نگاهی ویکیپدیا گونه به تایلند (فرهنگ، مذهب و زبان مردم تایلند)

به گزارش دور زمین، در ادامه موضوع دانستن بهتر از ندانستن است، به سراغ بررسی مختصری از دیگر جنبه های کشور تایلند رفته ایم. در این بخش کمی در مورد فرهنگ تایلندی ها، مذهب و زبان آن ها گفته ایم. اگر شما هم قصد رفتن به تور تایلند را دارید، این مطلب را بخوانید.

نگاهی ویکیپدیا گونه به تایلند (فرهنگ، مذهب و زبان مردم تایلند)

فرهنگ مردم تایلند

تایلند را اغلب با نام سرزمین لبخند می شناسند، زیرا مردم آن تقریبا همیشه در هر موقعیتی لبخند بر لب دارند. در تایلند معمولا با چسباندن دو کف دست به یکدیگر در مقابل سینه، به دیگران سلام می کنند که این حرکت Wai نامیده می شود. اگر یک تایلندی در مقابل شما چنین حرکتی کرد، بهتر است که آن را بی پاسخ نگذارید.

مردم این کشور همانند بسیاری از فرهنگ های آسیایی، احترام بسیاری برای اجداد خود قائلند و این موضوع در واقع یکی از مهم ترین جنبه های فرهنگ آن هاست، به طوری که برای احترام به بزرگترهای خود، در مقابل آنها خم می شوند. افراد مسن تر نیز همیشه در تصمیمات یا مراسم خانوادگی نقش اول را دارند.

تایلندی ها بسیار میهمان نواز، صبور و اهل مدارا بوده و از رفتارهای تند و توهین آمیز دوری می کنند. تابوهای آن ها نیز بیشتر در زمینه مذهب و سلطنت است. بنابراین گردشگران نباید حرکت یا بیان اهانت آمیزی به خاندان سلطنتی یا مذهبشان داشته باشند. هنگام بازدید از معابد یا کاخ پادشاهی زمانی که در تور تایلند هستید، باید لباس مناسب و نسبتا پوشیده به تن داشته و پیش از ورود کفش ها را از پا درآورید.

تایلندی ها همگی علاوه بر نام اصلی خود، دارای نام غیر رسمی و معمولا کوتاهی نیز هستند که با آن یکدیگر را صدا می زنند. در این کشور پیش از نام بزرگترها عنوان Pee و برای کوچکترها عنوان Nong را به کار می برند. گردشگران می توانند از عنوان Khun نیز برای خطاب بزرگترها استفاده کنند.

دست زدن به سر افراد یا اشاره با پا به چیزی، در این کشور بسیار بد شمرده می شود، زیرا تایلندی ها سر را مقدس ترین و پا را پست ترین بخش بدن می دانند. کتاب ها از جمله اشیای پر ارزش برای آن ها به شمار می روند، بنابراین نباید آن ها را روی میز سر داده یا روی زمین قرار داد.

در کشور تایلند، رنگ های مختلف نشانگر روزهای هفته هستند. زرد، رنگ روز دوشنبه است و از جایی که پادشاه کنونی در این روز متولد شده، رنگ زرد، رنگ سلطنتی نیز هست و وجود پرچم هایی به این رنگ در سراسر کشور، نشانگر حمایت گسترده تایلندی ها از پادشاهی است. پس از سال 2006 که شصتمین سالگرد سلطنت پادشاه تایلند را در این کشور جشن گرفتند، بیشتر مردم در روز دوشنبه لباس زرد بر تن می کنند تا وفاداری و احترام خود را نسبت به پادشاه نشان دهند. در جریان کودتای سال 2006 نیز سربازان به اسلحه خود روبان زردی بسته بودند تا نشان دهند با احترام تمام به پادشاه خود در این کودتای آرام شرکت کرده اند.

مردم تایلند رابطه ای نزدیک با فیل ها دارند و این حیوانات جایگاه بالایی نزد این مردم دارند. اهمیت فیل ها در نمادین بودن آن ها برای پادشاهی، مذهب و ملت است، زیرا در تاریخ، اسطوره و افسانه های مردم تایلند، این حیوانات همواره نقشی برجسته داشته اند.

مذهب مردم تایلند

مذهب اصلی مردم تایلند، بودایی است و بیش از 90 درصد آن ها پیرو مکتب Theravada هستند. بودا حدود پنج قرن پیش از میلاد، در هندوستان می زیست و بوداییان، پیروان آموزه های معنوی وی هستند.

سال ها پس از مرگ بودا، پیروان وی به چند دسته تقسیم شدند. دسته ای از آن ها که فقط به آموزه های شخص بودا اعتقاد دارند، تراوادا نامیده می شوند. بوداییان تایلند جزو این دسته هستند. دسته دیگر مهایانا یا نواندیشان خوانده می شوند که خود به چند شاخه تقسیم می شوند و از جمله آنها فرقه ذن است. با این حال مشخص است که این گسترش جغرافیایی و چند دستگی در آموزه های بودا، تفاوت چندانی در این آیین ایجاد نکرده و جوهر آن همان گونه باقی مانده است.

پس از بوداییان، مسلمانان بزرگترین اقلیت مذهبی در تایلند هستند که عمدتا در چهار ایالت جنوبی این کشور سکونت دارند و در اجتماعاتی مجزا از غیر مسلمانان زندگی می کنند. مسیحیان تایلند که اغلب کاتولیک هستند، کمتر از یک درصد جمعیت تایلند را تشکیل می دهند.

در تایلند، 94.6 درصد مردم بودایی، 4.6 درصد مسلمان، 0.7 درصد مسیحی و 0.1 درصد پیرو باقی ادیان مانند آیین سیک و هندو هستند.

زبان مردم تایلند

زبان تایلندی، Thai، یکی از قدیمی ترین زبان ها در شرق است و بیشتر مردم تایلند به این زبان صحبت می کنند، هر چند گویش های قومی و منطقه ای بسیاری نیز در نقاط مختلف این کشور وجود دارند. تایلندی زبان رسمی این کشور است و الفبای مخصوص خود را دارد. زبان گفتاری و نوشتاری این کشور کاملا برای کسانی که به این کشور سفر می کنند، غیر قابل فهم است. این زبان، تک سیلابی بوده و پنج لحن (آهنگ) مختلف دارد که هر لحنی، معنای یک سیلاب واحد را تغییر می دهد. ترکیب این لحن ها و سیستم نوشتاری پیچیده و نیز تلفظ های دشوار این زبان سبب شده که یادگیری این زبان برای خارجی ها سخت شود.

با اینکه زبان انگلیسی در مدارس تایلند آموزش داده می شود، اما میزان تسلط به آن در میان مردم این کشور چندان زیاد نیست. با این وجود در بیشتر هتل ها، رستوران ها و فروشگاه های این کشور، انگلیسی و برخی از زبان های اروپایی استفاده می شود و اسامی خیابان ها نیز به هر دو زبان انگلیسی و تایلندی نوشته شده اند.

هر چند یادگیری این زبان ساده نیست، اما کسانی که به تور تایلند می روند، با یادگیری واژگانی اندک می توانند تجربه دلپذیرتری داشته باشند، به ویژه این که مردم این کشور انتظار ندارند خارجیان زبان آن ها را بدانند و از این رو بسیار شگفت زده می شوند.

برای تبدیل نوشتاری زبان تایلندی به لاتین، هیچ روش استانداردی وجود ندارد و بنابراین ممکن است یک کلمه واحد تایلندی به چندین شکل لاتین نوشته شود؛ به همین دلیل هم در کتاب های راهنما، واژه نامه ها و سایر متون، از روش های مختلفی استفاده می شود. استانداردترین روش موجود سیستم نوشتاری پادشاهی تایلند است که استفاده از آن رو به افزایش است و برای اسامی خیابان ها نیز همین شیوه به کار برده می شود.

انتشار: 18 آبان 1397 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 194

به "نگاهی ویکیپدیا گونه به تایلند (فرهنگ، مذهب و زبان مردم تایلند)" امتیاز دهید

8 کاربر به "نگاهی ویکیپدیا گونه به تایلند (فرهنگ، مذهب و زبان مردم تایلند)" امتیاز داده اند | 4.6 از 5
امتیاز شما:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی ویکیپدیا گونه به تایلند (فرهنگ، مذهب و زبان مردم تایلند)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید