معرفی مختصری از غذاها و فرهنگ غذایی مالزی

به گزارش دور زمین، غذاهای کشور مالزی سرشار از ذوق و سلیقه‌ی آشپزی، عطر و طعمی عالی و شامل گیاهانی است که در آسیای جنوب شرقی رشد می‌کنند. رژیم غذایی هند، چین و مالزی، سه رژیم اصلی در این کشور است و پیوند آن‌ها باعث شده تا بازدیدکنندگانی که از سراسر جهان به مالزی سفر می‌کنند، از تنوع، عطر و طعم باورنکردنی غذاها، شگفت‌زده و متحیر شوند.

معرفی مختصری از غذاها و فرهنگ غذایی مالزی

مردم مالزی، انسان‌هایی ساده، بی غل و غش، آرام و خون‌گرم هستند، ویژگی‌هایی که آشپزی مالزی را نیز معرفی می‌کنند. در مالزی، همکاری گروهی مردم، هنگام تهیه‌ی غذا امری کاملا طبیعی است. تماشای تدارک غذا، هنگام برپایی جشن‌ها، هیاهوی زنان و دختران روستایی زمانی که در حال شستن و تمیز کردن مواد غذایی هستند، تلاش خالصانه‌ی مردان و جوانانی که گرداگرد دیگچه‌ای‌ بزرگی جمع شده و مشغول پاک کردن و قطعه قطعه کردن گوشت گاو و مرغ محلی هستند، واقعا زیبا، لذت بخش و سرشار از حس زندگی است.

مردم مالزی، اغلب با دست غذا می‌خورند و برای این کار، به هیچ وسیله‌ی دیگری نیاز ندارند. به عنوان مثال آن‌هایی که در حال غذا خوردن هستند، ترکیبی از برنج و مرغ یا برنج و گوشت را در کف یک دست قرار می‌دهند، سپس با کمک انگشت شست آن را داخل دهان قرار داده و با فشار دادن پشت انگشت، از ریختن غذا به بیرون جلوگیری می‌کنند. به نظر می‌رسد این یک هنر است که هنگام غذا خوردن، بدون قاشق و چنگال، تنها با دست، مانع از ریختن برنج از بین انگشتان شوید. ولی مطمئنا با کمی تمرین و ممارست بیشتر در این کار استاد خواهید شد.

در بسیاری از رژیم‌های غذایی مردم آسیای جنوب شرقی، برنج به عنوان کالای اصلی در سبد خانوار قرار می‌گیرد. کشور مالزی نیز از این مسئله مستثنی نبوده و مردم مالزی نیز در هر وعده‌ی غذایی ناهار و شام، از برنج استفاده می‌کنند. غذا خوردن نیز همانند تهیه‌ی غذا به صورت گروهی انجام می‌شود. غذای اصلی، شامل برنج، گوشت یا مرغ، انواع سبزیجات خوراکی و دیگر چاشنی‌ها، درون ظرف بزرگی، در مرکز میز غذاخوری قرار می‌گیرد و مردم، به صورت اشتراکی از آن غذا استفاده می‌کنند.

در رژیم غذایی مردم مالزی، تعداد زیادی غذاهای دریایی وجود دارد. پخت انواع غذاهای لذیذ دریایی با ماهی، ماهی‌های مرکب، میگوها و خرچنگ‌ها، خیلی بیشتر از غذاهایی که با گوشت گاو و گوسفند و حتی مرغ تهیه شده است، انجام می‌شود. مردم مالزی برای ترد شدن و خوشمزه‌تر شدن غذاهای خود، مواد دریایی را قبل از پخت، داخل معجون ویژه‌ای مرکب از گیاهان و چاشنی‌ها، می‌خوابانند. با این که سبزیجات معمولا به صورت سرخ شده در غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد، مردم مالزی سبزیجات را به صورت خام و با خواباندن در سس تند sambal belacan نیز مصرف می‌کنند.

فلفل‌های خشک شده، جزئی مهم در آشپزی مالزی هستند. ماکالا یکی از بزرگترین مراکز داد و ستد ادویه‌ها و چاشنی‌های کشور مالزی در قرن 15 بود. این شهر، حدودا در 200 کیلومتری جنوب کوالالامپور، پایتخت کشور مالزی قرار دارد. تولید و فروش ادویه‌های خشک مانند رازیانه، زیره‌ی سبز، گشنیز، هل، گل میخک، تخم بادیان، تخم درخت خردل، چوب دارچین، شنبلیله و درخت جوز، تاثیر بسیار خوبی بر آشپزی مردم مالزی گذاشت.

نارگیل، یکی از چاشنی‌های مورد علاقه‌ی مردم مالزی در پخت و پز است. تعجبی هم ندارد چرا که درخت نارگیل در آب و هوای گرمسیری مالزی به وفور یافت می‌شود. مردم مالزی از تمام قسمت‌های نارگیل استفاده می‌کنند. آن‌ها شیره‌ی نارگیل را به عنوان یک نوشیدنی لذیذ و مفید در رژیم غذایی خود قرار داده و از خود نارگیل نیز در پخت کیک‌های سنتی، بهره می‌برند.

در تور مالزی با توجه به مناطق مختلف جغرافیایی، رژیم‌های غذایی متفاوتی نیز وجود دارد. مردم جنوب تایلند، پس از مهاجرت به منطقه‌ی شمال کشور مالزی و ازدواج با مالزیایی‌ها، ادویه‌های خود را وارد رژیم غذایی مردم این منطقه کرده‌اند. بنابراین مردمی که در قسمت شمال مالزی زندگی می‌کنند، از ادویه‌های تایلندی برای پخت انواع غذاهایشان استفاده می‌کنند.

استان نگری سمبیلان (Negri Sembilan) در غرب کشور مالزی و در نزدیکی جنوب کوالالامپور، پایتخت مالزی قرار دارد. این منطقه زمانی در تسخیر مردم Minangkabau از سوماترا بود. در غذاهای این منطقه از شیر نارگیل به وفور استفاده می‌شود و چاشنی‌ها و موادی که معمولا در سوماترای غربی تولید می‌شوند مانند گوشت گاو نر، گوشت گوساله و نوعی فلفل با نام cili padi در غذاهای این منطقه استفاده می‌شوند.

در زمان استعمار هند تو‌سط دولت بریتانیا، مردم این کشور، مجبور به کار کردن در مالزی می‌شدند. آن‌ها در تولید و تهیه‌ی لاستیک به کار گرفته می‌شدند. به دلیل زندگی کارگران هندی در مالزی، بعضی از روش‌های آشپزی، ترکیبات اصلی و چاشنی‌هایی که آن‌ها در پخت غذاهای خود استفاده می‌کردند، وارد رژیم غذایی مردم مالزی شده است. به عنوان نمونه می‌توان از سرخ کردن بعضی چاشنی‌ها برای بهتر کردن عطر و طعم مواد غذایی، استفاده از ترکیبات جنوب هند، مثل اُکرا (نوعی بامیه) و بادنجان بنفش، خردل قهوه‌ای، شنبلیله و برگ‌های کاری نام برد.

تاثیراتی که نواحی مختلف، بر رژیم غذایی مردم مالزی گذاشته است، سبب شده تا تنوع و گوناگونی ترکیبات اصلی و چاشنی‌های فوق‌العاده، هنگام صرف غذا در کنار خانواده و دوستان لذتی شگرف را به ارمغان بیاورد.

انتشار: 6 بهمن 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 3625

به "معرفی مختصری از غذاها و فرهنگ غذایی مالزی" امتیاز دهید

1 کاربر به "معرفی مختصری از غذاها و فرهنگ غذایی مالزی" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی مختصری از غذاها و فرهنگ غذایی مالزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید