شهر ممنوعه پکن (چین) - دور زمین

شهر ممنوعه پکن (چین)

شهر ممنوعه (Forbidden City) که آن را با نام‌های موزه قصر و در زبان چینی گو گونگ هم می‌شناسند، در مرکز شهر پکن قرار گرفته و زمانی محل سکونت 24 امپراتور از سلسله‌های مینگ و کینگ در بازه زمانی 1368 تا 1911 بوده است. این مجموعه در مدت 14 سال و در زمان سلطنت امپراتور چنگزو از خاندان مینگ ساخته شد. ستاره‌شناسان باستانی چینی بر این باور بودند که ستاره ارغوانی (ستاره قطبی) در مرکز بهشت قرار دارد و در نتیجه پادشاهان که از بهشت به روی زمین آمده‌اند، باید در قصری ارغوانی زندگی کنند. به همین دلیل سکونتگاه پادشاه بر روی زمین، شهر ارغوانی نام گرفت. ورود به این شهر بدون اجازه خاص امپراتور ممنوع بود، به همین دلیل این قصر با نام شهر ارغوانی ممنوعه و بعد از آن شهر ممنوعه مشهور شد.

شهر ممنوعه پکن (چین)

و حالا با این که نامش موزه قصر شده است، تمام مسافران تور چین همچنان آن را با نام شهر ممنوعه می‌شناسند. این مجموعه وسیع و چهارگوش، در شمال میدان تیانانمن قرار گرفته است. معبد بهشت بزرگترین مجموعه قصر در دنیا است و حدود 74 هکتار مساحت دارد. یک دیوار با بلندی 10 متر و یک خندق به عرض 52 متر دورتادور آن و حدود 8700 اتاقش را در بر گرفته‌اند. در هر چهار طرف این دیوار سراسری یک دروازه وجود دارد. فاصله بین دروازه جنوبی و دروازه شمالی 961 متر و فاصله دروازه شرقی با غربی 753 متر است. در 4 گوشه این محوطه یک برج با ظاهر منحصربه‌فرد و البته زیبا قرار گرفته است. در بالای این برج‌ها نگهبان‌ها می‌توانستند دیدی عالی هم از داخل قصر، هم از بیرون و شهر داشته باشند. شهر ممنوعه پکن به دو بخش تقسیم شده است. بخش جنوبی جایی بود که امپراتوران کارهای حکومتی را انجام می‌داند و بخش شمالی محل زندگی آنها و خانواده سلطنتی بود.

تا سال 1924 زمانی که آخرین امپراتور چین از بخش شمالی بیرون رانده شد، 14 امپراتور از سلسله مینگ و 10 امپراتور از سلسله کینگ در اینجا زندگی کردند و به مردم حکم راندند. از آنجا که شهر ممنوعه برای حدود 5 قرن یک کاخ سلطنتی بوده، در نتیجه این محوطه منزلگاه تعداد بی‌شماری از آثار باستانی نادر و گنجینه‌های با ارزش است. این قصر در سال 1987 در لیست جهانی میراث فرهنگی یونسکو ثبت شد. موزه قصر حالا یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری در سراسر جهان و مکانی است که هیچ یک از مسافران تور چین از دیدنش غافل نمی‌شوند. ساخت این مجموعه قصر در سال 1407 در زمان پنجمین سال سلطنت سومین امپراتور از سلسله مینگ یعنی امپراتور چنگزو آغاز شد. ساخت آن 14 سال بعد در سال 1420 خاتمه پیدا کرد. سال بعدش پایتخت چین از نانجینگ به پکن انتقال پیدا کرد. گفته می‌شود برای ساخت این قصر حدود یک میلیون کارگر به اضافه 100 هزار هنرمند مجبور به انجام کاری طولانی مدت و سخت شدند. سنگ‌های مورد نیاز برای ساخت این مجموعه از منطقه فانگ‌شان استخراج شدند. همچنین گفته می‌شود هر 50 متر در امتداد جاده یک چاه حفر می‌شد تا در زمستان آب روی سطح زمین ریخته شود و به این ترتیب کارگران بتوانند با هل دادن سنگ‌های بزرگ روی یخ‌ها آن‌ها را به شهر برسانند. مقدار عظیمی از الوار و دیگر مواد مورد نیاز هم از دیگر استان‌ها به اینجا آورده شدند.

مردم چین در آن زمان تمام توانایی‌هایشان را برای ساخت هر چه با شکوه‌تر شهر ممنوعه به کار بستند. برای مثال دیوار سرخ بزرگ را در نظر بگیرید؛ این دیوار در پایه‌هاش 8.6 متر عرض دارد و در بالا عرض دیوار به 6.6 متر می‌رسد. شکل زاویه‌دار دیوار بالا رفتن از آن را تقریبا غیر ممکن کرده است. آجرها از آهک سفید و برنج چسبناک ساخته شدند و سیمان هم از برنج چسبناک و سفیده تخم مرغ تهیه شد. استفاده از این مواد غیر معمول باعث شد این دیوار به شکل اعجاب‌آوری مستحکم باشد. از آنجا که رنگ زرد، رنگ خانواده سلطنتی بوده است، می‌توانید آن را در جای‌جای مجموعه ببینید: سقف‌ها با کاشی‌های لعاب‌دار زرد رنگ ساخته شده‌اند؛ بخش‌های تزئینی در قصر با رنگ زرد، رنگ‌آمیزی شده‌اند؛ حتی آجرهای روی زمین هم با فرایندی خاص به رنگ زرد در آمده‌اند. البته یک استثنا وجود دارد: کتابخانه سلطنتی سقف سیاه رنگ دارد. دلیلش این بوده که در آن زمان باور داشتند رنگ سیاه نماد آب است، در نتیجه می‌تواند آتش را مهار کند. امروزه شهر ممنوعه به روی تمام مردم و البته مسافران تور چین از سراسر جهان باز شده است. زیبایی‌های بی‌نظیر شهر ممنوعه بدون شک شما را در زمان بازدیدتان از آن در تور پکن شگفت‌زده خواهد کرد. با وجود وسعت فوق‌العاده این قصر، بسیاری از مسافران سعی می‌کنند در تمام سفرهایشان به این سرزمین از اینجا دیدن کنند.

بخش‌های مختلف شهر ممنوعه پکن

شهر ممنوعه دو بخش شمالی و جنوبی با عنوان‌های بخش‌های داخلی و بیرونی دارد. بخش بیرونی از سه ساختمان اصلی تشکیل شده است: سالن توازن متعالی (Taihedian)، سالن توازن مرکزی (Zhonghedian) و سالن توازن نگهداری (Baohedian). این سالن‌ها مکان‌هایی بودند که امپراتورها جشن‌های بزرگ و جلسات سران حکومت را در آنها برگزار می‌کردند. سالن توازن متعالی مهم‌ترین و بزرگ‌ترین سازه‌ای است که می‌توانید در زمان بازدید از شهر ممنوعه در تور چین ببینید. تخت پادشاهی اژدها در این سالن قرار دارد. پشت این سالن، سالن توازن مرکزی قرار دارد. اینجا محل استراحت امپراتور قبل از ورود به سالن متعالی در زمان رویدادهای مهم بوده است. امپراتورها در اینجا سخنرانی‌های خود را تمرین می‌کردند، قبل از این که به معبد بهشت بروند و مراسم ویژه قربانی را انجام دهند. سالن آخری هم برای جشن‌ها استفاده می‌شده است.

در زمان بازدید از مجموعه شهر ممنوعه در تور چین فرصت این را دارید که از باغ‌های جانبی با سالن‌های جالب توجهشان هم دیدن کنید. اگر زمان زیادی دارید توصیه می‌کنیم همراه با راهنما از این مکان‌های دیدنی هم بازدید کنید. در آن سوی سالن Baohedian شما می‌توانید یک بلوک بزرگ از مرمر را ببینید که به شکل‌های ابر و اژدها کنده‌کاری شده است. مستقیم که بروید یک دروازه دیگر را می‌بینید؛ این دروازه خلوص بهشتی (Qianqingmen) نام دارد و ورودی اصلی برای بخش داخلی و محل زندگی امپراتور و خانواده‌اش بوده است. بخش داخلی شهر ممنوعه هم از سه ساختمان اصلی تشکیل شده است. اولین آنها قصر خلوص بهشتی (Qianqinggong) یا همان محل خواب امپراتورها است. پشت این ساختمان قصر وحدت و آرامش قرار گرفته است، جایی که مهرهای سلطنتی نگهداری می‌شدند. سالن سومی سالن آرامش زمینی (Kunninggong) است. در این سالن مراسم ازدواج امپراتورها برگزار می‌شده است. یکی دیگر از ساختمان‌های مهم این مجموعه ساختمان Yangxindian است. از زمان امپراتور سوم، Yongzheng، تمام 8 امپراتور سلسله کینگ در اینجا دفن شده‌اند.

رفتن به  شهر ممنوعه پکن در تور چین

بازدیدکنندگان تنها می‌توانند از دروازه جنوبی وارد شده و از دروازه شمالی و شرقی خارج شوند. برای گشت و گذار در محور مرکزی و دیدن کلی مجموعه، 3 یا 4 ساعت زمان کافی خواهد بود. اگر علاقه‌مند هستید مکان‌های بیشتری از این قصر سلطنتی را ببینید، باید زمان بیشتری از تور چین خود را کنار گذاشته و در بخش‌های شرقی و غربی هم بگردید. راه‌های مختلفی برای رسیدن به دروازه جنوبی وجود دارد. قطارهای خط 1 مترو را سوار شده و در ایستگاه تیانانمن شرقی (خروجی A) یا ایستگاه تیانانمن غربی (خروجی B) پیاده شوید. برج تیانانمن را پیدا کرده و به سمت شمال حرکت کنید تا به دروازه مریدیان (جنوبی) برسید. اگر از کمی پیاده‌روی بیشتر بدتان نمی‌آید و می‌خواهید در تور چین نهایت بهره را از زمان برده و از جاذبه‌های متعددی در یک زمان دیدن کنید، می‌توانید قطارهای خط 2 مترو را سوار شده و در ایستگاه شیان‌من پیاده شوید. از خروجی A بیرون آمده و به سمت شمال حرکت کنید تا به میدان تیانانمن برسید. می‌توانید از وسط میدان عبور کرده و جاذبه‌هایی مانند سالن یادبود رئیس مائو، موزه ملی چین و سالن بزرگ خلق را در مسیرتان ببینید تا به ورودی شهر ممنوعه برسید.

تاکسی‌ها اجازه ندارند به هیچ عنوان در بیرون ورودی اصلی شهر ممنوعه توقف کنند. راننده‌ها هم از این قانون اطلاع دارند و اگر تاکسی بگیرید شما را چند صد متر دورتر از دیوار سرخ رنگ مشهور شهر ممنوعه پیاده می‌کنند. هر جای شهر که بودید تاکسی گرفته و به تاکسی‌ها عبارت گو گونگ را بگویید. بسیاری از راننده‌ها نام انگلیسی شهر ممنوعه (Forbidden City) را هم می‌دانند؛ می‌توانید آن را هم استفاده کنید. در مقایسه با استانداردهای کشورهای غربی، تاکسی‌ها ارزان هستند. نیازی به دادن انعام هم نیست.

گزینه‌ی ارزان دیگرتان در تور چین برای رفتن به شهر ممنوعه، اتوبوس‌های شهری هستند. شما می‌توانید اتوبوس‌های شماره 1، 2، 52، 59، 82، 120، اتوبوس گردشگری شماره 2 و یا اتوبوس توریستی شماره 2 را سوار شده و در ایستگاه تیانانمن شرقی پیاده شوید. برای رسیدن به ایستگاه تیانانمن غربی می‌توانید اتوبوس‌های شماره 1، 5، 52، اتوبوس گردشگری شماره 1 و 2 و اتوبوس توریستی شماره 2 را سوار شوید. همانطور که گفته شد شما تنها می‌توانید از دروازه‌های شمالی و شرقی بیرون بروید. برای رسیدن به دروازه شمالی اتوبوس‌های شماره 58، 101، 103، 109، 124، 128، اتوبوس گردشگری شماره 1، 2 و 3 را سوار شده و در ایستگاه شهر ممنوعه پیاده شوید. برای رسیدن به دروازه شرقی شما باید اتوبوس شماره 2 یا 82 را سوار شده و در ایستگاه دونگ هوامن پیاده شوید. اتوبوس‌های گردشگری شماره 2 هم شما را به ایستگاه شرقی شهر ممنوعه می‌برند.

قیمت بلیت شهر ممنوعه پکن

از آوریل تا اکتبر قیمت بلیت 60 یوان است. از نوامبر تا مارس این عدد به 40 یوان کاهش پیدا می‌کند. ورودی گالری گنجینه‌ها 10 یوان است. این مجموعه شامل موزه اپرا و موزه طبل سنگی نیز هست. برای بازدید از گالری ساعت‌ها هم مسافران تور پکن باید 10 یوان بپردازند. ورودی بچه‌های با قد کوتاهتر از 1.2 متر اگر همراه با یک بزرگتر باشند رایگان است. برای بچه‌ها و نوجوان‌های بین 6 تا 18 سال قیمت بلیت ورودی 20 یوان است. قیمت بلیت گالری گنجینه‌ها و گالری ساعت‌ها هم برای آنها 5 یوان است. افراد با سن بالاتر از 60 سال می‌توانند با نشان دادن پاسپورت یا مدرک شناسایی معتبر، نیمی از قیمت بلیت ورودی را تخفیف بگیرند. بلیت سالیانه (300 یوان برای 10 ورود در سال) تنها شامل شهروندان چین می‌شود. تور راهنما به 40 زبان مختلف با پرداخت 40 یوان در دسترس خواهد بود. شما همچنین می‌توانید در ورودی مجموعه، ویلچر را با پرداخت 500 یوان و کالسکه بچه را با پرداخت 300 یوان به عنوان گرویی و به رایگان استفاده کنید.

چند نکته وجود دارند که در زمان بازدید از شهر ممنوعه در تور چین باید به آنها توجه داشته باشید. در بیشتر بخش‌ها اجازه عکس‌برداری وجود دارد و در قسمت‌های با محدودیت‌های عکسبرداری و فیلمبرداری، تابلوها به خوبی محل را مشخص کرده‌اند. شهر ممنوعه از آوریل تا اکتبر از ساعت 8.30 صبح تا 5 بعدازظهر باز است. از نوامبر تا مارس این زمان تا 4.30 بعدازظهر کاهش پیدا می‌کند. آخرین فرصت برای ورود یک ساعت قبل از بسته شدن مجموعه است. شهر ممنوعه در روزهای دوشنبه تعطیل است. همانطور که می‌توانید انتظار داشته باشید، شهر ممنوعه می‌تواند حسابی شلوغ شود؛ به همین خاطر صف‌های تهیه بلیت طولانی خواهند بود اما معمولا سریع حرکت می‌کنند. داخل که وارد می‌شوید به خاطر بزرگی محوطه در بیشتر قسمت‌ها جمعیت کمی را خواهید دید؛ البته در محل جاذبه‌های مشهورتر و محبوب‌تر مانند سالن توازن متعالی جمعیت زیادی را می‌بینید، چرا که گردشگران سعی می‌کنند نزدیک شده و نگاهی به داخل بیاندازند.

واقعیت های جذاب در مورد شهر ممنوعه چین

شهر ممنوعه، کاخ سلطنتی امپراتورهای چین از زمان سلسله مینگ تا پایان سلسله کینگ بوده است. این مکان به عنوان خانه امپراتور چین و خانواده او استفاده می‌شده و مرکز سیاسی و تشریفاتی حکومت چین به مدت تقریبا 540 سال بوده است. با بیش از 14.6 میلیون بازدیدکننده در سال موزه قصر پکن یا همان شهر ممنوعه پر بازدیدترین موزه جهان است.

ویژگی‌های شهر ممنوعه چین

  • شهر ممنوعه چین بزرگترین قصر باستانی دنیا است.
  • شهر ممنوعه چین در میان 5 تا از بهترین قصرهای مهم دنیا طبقه‌بندی می‌شود.
  • شهر ممنوعه محبوب‌ترین جاذبه گردشگری چین بین مسافران تور چین است.
  • ساختمان این مجموعه قدیمی در چین، حدود 600 سال قدمت دارد.
  • شهر ممنوعه به مدت بیش از 500 سال خانه خاندان‌های سلطنتی چین بوده است.
  • یک میلیون قطعه باستانی در شهر ممنوعه، به عنوان میراث ملی چین شناخته می‌شوند.
  • شهر ممنوعه چین در سال 1987 در میراث فرهنگی یونسکو ثبت شد.
  • شهر ممنوعه چین بزرگترین سازه چوبی در جهان است.
  • شهر ممنوعه چین گستره فوق‌العاده عظیمی از گنجینه‌ها و ساختمان‌های باستانی را در خود جای داده است.

محبوب‌ترین بخش‌های شهر ممنوعه برای توریست‌های تور چین

  • ورودی شهر ممنوعه: میدان تیانانمن پکن
  • حیاط بیرونی: سالن Taihe Dian، سالن Zhonghe Dian، سالن Baohe Dian، دروازه آرامش بهشتی (Qianqing Men)
  • حیاط داخلی: قصر Qianqing Gong، قصر Jiaotai Dian و قصر Kunning Gong
  • باغ‌ها: باغ سلطنتی، سالن Yangxin Dian
  • خروجی: دروازه قدرت الهی

تاریخ شهر ممنوعه چین

  • 1406: ساخت قصر در زمان سلسله مینگ در پکن آغاز شد.
  • 1420: ساخت شهر ممنوعه پکن تمام شد.
  • 1644: سلسله مینگ کنترل قصر را از دست داد و مانچوها آن را تصرف کردند.
  • 1860 و 1900: نیروهای غربی کنترل قصر را در دو وهله در دست گرفتند.
  • 1912: آخرین امپراتور چین از مقامش کناره‌گیری کرد.
  • 1947: بخش مهمی از وسایل قدیمی و گنجینه‌های قصر به تایپه برده شدند.
  • 1987: شهر ممنوعه چین به عنوان میراث فرهنگی یونسکو ثبت شد.

جغرافیا و معماری شهر ممنوعه چین

  • مکان: در مرکز شهر پکن
  • تعداد اتاق‌های شهر ممنوعه چین: 9999 شامل اتاق‌های انتظار
  • تعداد ساختمان‌های شهر ممنوعه چین: 980 اتاق
  • مساحت کل مجموعه: 720 هزار متر مربع. برای مقایسه واتیکان 440 هزار متر مربع و کرملین 275 هزار متر مربع مساحت دارند.
  • دیوار احاطه کننده شهر ممنوعه چین: 7.9 متر ارتفاع و 8.62 متر عرض در قسمت پایینی دیوار
  • خندق بیرون دیوار: 6 متر عمق و 52 متر عرض
  • بزرگترین سازه شهر ممنوعه چین: Hall of Supreme Harmony که 30 متر ارتفاع دارد.
  • فاصله بین دروازه غربی و شرقی: 750 متر
  • فاصله بین دروازه شمالی و جنوبی: 960 متر

دانستی‌های جذاب در مورد شهر ممنوعه چین

  • خواجه‌ها: زمانی 9000 خواجه در شهر ممنوعه چین زندگی می‌کردند.
  • کارگران: 200 هزار تا 1 میلیون کارگر و هنرمند، شهر ممنوعه چین را ساخته‌اند.
  • امپراتورها: در مجموع 24 امپراتور در شهر ممنوعه چین زندگی کرده‌اند.

اطلاعات جانبی و طریقه رفتن به شهر ممنوعه چین

  • فرودگاه بین‌المللی پکن 26 کیلومتر با شهر ممنوعه فاصله دارد.
  • مترو پکن: در مدت تور چین اگر خواستید از شهر ممنوعه بازدید کنید می‌توانید از طریق خط یک مترو پکن به ایستگاه‌های تیانانمن شرقی یا غربی بروید. خط 2 مترو پکن را سوار شوید و در ایستگاه Qianmen پیاده شوید.
  • اتوبوسرانی پکن: اتوبوس‌های توریستی خط 1 یا 5 پکن را سوار شوید.
  • قیمت بلیت شهر ممنوعه چین: 60 یوان
  • خیابان خرید WangFujing در نزدیکی شهر ممنوعه قرار دارد.

شهر ممنوعه پکن را بیشتر بشناسید

شهر پکن یک گذشته باستانی دارد که در دل بافت فوق پیشرفته این شهر جا خوش کرده است و آن اثار و بناهایی است که به شهر ممنوعه مشهور است و گردشگران بسیاری را به خود جذب میکند.

این اثر در معماری های خاندان باستانی چین یک مروارید است و بسیار مورد علاقه گردشگران تور چین. یونسکو در سال 1987 شهر ممنوعه بیجینگ را در فهرست میراث جهانی به ثبت رساند. این اثر تاریخی در سال 1406 میلادی به مدت 14 سال ساخته شد. شهر ممنوعه بزرگترین مجموعه کاخ باقیمانده در جهان است. این شهر طوری ساخته شده که مرکز آن محصور به دیوار پکن باشد و در داخل مجموعه دیوارکشیده بزرگتری به نام شهر امپراطوری قرار داشت.

این بنای چوبی منحصر بفرد تا اوائل قرن بیستم محل حکومت امپراطوری‌های چین محسوب شده و در پانصد سال گذشته ورود عموم مردم به آن ممنوع بود و بدین سبب شهر ممنوعه نامگذاری شده است. این مجموعه دارای چندین کاخ و برج دفاعی در اطراف دیوار بوده و تمهیداتی برای جلوگیری از آتش‌سوزی کاخ‌ها در معماری آن به کار رفته است اگرچه گاه گداری آتش سوزی‌هایی در آن اتفاق افتاده است.

رنگ های عمده در شهر ممنوعه زرد و قرمز هستند. رنگ زرد نشانه امپراطور است و رنگ قرمز نشانه شادی، طراوت و خوشبختی به حساب می آید . طراحی شهر ممنوعه از نمای کلی تا ریزترین جزییاتش طوری انجام شده که بازتابی از مقاصد فلسفی و مذهبی و نمادی از عظمت و قدرت امپراطور باشد .

دورتادور شهر ممنوعه خندقی به طول 3800 متر و به عرض 52 متر جهت حفاظت از امپراطور حفاری شده است. طول دیوار محیطی شهر ممنوعه 3428 متر و ارتفاع دیوار 10 متر است. مصالح به کار رفته در دیوار به گونه ای است که در مقابل شلیک توپ های قدیمی نیز مقاوم بوده است. در چهارگوشه شهر ممنوعه چهار عمارت به منظور دیده بانی و نگهبانی وجود دارد.

شهر ممنوعه دارای دو قسمت داخلی و خارجی است. بخش خارجی جهت برگزاری مراسم خاص مورد استفاده قرار می گرفته و دارای سه عمارت اصلی در جهت شمالی - جنوبی و شش عمارت جانبی در شرق و غرب است. بخش داخلی نیز دارای سه کاخ است که محل زندگی و انجام امور اداری امپراطور بوده است .

کاخ های متعددی در اطراف این مجموعه اصلی قرار دارد که برای سکونت همسران و فرزندان امپراطور استفاده می شده است. باغ سلطنتی در شمالی ترین قسمت شهرممنوعه قرار دارد. دختران امپراطور و خانم ها و عموم جوانان عمدتاً در سمت شرقی شهر ممنوعه زندگی می کردند چرا که خورشید از شرق طلوع می کند و نشانه جوانی و طلوع مجدد است. و برعکس در سمت غرب شهر ممنوعه افراد مسن زندگی می کردند چرا که خورشید در مغرب غروب می کند و نشانه گذر عمر افراد مسن محسوب می شود .

در کنار کاخ های اصلی هیچ درختی وجود ندارد، چرا که درخت ها وقتی بزرگ می شوند قدشان از تالار امپراطور بیشتر می شود و امپراطوران نمی توانسته اند موجود زنده ای را بلند تر از خود (آنهم در کاخ سلطنتی) تحمل کنند. از طرف دیگر درخت برای امپراطوران چین نماینده چوبه دار بوده است و امپراطور دوست نداشته است چیزهای ناراحت کننده جلوی چشمش باشد.

برای اینکه امپراطور بیشتر احساس امنیت کند و کسی به فکر تونل حفر کردن به شهر ممنوعه نیفتد، زمین محوطه شهر ممنوعه دارای 15 لایه ملات است. هفت لایه اول روی هم قرار گرفته و هشت لایه بعدی با زاویه نسبت به لایه های اول قرار گرفته اند و تقریباً غیرقابل نفوذ بوده است. در حیاط شهر ممنوعه بیش از 300 ظرف فلزی بزرگ برای ذخیره آب وجود دارد. اکثر این ظرف ها از جنس آهن و برنز است و 18 عدد از آنها که نزدیک کاخ ها هستند دارای روکش آب طلا هستند.

در کنار قصرهای اصلی راهروهایی جهت عبور و مرور خدمه قرار دارد. این راهروها جهت تامین مایحتاج قصر طراحی شده اند به طوری که بدون آنکه خدمه دیده شوند بتوانند به انواع خدمات قصرها رسیدگی کنند. بر بلندی و چهارگوشه سقف های کاخ ها مجسمه حیوانات که به دنبال هم قرار گرفته اند، دیده می شود. تعداد این حیوانات همیشه یکی از اعداد فرد: سه، پنج، هفت یا نه است. عدد نه مخصوص امپراطور است و ساختمان های دیگر (بسته به مقام افرادی که در آن ساکن بوده اند) با تعداد حیوانات کمتری تزیین شده است.

بر اساس افسانه ها اژدها (Dragon) و سیمرغ یا عنقا (Phoenix) برای مردم چین مقدس هستند. بنابراین اژدها اولین حیوانی است که در این ردیف ها قرار دارد و بعد از آن سیمرغ قرار می گیرد. حیوانات دیگر که همه فرزندان اژدها و سیمرغ محسوب می شوند، در جلوی آنها قرار می گیرند.

در فرهنگ چین ، اژدها نماینده قدرت امپراتوری است و امپراتور "پسر آسمانی " اژدهای حقیقی" نامیده می شود. در درون قصر تای حه در بالا و پایین حدود 13 هزار شکل اژدها تزیین شده است . قصر ها و اتاقها در این شهر ممنوعه بسیار زیاد است. می گویند جمعا 5/9999 اتاق در آن وجود دارد. به اعتقاد پیشنیان ، اقامتگاه امپراتوران آسمانی دارای 10 هزار اتاق است و امپراتورانی که پسر امپراتور آسمانی دانسته می شدند باید خویشتندار بوده و نمی توانستند از شمار اتاقهای امپراتور آسمانی تجاوز کنند از این رو شمار اتاق های شهر ممنوعه نیم اتاق کمتر ازشمار اتاقهای کاخ آسمانی است.

مجموعه معماریهای شهر ممنوعه تمرکز تبلور درایت مردم چین است.

از ساختار مجموعه معماریها تا تزیینات هر اتاق و هر دیوار سرشار از اندیشه های عجیب و غریب است مثلا سکوی سفید رنگ قصر تای حه، این قصر را پر جلال تر کرده و در ضمن قصر ضد رطوبت است . در تاسیسات زهکشی در این سکو از مجسمه سازی سر حیوان (نوعی از اژدها) استفاده شده است به گونه ای که در سه طبقه این سکو جمعا بیش از یک هزار مجسمه سر این نوع حیوان ساخته شده است وهنگام زهکشی در بارش باران همانند فوران اب از دهان اژدها می باشد . شهر ممنوعه مجموعه معماریهای چوبی است و در پیشگیری از آتش سوزی موثر بوده است .

از آنجا که شهر ممنوعه محل سکونت امپراطور بوده است باید آن را به اعداد 5 و 9 مربوط می کرده اند.درها اغلب در 9 ردیف دارای 9 پیچ ردیف شده بودند.

انتشار: 25 آبان 1400 بروزرسانی: 25 آبان 1400 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 377

به "شهر ممنوعه پکن (چین)" امتیاز دهید

2 کاربر به "شهر ممنوعه پکن (چین)" امتیاز داده اند | 4.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهر ممنوعه پکن (چین)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید