فستیوال لوی کراتونگ پوکت

به گزارش دور زمین، فستیوال لوی کراتونگ (Loy Krathong) یکی از جشنواره‌های معروف تایلند موسوم به "جشنواره نورها" است. این فستیوال که یک رویداد ملی است همه ساله در بعدازظهر روز دوازدهم ماه قمری، که معمولا مصادف با اول نوامبر است، برگزار می‌شود. آئین برگزاری این مراسم شامل مراسم مذهبی و عرفانی مختلفی است که در معابد بودایی اطراف پوکت انجام می‌شود اما مهمترین و معروف‌ترین بخش جشنواره لوی کراتونگ شناور کردن کراتونگ روی آب است. کراتونگ (Krathong) به فانوس شناوری گفته می‍شود که یک شمع و یک مجسمه مذهبی را همراه با آرزوهای شما با خود حمل می‌کند. دیدن انعکاس تصویر هزاران نور کوچک در آب، منظره‌ای جادویی و حیرت انگیز خلق می‌کند که می‌تواند تبدیل به یکی از زیباترین منظره‌هایی شود که در تور پوکت مشاهده خواهید کرد.

فستیوال لوی کراتونگ پوکت

این جشنواره یکی از رویدادهایی است که اصلا نباید در تور تایلند فرصت شرکت در آن را از دست داد و اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که به شانس و خوش یمنی اعتقاد دارید بدون شک باید در فستیوال لوی کراتونگ پوکت شرکت کنید. علاوه بر این، جشنواره لوی کراتونگ یکی از رویدادهایی است که برای کودکان بسیار دوست داشتنی و دلپذیر خواهد بود و مسلما به یکی از خاطرات زیبای آن‌ها از تور پوکت تبدیل خواهد شد.

چگونگی شرکت در جشنواره لوی کراتونگ پوکت

در ساعات پیش از غروب خورشید شاهد غرفه‌ها و دستفروش‌های بسیاری خواهید بود که کنار خیابان‌های پوکت اقدام به فروش کراتونگ (شناورها) می‌کنند. برای هر یک از افرادی که در تور پوکت همراه شما هستند باید یک کراتونگ خریداری شود. این شناور‌های کوچک پوشیده شده با گل، با شمع و مجسمه‌های مذهبی تکمیل شده و اغلب شبیه به گل نیلوفر هستند و در آوردن شانس و بخت خوب نقش اساسی را دارند.

با غروب خورشید و بالا آمدن ماه کامل در اسمان شب، کراتونگ خود را برداشته و به نزدیک‌ترین ساحل، دریاچه یا هر محیط آبی دیگری و همراه با موج یا جریان آب، آن را به آب بسپارید. تایلندی‌ها عقیده دارند که اگر کراتونگ از شما دور شد، سال پیش رو همراه با خوشبختی و خوشحالی و بخت خوب خواهد بود اما اگر کراتونگ دوباره به سمت ساحل برگردد، به این معنا است که شانس چندان با شما یار نخواهد بود.

یکی از نکات جالبی که درباره شناور کردن کراتونگ در تور پوکت وجود دارد این است که می‌توانید با قرار دادن بخش کوچکی از لوازم شخصی خود روی کراتونگ کاری کنید که بخت بیشتر با شما یار شود. برخی تکه‌ای از ناخن یا موهای خود را نیز روی شناور کراتونگ قرار داده و باور دارند که گناهان سال پیش آن‌ها شسته خواهد شد. همچنین برای انجام کار خیر گاهی یک سکه درون شناور کراتونگ گذاشته می‌شود. اغلب زوج‌های جوان و عشاق در جشنوراه لوی کراتونگ (Loi Krathong) تور پوکت، آرزوی خوشبختی و موفقیت کنار یکدیگر را دارند.

منشا جشنوراه لوی کراتونگ پوکت

منشا و اصل جشنواره لوی کراتونگ نامشخص است اما این باور وجود دارد که نخستین بار حدود 800 سال پیش این فستیوال در سوخوتای (شمال بانکوک) که در آن زمان قدرتمندترین شهر آسیا بود، برگزار شد. نام این فستیوال خود بیانگر خیلی چیزها است: واژه لوی (Loi) به معنای "شناور کردن" و کراتونگ (Krathong) ساخته یا فنجان ساخته شده از برگ درخت است.

ایده پشت ساخت کراتونگ‌ها که از پوست تنه درخت موز ساخته می‌شوند، گذاشتن همه بدشانسی‌ها و ناخوشی‌ها در قایقی و سپردن آن‌ها به دست آب است. در ساخت کراتونگ‌ها دقت بسیاری به کار می‌رود و کار تزئین آن‌ها با گل‌ها، برگ‌ها درخت موز انجام شده و محلی برای قرار دادن شمع و 3 مجسمه مذهبی خالی گذاشته می‌شود.

معمولا زمان جشنواره لوی کراتونگ با تعطیلات مدارس در تایلند مصادف می‌شود. بنابراین همه خانواده در تزئین کراتونگ‌ها نقش ایفا می‌کنند. گاهی سکه، دسته‌ای مو یا تکه ای از ناخن نیز به نشانه صاحب کراتونگ شناور درون آن گذاشته می‌شود و سپس آن را راهی رودخانه، یا دریا کرده و دعا می‌کنند.

مردم تایلند بر این عقیده هستند که "قایق" بخت بد را دور کرده و شروع خوبی را برای سال آینده رقم خواهد زد. علاوه بر این جشنواره لوی کراتونک پوکت شب بزرگی برای عشاق است. زوج‌هایی که در این روز با یکدیگر آرزو می‌کنند از عشقی طولانی برخوردار خواهند شد به ویژه اگر کراتونگ‌های آن‌ها روی آب کنار یکدیگر باقی بمانند.

با وجود اینکه جشنواره لوی کراتونگ چندان مذهبی نیست اما برخی عقیده دارند که این فستیوال ادای احترامی به Mae Kohngkha، الهه آب است. اما فارغ از اهمیت این رویداد، اصلا نباید فرصت شرکت در جشنواره لوی کراتونگ را در تور پوکت از دست بدهید.

بهترین مکان برای لذت بردن از جشنواره لوی کراتونگ در تور پوکت

جشنوراه لوی کراتونگ (Loi Krathong) در تمامی کشور تایلند برگزار می‌شود. در پوکت اغلب هتل‌ها بزرگ میزبان برگزاری رویدادهای خاص و مهم هستند و میهمانان می‌توانند به راحتی در این رویدادها شرکت کنند و کراتونگ‌های خود را به دست دریا بسپارند که با هزاران نور شمع روی امواج دریا منظره بسیار زیبایی پدید می‌آورد. در مکان‌هایی مثل پاتونگ، پسران کم سن و سال به ازای دریافت مبلغ اندکی داوطلب حمل کراتونگ‌ها به فاصله کمی دورتر می‌شوند.

جشنواره لوی کراتونگ در همه سواحل غربی جزیره پوکت برگزار می‌شود و افراد محلی در کنار مسافران تور تایلند به جشن می‌پردازند. از شلوغ‌ترین مکان‌هایی که در تور پوکت برای شرکت در جشنواره می‌توان به آن‌ها مراجعه کرد، دریاچه Nai Harn و ساحل پاتونگ است و افراد محلی معمولا به سواحل کاتا (Kata) و کارون (Karon) می‌روند.

دو مکان دیگری که در پاتونگ بسیار معروف هستند عبارتند از پارک ساپان هین (Saphan Hin) و پارک سوان لوانگ (Suan Luang/King Rama IX) و همیشه جمعیت زیادی در این مکان‌ها حضور دارند.

انتشار: 28 آبان 1400 بروزرسانی: 28 آبان 1400 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 3821

به "فستیوال لوی کراتونگ پوکت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فستیوال لوی کراتونگ پوکت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید