

زمان زیادی از اجرا نگذشته بود که مسائل سالن رهبر گروه را کلافه کرد و او ضمن خوشامد گویی به تماشاچیان اعلام کرد: شاید متوجه شده باشید که آکوستیک سالن برای این نوع اجرا مناسب نیست ولی با این حال اجرایمان را در این سالن قرار دادند و ما نیز چاره ای جز قبول کردن نداشتیم. البته همکارانمان کوشش زیادی کردند که مسائل آکوستیک سالن را رفع نمایند ولی نقص های سالن همچنان به قوت خود برپا هستند.

البته می توان گفت که علاوه بر مسائل آکوستیک سالن که گاهی اوقات باعث گوش خراش بودن صدای کنسرت می شد، خود گروه آوازی نیز در مراحل اولیه اجرا بدون نقص نبود و این نکته به مورد قبول نبودن اجرا دامن می زد. به گونه ای که در بعضی بخش ها به نظر می رسید صدای خوانندگان و اجرانمایندگان با یک دیگر هماهنگ نیست. با این وجود صدای خوب خوانندگان اصلی زن گروه مقداری از نقص های این کار را می پوشاند.

با رسیدن به اجراهای فولکوریک آذربایجان هماهنگی اعضای گروه افزایش یافت و این بار توانستند رضایت بیشتری از تماشاچیان بگیرند. گرچه که همچنان مسائل آکوستیک سالن باعث می شد کیفیت واقعی اجرا معلوم نشود.

پس از انتها این اجراها آنتراک 15 دقیقه ای آغاز شد و گروه آوازی باری دیگر به روی صحنه آمدند و قطعه ای انگلیسی زبان را اجرا کردند. می توان گفت که در این اجرا مسائل آکوستیک سالن کمتر دیده می شد و خوانندگان در بیان و تلفظ ترانه های انگلیسی مهارت بالاتری داشتند.

البته گاهی اوقات نیز نقص های سالن به گونه ای بود که احساس می شد اجرا نمایندگان در بعضی از بخش ها خارج از نت می خوانند، چرا که صدای آنها مدام بالا و پایین می رفت.

در بخش دوم قطعه ای معروف به نام بسامه موچو که ترانه ای مکزیکی به زبان اسپانیایی است، اجرا شد. این بار نیز خوانندگان به گونه ای خواندند که انگار ترکیبی از کلمات فارسی و اسپانیایی را بیان می کردند. همچنین حین این اجرا صدای یکی از خوانندگان اصلی زن قطع و وصل می شد و میکروفون او برای مدتی کاملاً از کار افتاد و لحظاتی برای درست شدن میکروفون سپری شد.

عمرانلو باری دیگر اعلام کرد: زمانی که به ما اعلام کردند اجرای ما ساعت شش و نیم روز یک شنبه است گمان نمی کردم خودم هم بتوانم برای اجرا برسم متشکرم که به تماشای اجرا ما نشستید. یکی از نکات اصلی کار ما متأسفانه یا خوشبختانه صداست که اینجا از آن لحاظ مسائل زیادی داشتیم.

همچنین در ادامه قطعه آنجا خواهم بود به زبان انگلیسی با کیفیت خوبی اجرا شد ولی دوباره حین اجرا میکروفون آن خواننده زن دچار مشکل شد و صدای او حین خواندن به یک باره بالا رفت. با این حال این قطعه نیز توانست رضایت تماشاچیان را کسب کند.

قطعه یکی مانده به آخر از فیلم صاحب اسکار به نام لالا لند و گیمه گیمه نیز به خوبی اجرا شد و تشویق زیادی از سوی تماشاچیان دریافت کرد.

همچنین در انتها به دلیل تشویق ها و حمایت های زیاد تماشاچیان یک قطعه اضافی خارج از برنامه به منظور تشکر از مخاطبان اجرا شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 خرداد 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 1617

به "مسائل اولین اجرای شب پنجم رودکی در جشنواره موسیقی فجر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسائل اولین اجرای شب پنجم رودکی در جشنواره موسیقی فجر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید